بازار آریا

آخرين مطالب

شناسایی وجذب 2600 کودک کار و خیابان/ اخذ شناسنامه و دفترچه بیمه برای کودکان کار شهرداری تهران

شناسایی وجذب 2600 کودک کار و خیابان/ اخذ شناسنامه و دفترچه بیمه برای کودکان کار
  بزرگنمايي:

بازار آریا - معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه 2600 کودک کار و خیابان در سال 1400 در سطح استان تهران شناسایی و جذب شدند، گفت: این کودکان در مشاغلی مانند دستفروشی، واکسی، پادویی، تکدی‌گری، شیشه شویی، اسپندی، گل فروشی، جمع‌آوری ضایعات، دعا فروشی، وزن کشی فعالیت داشتند.

به گزارش شهر ، فاطمه ارزانیان معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با اشاره به جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان در استان تهران گفت: در سال 1400 در مجموع 2600 کودک کار و خیابان در سطح استان تهران شناسایی و جذب شده‌اند که بیش از 80 درصد این کودکان اتباع خارجی و مابقی ایرانی هستند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با اشاره به نوع کار کودکان گفت: این کودکان در مشاغلی مانند دستفروشی، واکسی، پادویی، تکدی‌گری، شیشه شویی، اسپندی، گل فروشی، جمع‌آوری ضایعات، دعا فروشی، وزن کشی و غیره فعالیت دارند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به خدمات تخصصی ارائه شده به کودکان کار و خیابان در سال 1400 خاطرنشان کرد: در راستای اقدامات انجام شده برای کودکان کار و خیابان خدماتی از قبیل سوادآموزی، حرفه‌آموزی، برقراری مستمری، اردوی فرهنگی تفریحی، اخذ شناسنامه، اخذ دفترچه بیمه، خدمات فرهنگی ورزشی به این کودکان و خانواده‌هایشان ارائه شده است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران همچنین درباره فرآیند ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آن‌ها تصریح کرد: اعزام تیم‌های متشکل از مددکار و روانشناس در محله‌های شناسایی شده به عنوان در معرض آسیب، پاتوق و گزارش شده به خط 123 به منظور شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان از طریق برقراری ارتباط موثر با کودکان، پیشنهاد ارائه حمایت‌های معیشتی، تحصیلی، بهداشتی و درمانی به کودک و خانواده از جمله این اقدامات است.
وی ادامه داد: همچنین در صورت جذب کودک که به صورت ارجاعی یا داوطلبانه صورت می‌گیرد پذیرش کودک در مراکز دولتی و غیردولتی یا شبانه روزی انجام خواهد شد. همچنین اسکن عنبیه در راستای ثبت اطلاعات هویتی کودکان صورت می‌پذیرد. برگزاری جلسات مصاحبه اولیه مددکاری و روانشناسی به منظور دستیابی به پروفایل اجتماعی و روانی از کودک و خانواده، شناسایی و تحلیل وضعیت خانواده‌های کودکان کار، تدوین برنامه مداخله‌ای و توانمندسازی برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها و همچنین تهیه برنامه تدریجی خروج از کار برای کودکان از طریق اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی، بهداشتی، حرفه آموزی کاریابی و همچنین ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی، شغلی و مددکاری و مدیریت مورد به مورد از جمله اقدامات انجام شده برای کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنان است.
ارزانیان خاطرنشان کرد: ارائه بسته‌های حمایتی در مناسبت‌های مختلف نظیر آغاز سال تحصیلی، آغاز سال نو، جشن‌ها و اعیاد ملی و مذهبی، ارجاع کودکان بی‌سرپرست به مراکز شبه خانواده، تهیه تبلت و گوشی با پرداخت هزینه اینترنت کودکان با توجه به آموزش مجازی مدارس، کمک به ترک اعتیاد اعضای خانواده کودکان، کمک به سوادآموزی اولیا و فرزندان بیسواد خانواده، ارجاع کودک و خانواده در صورت نیاز به سمن‌ها یا سایر موسسات و سازمانهای مرتبط، تدارک انواع بازدیدهای مرتبط از محیط‌های کاری خانواده و ارتباط با کارفرما والدین یا سایر افراد مهم، برگزاری نشست‌های راهبری در استان تهران با سه شهرستان بزرگ در راستای مدیریت و ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی در فعالیت کودکان کار و خیابان و همچنین معرفی کودکان اتباع خارجی به اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران جهت بررسی هویت آنان و بهره‌مندی از معاضدت‌های قضایی و حقوقی برای این دسته از کودکان از جمله فرایندهای ارائه خدمات به کودکان کار و خانواده‌های آنان است.
وی با اشاره به چالش‌های پیش روی طرح ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان گفت: بیش از 80 درصد کودکان کار و خیابان در طرح نظارت مراکز دولتی و غیردولتی از اتباع خارجی هستند. همچنین وجود فرهنگ کار کردن کودک در بین اتباع افغانستانی و الزام به کار کردن کودکان از مواردی است که ما را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است، بازدارندگی قانونی در این زمینه و همچنین فرهنگ‌سازی می‌تواند بسیار موثر باشد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: خانواده‌های اتباعی که از خدمات مراکز استفاده می‌کنند فاقد اوراق هویتی معتبر بوده و کودکان به دلیل نداشتن اوراق هویتی معتبر امکان ثبت نام در مدارس دولتی را نداشته و پس از شرایط تعیین شده در آموزش و پرورش می‌توانند ثبت‌نام کنند که این امر برای مهاجرین جدید زمان‌بر است. همچنین به دلیل نداشتن اوراق هویتی معتبر امکان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی تحت پوشش بیمه برای این گروه وجود ندارد. گسترش حاشیه نشینی به دلیل مهاجرت و فقر نیز از چالش‌های ما در طرح شناسایی، جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان است.
ارزانیان با اشاره به پیشنهاداتی در راستای ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: عدم جداسازی کودکان کار و خیابان از اجتماع و پرهیز از هرگونه برچسب زدن به کودک اعم از کار، زباله‌گرد و... و. و در دسترس قرار دادن همه امکانات جامعه برای آنان همانند سایر کودکان پیشنهاد می‌شود. همچنین اعمال برخوردهای قانونی با والدین کودکان کار و خیابان به جای برخورد با کودک ضروری است، چراکه در طرح‌های جمع آوری، کودکان بیش از خانواده‌ها آسیب می‌بینند.
وی تاکید کرد: همچنین تعیین تکلیف کودکان کار و خیابان فاقد اوراق هویتی معتبر و تعیین تکلیف کودکان کار و خیابانی که بدون والدین و برای کار به کشور مهاجرت کرده و با سایر بستگان زندگی می‌کنند نیز ضروریست و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است.
منبع: ایلنا
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/692620/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درآمد عجیب از زباله گردی

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد

استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی

اجرایی نشدن ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هدفگذاری تجارت 700 میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان

گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها/ از بخش خصوصی اصرار؛ از مجلس انکار!

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

جهادگران اقتصادی را لَنگ تسهیلات نگذارید

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی