بازار آریا

آخرين مطالب

استفاده از اصل کمیابی برای نفوذ تولید و تجارت

  بزرگنمايي:

بازار آریا - در سال 2003 یک اتومبیل به تنهایی تمام رکوردهای فروش خودرو در سراسر آمریکا را از آن خود می‌کرد. نکته عجیب اینجا این بود که این خودرو تا چندی پیش، یک خودروی زیان ده بیش نبود که به طرز عجیبی به طور ناگهانی فروش آن شروع به افزایش‌های نجومی کرد. ولی چرا؟
علت نمی‌توانست از تبلیغات باشد، چرا که به دلیل کاهش فروش شرکت، پول زیادی برای تبلیغات باقی نمانده بود. همچنین هیچ تغییری در ساختار ماشین یا قیمت آن ایجاد نشده بود که موجب اقبال ناگهانی به این خودرو شود. ولی این ماشین چه ماشینی بود و چرا فروش آن به طور ناگهانی این‌گونه افزایش یافت؟
این خودرو الدزموبیل (Oldsmobile) از کمپانی جنرال موتورز بود و علت این اتفاق عجیب یک پارادوکس جالب است. جنرال موتورز به دلیل زیان ده بودن این خط اتومبیل اعلام کرده بود که به زودی تولید این خودرو را متوقف می‌کند. در پاسخ به این بیانیه شرکت که این خودرو به زودی دیگر در بازار موجود نخواهد بود، فروش شروع به افزایش کرد. ولی چرا؟ علت را می‌توان به سادگی با اصل کمیابی (Scarcity) توجیه کرد.
مردم تمایل زیادی به اشیا، کالا‌ها و خدماتی دارند که به تعداد کم یا در مدت محدود موجود باشند. در استراتژی‌های نخستین در مورد اینکه چگونه با محدود کردن زمان تخفیف‌ها یا پیشنهاد‌های خوب می‌توان اقبال بیشتری به آن جلب کرد صحبت‌هایی شد، ولی در این استراتژی در مورد آن به تفصیل صحبت می‌کنیم. تحقیقات علمی تا حد زیادی تاثیر اصل کمیابی را در فرآیند تصمیم‌گیری انسان‌ها ثابت کرده است. ولی ما می‌توانیم آثار این اصل را در زندگی روزمره خود به وفور مشاهده کنیم. ترافیک زیاد مشتریان در روز‌های پایانی حراج‌ها در مجتمع‌های خرید نشانی از این اصل است.
شاید جالب باشد که بدانیم این اصل حتی بر تصمیماتی که هیچ تاثیری در زندگی ما ندارد هم موثر است. در اکتبر 2003 حس اینکه به زودی چیزی از زندگی مردم کم می‌شود، موجب شد تا هزاران نفر اتومبیل‌های خود را در حاشیه اتوبان‌‌ رها کنند تا به تماشای آخرین پرواز هواپیمای کنکورد بایستند، چیزی که تقریبا هرروز در 30 سال گذشته اتفاق می‌افتاد. هنگامی که شرکت خطوط هوایی بریتانیا (British Airways) در فوریه 2003 اعلام کرد که به زودی پرواز‌های کنکورد را متوقف می‌کند، فروش بلیت‌های این هواپیما شروع به اوج گیری کرد.
ولی چگونه می‌توان از این اصل برای ترغیب و افزایش نفوذ در دیگران استفاده کرد؟ در بازاریابی، اگر شرکت شما ویژگی‌های محصول خود را به عنوان یک ویژگی کمیاب که سایر رقبا از آن بی‌بهره‌اند، معرفی کند، این ویژگی‌ها می‌تواند حس کمیابی را در مشتری تحریک کند. مشتری اینگونه حس می‌کند که با خرید این محصول چیز کمیابی به دست می‌آورد که دیگرانی که از محصولات رقبا خرید می‌کنند از آن بی‌بهره خواهند بود.
یکی از موارد کاربرد این اصل جلب کمک دیگران است. هنگامی که از دیگران برای کاری کمک می‌خواهید با بیان اینکه این کار یا پروژه چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، می‌توانید نظر او را در مورد کمک یا مشارکت در این پروژه جلب کنید. حتی هنگامی که قصد کمک کردن به کسی را دارید یا هنگامی که در شرکت یا سازمان خود قصد آموزش به نیروهای تازه وارد را دارید، بیان اینکه وقت شما با ارزش است و همیشه نمی‌توانید این کمک‌ها یا آموزش‌ها را به آن‌ها ارائه کنید موجب می‌شود تا قدر زمان، کمک یا آموزه شما را بیشتر بدانند.
در زندگی روزمره ما با موارد بسیاری برخورد می‌کنیم که این اصل در مورد آن صادق است ولی شاید حوزه‌ای که کمتر در زندگی روزمره با آن سر و کار داریم، اطلاعات است. مطالعات نشان داده که اطلاعات اختصاصی در ذهن مخاطب ارزش و اهمیت بیشتری دارد. برای تحقیق در مورد این اصل، آمرام کیشینکی، آزمایش جالبی را ترتیب داد. وی در ابتدا به تعدادی از واردکنندگان گوشت اطلاع داد که به دلیل شرایط بد جوی، واردات گوشت به استرالیا برای مدتی متوقف خواهد شد، در پاسخ به این محرک این واردکنندگان سفارش خود را 2 برابر کردند. در مورد گروه دیگری اما، همین اطلاعات به گونه دیگری به آن‌ها داده شد. به آن‌ها گفته شد که این اطلاعات از منبعی موثق به دست آمده و افراد کمی از آن خبر داد. این دسته از واردکنندگان سفارش خود را تا 6 برابر افزایش دادند که این موجب شد تا قیمت‌ها نیز تا 2 برابر بیشتر شود. این نتیجه نشان داد که اصل کمیاب بودن حتی در مورد اطلاعات نیز موجب عکس‌العمل‌های بیشتری می‌شود. این رفتار در نوسانات اخیر ارزی در ایران نیز به طور قابل‌ملاحظه‌ای مشهود بود.
همان‌گونه که در این اصل گفته شد کمیاب بودن هرچیزی موجب ارج و قرب بیشتر آن می‌شود. ولی هنگامی که ویژگی‌های محصول یا خدمات خود را بیان نکنید این شبهه ایجاد می‌شود که فراوانی این محصول دلیلی بر بی‌ارزشی آن است. لذا دانستن ویژگی‌های منحصر به فرد محصولات شرکتمان می‌تواند ما را در ترغیب بهتر مشتری کمک کند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/693640/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قیمت لاستیک خودرو تغییر کرد/ اعلام میزان افزایش قیمت لاستیک

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

سیگنال مثبت به بورس تهران

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی