بازار آریا

آخرين مطالب

فرآیند بازاریابی تولید و تجارت

  بزرگنمايي:

بازار آریا - یکی از توصیه های همیشگی علم بازاریابی به شرکتها، تلاش برای شناسایی نیازهای برآورده نشده ی مشتریان در بازار و برطرف ساختن آنها است. یا به عبارتی دیگر می توان گفت یکی از راه های موفقیت در بازار، تامین نیازهای برآورده نشده ی مشتریان است. برای رسیدن به این هدف می توان مدل زیر را شامل چند فعالیت پشت سر هم تعریف کرد :
تحلیل موقعیت به منظور شناسایی فرصت ها
تدوین استراتژی ها به منظور رسیدن به اهداف
اتخاد تاکتیک های اجرایی
برنامه های تدوین شده اجرا می شوند و نتایج پایش می شود .
1-آنالیز موقعیت(Situation Analysis)
یک تحلیل جامع از شرایطی است که بنگاه اقتصادی در آن فعالیت می کند تا این تحلیل پایه ای شود برای شناسایی نیازهای برآورده نشده ی بازار و مشتریان. علاوه بر شناسایی نیازهای مشتریان بنگاه اقتصادی بایستی درک صحیحی از توانمندی های خود و شرایط محیطی نیز داشته باشد.
بدین ترتیب آنالیز موقعیت را بایستی تحلیل همزمان محیط خارجی و داخلی شرکت دانست . محیط خارجی را می توان متشکل از متغیرهای کلان اقتصادی ( که بر تمام کسب و کارها موثر است) و متغیرهای اقتصاد خرد دانست. ( آشنایی با تحلیل SWOT می تواند برای تحلیل محیط داخل و خارج مفید باشد )
تحلیل موقعیت می بایست شامل ابعاد مختلف گذشته، حال و آینده باشد بدین معنا که تاریخچه ی تکامل شرایط به وضع کونی و روندی از شرایطی که رخ خواهد داد را شامل شود. پیش بینی شرایط آینده و روند پیش رو اهمیت بالایی دارد و موجب می شود سرمایه های شرکت یک یا چند سال صرف توسعه محصولی که نیازش دیگر در بازار وجود ندارد، نشود.
اگر آنالیز موقعیت نشان دهد که فاصله معناداری بین آن چه مشتریان می خواهند و آن چه به مشتریان عرضه می شود وجود دارد، می توان محصولی طراحی کرد که رضایت مشتریان را بیشتر براورده سازد. گزارش آنالیز موقعیت شامل فرصتها و مسائل موجود در بازار است. پس از انجام آنالیز موقعیت شرکت می تواند یک هماهنگی بین فرصتهای موجود در بازار و نیازهای بی پاسخ مشتریان با توامندی های بالفعل و بالقوه خود ایجاد کند و در فضای رقابتی عملکرد بهتری نشان دهد.
برای آنالیز موقعیت (Situation Analysis) چارچوبهای مختلفی وجود دارد :
تحلیل 5C یا 5C Analysis : در این تحلیل 5 عنصر Company، Customer، Competitor، Collaborator، Climate یعنی شرکت، مشتریان، رقبا، همکاران و شرایط کلان محیطی (نظیر مسائل سیاسی، اقتصادی و ...) مورد تحلیل قرار می گیرد که عامل شرکت داخلی است و سایر عوامل خارجی هستند.
تحلیل PEST یا PEST Analysis : تحلیل PEST از بررسی عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی تشکیل می شود و بیشتر یک روش برای بررسی عوامل کلان محیطی است و می توان از آن برای تحلیل عامل پنجم در 5C استفاده کرد . (جزییات کامل تحلیل PEST در اینجا و شرح تحلیل PESTEL را می توانید در اینجا بخوانید )
تحلیل SWOT یا SWOT Analysis : بررسی قوت ها، ضعفها، فرضتها و تهدیدات محیطی تمام آن چیزی است که در SWOT صورت می گیرد. در واقع SWOT یکی از کارامدترین روشهای تحلیل است که می تواند عوامل خارجی و داخلی سازمان را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهد. (جزییات کامل تحلیل SWOT را در اینجا بخوانید )
2-استراتژیهای بازاریابی (Marketing Strategy)
هر زمان که بهترین فرصت موجود در بازار و نیازهای تامین نشده ی مشتریان شناسایی شد، بایستی یک برنامه ی استراتژیک جهت پیگیری فرصتها آماده شود. معمولاً در این مرحله نیازمند یک مطالعه ی بازاریابی هستیم که اطلاعات مورد نیاز را جهت شناسایی بخشهای مختلف بازار و انتخاب بازار هدف تامین نماید. یک استراتژی بازاریابی به طور خلاصه شامل موارد زیر است :
بخش بندی بازار
هدف گذاری و انتخاب بازار هدف
جایگاه سازی برای محصول (Positioning)
ارائه ی محصول به بازار هدف
3-تصمیم گیری برای آمیخته ی بازاریابی (Marketing Mix Decision)
در اینجا برای عوامل قابل کنترل یعنی همان آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) تصمیم گیری می شود. این تصمیم گیری شامل موارد زیر می شود :
توسعه ی محصول – طراحی و تولید واحدهای اولیه محصول
تصمیم گیری پیرامون قیمت
قراردادهای توزیع
کمپین های ترفیع محصول
4-اجرای برنامه ها و کنترل (Implementation & Control)
در این مرحله برنامه بازاریابی تهیه شده است و محصول آماده است؛ بایستی محصول را به بازار عرضه کرد و به دقت آن را کنترل نمود زیرا بازار کاملاً پویا است و باید تضمیمات پیرامون آمیخته ی بازاریابی همزمان پویایی و تغییرات بازار خود را هماهنگ کنند. بعضی مواقع تغییرات کوچک در نیازهای مشتری ایجاد می کند که پیام تبلیغات محصول تغییر کند و تغییرات اساسی در مشتریان نیازمند طراحی محصول جدید و برنامه ی بازارایابی جدید می شود. فرآیند بازاریابی با اجرا پایان نمی یابد و همواره نیازمند تغییر و اصلاح است و می باید با نیازها و تغییرات بازار هماهنگ باشد.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.

بازار آریا

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منابع مورد استفاده در این مطلب:
سایت انگلیسی:
NETMBA

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/693628/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند حتی معاونین و مشاورین؛ دچار بحران فکری شده اند

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود

اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال 1403

تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی

درباره وضعیت بازار ارز، هفته‌ آینده حتما جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد

بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی 5.4 درصدی شد

کلاهبرداری از شهروندان نیشابوری با ترفند مشارکت در فعالیت اقتصادی

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید

مرحله دوم عملیات وعده صادق

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود

آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

اهداف ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند

تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی

مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

کشف 12 هزار قوطی اکتان بنزین در جنوب تهران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

جمعه و شنبه باید تعطیل شود

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

این ماشین لوکس مخصوص استفاده روزانه است!/ تصاویر

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود

تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران

گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم

کشف لوازم آرایشی 20 میلیاردی قاچاق در قائم شهر

تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

قیمت روز خودرو ؛ کدام خودروی وارداتی 90 میلیون تومان ارزان شد؟

ورود 80 میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی