بازار آریا

آخرين مطالب

5 میلیون و 500 هزار حساب تجاری تفکیک شدند گزارش ويژه

5 میلیون و 500 هزار حساب تجاری تفکیک شدند
  بزرگنمايي:

بازار آریا - رییس تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: طبق آخرین آمار ما 5 میلیون و 500 هزار حساب تجاری از حساب شخصی تفکیک شده اند. امروز میز اقتصاد با حضور کارشناس اقتصادی و مسئولان حوزه امور مالیاتی به بررسی آخرین وضعیت سامانه مودیان مالیاتی پرداخت.
سوال: چرا تا کنون سامانه به طور رسمی رو نمایی نشده است؟
اسکندری کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس: پیش از اینکه به این بحث برسیم اول باید اعلام کنم که چرا این قانون تصویب شد، یک نکته مهم که دغدغه قانون گذار بوده وجود عامل انسانی در فرایند اخذ مالیات بوده، زیرا وقتی عامل انسانی باشد گاهی ممکن است سلیقه پیش بیاید یا باعث فرار مالیاتی بشود.
استقرار سامانه مودیان به معنای به حداقل رساندن عامل انسانی است. ما هنوز در کشورمان فاکتور‌های کاغذی معتبر هستند یکی از مهم‌ترین کار‌های سامانه مودیان بی اعتبار کردن این کاغذ‌ها و جایگزین کردن صورت حساب الکترونیک است. این صورت حساب‌ها فرار مالیاتی و ظلم در مالیات را به حداقل می‌رساند.
سوال: برای صدور صورتحساب‌های الکترونیکی در سامانه مودیان چه اقداماتی باید انجام شود؟
محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی: برای صدور صورتحساب‌های الکترونیکی و درج آن‌ها در کارپوشه یک سری مقدمات لازم بود که یکی سامانه ملی مودیان بود که الان در مراحل نهایی است و از 20 تیر رونمایی شد. در روز 4/21 اطلاعیه رسمی دادیم که مودیان برای ثبت نام در سامانه اقدام کنند.
موازی با سامانه باید ابزار پرداخت‌ها ساماندهی می‌شد هم اکنون هشت میلیون و 900 هزار دستگاه پرداخت غیر فعال شده و بقیه الصاق شده اند و 800هزار دستگاه غیر فعال و الصاق نشده که تا 10 روز دیگر این کار هم تکمیل می‌شود.
سوال چرا اجرای قانون تا کنون به تعویق افتاده است؟
طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: متاسفانه به دلیل پیچیدگی و لوازمی که باید ایجاد می‌شده ما یک سال و دو ماه در اجرای این قانون تاخیر داریم کلا نظام مالیاتی ما با هوشمند بودن فاصله دارد. زمان تمدیدی نشده مهلت تا اردیبهشت پارسال بود و از آن موقع یک سال و دو ماه تاخیر دارد.
پانزده ماه زمان برای اجرا در مجلس دهم پیش بینی شد. متاسفانه در سازمان در دوره پیش استقبالی برای اجرا وجود نداشت. در دوره جدید به خوبی پیش رفته و سرعت خوبی دارد. هفته پیش که بازدید داشتیم از سامانه وضعیت نسبتا قابل قبولی داشت.
سوال: چند درصد کار تا کنون پیشرفت کرده است؟
برزگری: بیش از پنجاه درصد پیشرفت کرده است.
سوال: چه زمانی این پنجاه درصد، صد درصد می‌شود؟
برزگری: باید تمام کالا‌ها در کشور ما شناسه کالا و خدمت داشته باشند که باید توسط وزارت صمت داده شود. ساماندهی ابزار پرداخت‌ها باید انجام می‌شد این قانون باید پارسال اجرا می‌شد، اما باید خود سامانه براساس قانون‌های جدید تغییر کند. همچنین کسب و کار‌ها باید تغییر کنند.
ما چند نوع فعال اقتصادی داریم برخی فعال‌ها به فعال دیگر جنس می‌فروشند و فعالیت می‌کنند.
شناسه کالا باید روی کالا ثبت بشود، تمامی تولید کنندگان از جمله بزرگ و کوچک برای کالای خود شناسه بگیرند.
طرف خریدار وقتی مراجعه می‌کند حتما باید شماره اقتصادی بدهد؛ و از اول مهر این شناسه اقتصادی برای همه الزامی می‌شود و اگر عمل نکند جریمه‌هایی برای آن‌ها تعیین می‌شود.
سوال: اصناف باید کار متفاوتی انجام بدهند یا خیر؟
اسکندری کارشناس اقتصادی: براساس قوانین باید مودیان تقسیم شوند نباید قوانین به گونه‌ای وضع شود که فعالان اقتصادی کوچک انگیزه فعالیت خود را از دست دهند.
برای سوپر مارکت‌های کوچک به طور مثال، پیشنهاد ما این است که برای این مودیان تکلیف خاصی صورت نگیرد این‌ها فقط باید ثبت نام کنند و دستگاه‌های پوز را به سازمان امور مالیاتی وصل کنند. پیشنهاد ما آن است که تا وقتی این سامانه نهایی نشده مالیات بر اساس اطلاعات این سامانه بر آن‌ها تحمیل نشود.
سوال نظر شما در این زمینه چیست؟
برزگری رییس تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی: ما حتما باید شناسه کالا داشته باشیم برای اجرای این قانون نمی‌شود زمان تعیین کرد برای اجرا ما باید متناسب با جامعه پیش برویم بخشی به ما مربوط است و، اما بخش بزرگتری به ظرفیت‌های کشور، میزان همکاری فعالان اقتصادی و آمادگی آن‌ها و همکاری وزارت صمت بستگی دارد.
سوال: قانون در این بخش چه نظری دارد؟
طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: آنچه که در قانون مکتوب است آن پانزده ماهی است که تمدید آن منقضی شده است. اما مهم این است که سامانه به زودی رو نمایی شود و قانون اجرا شود و زمینه برای ثبت نام مودیان ایجاد شود.
کاملا اجرای قانون منوط به عمل مردم است و عمل مردم برمی‌گردد به اطلاع رسانی.
سوال: عملکرد بانک مرکزی و وزارت صمت چگونه است؟
طغیانی: بانک مرکزی همکاری خوبی داشته و کمک کرد و برای تفکیک حساب‌ها ما امسال حکم بودجه را داریم امیدواریم از این به بعد هم خوب با ما همکاری بکند. وزارت صمت یک مقدار از نظر اجرای قانون عقب ماندگی دارد و آنچه که ما باید از آن ببینیم را هنوز ندیدیم.
برزگری: طبق آخرین آمار ما 5 میلیون و 500 هزار حساب تجاری از حساب شخصی تفکیک شده اند. اطلاعات بیشتر را از بانک مرکزی باید بگیرید.
اسکندری کارشناس اقتصادی: سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی ابعاد گسترده‌ای در کشور دارد ما هم شفافیت تراکنش‌ها را داریم هم شفافیت رویداد مالی، از طرفی این قانون درست است جدید نیست، ولی بستر اجرایی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد بر اساس قانون فعلی و در آینده هم این شفافیت می‌تواند برای اجرای مالیات کمک کند.
لازم است تمامی دستگاه‌های ذی ربط و مردم کمک کنند که این سامانه به زودی راه اندازی شوند و همه بتوانند از آن استفاده کنند.
برزگری: ما کل مودیان را ثبت نام می‌کنیم فقط خواهش ما این است که مودیان و سازمان‌ها با ما همکاری کنندو با کمترین آسیب بتوانیم قانون را پیش ببریم.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/698809/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

بازنگری میانجی در میانجی‌گری

چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

رسوب فایل فروش مسکن در منطقه 2 تهران

بازار - 1403/02/01

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

نبض شاخص - 1403/02/01

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی