بازار آریا

آخرين مطالب

مدیرعامل صبافولاد خلیج فارس از «نقطه کور» در سیاست تولید داخلی می‌گوید

صنعت پیشرو در بومی‌سازی گفتگو

صنعت پیشرو در بومی‌سازی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد - صدرا رجب‌نژاد : همه کشورهای دنیا به دنبال بومی‌سازی صنایع استراتژیک و سودآور هستند. برخی به آن دست می‌یابند و برخی سال‌ها برای دستیابی به ‌آن در تلاش هستند. اما نکته مهم این ‌است که در کنار بومی‌سازی باید به اهمیت و مزیت تجارت‌ بین‌الملل نیز توجه شود.
در این خصوص احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس با اشاره به موفقیت ایران در بومی‌سازی صنعت فولاد، گفت: «برای بومی‌سازی در صنعت فولاد برنامه مدون و اهداف کمی دقیقی تعریف نشده است، اما به نظر من بسیاری از بخش‌های فولادی کشور داخلی‌سازی شده است. به جرأت می‌توان گفت در این زمینه پیشرو بوده‌ایم.» از ابتدای انقلاب اسلامی تصمیم‌گیران و متخصصان کشور برای تحقق هدف استقلال و حداقل وابستگی به کشورهای دیگر به دنبال بومی‌سازی فناوری‌های روز دنیا و دانش فنی صنایع بودند. صنایع مختلفی در ایران به همت متخصصان داخلی شروع به کار کردند و تلاش برای داخلی‌سازی آغاز شد. در صنعت فولاد خطوط تولید، ماشین‌آلات، لجستیک، فناوری و... به نوبت وارد مرحله بومی‌سازی شدند. در برخی موارد گفته شده برنامه‌های تعیین شده طبق انتظار پیش نرفتند و دستیابی به اهداف سخت‌تر شد. اما در برخی دیگر مانند خطوط تولید آهن اسفنجی نه تنها دانش فنی بومی‌سازی شد، بلکه روش‌های جدیدی برای تولید محصول توسط مخترعان داخلی به ثبت رسید.
اما بومی‌سازی به معنی قطع کامل ارتباط با کشورهای توسعه یافته و صنعتی نیست بلکه به معنی تولید علم و محصول در داخل برای جلوگیری از واردات بی‌رویه و وابستگی مطلق به کشورهای دیگر است. طبیعتا در بسیاری از موارد هنوز هم به دلیل اعمال تحریم‌ها، نیاز به واردات دانش و فناوری به‌شدت حس می‌شود. مانند اکتشاف و استخراج در بالادست زنجیره فولاد و تولید فولادهای ویژه و آلیاژی در پایین دست زنجیره که ضعف در این حیطه باعث عقبگرد صنایع معدنی کشور و کاهش تولید خواهد شد.
تحقیق و توسعه، مسیر میانبر بومی‌سازی
یکی از راهکارهای مفید برای سرعت بخشیدن به روند داخلی‌سازی، بها دادن به بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌هاست. بخش‌ تحقیق و توسعه در هر شرکت با پژوهش و دستیابی به دانش نوین و برتر، سریع‌ترین مسیر رسیدن به توسعه را در اختیار مدیران قرار می‌دهد. در صورت وجود شرایط رقابتی در بازار‌(همان‌گونه که در بازارهای جهانی شاهد بازار رقابتی بین کشورها هستیم)، آن شرکت یا کشوری که به بخش تحقیق و توسعه نمی‌پردازد قطعا با شکست مواجه خواهد شد. قطعا تحمیل تحریم‌ها علیه ایران باعث می‌شود تا به موضوع بومی‌سازی توجه ویژه‌ای شود. نکته مهم این است که نباید توجه بیش از حد به این استراتژی، اهمیت مزیت نسبی را از اذهان پاک کند و باعث دوری از بازار جهانی و تجارت بین‌الملل شود. اگر ساخت یک محصول بیش از واردات آن هزینه در برداشته باشد، به‌طور طبیعی واردات، انتخاب منطقی‌تر و عقلانی‌تری خواهد بود.

بازار آریا


احسان دشتیانه، مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به موفقیت ایران در بومی‌سازی صنعت فولاد، گفت: برای بومی‌سازی در صنعت فولاد برنامه مدون و اهداف کمی دقیقی تعریف نشده است، اما به نظر من بسیاری از بخش‌های فولادی کشور داخلی‌سازی شده است. به جرأت می‌توان گفت در این زمینه پیشرو بوده‌ایم. در حال حاضر بسیاری از بخش‌های کارخانه‌های فولادی کشور به صورت داخلی ساخته و تعبیه می‌شوند. در ادامه به تبعیت از فولاد بسیاری از بخش‌های دیگر کشور نیز بومی‌سازی شد. مانند کاتالیست‌ها که در ابتدا برای رفع نیاز صنعت فولاد تولید شد، سپس در پتروشیمی‌ها از کاتالیست‌های داخلی استفاده شد. هر چه پیش می‌رویم توان داخلی‌سازی بیشتر و نیاز به واردات کمتر می‌شود. در واقع در هر بخش از صنعت فولاد که احساس نیاز کردیم، آن نیاز را برطرف کردیم. برخی بخش‌ها هنوز ساخت داخلی ندارند که احتمالا به‌دلیل نبود انگیزه یا توجیه اقتصادی بوده است.
وی در پاسخ به ‌این سوال که آیا مزیت نسبی در بومی‌سازی رعایت شده یا اصرار نابجا بر بومی‌سازی در برخی حوزه‌ها وجود دارد، گفت: برخی مواقع اصرار بر تولید داخلی وجود دارد که درست نیست و کارآیی سلب می‌شود. به عقیده من اگر امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد و همچنین هزینه سرمایه‌گذاری، معقول و قابل بازگشت است، باید حتما بومی‌سازی انجام پذیرد. همچنین اگر حوزه مد نظر، حوزه‌ای استراتژیک است حتی با وجود اقتصادی نبودن تولید داخل، باز هم باید اولویت با تولید داخل باشد. اما اگر بومی‌سازی در زمینه‌ای نه استراتژیک است و نه توجیه اقتصادی دارد، ضرورتی بر الزام بومی‌سازی نیست و می‌توان به واردات اتکا کرد. اما در صنعت فولاد عموما هر زمان که احساس نیاز شده‌، آن نیاز برطرف شده‌ است.
خلأ ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت همواره دغدغه صنعتگران بوده‌ است، در موضوع بومی‌سازی این ضرورت بیشتر احساس می‌شود، مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس، با اشاره به این موضوع افزود: تمام افرادی که مولد صنایع و بانیان رشد آن هستند، معمولا فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند. اما همین مهندسان نیازهای خود را به دانشگاه‌ها بازتاب نمی‌دهند و به تبع آن دانشگاه‌ها نیز به دنبال رفع مشکلات صنایع نیستند. محتوای تدریسی دانشگاه‌ها لزوما محتوای عملیاتی و کاربردی نیست که باید این روند اصلاح شده و دانشگاه‌ها برای رفع چالش‌های صنعت دست به کار شوند. البته در سال‌های اخیر شاهد بهبود نسبی این روند بوده‌ایم. صنعت نیز به واسطه فشار تحریم‌ها احساس نیاز کرده‌ و به دنبال تامین نیاز خود از داخل است. تا قبل از اعمال تحریم‌ها اشتیاقی برای بومی‌سازی دیده نمی‌شد، اما بعد از تحریم‌ها، صنعت به سمت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان سوق پیدا کرد.
وی در همین راستا به همکاری صبا فولاد با دانشگاه هرمزگان اشاره کرد و گفت: ما درجهت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت در بندرعباس در حال رایزنی برای امضای تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه هرمزگان هستیم که طبق آن هم صبا فولاد تعدادی از دانشجویان نخبه محصل در رشته‌های تحصیلی مرتبط را بورسیه کند و طی تحصیل آنها را با فضای کارخانه و روند تولید محصولات زنجیره فولاد آشنا کند و هم دانشگاه بپذیرد تا با پرورش ایده‌های نو به رفع نیاز صنعت فولاد بپردازد. احسان دشتیانه در ادامه به تمجید از سامانه جامع بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد پرداخت و ادامه داد: انجمن فولاد اقدامی بسیار خوب و تحسین برانگیز را برای رفع نیازهای صنعت انجام داده‌ است. هر سال انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نمایشگاهی برای حضور تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت ایجاد ارتباط موثر بین این گروه‌ها و همچنین تجمیع نیازها و در نهایت رفع آنها برپا می‌کند. در ادامه این اقدامات سامانه‌ای جامع در حال راه‌اندازی است که برای رفع نیاز تولیدکنندگان از توان علمی و فنی شرکت‌های داخلی، می‌توان از آن بهره‌مند شد.

بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/699088/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است

ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد

بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی 140هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

آلزایمر ارزی دولتمردان

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش سراوان + عکس

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است

کارگران سربازان جنگ اقتصادی و معلمان سربازان جنگ فرهنگی هستند

حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

آمریکا عامل همه جنگ‌ها در دنیا است

آل اسحاق: شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه 50 هزار تومان برگردد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

کارگران در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند

خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود

کارگران سربازان فداکار جبهه جنگ اقتصادی هستند

هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست

وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است

کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟

معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند

مهارت آموزی معلمان در دستور کار آموزش و پرورش باشد

35 هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد

«کارگران» رزمندگان عرصه اقتصادی هستند

تأکید ائمه جمعه استان تهران بر رسیدگی به وضعیت کارگران

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

کارگران نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارند

کارگران تقویت کننده پایه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند

جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند

کارگران رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند

حقوق کارگران 57 درصد بیشتر شده است

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی /کسی اعتراضی ندارد

تقویت اقتصاد کشور دشمنان را ناامید خواهد کرد

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی