بازار آریا

آخرين مطالب

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) تولید و تجارت

  بزرگنمايي:

بازار آریا - خرید و فروش جهانی بخشی از یک فرآیند اجتماعی است. این فرآیند نه تنها دربرگیرنده تعاملات تک به تک شرکت با مشتریانش است بلکه شامل تبادل گسترده اطلاعات بین افراد پیرامون مشتری است. این فرآیند اجتماعی می تواند با اقدامات سنجیده ی یک مدیر بازاریابی تبدیل به گونه ای از بازاریابی به نام بازاریابی ویروسی شود.
به عنوان مثال، هنگامی که بین اعضای یک سیستم اجتماعی در مورد یک نوآوری صحبت می شود این موضوع از طریق کانال های متعددی منتشر می شود. نوآوری، ایده یا عمل یا هرچیز دیگری است که توسط یک فرد یا گروه، پدیده ای جدید تلقی می شود. طبق نظر راجرز، کانال های رسانه های انبوه برای یادگیری درباره نوآوری مهمترند، درحالیکه ارتباطات بین فردی برای متقاعد کردن مناسب ترند. از این رو، ارتباط با مصرف کنندگان از طریق ایمیل متقاعد کننده تر از تبلیغات از طریق رسانه های انبوه است.
اینترنت مفهوم نقل قول های دهان به دهان یا بازاریابی شفاهی (Word of Mouth) را اساساً تغییر داده است، تا جایی که واژه ی بازاریابی ویروسی در سال 1997 توسط استیو یوروتسن ابداع شد. این واژه در ابتدا برای توصیف تبلیغات Hotmail برای خودش در درون ایمیل هایی که کاربرانش به دیگران می فرستادند، استفاده شد. در آن مورد هر ایمیلی که فرستاده می شد با این پیام وارد می شد: « ایمیل رایگان و خصوصی تان را از Hotmail بگیرید: www.hotmail.com »
فرض بر این است که اگر چنین تبلیغاتی به کاربران « در معرض خطر » برسد « آلوده » می شوند (مثلاً یک حساب کاربری ایجاد می کنند) و سپس می‏توانند به سایر کاربران مستعد سرایت دهند.
در عین اینکه ایمیل می تواند تسهیل کننده اصلی برای بازاریابی ویروسی باشد، ظهور شبکه های اجتماعی، انجمن های آنلاین و اتاق های گفتگو، قابلیت پخش اطلاعات را با سرعتی فوق العاده بیشتر از گذشته فراهم کرده اند. در حالی که برای دسترسی به هزار نفر از طریق بازاریابی دهان به دهان ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد، از طریق بازاریابی ویروسی می توان ظرف چند روز یا حتی چند ساعت به صدها هزار یا میلیون ها نفر دسترسی پیدا کرد. انتشار مؤثر یک کمپین بازاریابی ویروسی به شیوع همگانی یک ویروس وابسته است و تنها به قدرت و میزان مربوط بودن پیام بازاریابی محدود می شود. هات میل دریافت که یک پیشنهاد شخصی قدرتمندتر از هر کمپین بازاریابی است، و قوت بازاریابی ویروسی مبتنی بر این حقیقت است که افراد، بیشتر تمایل دارند به پیام های بازاریابی که از طرف یک دوست می رسد پاسخ دهند.
تعریف بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی را می توان به این صورت تعریف کرد: یک تکنیک بازاریابی که با بهره برداری از شبکه‏های اجتماعی موجود به دنبال افزایشِ نماییِ آگاهی از برند از طریق یک فرآیند ویروسی مانند انتشار یک واگیر است. تبلیغات دهان به دهان با استفاده از تأثیر شبکه ای اینترنت به صورت آنلاین گسترش می یابد و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد بسیار مفید است. از دیدگاه بازاریابی، طبق این فرایند افراد تشویق می شوند اطلاعات بازاریابی مطلوبی را که دریافت می کنند در محیطی فرا رسانه ای منتقل کنند؛ اطلاعاتی که به طور اتفاقی یا به طور برنامه ریزی شده، مطلوب فرد هستند.
راه اندازی یک کمپین بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی به هیچ وجه نمی تواند جایگزینی برای یک استراتژی جامع بازاریابی باشد. در بکارگیری بازاریابی ویروسی برای ایجاد تبلیغات فرد به فرد، این تکنیک نباید به عنوان یک عملگر مستقل معجزه‏گر در نظر گرفته شود.
با این حال که پیام ها و استراتژی ها از یک کمپین تا کمپین دیگر شدیداً متفاوتند، اما اکثر کمپین‏های موفق در بازاریابی ویروسی رویکردهای نسبتاً مشابهی دارند. این رویکردها غالباً به صورت ترکیبی استفاده می شوند تا اثر ویروسی کمپین را حداکثر کنند.
کمپین های ویروسی موفق، به سادگی منتشر می شوند. کلید موفقیت در این است که بتوانید مشتریانتان را ترغیب کنید تا شرکت یا برنامه های تبلیغی شما را به دوستان و همکارانشان پیشنهاد دهند و آنها نیز به آشنایانشان بگویند و همین طور الی آخر. یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق می تواند پیام بازاریابی شما را با سرعتی شگفت انگیز به هزاران مشتری بالقوه برساند.
هنگام ایجاد یک کمپین، بازاریابان باید شیوه ای که افراد پیام یا کمپین آنها را به یکدیگر منتقل می کنند ارزیابی کنند. در اینجا مراحل راه اندازی یک کمپین بازاریابی ویروسی بررسی شده است.
1- ایجاد محتوایی متقاعد کننده
خلق یک محتوای با کیفیت غالباً پر هزینه تر از ارائه ی ساده یک محصول رایگان است، اما نتایجش اکثراً بهتر است. شوخ طبعی و استغاده از طنز معمولاً یک جزء اساسی هر کمپین بازاریابی ویروسی است. یک قاعده کلی این است که محتوا باید انگیزاننده باشد و احساسات شخصی که پیام را می بیند بر انگیزد. همین حقیقت به تنهایی موجب بهره گیری بسیاری از برند های کوچک از مزایای کمپین های ویروسی مبتنی بر محتوا شده است. به طور معمول، برندهای بزرگتر نسبت به احتمال واکنش منفی محافظه‏کارترند و کمتر ریسک پذیرند. کلید موفقیت این کمپین ها، یکی یا تعدادی از موارد زیر است: زمان ورودشان، میزان قابل رؤیت بودن آنها یا سادگی ایده‏شان.
2- هدف گذاری درست مخاطبان
چنانچه یک کمپین برای مناطق (کشورها) یا مخاطبین خاصی طراحی شده باشد، بازاریابان باید اطمینان حاصل کنند که کاشته هایشان در جهت همان مخاطبان است. اشتباه در این زمینه می تواند منجر به شکست کمپین حتی پیش از شروع آن شود. قدرت نفوذ و اثرگذاری گروه های مرجع و رهبران عقیده بر تصمیم‏گیری‏های افراد بسیار قابل توجه است.
3- انتشار اولیه کمپین
انتشار اولیه ی پیام اصلی جزء کلیدی یک کمپین بازاریابی ویروسی است. انتشار اولیه، عمل پراکندن ویروس کمپین در بین گروه اولیه ایست که آنها کمپین را به دیگران منتقل می کنند. اینترنت بستر گسترده ای از گزینه های انتشار اولیه را فراهم کرده است:
ایمیل/پیامک فروم های آنلاین (گروه های گوگل) شبکه های اجتماعی (فیس بوک) محیط های گفتگو (MSN messenger) وبلاگ ها ... هنگام تعیین محل انتشار اولیه، بازاریابان باید مخاطبان هدفشان را درنظر بگیرند. آیا مخاطبان هدف از رسانه های (تکنولوژی های) ذکر شده در بالا استفاده می کنند؟ تا چه اندازه؟ شرکت ها معمولاً از ترکیبی از تکنولوژی ها برای انتشار ویروس استفاده می کنند.
کنترل و اندازه گیری نتایج هدف یک کمپین ویروسی دسترسی و مشارکت گسترده است. برای اندازه گیری میزان موفقیت یک کمپین بازاریابی ویروسی، باید اهداف قابل دستیابی و مشخصی در یک چارچوب زمانی وضع کرد. مثلاً افزایش 20 درصدی ترافیک یک وب سایت طی سه ماه آینده.
همچنین، بازاریابان باید به قدر کافی آمادگی برآورده سازی نیازهای مشتریان را در صورت موفقیت آمیز بودن کمپین داشته باشند. فضای سِرور و ذخیره سازی، پهنای باند، نیروهای پشتیبانی و موارد دیگر باید پیش از راه اندازی کمپین بازاریابی ویروسی به طور کامل مد نظر قرار گیرند. بازاریاب باید توانایی پشتیبانی از موفقیت کامل کمپین را داشته باشد.
این مطلب توسط آقای وحید مقصودی تالیف شده است.

بازار آریا

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
در همین ارتباط مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می شود:
توصیه های طلایی برای ایجاد بازاریابی شفاهی
همه را ویروسی کنید
معرفی 4 کمپین موفق بازاریابی ویروسی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/693905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد

مصوبات مجلس در «لایحه تجارت» منجر به رونق اقتصادی می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهند شد

یک نماینده: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موجب توسعه اقتصادی می‌شود

قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

برای میزبانی از رئیس جمهور آماده ایم

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد

قیمت طلا، سکه و ارز 28 فروردین ماه 1403؛ ریزش قیمت طلا تشدید شد

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال 1402

زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد

اولتیماتوم دولت برای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها

هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رییس سازمان بودجه

بخش خصوصی و کارگری هم مشمول قانون کاهش ساعت کار کارمندان می‌شوند؟

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد

درآمد 30 هزار میلیاردی دولت از 3 محل مالیات خودرو

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

شاهین اتومات دست دوم چند؟

هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد

جنگ کریدورها| هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟ + فیلم

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی

اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت

نقش تعاونی‌ها در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم

مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد

ادامه اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در زنجان

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

6452 پروانه صنفی الکترونیکی در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور به چهارمحال و بختیاری رسید

دستمزد 1403 ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

زلزله در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ترکید؟

چرا بند ناف کشور و اقتصاد به بندناف دلار بسته شده؟

رئیسی پنجشنبه به استان سمنان می‌رود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی