بازار آریا

آخرين مطالب

100 سال؛ 100 بحران تحلیل بازار آریا

100 سال؛ 100 بحران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مهم ترین نظام های اقتصادی دنیا در عصر جدید را می توان نظام‌های اقتصاد سرمایه داری، سوسیالیسم و اقتصاد اسلامی دانست که به ترتیب ذیل اندیشه و بینش لیبرالیستی، مارکسیستی و اسلامی شکل گرفته اند.
ر.زنامه ایران: این نظام ها تحولات بسیار زیادی را در قرن های اخیر به خود دیده اند و امروزه نیز به شکل های مختلف و در اندازه های مختلف در نظام های اقتصادی کشورهای دنیا جا خوش کرده اند.
بسیاری از کشورهای دنیا اقتصاد سرمایه داری را به عنوان نظام اصلی حاکم بر اقتصاد خود برگزیده اند، هر چند این نظام اقتصادی شکل های مختلفی را در کشورهای مختلف به خود گرفته است. با این حال، در میان همه کشورهای دنیا، اقتصاد امریکا به عنوان بزرگ ترین اقتصاد سرمایه داری شناخته می شود. چرا که بیشترین شباهت را با مبانی بنیادی سرمایه داری دارد. بدون تردید، تحلیل اقتصاد امریکا از منظر سیستم ها، جز با تحلیل و تفسیر نظام سرمایه داری امکانپذیر نیست.
ایالات متحده در مرز فروپاشی اجتماعی
برخی مؤلفه های ذاتی در نظام سرمایه داری وجود دارند که هر کشوری که از این نظام تبعیت کند، به آنها دچار خواهد شد؛ برخی از این مؤلفه ها عبارتند از: ذات بحران زا، سیستم توزیع درآمد نابرابر، رقابت گسترده در مقیاس جهانی و بازارهای مالی نوسانی. از مهم ترین پیامدهای نظام سرمایه داری، بی‌ثباتی و بحران‌های پی در پی آن است که گاهی آن را [خصیصه] ذاتی نظام سرمایه داری نیز می دانند. اقتصاد سرمایه داری در دو قرن اخیر بیش از 100 بحران را تجربه کرده و این به دلیل ماهیت نظام سرمایه داری است؛ به عبارت دیگر، بی ثباتی ذات نظام سرمایه داری است. روند 50 ساله رشد اقتصادی امریکا نشان می دهد که بارها در معرض بحران قرار گرفته که مهم ترین آن مربوط به سال های 2008 و 2009 است. بحران مالی در واقع از ماه مارس 2008 شروع شده است؛ زمانی که با اعلام ورشکستگی بانک لمان برادرز، مشکلات دو شرکت عظیم اعطای وام مسکن (شرکت‌های فی می و فردی مک) ظهور کرد و شوک اقتصادی جدیدی به بازارهای مالی در امریکا و جهان وارد آمد. فدرال رزرو و خزانه داری امریکا برای جلوگیری از سقوط بازارهای مالی در مجموع 182 میلیارد دلار به مؤسسات مالی وام اعطا کردند. اگرچه تلاش های بانک مرکزی مانع فروپاشی مالی شد، اما ورشکستگی شرکت ها و بانک های بین المللی رکود شدیدی را به وجود آورد که آخرین بار اوایل دهه 1980 رخ داده بود. ارزش سهام بیش از 50 درصد کاهش یافت و بازارهای دیگر هم با افت شدیدی مواجه شدند. علی رغم آنکه بحران مالی در ماه‌های آغازین سال 2009 تا حدودی رفع شد اما بازار مسکن همچنان با روند کاهشی مواجه بود. بیکاری نیز به بیش از 10 درصد رسید. از بعد اجتماعی نیز این بحران ها به شورش‌ها و اعتصاب‌های گسترده منجر شد و می توانست خطر بزرگی برای نظام امریکا فراهم کند. بر اساس تحلیل‌های آماری وقوع این بحران‌ها تقریباً هر 10 سال یک بار محتمل است و هر بار شدت متفاوتی دارد و ممکن است هر بار یکی از این بحران ها تبدیل به بحران های اجتماعی شده و ایالات متحده امریکا را در مرز فروپاشی قرار دهد.
روند تشدید نابرابری‌ها
یکی دیگر از ویژگی های ذاتی نظام سرمایه داری، نابرابری در میان افراد جامعه، یأس و بدبینی طبقات پایینی نسبت به آینده است. هم در دوره رونق و هم در دوره رکود کسی که بیش از همه دچار مشکلات می شود کارگر است. چرا که در دوره رونق به دلیل افزایش قیمت ها و ثابت بودن دستمزدها، کارگران عمدتاً با کاهش قدرت خرید مواجه می شوند و در دوره رکود نیز تعدیل نیرو، پرداخت نشدن دستمزدها و کاهش مسائل رفاهی از مهم ترین معضلات آنها است. نابرابری ها در نظام سرمایه داری به قدری گسترده بوده که منجر به شکل‌گیری نظریه‌های افراطی‌ای مانند مارکسیسم شده و کارگران را بر آن داشته تا از نظام سرمایه داری گریزان شده و به نظام سوسیالیسم پناه آورند. وقتی نارسایی‌های آن را دیدند، ترجیح دادند در همان نابرابری سرمایه داری زندگی کنند. این معضل در نظام سرمایه داری ریشه دوانده و ساختار این نظام جز در صورت تعدیل های جدی امکان از بین بردن آن را نمی‌دهد. روند 50 سال اقتصاد امریکا در رشد نابرابری بر اساس ضریب جینی نشان می دهد که ضریب جینی طی سال های اخیر به مرز 0،48 رسیده که عدد بزرگی است و امریکا را در میان کشورهایی با بیشترین سطح نابرابری در دنیا قرار داده است. این روند نابرابری رو به افزایش است. گزارش مؤسسه اعتبارسنجی مودیز (Moodys) بیانگر آن است که طی دو دهه اخیر، نابرابری ثروت و درآمد در امریکا افزایش یافته است؛ چون افراد دارای درآمد بالا و بسیار بالا توانستند سهم بیشتری از درآمد و ثروت را به خود اختصاص دهند. بر این اساس، یک دهک بالای درآمدی جامعه امریکایی از سال 1995 تاکنون توانستند در حدود 200 درصد بر دارایی خالص خود بیفزایند. در حالی که چهار دهک پایینی درآمدی طی همین مدت، شاهد سقوط میانگین دارایی‌هایشان بوده اند.
خلأ اقتصاد جایگزین و آینده پیش رو
از آنجا که سیستم اقتصادی امریکا تمایل زیادی به حفظ سرمایه داری لیبرال دارد، بدون تردید آثار این مؤلفه ها را در اقتصاد خود خواهد دید. پرسش آن است که آیا می توان احتضار سرمایه داری و افول قدرت اقتصادی امریکا را نتیجه گرفت؟ تحلیل داده ها نشان می‌دهد که از بعد شاخص های کلان اقتصادی، علی رغم اینکه اقتصاد امریکا مسیر رشد خود را استمرار داده، اما از ابعاد مختلفی نیز دچار افول نسبتاً شدیدی شده است. کاهش سهم اقتصاد امریکا از تولید جهانی از 21 درصد به 15 درصد و قدرت گرفتن رقبای این کشور مانند چین با تصاحب سهم 17 درصدی در سال 2019، از دست دادن رتبه یک اقتصادی جهان و واگذاری آن به چین از سال 2016، افزایش نابرابری‌های اقتصادی و نیز چرخه های تجاری بحران زا که هر 10 سال رخ می دهد، اقتصاد امریکا را در معرض تهدیدات جدی قرار داده است. بدون تردید افول قدرت اقتصادی امریکا امری تحقق یافته است و استمرار این روند در سال های آتی اقتصاد امریکا را در وضع نامناسب‌تری قرار می دهد. از طرفی با افزایش نابرابری ها و ذات بحران زای نظام سرمایه داری و وقوع بحران‌های پی در پی فروپاشی اقتصاد امریکا هر چند محتمل است، اما زمان دقیقی برای آن قابل تصور نیست و دخالت عامل انسانی (دولت) در اقتصاد می تواند این امر را دچار تسریع یا تأخیر کند. از بعد اقتصادی، نظام سرمایه داری به دلیل ایجاد نابرابری‌های شدید نارضایتی‌های زیادی در میان توده مردم ایجاد کرده و بحران‌های اقتصادی و مالی بستر بروز این نارضایتی هاست که سرانجام می‌تواند به فروپاشی یک کشور یا یک سیستم اقتصادی منجر شود. البته اگر اقتصاد سرمایه داری بتواند از اصول بنیادین خود فاصله بگیرد، شاید بتواند اندکی از مشکلات را کاهش دهد، کما اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی با فاصله گرفتن از سرمایه داری لیبرال و وضع مقررات متعدد، نابرابری ها را کاهش داده و از عمق بحران ها نیز کاسته اند. با وجود این، این مشکلات از نظام اقتصادی آنها رخت بر نخواهد بست. با این اوصاف، سرمایه داری لیبرال مدت هاست احتضار خود را آغاز کرده و ناکارآمدی آن اثبات شده، اما از آنجا که اقناعی برای وجود یک اقتصاد جایگزین به وجود نیامده، نظام اقتصاد سرمایه داری همچنان با همه مشکلاتش در سراشیبی سقوط به مسیر خود ادامه می‌دهد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/698534/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی های امن در فروردین چه بود؟

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در اولین روز اردیبهشت‌1403؛ قیمت طلا و سکه ریخت

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران

سرعت‌گیرهای رشد اقتصادی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر

موانع مشارکت مردم در رونق اقتصادی چیست؟

تأثیر قاچاق کالا بر افزایش نرخ ارز چیست؟

پروژه پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار تدوین شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 1 اردیبهشت ماه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

حذف کامل کروکی های کاغذی تا پایان خرداد ماه

ریزش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تدوین طرح پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار در بوشهر

ببینید | جملات تکان‌دهنده آقای مسئول از شرایط اقتصادی: 4 دهک جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند!

جزئیات بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403 / مهدی کرباسیان چه گفت؟

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

کشف BMW لوکس و قاچاق در شهرری

نیروگاه خورشیدی 6.1 مگاواتی منطقه ویژه اقتصادی سمنان افتتاح شد

آمار غلط درباره نرخ بیکاری؛ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

پروژه پرورش ماهیان دریایی و پرورش میگو اجرایی می‌شود

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

چگونگی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال 1403

تعطیلی آخر هفته یا تیر خلاص به اقتصاد خصوصی؟ | چرا باید شنبه تعطیل شود و نه پنج‌شنبه؟

مسؤولان مانع اصلی رشد تولید / چوب لای چرخ کارآفرینان نگذاریم

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی