بازار آریا

آخرين مطالب

دلیل اقبال معامله‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گران به برخی از صنایع بورسی بررسی شد

هشدار خودرویی به بورس بازان تولید و تجارت

هشدار خودرویی به بورس بازان
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : بورس روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد. با این حال در گوشه‌ای از تالار شیشه‌ای، خودرویی‌ها پرتقاضا ظاهر شده و هر روز حدود یک‌چهارم از ارزش کل دادوستدها را در اختیار می‌گیرند. برخی از زیرمجموعه‌های این گروه نیز از ابتدای سال بیش از 90درصد افزایش قیمت داشته‌اند. موضوعی که باعث نگرانی کارشناسان درخصوص احتمال حبابی شدن برخی از سهام خودرویی شده است.
نماگر اصلی بورس تهران که آخرین روز کاری هفته را با رشد آغاز کرده بود، در ادامه تن به نزول داد و در نهایت با افت 1/ 0‌درصدی بسته شد. شاخص‌کل هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن اما از همان ابتدا سبزپوش بود و روز گذشته افزایش 32/ 0‌درصدی را نشان داد.
آنگونه که رفتار بازار و معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران نشان می‌دهد، بورس در فضای بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبری روزهای آرامی را سپری می‌کند و سهامداران نیز در حال چینش بهینه پرتفوی خود بر اساس متغیرهای مختلف اقتصادی و سیاسی هستند. شرایطی که نوسان قیمت‌ها را محدود کرده و ارزش دادوستد سهام را نیز در سطح معقولی نگاه داشته است. در این میان خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سکان معاملات را در دست گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و بیش از یک‌چهارم ارزش دادوستدها را به خود اختصاص داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. این موج خودرویی اما در پی داغ‌شدن اخبار واگذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهام تودلی آغاز شد و حالا کارشناسان درخصوص احتمال شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری حباب قیمتی و تکرار زیان سهامداران در این شرکت‌ها هشدار می‌دهند.
موج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سواری در گوشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از بورس
آنچه این روزها توجه مخاطبان بورسی را به خود جلب کرده، حجم بالای دادوستدها در سهام خودرویی است؛ امری که این گروه را چندین روز است با اختلاف زیادی در صدر برترین گروه‌های بورس جای داده است. روز گذشته نیز یک‌چهارم از کل ارزش معاملات در اختیار سهام زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات بود، ضمن آنکه بر اساس آمارها، صنعت خودرو از ابتدای سال‌ نیز سودی 7/ 16‌درصدی را از آن معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران خود کرده است. در این بازه زمانی 23 روزه دو لیدر اصلی گروه مذکور یعنی «خودرو» و «خساپا» به ترتیب 4 و 20‌درصد افزایش قیمت داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند اما شاهد رشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عجیب و نجومی قیمت سهام زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این دو شرکت بودیم؛ جایی‌که «خگستر» و «ورنا» از ابتدای سال‌ تا پایان معاملات روز گذشته، به ترتیب سود 66 و 97‌درصدی را از آن سهامداران خود کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. جذابیتی که به موضوع واگذاری سهام تودلی بازمی‌گردد. در حال‌حاضر ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو مالک 8/ 41درصد از سهام شرکت گسترش سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو است و «خگستر» نیز مالکیت 6/ 10‌درصد از «خودرو» را در دست دارد. درخصوص سایپا نیز همزمان با مالکیت 3/ 38‌درصدی «خساپا» در «ورنا»، سرمایه‌گذاری رنا نیز سهمی 6/ 15‌درصدی از شرکت سایپا دارد. سهام تودلی به سهام شرکت اصلی که در مالکیت شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیرمجموعه است، گفته می‌شود و شرکت زیرمجموعه بر اساس الزامات قانونی باید سهام خودروسازان را واگذار کند که طبیعتا از این محل سود مناسبی را شناسایی خواهد کرد. موضوعی که بازی سهامداران در این گروه‌ها را داغ کرد و بار دیگر نگرانی‌هایی درخصوص حبابی‌شدن قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهام خودرویی ایجاد کرد.
اصطلاح «حباب» در ادبیات مالی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور کلی به وضعیتی اشاره دارد که قیمت یک دارایی به میزان قابل‌توجهی، از ارزش بنیادی آن دارایی بالاتر باشد. معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران بدون توجه به نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی کارشناسان و تحلیلگران به موج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سواری در این گروه به‌ویژه سهام نامبرده شده ادامه می‌دهند. این در حالی است که در حال‌حاضر لزوم محاسبه ارزش ذاتی در این شرکت‌ها آن‌هم پس از رشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر، بیش از گذشته احساس می‌شود تا زیان سنگینی به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران تحمیل نشود. لازم به ذکر است نسبت قیمت به درآمد دو سهم مذکور، از نقطه آغاز 1401 تا به این لحظه، بیش از 10 واحد افزایش یافته است.
در عین حال آنگونه که بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد با وجود خالص فروش 503 میلیارد‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کل بورس تهران (از ابتدای سال‌تا پایان معاملات روز چهارشنبه) اما خودروسازان شاهد ورود 311 میلیارد‌تومانی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود بودند و در همین بازه زمانی «ورنا» و «خگستر» به ترتیب میزبان 118 و 52 میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی بودند که توجه به هشدار کارشناسان را جدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر می‌کند.
داغی که آخرین باری که بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان با وجود حبابی شدن قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهام بسیاری از شرکت‌ها بازهم سرمایه‌های خود را وارد گردونه معاملات کردند، هنوز هم بر دل بسیاری از سهامداران باقی‌مانده و منطقی است که دوبار از یک‌سوراخ گزیده نشویم.
اولین عرضه اولیه قرن انجام شد
چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه بورس تهران میزبان اولین عرضه اولیه قرن بود؛ جایی که تعداد 300‌میلیون سهم معادل 15‌درصد از سهام شرکت انتقال داده‌های آسیاتک درنماد «اسیاتک» 666‌تومان کشف قیمت و معامله شد. در این عرضه اولیه بیش از یک‌میلیون و 580‌هزار و 132 کد معاملاتی شرکت کردند و حدود 196 سهم به هر کد معاملاتی اختصاص یافت تا رکورد تعداد شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده در عرضه اولیه «فزر» شکسته شود.
بورس چهارشنبه از دریچه آمار
در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با کاهش 1/ 0‌درصدی مواجه شد، از 327 نماد معامله‌شده، قیمت پایانی 149 سهم (46 درصد) مثبت بود و در مقابل 166 سهم (51 درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار 43 نماد (13 درصد) صف خریدی به ارزش 140میلیارد‌تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در 5 نماد بورسی (5/ 1درصد) به ارزش 3 میلیارد‌تومان بودیم. در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افزایش 07/ 0‌درصدی را ثبت کرد، 143 نماد معامله شدند که در این میان قیمت 76 سهم (53 درصد) مثبت و 61 سهم (43 درصد) منفی بود. در این بازار 27 نماد (19 درصد) صف خریدی به ارزش 86 میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در یک نماد فرابورسی (کمتر از یک درصد) به ارزش 784‌میلیون‌تومان بودیم. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد 145نماد بود. در این میان 101 سهم (70درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد 40 سهم (28 درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز 76 نماد (52 درصد) صف خریدی به ارزش 197 میلیارد‌تومان تشکیل دادند و صف‌فروش در این بازار به 11 نماد (8 درصد) با ارزشی بالغ 6میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/686293/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واقعیت پیامکی که تهرانی‌ها را نگران کرد چه بود؟

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

مشکلات 7 بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها

ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

واردات گوشت گرم از آفریقا

استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه

بیانیه مهم 28 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان

آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان

رییس صداوسیما از پیگیری وضعیت اقتصادی توسط ساترا خبر داد

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور

حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور

جک تی9 جدید؛ همان طراحی آشنا با تفاوت های جزئی/ تصاویر

اولین نشست استاندار لرستان با مدیران اقتصادی

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

قیمت روز خودرو؛ دومین روز کاهشی بازار خودرو

بودجه روسیه برمبنای نفت 65 دلاری تنظیم می‌شود

تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پی سفر رئیسی به اسلام آباد

عاقبت به خیری استقلال و پرسپولیس با واگذاری به نهادهای اقتصادی؛آرزوهایی که دست‌یافتنی شدند

محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل کشف شد

صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد

بابایی کارنامی: رونق بنگاه‌های اقتصادی متضمن امنیت شغلی کارگران است

تخصیص 40 درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

بورس تغییر جهت داد

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک 2 کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد

توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی