بازار آریا

آخرين مطالب

روز جهانی تعاون؛ فرصتی برای ترویج اقتصاد مردمی _ مهدی مسکنی/ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت رفاه

روز جهانی تعاون؛ فرصتی برای ترویج اقتصاد مردمی _ مهدی مسکنی/ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  بزرگنمايي:

بازار آریا -

تشکیل تعاونی‌ها در جهان به شکل امروزی آن که در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد، نهضتی مبتنی بر ارزش‌های انسانی، اخلا‌قی و تربیتی است که بر مبنای آن نظام اقتصادی خاصی برای رفع نیازهای جوامع بشری و بهبود رفاه و ایجاد اشتغال در جامعه پی‌ریزی می‌شود.
امروزه سازمان‌های جهانی، توسعه را بدون مشارکت عمومی‌مردم فاقد ارزش و اعتبار می‌دانند و بدین لحاظ اکثر کشورها از نهضت تعاون به عنوان یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در امر توسعه استفاده می‌کنند و اگر رشد و توسعه تعاونی‌ها به‌اندازه‌ای باشد که اکثریت مردم را در برگیرد، توزیع عادلا‌نه ثروت و ریشه‌کن کردن فقر مطلق و کاهش اختلا‌ف طبقاتی محقق خواهد شد. به عبارت دیگر، اشاعه فرهنگ مشارکت در بین جوامع و کشورها و حضور مردم در صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی و مشارکت فکری و مالی آنها بهترین تضمین برای افزایش آگاهی‌ها، افزایش بهره‌وری تولید و توزیع عادلانه، کاهش توقع‌ها و انتظارهای کاذب و بهینه‌سازی تعادل بین نیازها و امکانات است.
از طریق فعالیت‌های تعاونی، سطح زندگی مردم به مراتب بهتر و سریع‌تر ارتقا می‌یابد، به علا‌وه فرهنگ تعاونی، اساس مردم‌سالاری و مشارکت مردمی ‌را استحکام می‌بخشد و تمام اقدام‌ها در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی را برای منافع افرادی که با هوش و درایت خود طرز تفکر جمعی و احترام به افکار و عقاید یکدیگر را پذیرفته‌اند، تعمیم می‌دهد.
در نتیجه فعالیت سازمان بین‌المللی کار در فاصله بین دو جنگ، اندیشه تعاون در کشورها گسترش یافت. سازمان یادشده حمایت اخلا‌قی ذی‌قیمتی از نهضت تعاونی به عمل آورد و جهش تازه‌ای به توسعه اقتصاد تعاونی داد. پس از جنگ جهانی دوم، سازمان‌های رسمی بین‌المللی جدیدی ایجاد شدند و همه آنها با اطمینان، راهی را که سازمان بین‌المللی کار برای اشاعه تعاونی‌ها پیموده بود، دنبال کردند. یکی از این سازمان‌ها، اتحادیه بین‌المللی تعاون است. این اتحادیه برای ایفای نقش بین‌المللی جدید و کسب حقوق و مسئولیت‌های نوین به طور رسمی در صحنه بین‌المللی ظاهر شد. مقر این سازمان در حال حاضر در شهر ژنو سوئیس است و 5 دفتر منطقه‌ای در پنج قاره جهان دارد که دفتر منطقه آسیا و اقیانوسیه آن که به اختصار ICA- ROAP3 نامیده می‌شود، در شهر دهلی نو هندوستان، واقع شده است.
تعاونی‌های جهان و اعضای آنها به تعاریف، مفاهیم، ارزش‌ها و اصول هفت‌گانه تعاونی اعتقاد دارند و تفکرات، اقدام‌ها و فعالیت‌های خود را براساس این اصول بین‌المللی تنظیم و تدوین می‌کنند. تعریف تعاونی و اصول هفت‌گانه بین‌المللی آن که در کنگره بین‌المللی تعاون در سال 1995 در شهر منچستر انگلستان تصویب شد، به این شرح است:
▪ تعریف تعاونی: تعاونی اجتماع داوطلبانه افرادی است که به منظور تأمین نیازها و نیل به اهداف مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود از طریق تأسیس، اداره و نظارت دموکراتیک مؤسسه‌ای با مالکیت مشاع، با هم توافق کرده‌اند.
▪ اصل اول: عضویت اختیاری و آزاد
▪ اصل دوم: کنترل دموکراتیک توسط اعضا
▪ اصل سوم: مشارکت اقتصادی اعضا
▪ اصل چهارم: خودگردانی و عدم وابستگی
▪ اصل پنجم: آموزش، کارورزی و اطلا‌ع‌رسانی
▪ اصل ششم: همکاری بین تعاونی‌ها
▪ اصل هفتم: توجه به منافع جامعه
ایجاد نوآوری در مالکیت تعاونی‌ها، زمینه‌های لا‌زم برای واگذاری بنگاه‌های دولتی به شرکت‌های تعاونی را فراهم می‌کند و می‌تواند یکی از راه‌های مناسب رسیدن به سهم 25 درصدی بخش تعاون تا آخر برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلا‌می‌ایران باشد.
خوشبختانه پس از پیروزی انقلا‌ب اسلا‌می‌ نظام اقتصاد تعاونی به عنوان یکی از بخش‌های سه‌گانه اقتصاد ملی تعیین و تعریف و با تأسیس وزارت تعاون در سال 1370 نقطه عطفی در فعالیت‌های بخش تعاون ایجاد شد. در حال حاضر با توجه به بند «ب» سیاست‌های ابلا‌غی اصل 44 قانون اساسی که به سیاست‌های کلی بخش تعاونی و افزایش سهم آن در اقتصاد کشور اشاره دارد، توسعه تعاونی‌ها ضروری و حیاتی شناخته شده است. هم اکنون انقلا‌ب جدیدی در دنیای تعاونی‌ها در حال وقوع است. تعاونگران رویکردشان را تغییر داده‌اند که نتیجه آن ایجاد نسل جدیدی از تعاونی‌ها در سطح جهان است.
پس از انجام اصلا‌حات قانونی و اصلا‌ح اساسی ساختار حقوقی تعاونی‌ها، نحوه تعامل و ارتباط دولت با بخش تعاونی هم باید مشخص شود. تعاونی یکی از بخش‌های پذیرفته شده در قانون اساسی است از این‌رو همانند بخش خصوصی باید از جایگاه مناسبی برخوردار باشد. پس از شناخت و تقویت قابلیت‌ها و مزیت‌های بخش تعاونی، دولت می‌تواند با ابزارهای حاکمیتی خود سهم و جایگاه این بخش را در اقتصاد حفظ کند و ارتقا دهد.
روز جهانی تعاون، فرصت مغتنمی برای بیان جایگاه برجسته تعاون در صحنه‌های بین‌المللی ، نظام اقتصادی تعاونی‌ها و نقش ویژه آنها در مردمی‌سازی اقتصاد، ساماندهی و واگذاری اقتصاد به مردم در راستای پاسخگویی به نیازهای مشترک از طریق تجمیع سرمایه‌های خرد و کوچک است.
امروزه تعاونی‌ها با وجود تفاوت‌های فرهنگی، اقبال این نهادهای مردمی و مشارکت‌محور در جهان تا بدانجا است که در اقصی نقاط جهان می‌توان حضور و نقش‌آفرینی مؤثر تعاونگران را مشاهده کرد.
طبق اعلام اتحادیه بین‌المللی تعاون، اکنون 12 درصد جمعیت جهان تعاونگر هستند. تعاونی‌ها با در اختیار داشتن 10 درصد از نیروی کار در جهان، معادل 280 میلیون نفر در کره‌ زمین، یکی از کارفرمایان بزرگ در جهان محسوب می‌شوند.
در ایران نیز با توجه به اهمیت فرهنگی امر تعاون در سپهر اجتماعی و وجود پشتوانه قانونی برای تعمیق و گسترش نقش تعاونی‌ها با تحقق سهم 25 درصدی در اقتصاد، بسترهای لازم برای شکوفایی این بخش فراهم شده است.
پس از پیداش اولین شرکت تعاونی ایران در سال1303 و ثبت قانونی آن در سال 1314 امروز مفتخریم که اعلام کنیم در نتیجه 4 دهه تلاش انقلاب اسلامی برای محرومیت‌زدایی و رفع نابرابری‌ها و مبارزه با فقر، خانواده بزرگ تعاون، به پهنای ایران عزیز، در برگیرنده بیش از 95 هزار تعاونی است. با این وجود باید توجه داشت که با وجود اهتمام قانونی لازم و مساعی ارزشمند به کار رفته پس از انقلاب اسلامی، امروز سهم تعاونی‌ها از تولید ناخالص ملی، تنها حدود 7 درصد است. این اعداد خود گویای فاصله عمل تا آرمان هستند. به ویژه در برهه حساس کنونی که با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه و فشار نظام بین‌الملل، موظف به اداره امور کشور و به ویژه احیای نظام اقتصادی کشور هستیم، تعاون راه‌حلی آزموده و آموخته است.
منبع : روزنامه ایران
16 تیر 1401 13:33
کد خبر : 276,314
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/697284/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درآمد عجیب از زباله گردی

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد

استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی

اجرایی نشدن ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هدفگذاری تجارت 700 میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان

گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها/ از بخش خصوصی اصرار؛ از مجلس انکار!

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

جهادگران اقتصادی را لَنگ تسهیلات نگذارید

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آمارهای ابراهیم رئیسی درباره تولید، مسکن، رشد اقتصادی و ...

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

کشف کالای قاچاق 8 میلیارد ریالی در زنجان

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی