بازار آریا

آخرين مطالب

واردات هدفمند لوازم‌خانگی به جای قاچاق اقتصاد ايران

واردات هدفمند لوازم‌خانگی به جای قاچاق
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : در حال حاضر مهم‌ترین آسیب صنعت لوازم خانگی ایران، پدیده قاچاق است. تجارت غیرقانونی لوازم خانگی تقریبا در اغلب کشورها وجود دارد، اما تفاوت قاچاق لوازم خانگی در ایران با سایر کشورها در نرخ آن است؛ یعنی در حالی که نرخ قاچاق لوازم خانگی در اکثر کشورها رقمی ‌بین سه تا پنج درصد سهم بازار است، این رقم در بازار ایران به طور متوسط بالای 50 درصد و در حال حاضر بیش از نیمی ‌از بازار هفت میلیارد دلاری صنعت لوازم خانگی در دست عاملان واردات خاکستری است. اهمیت این آمار از آن جهت است که نشان می‌دهد در صورت امحای قاچاق از اقتصاد صنعت لوازم خانگی کشورمان، جهش چشمگیری در افزایش ظرفیت اشتغال در این صنعت و همچنین رونق در صنایع بالا و پایین‌دستی پدید می‌آید که برکات آن دارای اثرات انباشتی بسیار مثبت در اقتصاد ایران است.
با تمام این اوصاف صاحب‌نظران معتقدند تولیدکنندگان داخلی باید خودشان را به گونه‌ای اثبات کنند که مردم به سمت کالاهای ایرانی سوق پیدا کنند و این اتفاق جز با ارتقای کیفیت و همچنین تغییر قیمت‌ها نمی‌افتد. در حال حاضر از نظر قیمت، محصولات داخلی در بسیاری موارد شانه به شانه کالاهای خارجی می‌زنند هر چند تولیدکنندگان داخلی معتقدند هزینه‌های تولیدات‌شان بالا رفته و حتی قیمت‌های کنونی پاسخگوی سوددهی نیست، اما جا دارد اهالی این صنعت از خود بپرسند چگونه است که کالاهای خارجی که تولیدکننده آنها تمامی ‌مالیات‌ها را به کشور مبدأ می‌پردازد و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، علاوه بر سودآوری برای تولیدکننده و واسطه‌ها، رضایتمندی مصرف‌کننده نهایی را به همراه دارد؟! شاید منطقی‌ترین پاسخ به این سوال تولید با هزینه‌های بالاتر از استانداردهای جهانی باشد. در واقع به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی ‌و فقدان تحقیق و توسعه همگام با دنیا، هزینه‌های تولید به جای کاهش، همواره روند افزایشی خود را طی کرده است. از طرفی نکته مهم این است که تولید برخی کالاها در صنعت لوازم خانگی کشور به صرفه نیست و باید در این بخش واردات به صورت قانونی انجام شود.
آسیب واردات قاچاق به صنعت لوازم خانگی
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: خلأها و نقاط ضعف قانونی در مواردی همچون ته‌لنجی، مرزنشینی، تعاونی‌های مرزی و... در موضوع واردات قاچاق به کشور وجود دارد که تولید لوازم‌خانگی را در داخل با چالش مواجه کرده است.
محمدرضا شهیدی با اشاره به این مطلب افزود: هرچند این موارد در قانون با اهداف خوبی برای مرزنشینان تدوین و تصویب شد، اما شاهد سوء استفاده‌های زیادی در این زمینه هستیم.
وی بیان کرد: مطابق برآوردها سالانه فقط در بخش تلویزیون بین 600 تا 700 هزار دستگاه و در کل بخش لوازم‌خانگی بیش از چند میلیون دستگاه کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود که عمده آنها حاصل سوءاستفاده از قانون است.
شهیدی خاطرنشان‌ کرد: در این راستا مساله در ستاد مبارزه با قاچاق کالا مطرح شده تا جلوی منافذ شبه‌قانونی گرفته شود، زیرا نقاط زیادی در قانون وجود دارد که جای سوءاستفاده را باز گذاشته است.
وی با اشاره به موضوع قاچاق سوخت به خارج از کشور یادآور شد: اکنون گازوئیل که حدود یک‌بیستم نرخ جهانی قیمت دارد، در مناطق مرزی به‌راحتی قاچاق می‌شود و از آن طرف تلویزیون و دیگر کالاهای خارجی به داخل قاچاق می‌شوند که قیمت‌هایی به‌مراتب پایین‌تر از تولیدات داخلی دارند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور یادآور شد: نظیر این مشکل در قاچاق آرد، روغن و... از مناطق مرزی نیز وجود داشت که با طرح‌های جدید وزارت صمت جلوی قاچاق آنها تا حدود زیادی گرفته شد.
وی گفت: قیمت محصولات قاچاق به طور متوسط 30 تا 40 درصد پایین‌تر از تولیدات داخلی است، این در حالی است که مواردی همچون بیمه، مالیات، مالیات ارزش‌افزوده، گمرکی و ... 30درصد قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان داخلی را تشکیل می‌دهد.
شهیدی تصریح‌ کرد: قرار دادن این دو مقوله در کنار هم، عدم توان رقابت محصولات داخلی با کالای قاچاق را نشان می‌دهد که این مساله ناشی از خلأهای قانونی است و تا این شرایط را داریم ارزش اقتصادی شرکت‌های ما نمی‌تواند بزرگ شده و منجر به کاهش تولید و اشتغال ‌شود.
وی تصریح کرد: این مساله باید حتما جزو جراحی‌های بزرگ اقتصادی دولت قرار بگیرد و جلوی صادرات قاچاق به‌ویژه سوخت، همچنین واردات شبه‌قانونی به نام ته‌لنجی، مرزنشینی و تعاونی‌های مرزی گرفته شود.
راه جلوگیری از واردات قاچاق
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز گفت: تغییر قیمت در لوازم خانگی باید با هماهنگی سازمان صمت انجام شود که امسال ما هنوز با افزایش قیمتی مواجه نبوده‌ و تغییری نداشته‌ایم. با وجود این در بازار لوازم خانگی با رکود شدیدی مواجه هستیم، قیمت کالاها در سال‌های اخیر افزایش یافته و قدرت خرید مردم کم شده است.
محمد‌رضا اسلامیان با اشاره به این مطلب افزود: با توجه به اینکه کارخانه‌های ما افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مواد اولیه و حقوق و دستمزد را در سال جدید داشتند ولی عدم تقاضا از سوی مردم و ندادن مجوز افزایش قیمت از سوی وزارت صمت باعث شده تا این لحظه افزایش قیمت در لوازم اساسی و مطرح خود نداشته باشیم.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه درباره کیفیت لوازم خانگی داخلی اظهار کرد: حدود چهار سال است که کالای لوازم خانگی وارد نشده و در این چهارسال برندهای داخلی ما توانسته‌اند، زیرساخت‌های لازم را انجام دهند و به حد مطلوبی از تولید برسند. اکنون با تولید در سطح کیفیت جهانی فاصله داریم، اما نیاز بازار تامین شده و تا حدودی کیفیت و خدمات پس از فروش مطلوب وجود دارد. سهم بسزایی از بازار را تولیدات ایرانی پوشش داده و می‌توان گفت حدود 70 درصد به خودکفایی در لوازم خانگی رسیده‌ایم.
وی در ادامه افزود: قدرت خرید مردم کاهش یافته و افزایش قیمت را هم در سه سال اخیر شاهد بوده‌ایم که این موضوع تاثیر مستقیم در توزیع و خرید مردم دارد، ولی به نسبت کالاهای خارجی قیمت کالای داخلی مناسب‌تر است.
اسلامیان درباره حق انتخاب مردم برای انتخاب کالای خانگی مورد نیاز خود تصریح کرد: قدرت مقایسه و انتخاب برای مردم زمانی شکل می‌گیرد که کالای خارجی هم در بازار وجود داشته باشد، در حالی که چهار سال است کالایی به صورت قانونی وارد نشده و این قدرت انتخاب را از مردم می‌گیرد.
وی افزود: در قسمت بعدی، قیمت کالا مطرح می‌شود که متاسفانه قدرت خرید آنقدر پایین آمده که حتی خرید کالای ایرانی هم برای مردم سخت شده است. برای مثال پایین‌ترین قیمت یک یخچال و فریزر ایرانی معمولی حدود 10 میلیون تومان است. یخچال و فریزر ایرانی هم داریم که حدود 35میلیون تومان قیمت دارد، اما وقتی قدرت خرید مردم برای خرید این کالاها هم پایین آمده، تقاضا در بازار وجود ندارد.
اسلامیان درباره نیاز کشور به واردات کالای خانگی گفت: آن قسمتی که ما توانمندی تولیدش را نداریم و در بازار نیاز آن احساس می‌شود قطعا باید وارداتش انجام شود، چون واردات هدفمند ایجاد رقابت و تا حدودی از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند.
وی افزود: وقتی ورودی کالایی را ببندیم و نخواهیم به صورت قانونی وارد شود، اما نیازش در بازار وجود داشته باشد، این کالا به صورت قاچاق تامین می‌شود و وقتی کالای قاچاق خدمات پس از فروش ندارد، در نهایت این مصرف‌کننده است که ضرر می‌کند.
اسلامیان در ادامه تاکید کرد: کالاهای خارجی که اکنون در بازار مشاهده می‌کنید، خدمات پس از فروش ندارند چون به صورت قانونی وارد نشده‌اند. در سه یا چهار سال اخیر روی کیفیت برندهای ایرانی و خدمات پس از فروش آنها کار شده و زیرساخت‌های لازم را در سراسر کشور برای آن ایجاد کرده‌ایم، ولی با خدمات مطلوب جهانی فعلا فاصله داریم.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه با ادامه این وضع در آینده هم تقاضا برای کالای خانگی به روال کنونی کم خواهد بود، افزود: افزایش قیمت‌ها، حقوق و دستمزد و... باعث می‌شود که تولید کالای خانگی کاهش یابد. وقتی توانمندی تولید کالایی را نداریم یا صرفه اقتصادی برای تولید آن وجود ندارد، باید کالایی را که به صورت قاچاق عرضه می‌شود بتوانیم به صورت هدفمند و قانونی وارد کنیم. در این صورت می‌توان از ورود کالای قاچاق جلوگیری کرد که در نهایت مصرف‌کننده منتفع شود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/688235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه تخلف است

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

سفر رئیس جمهور به پاکستان ثبات، امنیت و منافع متقابل را تقویت می‌کند

افزایش همکاری ها محور گفتگوهای مقامات طالبان و چین

بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

زنگ خطر رکود غیرتورمی

هیات اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی در کشور

پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

چالشی در خصوص تأمین و قیمت کالای شکر خوزستان ایجاد نشود

در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران

واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ببینید | بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید!

دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور

وصول مطالبات 11 هزار میلیاردی در پرونده‌های اقتصادی

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افزایش نابهنگام کارمزد پیامک بانکی/ عکس

تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

2 راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی