هزار راه نرفته تا حذف فقر مطلق
مقالات اقتصادي
بزرگنمايي:
بازار آریا - با گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، انتظار میرود که بخشی از وعدههای انتخاباتی این دولت تاکنون تحقق یافته باشد، وعدههایی که مهمترین آنها تامین معیشت مردم و مقابله با فقر بود اما امروز بیش از هرزمانی این چالش در کشور خود نمایی میکند.
به گزارش خبرنگار ایمنا، بیستوهشتم خرداد ماه سال گذشته بود که دولت آیت الله رئیسی پس از گذر از یک دوره تبلیغات و رقابتهای انتخاباتی موفق به سکانداری دولت سیزدهم شد.
دولتی که میراثدار کاستیها و مشکلات زیادی از دولتهای قبلی خود بود وبا وعدههای فراوانی بر سر کار آمد. از مشکلات اقتصادی گرفته تا اجتماعی و سیاسی که هر کدام راهی طولانی را برای ترمیم خود میطلبید.
دراینحال وعدههایی چون تک رقمی کردن تورم، ساخت سالانه یک میلیون مسکن و جشن پایان مستاجری مردم ایران، مدیریت بازار ارز، اصلاح قیمتها و هدفمند کردن یارانهها، افزایش شغل و ایجاد یک میلیون شغل در هر سال، همسانسازی حقوق بازنشستهها، و دهها مورد دیگر که هر کدام روزنهای از امید را در دل مردم این کشور به وجود آورد و مهمترین این وعدهها از بین بردن فقر مطلق بود که قرار شد در کوتاهترین زمان با آن مقابله شود.
اینچنینکه مهمترین شعار انتخاباتی رئیسی در رقابتهای انتخاباتی، حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم بود. اما از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا به امروز، قیمت کالاهای مورد نیاز مردم نه تنها کاهش نداشته بلکه روزبهروز هم افزایش یافته و همچنان تداوم هم دارد. بهطوریکه خبر از گرانی بخشی دیگر از کالاها برای ماههای آینده داده میشود. اکنون پرسش آن است که با توجه به شرایط موجود چگونه دولتمردان ما مصمم به از بین بردن فقر مطلق هستند؟
دولت امکانات کافی برای ریشهکن کردن فقر مطلق را دارد حال با توجه به وعدههای ارائه شده مبنی بر ریشهکنی فقر و عدم تحقق این موضوع تا این زمان، دولتمردان، مسئولان، بهارستان نشینان و کارشناسان چه میگویند؟
پیشازاین در سال گذشته آیتالله رئیسی دراینباره گفته بود: فقر مطلق زیبنده نظام ارزشی ما نیست و قطعاً به همت بخشهای مختلف این مهم میشود در همین سال 1400 برطرف شود.
وی با تأکید بر اولویت ریشهکن کردن فقر مطلق در کشور، اظهار میکند: بههیچوجه نمیتوانم بپذیرم بهعنوان یک مسئول افرادی در این کشور برای امکانات اولیه زندگی مشکلدارند، این قابلقبول نیست و تحقق پاسخگویی به این بخش نیازها از عهده دستگاههای متولی برمیآید.
رئیس جمهور تصریح میکند: از کمیته امداد، ستاد اجرایی، خیریهها و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی میخواهیم مسئله ریشهکن کردن فقر مطلق بهعنوان یک اولویت در کشور مطرح شود.
رئیسی بابیان اینکه دولت امکانات کافی برای ریشهکن کردن فقر مطلق را دارد و با یک کار جهادی و یک برنامهریزی مناسب میتوانیم به نتیجه برسیم، میگوید: از استانداران انتظار داریم نسبت به ریشهکن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیتها استفاده کند.
به گفته وی مسئله ریشهکن کردن فقر مطلق وظیفه همه مسئولان بوده و باید از همین امروز عزم خود را در این راستا جزم و با برنامهریزی مناسب و اجرا گامهای اساسی برداریم.
برنامه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در دستور کار است بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای رفع فقر مطلق تأکید میکند: در جلسه اخیر شورای عالی رفاه گزارشی در این زمینه ارائه شد و رئیسجمهوری دستورات لازم را در سطوح مختلف و در زمانبندی مشخص جهت رفع فقر دادند که این برنامه و زمانبندی در سه سطح است.
وی میافزاید: در خصوص سطح فقر مطلق رئیسجمهوری گفتند قابلپذیرش نیست که کسی شب سر گرسنه بر بالین بگذارد، برای آنها باید برنامه فوریتری انجام شود. همچنین برای آن افرادی هم که وضعیت مناسب ندارند همزمان برنامه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است و برای کارمندان و کارگران شریفی که کف دریافتی دارند نیز اقداماتی انجام خواهند گرفت.
سخنگوی دولت با اشاره به دیگر اقدامات دولت در خصوص رفع فقر مطلق، اظهار میکند: هزینه آب، برق، گاز برای سطوح و دهکهای پایین که الگوی مصرف را رعایت کردهاند رایگان شده است. در زمینه مسکن مهر هم زمینهای رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تحویل خواهد شد. همچنین توزیع بستههای نقدی و غیر نقدی ادامه خواهد داشت.
آمارهای مختلفی در زمینه فقر نسبی و فقر مطلق ارائه میشود همچنین ابراهیم نکو، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه میگوید: تعریف دقیقی از اصطلاحات اقتصادی صورت نگرفته و به همین دلیل آمارهای مختلفی در زمینه فقر نسبی و فقر مطلق در کشور ارائه میشود. کسانی که میزان خط فقر را 10 و 12 میلیون مطرح میکنند باید معیار خود را بر اساس شاخصهای اقتصادی مشخص کنند که بر اساس چه معیارهایی این میزان را خط فقر میدانند. این مشکلی است که هنوز کارشناسان اقتصادی نتوانستهاند به آن پاسخ بدهند.
وی میافزاید: خط فقر 12 میلیونی دارای پیچیدگیهای است که تحلیل را مشکل میکند. بهعنوانمثال ما هنوز نمیدانیم که چه میزان از این افراد مستأجر هستند و چه میزان خانهدارند. در صورت مشخص شدن این موضوع نیز بررسی وضعیت متفاوت خواهد بود. ما هنوز با ابهامات جدی در این زمینه مواجه هستیم. این در حالی است که در برخی از کشورهای توسعهیافته این ابهامات برطرف شده است. اگر معیارهایی مانند مسافرت و میزان تفریح خانوادهها را در نظر بگیریم بهاحتمالزیاد باید درخطر فقر متعارف امروز تغییراتی ایجاد شود. این تغییر نیز به دلیل این است که در شرایط کنونی میزان سفر خانوادهها و حتی داشتن خودرو برای آنها در وضعیت نامناسبی قرار دارد. من معتقدم 90 درصد مردم ایران در زندگی خود به شکلهای مختلف فقر را چشیدهاند. حتی اگر کسانی بیشتر از 12 میلیون نیز درآمد داشته باشند، اما به انحای مختلف طعم فقر را چشیدهاند.
دولت نسبت به رفع فقر بی تفاوت نبوده است اما... اما بهنام ذوقی، استاد و کارشناس اقتصاد در رابطه با فقر مطلق در ایران و شرایط از بین رفتن آن به خبرنگار ایمنا میگوید: فقر نهفقط منحصر به کشورهای جهانسومی مانند ایران است بلکه در همه کشورهای جهان بهنوعی بوده و خواهد بود اما آنچه اهمیت دارد راهکارهای مقابله با این معضل است.
وی تصریح میکند: حال در ایران به دلیل شرایط خاص این چند سال اخیر مانند تحریمها فقر به چالشی تبدیل شده است که هرچه میگذرد بر عمق آن افزوده میشود. درحالیکه کشوری با منابع عظیم انرژی، طبیعی و.. نباید گرفتار این شرایط حتی در دوران تحریم باشد.
این کارشناس یادآور میشود: البته در طول همه این دوران مسئولان هم بیتوجه به رفع فقر نبوده و هر از چندی با مصوبهای و تدبیری مصمم به بهبود شرایط میشوند. اما این اقدامات معمولاً پاسخی موقت داشته و به طور جامع و کامل فقر را از بین نمیبرد.
وی اضافه میکند: همانطور که شاهد بودهایم انواع تسهیلات و وامها تصویب شده است اما گرهای از مشکلات مردم نگشوده و یا آنکه تأثیری مقطعی داشته است.
ذوقی ادامه میدهد: اما دولت سیزدهم که با شعار حمایت از محرومان و ریشهکنی فقر بر سرکار آمد چه کرده است؟
وی میگوید: اگر نگاهی منصفانه داشته باشیم در مدت این یک سال اقداماتی را انجام داده و بیتفاوت به شرایط مردم نبوده است اما در برابر هم اتفاقاتی افتاده که آن تدابیر را بیاثر کرده است.
این استاد اقتصاد توضیح میدهد: بهعنوانمثال ارز ترجیحی حذف شد اگرچه ضرورت حذف آن وجود داشت اما بدون زیرساخت و جایگزینی برای گرانیهای ناشی از آن لغو گردید در عوض یارانهها افزایش یافت که بههیچوجه جوابگوی گرانیهای اخیر نیست و باعث شده است درصدی بالا از جامعه اگر در فقر مطلق هم نباشند به مرحله فقر نسبی رسیده باشند. که این هشدار دهنده است.
وی خاطرنشان میکند: بدون تردید در این شرایط لازم است دولت برای جلوگیری از گسترش فقر، راهکارهایی جدیتر و کارشناسانهتر را انتخاب کند. اگر شرایط به همینگونه پیش رود آمارها بالاتر و غیرقابلمهار میشود.
این کارشناس اقتصادی در رابطه با راهکارهای پیشنهادی برای رفع این چالش اظهار میکند: مهمترین و اولین راهحل، هماهنگی و همراهی همه سازمانها و نهادهای مربوطه است تا زمانی که هر سازمانی یک سیاستی را در پیش گیرد رفع این شرایط امکانپذیر نیست و لازم است با مدیریتی جدی این نهادها هدایت شوند.
ذوقی میافزاید: راهکار دیگر فراهمسازی شرایط مناسب برای سرمایهگذاری و تولید است که نتیجهاش اشتغالزایی و فراوانی عرضه کالا است. زمانی که سخن از شرایط مناسب زده میشود یعنی تسهیلاتی که به تولیدکننده واقعی با نرخ مناسب و باز پرداخت قابلقبول ارائه شود نه آنکه موانع آنقدر باشد که فرد را منصرف از هر اقدامی کند.
وی اضافه میکند: توجه به انجام مذاکرات و بهبود ارتباطات مؤثر با کشورهای دیگر از سیاستهایی است که درنهایت همه راهکارهای دیگر به آن گرهخورده است. چهبسا با به انجام رسیدن مذاکرات، راههای ارتباطی با کشورهای دیگر گشوده شود واردات کالای موردنیاز انجام شود، بازار ارز و طلا مدیریت شود و درنتیجه با اقتصادی متعادل همراه شویم و در آن شرایط میتوان بر تحقق وعدههای دولتمردان هم امیدوار بود.
کد خبر 584783
-
شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰:۴۵ PM
-
۳۵ بازديد
-
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/696280/