بازار آریا

آخرين مطالب

حامد سلطانی‌نژاد مطرح کرد

دستاوردهای 1400 و برنامه‏‏‌های 1401 بورس‌کالا بورس و بانک

دستاوردهای 1400 و برنامه‏‏‌های 1401 بورس‌کالا
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مدیرعامل بورس‌کالای ایران علاوه بر تشریح دستاوردهای سال 1400، مهم‌ترین برنامه‌های این بورس در سال‌جاری را تشریح کرد. توسعه بازار گواهی سپرده کالایی از طریق محصولات صنعتی، رونق معاملات خودرو، تعمیق بازار فروش املاک و مستغلات و ایجاد زیرساخت الکترونیک معاملات صادراتی در راستای تعاملات با گمرک و بانک‌مرکزی از جمله برنامه‌های امسال بورس‌کالاست. به گزارش «کالاخبر»، حامد سلطانی‌نژاد، در ابتدای سخنرانی خود در مجمع عمومی سالانه شرکت، بورس‌کالا را بزرگ‌ترین بازار متشکل کالایی و اوراق بهادار مبتنی بر کالای کشور در این مقطع زمانی دانست و گفت: ارزش کل معاملات به رقم 665‌هزار میلیارد تومان ارتقا یافته است که نسبت به سال 99 افزایش 90درصدی داشت.
مدیرعامل بورس‌کالای ایران افزود: گذشته از افزایش ارزش و حجم معاملات در بازارهای مختلف بورس‌کالا، راه‌اندازی بسترها و ابزارهای معاملاتی جدید، از جمله توسعه معاملات حراج‌باز، معاملات سیمان، راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده برنج، میلگرد، شیشه و سیمان از جمله اقدامات توسعه محوری بود که در این سال، موجب گسترش محیط کسب‌وکار بزرگ‌ترین بورس‌کالایی کشور شد. سلطانی‌نژاد تصریح کرد: مجموعه اقدامات صورت‌گرفته حاکی از نقش پررنگ و اثرگذاری بورس‌کالا در اقتصاد کشور، به‌خصوص در برآورده‌کردن نیاز بخش‌های مختلف اقتصاد، به‌ویژه صنایع بالادست و پایین‌دست در کنار کارکرد کشف قیمت رقابتی، کاهش هزینه‌های معاملاتی، امنیت اقتصادی، تامین مالی و در نتیجه رونق اقتصادی و حمایت از تولید است.
وی یادآور شد: بورس‌کالای ایران همچون سال‌های گذشته در سال 1401 نیز در راستای ماموریت و چشم‌انداز خود مبنی بر مرجعیت پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی بر آن است با تمرکز بر توسعه خطوط کسب‌وکار جدید در کنار گسترش و تعمیق بازارها و توسعه ابزارهای نوین، زنجیره خدمات خود را تکمیل کرده و در ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصاد ملی کشور نقش‌آفرینی کند. به گفته سلطانی‌‌‌نژاد، بورس‌کالای ایران، به‌عنوان یکی از 15شرکت برتر از نظر شفافیت اطلاعات در میان شرکت‌های بورسی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد. وی ابراز امیدواری کرد که بورس‌کالای ایران در سال 1401 که با شعار «سال تولید؛ دانش‌بنیان؛ اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است، بتواند با به‌کارگیری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در بازار سرمایه، همچون گذشته سهم شایانی در حمایت از زنجیره تولید کشور از طریق ارتقای شفافیت و کارآیی بازار داشته باشد.
مدیرعامل بورس‌کالای ایران با تاکید بر اینکه چشم‌انداز شرکت تبدیل‌شدن به مرجع پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی است، گفت: ماموریت شرکت نیز کشف قیمت و ارائه‌ خدمات متنوع مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی در راستای پاسخگویی به نیازهای صاحبان صنایع، تجار و فعالان بازار سرمایه از طریق بستری رقابتی، منصفانه، شفاف و امن است؛ به این منظور با بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی سرآمد و فناوری‌های نوین، همواره ضمن تمرکز بر بازارهای داخلی به دنبال شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های بین‌المللی خواهد بود.
اهم رویدادهای مهم سال 1400
مدیرعامل بورس‌کالای ایران در ادامه به مهم‌ترین دستاوردهای سال 1400 اشاره کرد و گفت: انتقال نماد بورس‌کالا به تابلوی اول بورس تهران؛ تعداد 517پذیرش صورت‌گرفته براساس کالا، تولیدکننده و عرضه‌کننده؛ پذیرش 76 انبار در سراسر کشور؛ راه‌اندازی صندوق‌های کالایی دارایی پایه طلای لوتوس؛ راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده 6 کالای جدید برنج، سیمان، مس‌کاتد، میلگرد، نخود و شیشه؛ پذیرش شرکت‌های تولیدکننده کالای سیمان؛ تنوع‌بخشی به معاملات رینگ صادراتی (آلومینیوم، مس و...)؛ تکمیل زنجیره عرضه فولاد (با عرضه آهن اسفنجی) و راه‌اندازی معاملات مناقصه (دارایی پایه کنتور سه فاز) از مهم‌ترین اقدامات شرکت در سال گذشته بود. وی همچنین اعلام کرد: توسعه و ارتقای سیستم‌ها و سامانه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهبود فرآیندهای کسب‌وکار، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و ارتقای سواد مالی در حوزه کالایی، توسعه کالا و دارایی پایه جدید روی بازارها و ابزارهای فعلی و تعمیق بازارهای موجود از مهم‌ترین اقدامات سال 1400 بورس‌کالای ایران به شمار می‌رود.
سال 1400 از نگاه آمار
سلطانی‌نژاد در ادامه به ارزش معاملات بورس‌کالای ایران در سال 1400 اشاره کرد و افزود: ارزش کل معاملات بورس‌کالا در سال گذشته با افزایش 90درصدی نسبت به سال 99 به 665‌هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در بازار فیزیکی بیش از 76میلیون تن انواع کالا به ارزش 630‌هزار میلیارد تومان دادوستد شد که نسبت به سال 99 با رشد 128درصدی در حجم و رشد 102درصدی در ارزش مواجه شده است. وی افزود: همچنین در سال 1400 و در تالار محصولات صنعتی 57میلیون تن کالا به ارزش 370‌هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و در تالار محصولات پتروشیمی 4/ 5میلیون تن کالا به ارزش 145‌هزار میلیارد تومان دادوستد شد. در تالار فرآورده‌های نفتی نیز 13میلیون تن انواع کالا به ارزش 107‌هزار میلیارد تومان معامله شد و ارزش معاملات بازار مالی بورس‌کالا نیز به 9/ 34‌هزار میلیارد تومان رسید.
تشریح برنامه‌های 1401
سلطانی‌نژاد در ادامه به راهبردهای بورس‌کالا در سال 1401 اشاره کرد و افزود: توسعه نشان تجاری و ترویج کارکردها و فرهنگ‌سازی با رویکرد توسعه پایدار، توسعه و تنوع خطوط کسب‌وکار بورس‌کالا، توسعه تعاملات و همکاری با نهادهای مالی، توسعه متوازن در تعامل با نهادهای حاکمیتی، سیاستگذار و نظارتی ضمن هویت مستقل بورس‌کالا، تعمیق بازارهای موجود و توسعه دارایی‌های پایه جدید روی ابزارهای فعلی با رویکرد بازاریابی، مشتری‌مداری با رویکرد بهبود کیفیت در خدمات، توسعه و ارتقای سیستم‌ها و روش‌ها و بهبود نظام‌های جامع مدیریت سرمایه انسانی از مهم‌ترین راهبردهای شرکت در سال‌جاری است. وی افزود: بازطراحی و بهبود سازوکارهای حراج، توسعه بازار گواهی سپرده کالایی از طریق محصولات صنعتی، توسعه بازار معاملات خودرو در بورس‌کالا، توسعه بازار فروش املاک و مستغلات، راه‌اندازی سامانه ثبت و تایید عرضه توسط عرضه‌کنندگان، راه‌اندازی سامانه امضای الکترونیک و تعریف و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی جدید از مهم‌ترین برنامه‌های امسال است.
مدیرعامل بورس کالای ایران اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه ارتباط با مشتریان بورس‌کالا، به‌کارگیری ابزارهای تامین مالی در زنجیره تامین برای تسویه معاملات، پیاده‌سازی مدیریت دانش، ایجاد زیرساخت الکترونیک معاملات صادراتی در راستای تعاملات با گمرک و بانک‌مرکزی، راه‌اندازی سامانه تحویل، طراحی سامانه جدید مدیریت کارگزاران و سامانه رسیدگی الکترونیک به اعتراض‌‌‌ها از دیگر برنامه‌های امسال بورس‌کالاست.
نقش مهم و تعیین‌کننده بورس‌کالا در ساختار اقتصاد ایران
رئیس هیات‌مدیره بورس‌کالای ایران مصوبه اخیر شورای عالی بورس در خصوص عرضه خودرو در بورس‌کالا را نشانه اهمیت و نقش مهم بورس کالای ایران در ساختار اقتصاد عنوان کرد. امیر حمزه مالمیر، اظهار کرد: رویدادهای اخیر در حوزه بورس کالای ایران بیانگر آن است که سیاستگذاران و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور به این موضوع و جمع‌بندی رسیده‌اند که بهترین جایگاه برای شفافیت بازار کالایی کشور، بورس‌کالاست. به گفته رئیس مجمع بورس کالای ایران، مصوبه اخیر شورای عالی بورس به بازگشت دوباره عرضه خودرو از بستر بورس‌کالا بسیار مبارک و میمون است. اتفاق‌‌‌ها و تصمیماتی از این دست به اهمیت نقش و جایگاه بورس‌کالا در ساختار اقتصاد ایران اشاره دارد که این روند، چشم‌انداز روشنی را در مقابل بورس کالای ایران قرار می‌دهد. رئیس هیات‌مدیره بورس‌کالای ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که بورس‌کالا در سال 1401 شاهد اتفاقات سازنده و به مراتب بهتری نسبت به سال 1400 باشد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/698875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

توقیف خودروی قاچاق در ساری

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

گزیده‌های نفتی هفته

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نفت از افزایش قیمت بازماند

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

سیگنال به بازار خودرو/ این تعداد خودروی برقی در راه ایران است

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

تهدید بزرگ/ سهم نفت از کل سرمایه خارجی کمتر از 100 میلیون دلار است؟

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی