بازار آریا

آخرين مطالب

نگاه دیگران-بخش بیست ‏وسوم

استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای مقالات اقتصاد جهاني

استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مارتین ایندیک ترجمه: محمدحسین باقی ملاحظه‌‌‌‌‌‌ دیگری در روابط تامین تسلیحاتی نقش داشت که هم به نفع درخواست اسرائیل و هم به نفع نقش کیسینجر در تضمین جلب رضایت نیکسون برای آن بود. ایالات‌‌‌‌‌‌متحده مدت‌‌‌ها عمیقا نگران برنامه هسته‌‌‌‌‌‌ای اسرائیل بود و می‌‌‌‌‌‌ترسید که اگر اسرائیل از آستانه تسلیحات هسته‌‌‌‌‌‌ای عبور کند. دیوید بن گوریون از برنامه هسته‌‌‌‌‌‌ای اسرائیل به‌‌‌عنوان اهرمی برای فشار بر رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور کندی استفاده کرده بود تا عرضه‌‌‌‌‌‌ سامانه‌‌‌های موشکی پیچیده‌‌‌‌‌ پدافند هوایی- «هاوک»- را تضمین کند. در عوض، «لِوی اِشکول»، جانشین بن گوریون، با بازرسی منظم آمریکا از راکتور هسته‌‌‌‌‌‌ای تازه اعلام‌‌‌‌‌‌شده اسرائیل در دیمونا ظاهرا برای اطمینان از اهداف صلح آمیزش، موافقت کرده بود.
در بهار 1969، مشاوران دفاعی نیکسون گوش‌‌‌به‌‌‌زنگ شده بودند که برنامه‌‌‌ هسته‌‌‌ای اسرائیل در آستانه‌‌‌ بحرانی شدن است. نگرانی اولیه این بود که اسرائیل سلاح‌‌‌های خود را برای نمایش عمومی عرضه کند؛ به‌‌‌این‌‌‌ترتیب، واکنش اعراب و شوروی را در بحبوحه‌‌‌ تنش بالا در منطقه برمی‌‌‌انگیخت. «ملوین لرد»، وزیر دفاع و «الیوت ریچاردسون» معاون وزیر امور خارجه خواستار این بودند که اگر ایالات‌‌‌متحده نتواند تضمین‌‌‌های کافی در مورد برنامه‌‌‌ هسته‌‌‌ای اسرائیل دریافت کند، تحویل برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده‌‌ فانتوم‌ها متوقف شود. کیسینجر موفق شد نیکسون را وادار به وتوی این مساله کند تا از تقابل مستقیم با نخست‌‌‌وزیر اسرائیل در اولین دیدارش احتراز جوید. در عوض، او به رابین نیاز داشت تا مایر را به دیدار چهره به چهره با نیکسون وادارد تا به او اطمینان دهد که اسرائیل «هیچ معرفی ملموسی از تسلیحات هسته‌‌‌ای انجام نخواهد داد یا هیچ برنامه آزمایش هسته‌‌‌ای را انجام نمی‌‌‌دهد.»
هیچ سند غیر‌محرمانه‌‌‌ای از آنچه در آن گفت‌‌‌وگوی دفتر بیضی‌‌‌شکل کاخ سفید در 26 سپتامبر 1969 رخ داد، وجود ندارد اما از آن زمان به بعد اسرائیل امور هسته‌‌‌ای خود را با احتیاط و مخفیانه و طبق یک سلوکِ رفتاریِ قاطعانه انجام داد. تا به امروز، اسرائیل از اعتراف به مالکیت تسلیحات هسته‌‌‌ای امتناع ورزیده و مقام‌‌‌های ایالات‌‌‌متحده با جدیت از هرگونه تاییدی اجتناب و خودداری می‌کنند. در مقابل، ایالات‌‌‌متحده از تحت‌‌‌فشار قرار دادن اسرائیل برای امضا یا همکاری با معاهده‌‌‌ منع گسترش سلاح‌‌‌های هسته‌‌‌ای خودداری کرده است. این پیمان ضمنی به آزمون گذاشته شد و در نهایت در دولت اوباما مورد تایید قرار گرفت، هرچند پرزیدنت اوباما اهمیت بالایی برای عدم‌اشاعه قائل بود. این به توضیح آنچه از نتیجه‌‌‌ جلسه بین نیکسون و مایر دانسته است، کمک می‌کند.نیکسون با نگرانی‌های اسرائیل همدردی کرد و قول داد که درخواست مایر برای 25 فروند فانتوم F-4 و یک‌‌‌صد فروند هواپیمای A-4 Skyhawks و 200میلیون دلار کمک امنیتی در سال مورد توجه قرار گیرد. نیکسون گفت: تا زمانی که رئیس‌‌‌جمهور باشم، «اسرائیل هرگز از نظر نظامی ضعیف نمی‌شود.» 
هیچ ارتباط صریحی توسط هیچ‌‌‌یک از طرفین بین سیاست هسته‌‌‌ای «ابهام‌‌‌آلود» اسرائیل و تامین تسلیحات آمریکایی وجود نداشت اما از این مرحله به بعد، این تصور به وجود آمد که برای جلوگیری از هسته‌‌‌ای شدن علنی اسرائیل، قدرت متعارفش باید حفظ شود. با گذشت زمان، این مساله تبدیل به تعهد آمریکا برای حفظ «برتری نظامی کیفی» اسرائیل بر هر‌گونه ائتلاف احتمالی نیروها در منطقه شد. همان‌طور که رابین در خاطرات خود شهادت می‌دهد: «داستان کمک کیسینجر به امنیت اسرائیل هنوز گفته نشده است... کافی است بگوییم که در درجه‌‌‌ اول اهمیت بود.» راجرز و سیسکو همچنان با ثبات قدم به‌‌‌پیش می‌‌‌رفتند هرچند نشانه‌‌‌های واضحی وجود داشت که هر چه دولت پیشنهاد می‌کرد، یا برای اسرائیل یا مصر به دلیل فاصله‌‌‌ بین مواضع آنها قابل‌‌‌قبول نخواهد بود. نیکسون مطمئن بود که از تلاش آنها نتیجه‌‌‌ای حاصل نمی‌شود. بنابراین به کیسینجر گفت که از تقابل غیرضروری با وزیر خارجه خودداری کند. در 9 دسامبر 1969، راجرز تصمیم گرفت تا از طرح آمریکا برای صلح اعراب و اسرائیل پرده‌‌‌برداری کند.
در یک سخنرانی عمومی در «کنفرانس کهکشانی برای آموزش بزرگ‌‌‌سالان» در هتل شورهام در واشنگتن، او اصول «توافق نهایی و متقابل الزام‌‌‌آور» را برای ایجاد یک وضعیت صلح بین اسرائیل و مصر مطرح کرد که شامل تعیین این می‌شد که مرز «امن و شناخته‌‌‌شده» همان مرز بین‌المللی قبلی خواهد بود. اسرائیل بلافاصله آنچه را که به «طرح راجرز» معروف شد، رد کرد. بااین‌‌‌وجود، ایالات‌‌‌متحده طرحی موازی را برای توافق صلح اسرائیل و اردن برای مذاکرات چهار قدرت ارائه کرد. این تا حدودی در مرز میان اردن و اسرائیل قابل‌‌‌انعطاف بود و اجازه‌‌ «تعدیلات مرزی جزئی» را می‌‌‌داد اما همچنین راه‌‌‌حلی را برای کنترل مشترک بیت‌‌‌المقدس بیان کرد و زمینه را برای سهمیه‌‌‌ سالانه‌‌‌ فلسطینی‌‌‌ها از پناهندگانی که باید به اسرائیل بازگردانده شوند (با مواردی که مورد مذاکره قرار گرفت) فراهم کرد.
کابینه‌‌‌ اسرائیل در 22 دسامبر1969 به‌طور رسمی هر دو پیشنهاد را رد و اعلام کرد که «اسرائیل قربانی هیچ قدرت یا سیاست بین قدرت‌‌‌ها نخواهد شد و هرگونه تلاش برای تحمیل راه‌‌‌حل اجباری به خود را رد خواهد کرد.» رابین برای مشورت به بیت‌‌‌المقدس فراخوانده شد و برای بسیج جامعه‌‌ یهودیان آمریکا و راه‌‌‌اندازی یک کارزار تمام‌‌‌عیار علیه «طرح راجرز در کاپیتول هیل» و در رسانه‌‌‌ها به واشنگتن بازگردانده شد. نیکسون که نگران پیامدهای سیاسی بود، دادستان کل «جان میشل» و مشاورش «لئونارد گارمنت» را فرستاد تا به رهبری یهودیان آمریکا اطمینان دهند که «طرح راجرز در خاورمیانه به شکلی درخور و مناسب نام‌گذاری شده و منشأ آن کاخ سفید نیست.» این به‌‌‌طور خاص کنایه‌‌‌آمیز بود، با توجه به اظهارات مکرر نیکسون به مشاوران خود و به رهبران خارجی که او اجازه نمی‌‌‌دهد «ملاحظات سیاسی داخلی» - تعبیری برای یهودیان آمریکایی - بر سیاست او در قبال خاورمیانه تاثیر بگذارد. 
نیکسون و کیسینجر همچنین گارمنت را برای ملاقات با مایر عازم نیویورک کردند، جایی که او قرار بود از آنجا سفر خود در میان جامعه‌‌‌ یهودیان آمریکا را آغاز کند. پیام آنها گارمنت را شگفت‌‌‌زده کرد، اگرچه او از روش‌های واشنگتن آگاه بود. کیسینجر به او آموخت که به مایر چنین بگوید: «به او بگو، از وی می‌‌‌خواهیم هرجا رفت راجرز و نقشه‌‌‌اش را تار و مار کند.» کیسینجر همچنین ترتیبی داد که نیکسون در یک ملاقات غیرمعمول به رابین اطمینان دهد که روسای جمهور معمولا با سفرا ملاقات نمی‌‌‌کنند، مگر زمانی که اعتبارنامه خود را ارائه کنند. نیکسون بیان کرد که نگرانی‌های اسرائیل را درک می‌کند و به رابین وعده‌‌‌اش را برای تامین نیازهای دفاعی و اقتصادی اسرائیل یادآور شد. او به سفیر اسرائیل چنین آموزش داد که «در تمام مسائل مرتبط با تامین تسلیحات... بهتر است به کیسینجر نزدیک شوید.»

بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/699076/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

سیل برای دبی گران تمام شد

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی