بازار آریا

آخرين مطالب

سه گانه ROI برای تهیه پیام تبلیغاتی تولید و تجارت

سه گانه ROI برای تهیه پیام تبلیغاتی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - خلق ایده پیام یکی از اجزای اساسی تبلیغات است. پیام در تمامی مدلهای ارتباطی، چه مدلهای یکسویه در گذشته و چه مدلهای تعاملی امروزی جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع عنصر اصلی یک آگهی، پیامی است که قرار است به مخاطبین هدف رسانده شود. اما خلق ایده پیام به تنهایی کافی نیست. بسیاری از تبلیغ کنندگان، پیام را فقط برای آن خلق می‌کنند که آگهی ساخته شود. چرا که جز این چاره‌ای ندارند. این امر به مثابه رفع مسئولیت و صرف انجام دادن کاری است.
برنامه های تبلیغاتی از نظر خلاق بودن با همدیگر تفاوت دارند. ایجاد یک پیام خلاق و قابل توجه از مسایل روزمره و عادی کاری برجسته و قابل تحسین است. این همان کاری است که شکسپیر در طرح داستانهای خود از مسایل عادی و پیرامونی خود انجام داده است و باعث شده که آثار وی به نحوی برجسته از سایرین متمایز شود.
تبلیغ کنندگان برای تهیه پیام باید مراحل چهارگانه ای را طی کنند. این مراحل عبارتند از: ت هیه ایده پیام ، ارزیابی و انتخاب پیام ، اجرای پیام و ب ررسی مسئولیت اجتماعی و پیامدهای پیام . اما ما در اینجا به بخش اول یعنی « تهیه ایده پیام » می پردازیم.
در ورای هر آگهی خوب یک مفهوم خلاق وجود دارد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند خلاقیت قابل آموزش بوده لذا برای آن راهکارهایی توصیه نمودند. در اینجا ما قصد نداریم به این فنون بپردازیم اما میل داریم با ذکر این مساله نگرانی افرادی که تصور می کنند از خلاقیت کمتری بهره مند هستند را برطرف کنیم. ویلیم ولز ویژگی سه گانه ای را تحت عنوان ROI را توصیه می کند :
R : Relevance یعنی مربوط بودن پیام
O : Originality یعنی اصالت داشتن پیام
I : Impact یعنی خلاق بودن و موثر بودن پیام
این سه خصوصیت به توصیف آن چه که در تبلیغات ایده‌ها را خلاق می سازد کمک می کند.
مربوط بودن
مشتریان شما چه کسانی هستند؟ تاجرانی 50 ساله که به سرعت به این طرف و آن طرف می روند و دایماً با تلفن همراه صحبت می کنند. گروه زنان خانه دار یا زنان شاغل، افراد نفع گرا که به دنبال کسب منفعت هستند یا افرادی که کالا را برای خود کالا نمی خرند بلکه برای معنایی که ایجاد می کند خواهند خرید. یکی از اساسی ترین کارکردهای تبلیغات و ارتباطات، پذیرش مداوم یا غیر مداوم یک تفکر، باور، محصول و غیره است. برای این که پذیرش صورت گیرد شما باید درک کنید مشتریان شما به دنبال چه هستند. برای چه چیزی ارزش قائل هستند و چه چیزی توجه آنها را جلب خواهد کرد. بنابراین با تکیه بر تحقیقات بازاریابی ابتدا باید مخاطبین هدف را شناخت، سپس به طرح مواردی پرداخت که به آنها مربوط بوده و برای آنها اهمیت دارد. به عنوان مثال یک هتل در سنگاپور ادعا می کند که مرتفع ترین هتل در جهان است. این مساله برای مسافرین هتل که بیشتر به دنبال آرامش، استراحت، نظافت و خدمات هستند چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟ مورد دیگری که حتماً شما نیز تجربه کرده اید، پیامک هایی است که به صورت دسته ای فرستاده می شود. پیامک کلاسهای کنکور کاردانی به کارشناسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد ! همچنین باید ادعای طرح شده در پیام با ویژگی محصول ارتباط منطقی داشته باشد.
اصالت
اصلات یعنی منحصر به فرد بوده یعنی غیر معمولی و غیر منتظره بودن، یک ایده تبلیغاتی زمانی خلاق است که بدیع، تازه، غیر منتظره و غیر معمولی باشد. فکری خلاق است که در زمان خطور از ذهن شما، ایده ای از قبل نسبت به آن نداشته باشید. اما این به تنهایی کافی نیست چرا که جوهر خلاقیت آن است که هیچ فرد دیگر هم تصوری از آن مساله نداشته باشد. آگهی های غیر اصیل فقط یک کپی بی شرمانه و ساده لوحانه از همدیگر هستند. اگر چه این این کپی برداری ها ممکن است در مواردی نتایج خوبی داشته باشند اما همیشه و در اکثر مواقع این گونه نیست. استفاده از عبارات، موزیک، فضا و غیره که به صورت کلیشه درآمده اند، می تواند یک اشتباه بزرگ باشد. عباراتی مثل سرعت، امنیت، دقت، کیفیت و ترکیب دوتایی و سه تایی آنها برای همه ما بسیار آشنا هستند.
در همین ارتباط مطالعه مطالب « چی توز، یک برند ایرانی با طعم تقلید » و « الگوبرداری یا تقلید در فضای کسب و کار ایران » را به شما توصیه می کنیم.
تاثیر
پیام باید فدرت میخکوب کردن مخاطب را داشته باشد. یک پیام تاثیرگذار بی اعتنایی رایج نسبت به تبلیغات را از بین می برد. در بسیاری موارد مخاطبین با شروع شدن آگهی سریع کنترل تلویزیون را برداشته و کانال را عوض می کنند یا در موارد دیگر (تبلیغ چاپی، رادیو و ...) آن را نادیده می گیرند.
تاثیرگذاری نه تنهای باعث افزایش سطح توجه می شود، بلکه در به خاطر سپاری و یادآوری پیام نیز موثر است. در نهایت یک آگهی موثر قدرت قفل کنندگی و میخکوب کردن مخاطب را دارد.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.

بازار آریا

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب مدیریت تبلیغات نوشته دکتر طهمورث حسنقلی پور انتشارات نگاه دانش

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/693698/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است

کارگران سربازان جنگ اقتصادی و معلمان سربازان جنگ فرهنگی هستند

حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

آمریکا عامل همه جنگ‌ها در دنیا است

آل اسحاق: شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه 50 هزار تومان برگردد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

کارگران در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند

خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود

کارگران سربازان فداکار جبهه جنگ اقتصادی هستند

هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست

وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است

کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟

معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند

مهارت آموزی معلمان در دستور کار آموزش و پرورش باشد

35 هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد

«کارگران» رزمندگان عرصه اقتصادی هستند

تأکید ائمه جمعه استان تهران بر رسیدگی به وضعیت کارگران

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

کارگران نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارند

کارگران تقویت کننده پایه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند

جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند

کارگران رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند

حقوق کارگران 57 درصد بیشتر شده است

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی /کسی اعتراضی ندارد

تقویت اقتصاد کشور دشمنان را ناامید خواهد کرد

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

وضعیت عجیب در بازار خودرو/ قیمت حواله ها تا 12 میلیارد رسید

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

طلای جهانی جهش کرد

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی