امنیت سرمایهگذاری در کدام استانها بیشتر است؟
مسکن
بزرگنمايي:
بازار آریا - طبق گزارش پایش امنیت سرمایهگذاری در ایران وضعیت اقتصاد در پاییز 1400 نابسامان اعلام شده است.
به گزارش تجارتنیوز ، عملکرد نامناسب دولت که در قالب مولفههای مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته، مهمترین عاملی است که ناامنی سرمایهگذاری را در پاییز 1400 نسبت به تابستان 1400 افزایش داده است. اثر سوء اقدامات دولت در همه گزارشها تکرار شده است.
دنیایاقتصاد نوشت، نوسانات فعلی نمره امنیت سرمایه نشان میدهد که سرمایهگذاری در کشور پیوسته در معرض تحولات و تغییراتی است که کنترل آنها از دست فعالان بخش خصوصی و سرمایهگذاران خارج است.
البته عامل معکوسشدن روند افت امنیت سرمایه در سال 1400 این بوده که «نفوذ و تبانی در معاملات ادارات» در پاییز 1400 شدت گرفته و نسبت به تابستان 1400 حدود 2/ 0 واحد افزایش یافته است؛ موردی که جای تامل بسیار دارد.
مانند دو فصل بهار و تابستان 1400 مناسبترین استانها از نظر امنیت سرمایهگذاری در پایش مربوط به فصل پاییز 1400 نیز تکرار شدهاند.
به این ترتیب، در فصل سوم 1400 مجددا عنوان مناسبترین فضا برای سرمایهگذاری بهترتیب به استانهای «خراسانجنوبی»، «سمنان» و «گلستان» رسیده و در مقابل، نامناسبترین استانها از نظر امنیت سرمایهگذاری در پایش مربوط به فصل پاییز 1400 بهترتیب استانهای «ایلام»، «تهران» و «کهگیلویهوبویراحمد» بودهاند.
وضعیت این استانها در حالی در پاییز 1400 مورد ارزیابی قرار گرفته است که پیشتر و در تابستان 1400 نیز بهترتیب استانهای «کهگیلویهوبویراحمد»، «ایلام» و «تهران» نامناسبترین وضعیت امنیت سرمایهگذاری را داشتهاند.
در بهار 1400 نیز نامناسبترین استانها از نظر امنیت سرمایهگذاری بهترتیب «کهگیلویهوبویراحمد»، «تهران» و «خوزستان» بودند.
دقت در پایشهای مختلف نشان میدهد که تکرارشوندگی برخی از استانها از نظر مناسب بودن یا بودن وضعیت امنیت سرمایهگذاری حائز اهمیت بوده و میتواند دلالتهایی برای مقامات استانی داشته باشد.
چه مولفههایی موجب ثبت عملکرد نامناسب شدهاند؟
در بین مولفههای آماری، سهمورد شامل «رسیدگی به اختلافات تجاری یا داوری»، «شاخص تورم مصرفکننده» و «نرخ رسیدگی به پروندههای قضایی» بدترین وضعیت را تجربه کردهاند؛ در حالی که سهمولفه «ثبات نرخ ارز»، «مزاحمت ملکی» و «تعداد تصادفات منجر به فوت یا جرح» وضعیت مناسبی در پاییز 1400 داشتهاند.
شواهد گزارش مرکز پژوهشهای مجلس تاکید دارد، در بین انبوهی از مولفههای پیمایشی موثر بر امنیت سرمایه، سه مورد بدترین وضعیت ممکن را در پاییز 1400 داشتهاند.
«اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات» با نمره 52/ 8، «عمل مسوولان محلی به وعدههای اقتصادی دادهشده» با نمره 25/ 8 و «عمل مسوولان ملی به وعدههای دادهشده» با نمره 23/ 8 نامناسبترین و بدترین ارزیابیها را به خود اختصاص دادهاند و از ضرورت عمل نهادهای دولتی و مسوولان سازمانها و نهادهای ذیل قوه مجریه به وعدهها و قراردادها حکایت دارد.
تحلیل امنیت استانها برای سرمایهگذاری
از منظر مولفههای پیمایشی، در پاییز 1400 سه استان «هرمزگان»، «لرستان» و «ایلام» بدترین وضعیت را در امنیت سرمایه تجربه کردهاند.
حال آنکه سه استان «خراسانجنوبی»، «سمنان» و «قزوین» در بین 31 استان کشور وضعیت مناسبتری را در همین فصل تجربه کردهاند.
در تابستان1400 استانهای کهگیلویهوبویراحمد، تهران و خوزستان بهترتیب دارای نامناسبترین وضعیت و استانهای خراسانجنوبی، سمنان و گلستان بهترتیب دارای مناسبترین وضعیت امنیت سرمایهگذاری نسبت به سایر استانها از منظر فعالان کسبوکار ارزیابی شده بودند.
لرستان در این بخش با افزایش 40/ 0واحدی در نمره پایش امنیت سرمایه بیشترین نزول فصلی را در بین 31استان کشور تجربه کرده؛ حال آنکه همدان با بیش از 30/ 0واحد بهبود، بهترین عملکرد را در اصلاح وضعیت خود در بین 31استان تجربه کرده است.
از ابتدای 1400 و در سه فصل بهار، تابستان و پاییز هم دو استان خراسانجنوبی و گلستان پیوسته رتبههای اول و دوم را داشتهاند؛ اما این دو استان همدان و خراسان شمالی هستند که بیشترین بهبود را در سه فصل ابتدایی 1400 تجربه کردهاند.
از آن سو هرچه تهران و کهگیلویه و بویراحمد کاملا در قعر جدول جایگاه خود را تثبیت کردهاند، دو استان ایلام و آذربایجانشرقی بدترین سقوط را طی سه فصل مورد اشاره در سال 1400 تجربه کرده و از میانه جدول به انتهای جدول تنزل یافتهاند.
با تحلیل مقایسهای گزارش طی فصول گذشته، وضعیت استانها در پایشهای قبلی نسبت به پایش پاییز 1400 قابل بررسی بوده و گویای اطلاعات جالبی است. از جمله اینکه مثلا در مولفه میزان اختلال ایجادشده بر اثر تحریمهای خارجی، نامناسبترین ارزیابی در مطالعه تابستان 1399 مربوط به فعالان استان گیلان بوده است؛ در حالی که برای پایش پاییز 1399 نامناسبترین ارزیابی از این مولفه مربوط به استان کردستان و در پایش زمستان 1399 مربوط به استان کرمانشاه بوده است.
برای پایش بهار و نیز تابستان 1400 مجددا فعالان مشارکتکننده از استان کرمانشاه نامناسبترین ارزیابی را ارائه دادهاند. در پایش پاییز 1400 هم استان کردستان جایگاه نامناسبترین ارزیابی را در این مولفه به خود اختصاص داده است.
براساس گزارش، استانهایی که بیشترین تغییر رتبهای را در سال منتهی به پاییز 1400 نسبت به سال منتهی به تابستان1400 به خود اختصاص دادهاند، به این شرح هستند: آذربایجانغربی از رتبه 17 به 23 (نامناسبتر)، البرز از رتبه 28 به 21 (مناسبتر)، همدان از رتبه 20 به 13 (مناسبتر) و آذربایجانشرقی از رتبه 22 به 26 (نامناسبتر) رسیده است.
گزارش ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکتکننده در این پیمایش نشان میدهد که در مطالعه پاییز 1400 اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات از منظر فعالان در هتل، رستوران، تهیه و توزیع غذا نامناسبترین مولفه ارزیابی شده است.
از آن سو این ارزیابیها نشان میدهد که رواج توزیع کالای قاچاق در بین فعالان بخش صنعت و ساختمان مناسبترین مولفه بوده است.
-
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵:۰۱
-
۲۲ بازديد
-
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/694444/