بازار آریا

آخرين مطالب

در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛

ضعف وزارت کشاورزی، علت فروش گندم به دلالان/ کشاورز بدهکار است، پول او را بدهید اقتصاد ايران

ضعف وزارت کشاورزی، علت فروش گندم به دلالان/ کشاورز بدهکار است، پول او را بدهید
  بزرگنمايي:

بازار آریا - نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران از دیرکرد پرداختی دولت به کشاورزان گلایه کرد و فروش گندم به دلالان و قاچاق آن را نتیجه همین اقدام غلط وزارت جهاد کشاورزی دانست.

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران از دیرکرد پرداختی دولت به کشاورزان گلایه کرد و فروش گندم به دلالان و قاچاق آن را نتیجه همین اقدام غلط وزارت جهاد کشاورزی دانست.

بازار آریا


گروه کشاورزی بازارنیوز- بهزاد قبادی ؛ علیقلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز در خصوص مشکلات حوزه گندم کشور اظهار کرد: دولت برنامه‌هایی برای بهبود شرایط گندم کشور و رسیدن به خودکفایی دارد، اما نیاز‌ها در این زمینه زیاد است. در بحث آموزش نیاز به منابع مالی داریم که باید در اعتبارات بودجه‌ای دیده شود. در توسعه مکانیزاسیون و مدیرت آب هم باید مدیریت جدی وجود داشته باشد. باید سیستم‌ها را به روز کرد تا از هدررفت منابع آبی جلوگیری شود. ما تلاش می‌کنیم در حوزه خودکفایی گندم به نتایج خوبی برسیم و در آینده نیازی به واردات نداشته باشیم.
وی افزود: تامین نهاده به موقع و به اندازه یکی از مشکلاتی است که اکنون نیز وجود دارد. با 100 کیلو کود شیمیایی نمی‌توان انتظار داشت که 5 تن محصول گندم برداشت کرد. این یکی از مشکلات است که باید برطرف شود. نمی‌شود انتظار داشت نهاده کم و دیر به کشاورز برسد، ولی او محصول را به بهترین نحو در اختیار دولت قرار دهد.
ایمانی مهمترین مشکل را دیرکرد دولت در پرداخت‌ها معرفی و تایکد کرد: از طرف دیگر، پرداختی به کشاورزانی که محصول خود را به دولت فروخته‌اند، بسیار دیر انجام می‌شود. در ابتدا به کشاورز می‌گویند 48 ساعت تا یک هفته طول می‌کشد تا پرداختی انجام شود، اما چیزی که رخ داده متفاوت است و اکنون برخی کشاورزان، بیش از 30 روز است که هیچ پولی نگرفته اند. کشاورز برای مراحل کاشت و داشت و برداشت، هزینه کرده و عدم دریافت پول فروش محصول، باعث می‌شود که به مشکل بر بخورد. کامیون و کمباین و... همان لحظه پس از پایان کار، پولشان را از کشاورز می‌گیرند و دهقان هم که پس‌اندازی ندارد و دچار مشکل می‌شود.
بیشتر بخوانید:
یخ 4 ماهه نمایندگان شکست/ ساداتی نژاد استیضاح می‌شود؟
نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ادامه داد: اگر ما تولید را نیاز داریم، باید برای آن برنامه مدون، کامل و جامع داشته باشیم. نمی‌شود یک طرف ماجرا را جدی بگیریم و بقیه جوانب را رها کنیم. باید همه را با هم دید تا حاصل این بسته، خروجی مثبتی برای تولید ملی داشته باشد. کشاورزی سودآوری ندارد، ولی حوزه‌ای است که باید سرمایه گذاری کرد تا تامین غذای مردم کشور، به خطر نیفتد. حمایت از تولید ملی که مورد تاکید رهبر انقلاب است، تنها به صنعت باز نمی‌گردد، بخشی از آن کشاورزی است. پس از جنگ اوکراین و روسیه دیدیم که تامین امنیت غذایی تا چه حد مهم است.
ایمانی در خصوص مشکلات کشاورزان با قیمت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی، در گذشته به شورای عالی اقتصاد می‌رفت و یک رقم پرتی را تعیین می‌کردند. ما چند سالی است که تلاش کردیم این موضوع اصلاح شود. اکنون با اصلاح قانون، چند نفر از تشکل‌های کشاورزی در شورای قیمت گذاری خرید تضمینی حضور دارند. اکنون نرخ‌هایی که اعمال می‌شود خوب است، ولی پرداختی‌ها مشکل اساسی است که به موقع نیست. اگر این پرداخت به موقع باشد، اصلا گندم خارج از سیستم دولت فروخته نمی‌شود.
وی درباره قاچاق گندم به خارج از کشور تصریح کرد: قاچاق گندم معنا و مفهومی ندارد. بخشی از آرد در استان‌های مرزی قاچاق می‌شود. علت آن هم ارزانی آن است. هر کیسه آردی که 36 هزار تومان به نانوا داده می‌شد را می‌توانست به راحتی تا 700 هزار تومان هم به دلال یا به خارجی‌ها بفروشد. هدفمندسازی یارانه‌ها می‌تواند این تخلفات را کاهش دهد.
ایمانی افزود: همه قاچاق به خارج از کشور نیست؛ ما قاچاق درون بخشی هم داریم. نانوا آرد خود را به شرکت‌های تولید ماکارونی می‌فروشد، این آرد یارانه‌ای تبدیل به ماکارونی شده و صادر می‌گردد. بدین ترتیب آرد یارانه‌دار از مجرای قانونی از کشور خارج و منافع آن به جیب یک عده خاص می‌رفت.
وی تاکید کرد: اگر اصلاح یارانه‌ها کامل انجام شود، مصرف گندم در کشور 2 میلیون تن کاهش می‌یابد و به همان مرز 9 میلیون تن می‌رسد. در زمینه گندم، ضایعات و قاچاق درون بخشی، قاچاق سیستمی و مبادی غیررسمی وجود دارد که می‌توان جلوی آن را گرفت.
نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران در خصوص فروش گندم به دلالان به جای دولت اظهار کرد: کشاورز نیازمند است. بانک‌ها فشار به آن‌ها وارد می‌کنند که اگر بدهی خود را با تاخیر پرداخت کنی، حکم جریمه صادر می‌کنند. بدهی‌های دیگری هم در طی روند کاشت و برداشت دارد. کشاورز حساب و کتاب می‌کند اگر محصول خود را حتی پایین‌تر از قیمت دولتی به دلال بفروشد و پول آن را نقدی دریافت کند، برایش به صرفه‌‍تر است. همه هم و غم ما این است که پرداخت‌ها سریع‌تر انجام شود.
ایمانی درپایان گفت: اکنون 800 هزار تن نسبت به زمان مشابه سال گذشته خرید بیشتری انجام شده است. ما کشاورزان را تشویق کردیم که گندم خود را به دولت بفروشند تا دولت برای برنامه‌ریزی نان مردم اطلاعات خوبی داشته باشد، اما می‌بینیم که همین سیستم، طوری عمل کرده که کشاورز به دلالان و واسطه‌ها رجوع می‌کنند.
پایان پیام//

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/695672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

ذاکری: پیام امام در حوزه مسکن فراموش شد! باید به همان مسیر برگردیم / «آرامش قبرستانی» مسکن افتخاری ندارد / رکود مسکن، درمان مشکلات اقتصادی کشور نیست / سیاستگذاران از لجبازی با متغیرهای اقتصادی دست بردارند

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

تعطیلی روز شنبه در راستای تحقق جهش تولید است

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا می‌شود

شناسایی 80 واحد نیمه تمام در چهارمحال و بختیاری

لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

بهره‌برداری از 54 طرح صنعتی و گردشگری در قشم

تصاویر | تشییع پیکر پرویز داوودی

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ سقوط آزاد قیمت ها در بازار

خبر جدید سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید و فروش هواپیماهای جت7 نفره | چه کسانی می توانند جت‌ خصوصی بخرند؟

نظرات و مطالبات مردم از اقتصاد را در «هشت صبح» بشنوید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

قطار وعده‌ها برای ساخت راه‌آهن در چهارمحال و بختیاری

نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از مدیران عامل هلدینگ‌های سرمایه گذاری

ترکیه در برابر تورم و ریاضت اقتصادی

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

بورس جهش کرد

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

آماده شوید؛ سقوط قیمت دلار نزدیک است

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی