بازار آریا

آخرين مطالب

جای نفت روسیه همچنان خالی است

خاورمیانه فرشته نجات غرب نمی‌شود مقالات اقتصاد جهاني

خاورمیانه فرشته نجات غرب نمی‌شود
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : درحالی‌که اروپا تلاش می‌کند تا تلاش‌های جنگی مسکو در اوکراین را با کنار گذاشتن نفت روسیه متوقف کند؛ اما به نظر می رسد کشورهای خاورمیانه تنها تولیدکنندگانی هستند که به‌طور بالقوه ظرفیت کافی برای جبران خسارت دارند. اما تحلیلگران نفت می‌گویند، سوال این است که آیا هیچ‌کدام از آنها توانایی فنی و مهم‌تر از همه، تمایل به پیشرفت را دارند؟ نفس خود را حبس نکنید. «ندیم ابراهیم» در گزارش 9می در سی‌ان‌ان نوشت، کشورهای غربی مجموعه‌ای از تحریم‌ها را برای مجازات روسیه به‌دلیل جنگ در اوکراین اعمال کرده‌اند، اما اتحادیه اروپا هنوز واردات نفت و گاز- منبع اصلی درآمد مسکو- را متوقف نکرده است تا از آسیب به اقتصاد خود احتراز کند. به گفته آژانس بین‌‌المللی انرژی، ممنوعیت احتمالی اتحادیه اروپا بر نفت روسیه می‌‌تواند منجر به کمبود 2/ 2میلیون بشکه نفت‌خام در روز و 2/ 1میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی شود. درحالی‌که کشورهای خاورمیانه تقریبا نیمی از ذخایر اثبات‌شده نفت جهان و بیشتر ظرفیت تولید مازاد آن را در اختیار دارند؛ اما کمبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، درگیری‌ها، اتحادهای سیاسی و تحریم‌ها از جمله دلایلی هستند که این منطقه ممکن است نتواند به کمک اروپا بیاید. در اینجا برخی موارد بررسی شده است.
عربستان سعودی و امارات متحده عربی
«آمنه بکر» خبرنگار ارشد اوپک در Energy Intelligence، گفت که دو کشور سهم بزرگی از ظرفیت مازاد اوپک را دارند که به راحتی در دسترس است. اما عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، بارها درخواست های آمریکا برای افزایش تولید فراتر از سهمیه توافق‌شده با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک را رد کرده و بعید است به درخواست‌های اروپایی‌ها برای افزایش تولید توجه کند. تحلیلگران می‌گویند انحراف بالقوه محموله‌های فعلی از مشتریان کشورهای عرب خلیج فارس در آسیا ممکن است هزینه داشته باشد. «رابین میلز» بنیان‌گذار و مدیر عامل قمر انرژی در دبی گفت: این امر تنها «در چارچوب انعطاف‌‌پذیری این قراردادهای بلندمدت یا با توافق با خریداران آسیایی» امکان‌‌پذیر است. تحلیلگران می‌گویند که محموله‌های نفت خلیج‌فارس می‌تواند از آسیا به اروپا منحرف شود؛ اما این امر مشارکت استراتژیک رو به رشد بین این منطقه و خریدار اصلی آن یعنی چین را به خطر می‌اندازد.
عراق
«یوسف الشماری» مدیر عامل و رئیس تحقیقات نفت در CMarkits در لندن گفت: از نظر تئوری، عراق می‌تواند 660 هزار بشکه در روز اضافی تولید کند. او گفت که در حال حاضر عراق حدود 34/ 4میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و حداکثر ظرفیت تولید آن 5میلیون بشکه است؛ اما اختلافات فرقه‌ای و بن‌بست سیاسی در بغداد به این معنی است که نمی‌توان به چنین افزایشی اعتماد کرد. به گفته تحلیلگران، عراق همچنین فاقد زیرساخت برای افزایش تولید است و به گفته تحلیلگران، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ممکن است سال‌ها طول بکشد.
لیبی
میادین نفتی لیبی به‌دلیل ادامه تنش‌‌های سیاسی دچار اختلال است. در اواخر آوریل، شرکت ملی نفت این کشور (NOC) اعلام کرد که این کشور بیش از 550 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود را از انسداد میادین نفتی اصلی و پایانه های صادراتی خود توسط گروه‌های ناراضی سیاسی از دست می‌دهد. الشماری گفت: «تقریبا غیرممکن است که برای ظرفیت اضافی به لیبی اتکا کنیم؛ زیرا برخی از تولیدات لیبی برای سال‌ها در بحبوحه بی‌‌ثباتی در میادین نفتی کلیدی از رده خارج شده است.»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/687531/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

بازنگری میانجی در میانجی‌گری

چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

رسوب فایل فروش مسکن در منطقه 2 تهران

بازار - 1403/02/01

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی