بازار آریا

آخرين مطالب

سه قانون اساسی در مدیریت تولید و تجارت

  بزرگنمايي:

بازار آریا - آیا شما جزو 79 درصد هستید؟ طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات ما از 8000 شرکت در 20 کشور، 79 درصد از سازمان‌ها گزارش کرده‌اند که روش‌های مدیریت آن‌ها بالا‌تر از حد متوسط است.
این باید خبر خوبی باشد. اما ما در همین راستا تجزیه و تحلیل خود را نیز انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که تنها 15 درصد از شرکت‌های آمریکایی و کمتر از 5 درصد از شرکت‌ها در نقاط دیگر، از مجموع پنج امتیاز که ما برای اندازه گیری روش‌های مدیریت در نظر گرفتیم، بالای 4 امتیاز داشتند. ما متوجه شدیم مطلقا هیچ ارتباطی میان نتایج به دست آمده ما و ارزیابی‌های شخصی جمع‌آوری شده وجود نداشت.
تحقیقات نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق سازمان‌ها دیدگاه مبالغه‌آمیزی نسبت به روش‌های مدیریت خود داشته‌اند. واقعیت این است که بسیاری از آن‌ها حتی قادر به برداشتن قدم‌های اولیه برای ایجاد معیارهای قابل دستیابی، حذف افراد ناکارآمد، جمع‌آوری اطلاعات مفید یا ایجاد طرح منسجم پاداش برای انگیزش کارکنان نبودند. این اشکالات به‌‌ همان اندازه که در خدمات درمانی و آموزش رواج دارند، در سیستم تولید و خرده‌فروشی نیز رایج هستند.
بیشتر فرصت‌های رشد در دستان مدیران تیم‌ها، حوزه‌ها، بخش‌ها و زیرمجموعه‌ها است. حتی کوچک‌ترین پیشرفت در روش‌ها می‌تواند تاثیر شگرفی داشته باشد. به عنوان مثال، ما دریافتیم که در میان تولیدکنندگان به دست آوردن یک امتیاز از 5 امتیازی که ما در نظر گرفته بودیم مستلزم 23 درصد بهره‌وری بالا‌تر، 14 درصد جمع‌آوری سرمایه از بازار و 4/1 درصد نرخ رشد فروش سالانه بالا‌تر است.
اما آیا واقعا اگر یک شرکت خود را با روش‌های درست مدیریت منطبق کند، رو به جلو حرکت خواهد کرد؟ ما در تحقیق خود با بانک جهانی شریک شدیم تا به تولیدکنندگان در تاراپور هند، فرصت حضور در یک آزمایش را پیشنهاد کنیم. چهارده کارخانه توصیه‌های بسیار سطح بالایی را از مشاوران به طور رایگان دریافت می‌کردند. این مشاوران به آن‌ها سه اصل مهم مدیریت را آموزش می‌دادند: تعیین هدف، ایجاد مشوق و نظارت بر نتایج کار. مشاوران به این کارخانه‌ها آموزش می‌دادند چگونه اهداف بلندمدت را با معیارهای کارآیی کوتاه مدت که هرچند مشکل، اما دست یافتنی است پشتیبانی کنند، چگونه به افراد کارآمد ارتقا و پاداش دهند و در عین حال افرادی را که کارآیی ضعیفی دارند مجددا آموزش دهند و آن‌ها را تشویق کنند و چگونه اطلاعات مربوط به بهره‌وری را جمع آوری و تحلیل کنند تا بتوانند فرصت‌های رشد را شناسایی نمایند.
این عمل، کارخانه‌ها را متحول کرد. ضرر تولیدکنندگان به طور متوسط 50 درصد کاهش یافت، موجودی انبار 20 درصد کم شد و بهره وری 10 درصد افزایش یافت. ضمنا کار مدیریت برای مدیران‌عامل نیز بسیار آسان‌تر شد که همین امر باعث شد امکانات بیشتری اضافه کنند و خط تولید را گسترش دهند.
البته احتمالا هیچ کس برای پیشنهاد ارائه مشاوره رایگان به سراغ شما نخواهد آمد. اما مدیران می‌توانند با ارزیابی و سنجش دائم روش‌های خود و مقایسه خودشان با دیگران تاثیر عمده‌ای را در زمینه رشد سازمان شاهد باشند. شما می‌توانید در وب‌سایت ما (worldmanagementsurvey. org) سازمان خود را براساس کشور و صنعتی که در آن فعال هستید با یک معیار آزمون مدیریت مورد سنجش قرار دهید. ابزار تحلیلی ما مبتنی بر 18 روش است که در سه دسته‌بندی جای می‌گیرد؛ یعنی اهداف، مشوق‌ها و نظارت.
اگر امتیاز شرکت شما خوب باشد، شما قدرت بیشتری دارید و واقعا بالا‌تر از سطح متوسط هستید. امتیازهای بالا مربوط می‌شوند به سنجش‌هایی چون بهره‌وری، بازگشت سرمایه به کار گرفته شده و بقای سازمان.
اگر سازمان شما امتیاز خوبی به دست نیاورد، می‌توانید در‌‌ همان سه حوزه‌ای که قبلا نام بردیم اقداماتی را در جهت پیشرفت اتخاذ کنید.
ما دیده‌ایم که برخی از شرکت‌ها با مشخص کردن فرآیندهایی که می‌دانند باید تغییر کند (به عنوان مثال در حالتی که توسعه محصول بسیار کند پیش می‌رود) و سپس ابداع معیارهای سنجش برای نظارت پیشرفت فرآیند در کوتاه مدت و بلندمدت، آغاز خوبی را برای سازمان خود رقم می‌زنند. در حالت ایده آل، اهداف باید برای همه قابل مشاهده و برای همه سازمان قابل فهم باشد. این روش به شرکت‌ها کمک می‌کند به جای مخاطب قرار دادن یک فرد، بتوانند برنامه‌های عملی زمان‌بندی شده و موثر خود را در سراسر سازمان اجرا کنند.
تغییرات کوچک می‌توانند جهت اعمال تغییرات بزرگ در آینده موثر باشند. در کارخانه‌های هند که ما مورد مطالعه قرار دادیم، توانستیم بر مقاومت ناشی از اجرای روش‌های مدیریت بهره وری با اعمال تغییرات در چند ماشین که در گوشه‌ای از کارخانه جای داشتند فائق آییم. این نتایج مثبت در ‌‌نهایت توانست راهی را باز کند که بتوانیم کل کارخانه را نوسازی و متحول کنیم.
انتظار موفقیت آنی را نداشته باشید. جنرال الکتریک، مک‌دونالد، نایک و تویوتا اکنون در جهان در میان بالا‌ترین شرکت‌ها از لحاظ بهره‌وری هستند. اما آن‌ها یک شبه به اینجا نرسیدند. طی سال‌ها تلاش، آن‌ها اهداف متمرکزی را ایجاد کردند و مشوق‌های قدرتمندی تعیین نمودند و مرتبا کارآیی سازمان را مورد نظارت قرار دادند و همیشه به دنبال بهتر شدن بودند. شاید این اقدامات وقتی روزمره شود، عادی به نظر برسد. اما تاثیر آن‌ها در طولانی مدت نشان می‌دهد که همین روش‌های ساده مدیریت تا چه حد عمیق و حتی ریشه‌ای هستند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/693336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

2 راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

قیمت نفت افزایش یافت

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه 4 اردیببهشت 1403؛ قیمت امروز اطلس و شاهین

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

وصول بیش از 11 هزار میلیارد تومان در دادسرای جرایم اقتصادی در سال 1402

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

سقف تراکنش غیرحضوری 2 برابر شد؛ روزانه 200 میلیون تومان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

خبر یک نماینده برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /4 روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

قیمت نفت اندکی بالا رفت

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

«نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید

ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی