بازار آریا

آخرين مطالب

تکمیل کدام خط جدید مترو در اولویت است؟ اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - یک بنگاه اقتصادی در ساخت بخشی از خط 11 متروی تهران (حدفاصله چیتگر تا عبدل آباد به طول 17 کیلومتر شامل 10 ایستگاه) با شهرداری تهران مشارکت می‌کند.
به گزارش «ایسنا»، براساس تفاهم‌‌‌نامه همکاری اخیر میان شهرداری تهران و گروه مپنا، این گروه سرمایه‌گذاری خط 11 را به عنوان یکی از جذاب‌‌‌ترین خطوط مترو برای مشارکت انتخاب کرده است. آرش خدابخش، مدیر پروژه مطالعات خطوط جدید متروی تهران نیز در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا»، در مورد اولویت‌‌‌بندی تقسیم قطعات خطوط جدید مترو برای شروع فاز نخست هر خط، با بیان اینکه خطوط جدید متروی تهران به 21 قطعه قابل بهره‌‌‌برداری تقسیم‌‌‌بندی شده که ابتدا و انتهای هر یک از این قطعات، خطوط در حال بهره‌برداری 1 تا 7 مترو تهران است، ادامه داد: هر قطعه‌‌‌ای که نسبت منافع به هزینه‌‌‌های آن عدد بالاتری باشد در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد. در صنعت مترو منظور از منافع، جذب ترافیک بیشتر به همراه کاهش آلودگی، کاهش زمان سفر مسافران و... بوده و منظور از هزینه، هزینه‌‌‌های اجرا و بهره‌برداری از خطوط است. بنابراین پر واضح است مناطقی از شهر تهران که حمل‌ونقل انبوه‌‌‌بر ندارند، در اولویت اجرای خطوط مترو قرار می‌‌‌گیرند. مدیر پروژه مطالعات خطوط جدید متروی تهران افزود: حالا با این سیاست، اولویت اول ساخت و بهره‌‌‌برداری از خطوط جدید متروی تهران، خط 10 متروی تهران حد فاصل ایستگاه وردآورد در خط 5 تا ایستگاه کوهسار در خط 6 متروی تهران تعیین شده و اولویت دوم خطوط جدید مترو نیز در خط 11 حد فاصل چیتگر و در خط 5 تا عبدل آباد در خط 3 تعیین شده است.
وی در مورد روش‌های تامین منابع مالی با ورود بخش خصوصی اظهار کرد: احداث خطوط و ایستگاه‌‌‌های مترو در دنیا توجیه اقتصادی بالایی از دیدگاه ملی دارد. به عبارت دیگر فارغ از ایجاد رفاه برای مردم هر شهر، به منظور تسریع و تسهیل در رفت و آمد آنها، دولت نیز سود قابل‌توجهی را از بابت اجرای خطوط مترو کسب می‌کند، به عنوان مثال در احداث یکی از ایستگاه‌‌‌های تبادلی در متروی تهران و بر اساس محاسبات انجام شده توسط مشاور پروژه، احداث و بهره‌‌‌برداری از این ایستگاه، سالانه 38‌میلیون لیتر مصرف بنزین در افق طرح صرفه‌‌‌جویی ایجاد می‌کند؛ علاوه بر آن احداث این ایستگاه، 11‌هزار تن از میزان آلایندگی هوا در افق طرح را کاهش می‌دهد که منافع قابل‌توجهی برای دولت ایجاد می‌کند.
خدابخش در ادامه در مورد ویژگی خط 11 و دلایل در اولویت قرار گرفتن ساخت این خط خاطرنشان کرد: خطوط جدید متروی تهران در 3 فاز اجرایی احداث خواهد شد؛ تمام خطوط چهارگانه به‌‌‌جز خط 11 در 3 فاز باید اجرا شوند، اما بر مبنای مطالعات فنی و اقتصادی انجام شده توسط مشاور پروژه، خط 11 متروی تهران نسبت به سایر خطوط باید سریع‌‌‌تر به بهره‌‌‌برداری برسد. به عبارت دیگر خط 11 متروی تهران به جای آنکه در 3 فاز اجرا شود و به بهره‌‌‌برداری برسد، در 2 فاز عملیاتی می‌شود و این موضوع اهمیت اجرای این خط را به لحاظ آورده‌‌‌های اقتصادی و جمعیت تحت پوشش آن نشان می‌دهد.
خدابخش معتقد است خط 11 متروی تهران در ساماندهی ترافیکی در پهنه جنوب غرب پایتخت محسوب شده و به‌‌‌دلیل شرایط مناسب شهرسازی و همچنین به لحاظ جاذبه‌‌‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یکی از جذاب‌‌‌ترین خطوط به شمار می‌‌‌آید؛ چراکه امکان احداث 30 مجتمع ایستگاهی به منظور کمک به هزینه‌‌‌های اجرای طرح در طول خط شناسایی شده است. خدابخش افزود: این خط از شش منطقه شهری تهران شامل مناطق 16، 17، 18، 19، 20و 21 عبور می‌کند و امکان تبادل مسافر با اکثر قریب به اتفاق سایر خطوط ساخته شده و در دست احداث را دارد؛ ضمن اینکه بهره‌‌‌برداری از این خط به کاهش ترافیک خط 5 و مسافرانی که از استان البرز به سمت تهران (و بالعکس) تردد دارند، کمک می‌کند.
خدابخش با بیان اینکه ساخت مسیر و ایستگاه‌‌‌های خط مذکور به ایجاد رینگ راه‌‌‌آهن ریلی زیرزمینی در بخش مهمی از شهر منجر خواهد شد، می‌‌‌افزاید: اتصال این خط به سایر خطوط شبکه، تحولی محسوس در معادلات ترافیکی مناطق جنوب پایتخت ایجاد خواهد کرد و به همین دلایل اولویت نخست شروع عملیات اجرایی خط 11 به بخش ایستگاه چیتگر تا ایستگاه عبدل‌‌‌آباد مربوط می‌شود که این مسیر به طول تقریبی 17 کیلومتر و با 10 ایستگاه خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/696201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

بازنگری میانجی در میانجی‌گری

چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

رسوب فایل فروش مسکن در منطقه 2 تهران

بازار - 1403/02/01

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

نبض شاخص - 1403/02/01

بازار سهام - 1403/02/01

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی