بازار آریا

آخرين مطالب

شرق آسیا به میزبان هماوردی غرب و شرق تبدیل می‌‏شود

مانور اعلام‏‌نشده چین و روسیه‏ مقالات اقتصاد جهاني

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : به گفته مقامات آمریکایی، کره‌جنوبی و ژاپنی، دو کشور چین و روسیه روز سه‌‌شنبه اولین رزمایش نظامی مشترک خود را از زمان حمله مسکو به اوکراین برگزار کردند و به گفته مقامات آمریکایی، کره‌جنوبی و ژاپنی، این دو کشور بمب‌‌افکن‌‌های خود را بر فراز دریاهای شمال شرق آسیا در یک نمایش قدرت به نمایش گذاشتند. «ادوارد وونگ» در گزارش 24 می در نیویورک‌تایمز نوشت، دولت ایالات متحده تمرینات نظامی را در حالی دنبال می کرد که بایدن در توکیو با رهبران استرالیا، ژاپن و هند، (کشورهایی در ائتلاف «کواد» که تا حدی برای مقابله با قدرت چین در منطقه هند و اقیانوس آرام تشکیل شده بود)، ملاقات کرد. این فعالیت نظامی نشانه قابل توجهی بود که نشان می‌دهد شراکت بین چین و روسیه حتا با وجود جنگ سه‌ماهه در اوکراین که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی شده، تضعیف نشده است.
یک مقام ارشد آمریکایی به شرط فاش نشدن نام بلافاصله در مصاحبه‌ای پس از آغاز رزمایش گفت: بمب‌افکن‌ها اوایل روز سه‌شنبه بر فراز دریای ژاپن به پرواز درآمدند و به سمت جنوب به سوی دریای چین شرقی و دریای فیلیپین ادامه مسیر دادند. کره‌جنوبی ساعاتی بعد با صدور بیانیه‌‌ای با تایید این رزمایش اعلام کرد که دو هواپیمای نظامی چین و چهار هواپیمای جنگی روسیه بدون نفوذ به حریم هوایی این کشور وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی این کشور در سواحل شرقی شدند. تمرینات مشترک که شامل بمب‌افکن‌های استراتژیک می‌شود، پیچیده بوده و معمولا از قبل برنامه‌ریزی می‌شوند.
این مقام آمریکایی همچنین گفت که نهادهای آمریکایی شواهدی در اختیار دارند که نشان می‌دهد کشتی‌های نیروی دریایی چین به احتمال زیاد در این رزمایش مشترک شرکت کرده‌اند. در اظهارات این مقام آمریکایی آمده است که ارتش کره‌جنوبی قبل از ورود بمب‌افکن های چینی و روسی به منطقه، جت‌های جنگنده خود را اعزام کرده و «تدابیر تاکتیکی را برای محافظت در برابر شرایط اضطراری اتخاذ کرده است.» ارتش ژاپن اعلام کرد که هنگام پرواز هواپیماهای جنگی چین و روسیه در مجاورت حریم هوایی ژاپن، جت‌‌های جنگنده را برای هشدار به بمب‌‌افکن‌‌ها و نظارت بر آنها اعزام کرده است. گفته شده است که آنها به خاک ژاپن نفوذ نکردند. «نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن به خبرنگاران گفت: «ما تمرین نظامی انجام‌شده در بحبوحه نشست بین ژاپن، ایالات متحده، استرالیا و هند را برای نمایش قدرت علیه ژاپن که میزبان این نشست بود، می‌دانیم. همچنین برگزاری این فعالیت در بحبوحه اجلاس چهارجانبه، بیش از سایر رزمایش‌های گذشته تحریک‌آمیز تلقی می‌شود.»
این مقام آمریکایی افزود: «زمانی که جامعه بین‌المللی به حمله روسیه به اوکراین پاسخ می‌دهد، چین همراه با روسیه دست به عمل می‌زند. ما نگران هستیم و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.» وزارت دفاع چین بلافاصله پس از انتشار بیانیه‌های کره‌جنوبی و ژاپن در یک حساب رسمی در شبکه‌های اجتماعی این رزمایش را تایید کرد. ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا از ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مخالفت با حمله روسیه به اوکراین حمایت کرده‌اند و در حال هماهنگی با این کشورها برای تحریم روسیه هستند. کره‌جنوبی اعلام کرد که خرید نفت از روسیه را کاهش می‌دهد. هند که چندین دهه روابط استراتژیک با روسیه دارد و برای تجهیزات نظامی به مسکو متکی است، موضع بی‌طرفی اتخاذ کرده و خرید نفت روسیه را افزایش داده است.
صبح سه‌‌شنبه، در آغاز نشست‌‌های میان رهبران کشورهای «کواد»، فومیو کیشیدا، نخست‌‌وزیر ژاپن هنگام صحبت درباره جنگ اوکراین درحالی‌که در کنار دیگر رهبران ایستاده بود، بر لزوم اجتناب از درگیری‌‌های احتمالی در آسیا تاکید کرد. اشاره او به تنش میان تایوان و چین بود. او گفت: «از سپتامبر گذشته که آخرین دیدارمان برگزار شد، در جهان حادثه بزرگی رخ داده و در این پروسه نظم بین‌‌المللی مبتنی بر حاکمیت قانون متزلزل شده است. حمله روسیه به اوکراین اصولی را که در منشور ملل متحد ذکر شده است، به چالش می‌کشد. ما هرگز و هرگز نباید اجازه دهیم که یک حادثه مشابه در هند و پاسیفیک رخ دهد.» پکن در طول جنگ با حمایت دیپلماتیک و لفظی از مسکو حمایت کرده است. این کشور پیوسته سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را محکوم کرده و اظهارات پوتین مبنی بر اینکه گسترش ائتلاف تهدیدی برای ثبات جهانی است و او را برای حمله به اوکراین تحریک کرده، تکرار کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/689305/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

35 درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده

از این فراری فقط 31 دستگاه در جهان وجود دارد/ تصاویر

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اکران آنلاین «پرویز خان»

فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

«دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

داستان دنباله دارقطع آب قشم

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

یورو بدون تو

اگر بخواهی، می‌شود

عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

جام دوم هدف اول

ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

کاهش ضایعات ناشی از بسته‌بندی در آمازون به کمک هوش مصنوعی

بازار موبایل در انتظار شوک قیمتی؟

زنجیره فولاد - 1403/02/06

بازار فولاد - 1403/02/06

بازار آتی - 1403/02/06

خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

پایان روند افت نرخ غلات

بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه

سردرگمی قوانین مالیاتی

تسلا خودروی ارزان می‌سازد

خودروساز چینی جدید در تایلند

آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های برقی

چین؛ سلطان بازار خودروهای برقی

خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر

ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت

آمریکا در صدر انتشاردهندگان گازهای گلخانه‏‏‏‌ای

ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات

لزوم حل مشکلات صدور روادید رانندگان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی