بازار آریا

آخرين مطالب

88 همت طلب بانکی وصول شد

تصفیه بزرگ در بازار پول گفتگو

تصفیه بزرگ در بازار پول
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : مدیر عامل تامین سازمان تامین اجتماعی از تصفیه بدهی 88هزار میلیارد تومانی این سازمان به بانک رفاه خبر داد. به گفته مسوولان این سازمان، این اقدام می‌تواند گامی مهم درخصوص کاهش بدهی شرکت‌های دولتی به بازیگران بازار پول باشد. در حال حاضر آخرین آمارها مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی حدود 683هزار میلیارد تومان است. در سال‌های گذشته یکی از عوامل مهم افزایش اضافه‌برداشت بانک‌ها، عدم تصفیه بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها بوده است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت 88هزار میلیارد تومان بدهی این سازمان به بانک رفاه و خارج شدن نام این سازمان از لیست ابربدهکاران بانکی خبر داد. میرهاشم موسوی با اعلام این خبر توضیح داد: از آذرماه سال گذشته، با استفاده از روش‌های مختلف مدیریت و تامین منابع، نه‌تنها استقراض بی‌رویه از نظام بانکی نداشته‌ایم بلکه با پرداخت 88هزار میلیارد تومان در قالب تهاتر، تمامی بدهی انباشته گذشته این سازمان به بانک رفاه را تصفیه کردیم.
صبح روز گذشته افتتاحیه همایش سراسری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با شعار «شستا؛ گام دوم، اقتصاد مردمی، ایران قوی» همزمان با هفته تامین اجتماعی برگزار شد. در افتتاحیه این همایش که مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شستا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون نظارت بر حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری حضور داشتند، عملکرد این شرکت و اهداف و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن مطرح شد.
در این همایش میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، از پرداخت 88هزار میلیارد تومان بدهی این سازمان به بانک رفاه خبر داد و گفت: سازمان تامین اجتماعی قبلا به عنوان ابربدهکار نظام بانکی معرفی شده بود که در حال حاضر با تعامل این سازمان با بانک رفاه تمام بدهی ‌این سازمان را که بالغ بر 88 هزار میلیارد تومان بود تصفیه کردیم. موسوی با تاکید بر اینکه اموال و دارایی‌های شستا متعلق به کارگران و بازنشستگانی است که قبلا بخشی از حقوق خود را سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: با تمرکز بر چالش‌های حوزه تامین اجتماعی دو راهبرد کلان را از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی مطالبه کرده‌ایم. این راهبرد‌ها افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و افزایش فعالیت‌های اقتصادی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های شستا هستند. موسوی در ادامه سخنان خود یکی از مهمترین اهداف این سازمان را افزایش سهم سرمایه‌گذاری این سازمان بیان کرد و گفت: سهم منابع تامین اجتماعی‌ از سرمایه‌گذاری 6درصد است که به دنبال افزایش آن به 18درصد هستیم. او افزود: همچنین برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری شستا با 400هزار میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده است تا شستا در گام دوم انقلاب، سهم خود را در اقتصاد دنبال کند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه این سازمان 140هزار پرسنل و 45میلیون بیمه‌شده مستقیم دارد، گفت: 53درصد جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که در قالب 18 خدمت از قبیل بیمه‌های درمان، بیمه بیکاری، ازکارافتادگی و... از خدمات استفاده می‌کنند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر راهبرد افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری فعالیت‌های شستا و همچنین افزایش تولید اشاره و تصریح کرد: بر اساس آمارهای عملکرد سال گذشته در فروش تجمیعی 72درصد رشد ثبت شده و از حدود 93 به 163هزار میلیارد تومان رسیده‌ایم. همچنین 45درصد رشد در سود تجمیعی رخ داده، به طوری که از عدد 33هزار میلیارد تومان به حدود 45هزار میلیارد تومان رسیده است. موسوی در ادامه تصریح کرد که با وجود رشد شاخص‌ها ولی این آمارها برای ایجاد وضعیت مطلوب کافی نیست. او در ادامه با اشاره به ضرورت وجود نوآوری‌های دانش‌بنیان توضیح داد: لازم است برای رسیدن به هدف بازدهی مطلوب دارایی‌ها، شرکت‌ها و هلدینگ‌های سازمان تامین اجتماعی از تله تولید متوسط، درآمد متوسط و کارآیی متوسط خارج شوند. موسوی گفت: ایجاد شفافیت با استفاده از سامانه‌های مکانیزه با دسترسی‌های عمومی جزو اولویت‌های ماست. مبارزه با فساد به شکل ساختاری، ایجابی و سلبی در دستور کار است و شستا باید به نماد طهارت اقتصادی در کلان اقتصاد کشور تبدیل شود.
گام مثبت در تصفیه بدهی بانکی
در بخش دیگری از همایش شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، محمدجواد ایروانی، معاون نظارت بر حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری، با اشاره به اقدام مناسب سازمان تامین اجتماعی در راستای پرداخت بدهی خود به بانک رفاه اظهار کرد: اعلام شده بدهی‌های تامین اجتماعی به بانک رفاه تصفیه شده است که کار خوبی است، چون 45 میلیون ایرانی سهامدار بانک رفاه هستند. بانک‌ها اهمیت بالایی در اقتصاد کشورمان دارند و اگر بانک‌ها درست مدیریت شوند و عملیات بانکی بدون ربا در آنها انجام شود بسیاری از مشکلات کشور رفع می‌شود. ایروانی ادامه داد: اگر بانک‌ها در خدمت اهداف توسعه‌ای کشور باشند کار صحیح را انجام داده‌ایم؛ البته بانک رفاه که در خدمت تامین اجتماعی بوده باید همچنان در خدمت این سازمان باشد.
او در ادامه سخنان خود با اشاره به این موضوع که شستا از سایر بنگاه‌های اقتصادی کشور متمایز است، توضیح داد: لازم است رویکرد سود حداکثری و ایجاد بازارهای هدف داخلی و خارجی در سرمایه‌گذاری‌های شستا تقویت شود؛ چرا که مجموعه عظیم دارایی‌های شستا کمک می‌کند در راس پیشرفت قرار گرفته و به تامین مالی تامین اجتماعی کمک کند. ایروانی با انتقاد از هدف‌گذاری برخی مدیران با سقف‌های کوتاه گفت: هدف‌گذاری متوسط که دیگر نامش هدف‌گذاری نیست. باید اهدافی که تعیین می‌شود بالا باشد تا تلاش برای رسیدن به آن بیشتر شود. او به فرصت‌های اقتصادی ایران اشاره و تصریح کرد: موسسه مطالعات مکنزی فرصت رشد صد تریلیون دلاری اقتصاد ایران تا 2035 را گزارش داده و نوشته است که ایران مزایایی همچون تنوع اقتصادی، جمعیت بالای افراد تحصیل‌کرده، نرخ بالای شهرنشینی، فرهنگ کارآفرینی و موقعیت جغرافیایی دارد. او در ادامه با انتقاد از تکیه به درآمدهای نفتی در ایران که باعث به وجود آمدن اقتصاد واردات‌محور بوده اظهار داشت: در این شرایط باید این روند اشتباه به روند تولیدمحور تغییر کند.
رشد 20درصدی تولیدات در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار
سخنران دیگر افتتاحیه همایش شستا، محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. زاهدی‌وفا از رشد 20درصدی تولید در شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه خبر داد و گفت: شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار باید بتوانند با تولید دانش‌بنیان رقابت کنند و اگر این رقابت محقق شود، می‌توانیم بازارهای داخلی و ‌جهانی را حفظ کنیم. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ماهانه رشد شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار بررسی می‌شود، تاکید کرد: در پایان سال نقش تولید دانش‌بنیان را ارزیابی خواهیم کرد.
برنامه‌ریزی شستا برای رسیدن به 40میلیون سهامدار
ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در این همایش، با بیان اینکه شستا به دنبال مردمی‌سازی اقتصاد است، گفت: شستا برای رسیدن به 40 میلیون سهام‌دار برنامه‌ریزی می‌کند تا این سهامداران از سرمایه و سود سرمایه‌ها سود ببرند. او با تاکید بر ضرورت وجود فهم مشترک، اظهار کرد: اگر فهم مشترک نسبت به شرایط جاری ایجاد نشود نمی‌توان از ظرفیت‌های موجود مجموعه بهره برد. مدیرعامل شستا تصریح کرد: در اقتصاد کلان کشور و در بخش تولید مشکل داریم ولی ظرفیت‌های بالایی هم وجود دارد که می‌توانیم با همکاری کار را جلو ببریم ولی باید فهم مشترک باشد و با استفاده از تجربیات نگاهی بلند داشته باشیم تا گام دوم را با اقتصاد مردمی و ایران قوی شکل دهیم. او افزود: 71هزار کارگر و کارمند در شستا وجود دارد و تمامی این افراد سربازان و فرماندهان جنگ اقتصادی هستند. بازیان در ادامه با اشاره به آغاز به کار این شرکت در سال 1365 با سرمایه 20میلیارد تومانی، عنوان کرد: در سال 1400 با افزایش سرمایه‌ای که صورت گرفت، سرمایه شستا به 163هزار میلیارد تومان رسید. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی افزود: 18درصد سیمان، 35درصد تولید دارو، 60درصد توزیع دارو، 35درصد حمل‌و‌نقل دریایی، اپراتور سوم تلفن همراه، 50درصد نیروگاه‌های خورشیدی، 10درصد نیروگاه‌های کوچک، 67درصد قیر و 47درصد تایر کشور توسط شرکت‌های شستا در کشور تولید می‌شود. در ادامه همایش، آیین امضای تفاهم‌نامه هم‌افزایی شرکت سرمایه‌گذاری و نهادهای انقلاب اسلامی برگزار شد و تفاهم‌نامه این شرکت با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضای مشترک مدیران این سازمان‌ها رسید. همچنین در بخش دیگر این همایش منصور نکویی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، به بیان جزئیاتی از ویژگی‌های محصولات و عملکرد این شرکت تاکنون پرداخت و از تولید 120 محصول جدید و استراتژیک توسط این شرکت خبر داد که 44 مورد از این داروها برای اولین‌بار در کشور تولید می‌شوند. در ادامه مراسم رونمایی از این 44 داروی جدید و استراتژیک در کشور برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/698285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند

قیمت طلا، سکه و ارز امروز 31 فروردین‌ماه 1403

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

سیل برای دبی گران تمام شد

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی