بازار آریا

آخرين مطالب

ایران در فروردین 5 محموله نفت‏‏‌گاز و نفت سفید صادر کرد

برنامه اجتناب از صادرات بنزین ارزان گفتگو

برنامه اجتناب از صادرات بنزین ارزان
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش دیروز گفت که در اوایل دوره شیوع کرونا به دلیل افت شدید تقاضا و نبود انبارهای نفتی کافی در کشور، بنزین با قیمت بشکه‌‌‌ای 4 دلار معادل هر لیتر 500 تومان صادر شده است. جلیل سالاری همچنین در انتقادی دیگر از عملکرد دولت گذشته اعلام کرد از سال 92 تاکنون حتی یک مخزن ذخیره‌‌‌سازی هم ساخته نشده است. علاوه بر این، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی مدعی شد در مواردی حدود 10‌میلیون لیتر نفتا را در آمار صادرات روزانه بنزین در نظر می‌‌‌گرفتند تا حجم تولید بنزین را اضافه کنند. این در حالی است که به گفته وی، در فروردین امسال با وجود مصرف بالای کشور، 5 محموله گازوئیل و نفت سفید با قیمت‌های بالا صادر شده است. این شرکت در مراسمی با حضور وزیر نفت، تفاهم‌‌‌نامه تامین مالی پروژه ساخت مخزنگاه بنزین و گازوئیل در بندرعباس به ظرفیت 600‌میلیون لیتر را با بخش بانکی کشور به امضا رساند. قرار است انبار نفتی شهید نادر مهدوی با سرمایه‌گذاری 90‌میلیون یورویی بانک ملی ایران طی 3 سال (1404) به بهره‌‌‌برداری برسد.
ماجرای صادرات بنزین 500 تومانی
سهمیه‌‌‌بندی و افزایش قیمت بنزین در سال 98 و سپس سیل شیوع کرونا در ایران و جهان موجب کاهش شدید مصرف سوخت در کشور شد. این موضوع به حدی بود که اخباری تایید نشده از پر شدن مخازن ذخیره‌‌‌سازی بنزین کشور به واسطه کمبود تقاضا منتشر شد اما مسوولان وقت این موضوع را تکذیب کردند. حالا مشخص شده که در سال 99 به دلیل عدم‌امکان ذخیره بنزین بیشتر، دولت گذشته ناچار به فروش هر بشکه بنزین با قیمت 4 دلار یعنی حدود 500 تومان در هر لیتر شده بود. فروش به این نرخ هرچند احتمالا به‌صورت موردی انجام شده بود، اما به معنای صادرات بنزین کشور با یک‌‌‌سوم قیمت یارانه‌‌‌ای برای شهروندان ایرانی و یک‌‌‌ششم بنزین آزاد است. دو نقد به عملکرد وزارت بیژن زنگنه در این مورد وارد است: نخست اینکه چرا ذخیره‌‌‌سازی بنزین افزایش نیافته بود و مورد بعد اینکه آیا امکان کاهش تولید وجود نداشت تا مخازن ذخیره سوخت کشور پر نشود؟ جلیل سالاری، معاون وزیر نفت دیروز در آیین امضای تفاهم‌‌‌نامه پروژه احداث مخزنگاه (انبار نفت) شهید نادر مهدوی در این مورد گفت: «در حوزه مجموعه پالایشگاهی آسیب‌‌‌شناسی انجام شد و یکی از چالش‌ها، بحث ذخیره‌‌‌سازی بود. ما در طرح‌‌‌هایی که در گذشته مطالعه کرده بودیم قرار بود ظرفیت مخازن از حدود 12‌میلیارد لیتر به 5/ 16میلیارد لیتر برسد تا نیاز به لحاظ وضع مصرف و آن مقدار که در برنامه چهارم آمده بود رفع شود.»
سالاری تاکید کرد: «متاسفانه دولت پیش با مصوبه‌‌‌ای هرگونه ذخیره‌‌‌سازی و ساخت مخزن را در حوزه فرآورده‌‌‌های رنگی ممنوع کرد و از سال 92 تا امروز یک مخزن هم ساخته نشده بود. نتیجه هم این بود که زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، بنزین را 4 دلار صادر می‌کردیم، یعنی لیتری حدود 500 تومان که یک‌‌‌سوم قیمت عرضه داخلی می‌شد و قیمت‌های بازار با وجود آن حجم صادرات مزیت و منابعی که به کشور برگشت، بسیار ناچیز بود.» مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران با بیان اینکه عدم‌ایجاد ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی فرآورده‌‌‌های نفتی در کشور در سال‌های اخیر سبب شد ایران بنزین صادراتی خود را به اجبار زیر قیمت حتی نفتا صادر کند، گفت: «واکاوی‌‌‌های صورت‌‌‌گرفته نشان می‌دهد در دولت دوازدهم در برخی موارد حدود 10‌میلیون لیتر نفتا را در آمار صادرات روزانه بنزین در نظر گرفته‌‌‌اند تا حجم تولید بنزین را اضافه کنند.»
وی با بیان اینکه در بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران دو ردیف وجود دارد که شامل تامین منابع مالی از سوی سازمان مدیریت و دوم 2‌درصد کارمزد صادرات فرآورده‌‌‌های نفتی است، گفت: «پرسش این است زمانی که مدعی هستیم روزانه 24‌میلیون لیتر فرآورده صادر شده است، چگونه با 2‌درصد کارمزد، شرکت‌های ما زیان‌ده هستند؟ و زمانی که ما سالانه 2 تا 3‌میلیارد دلار صادرات فرآورده نفتی داشته‌‌‌ایم 2‌درصد کارمزد صادراتی آنها کجا هزینه شده است؟» سالاری با ابراز خشنودی از اینکه یکی از محورهای طرح تفحص مجلس شورای اسلامی از وزارت نفت درباره این موضوع است، افزود: «از سوی دیگر لغو ابلاغیه ممنوعیت صادرات محصولات رنگی که در دولت گذشته اجرا شد، از مهم‌ترین اقدام‌‌‌های ما در دولت سیزدهم بود.»
راه دوری از ارزان‌‌‌فروشی خارجی سوخت
یکی از اهداف وزارت نفت فعلی برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی سوخت در کشور، اجتناب از تکرار ارزان‌فروشی سوخت در بازار صادراتی است. به همین منظور، تفاهم‌‌‌نامه طرح ساخت مخزنگاه (انبار نفت) 600‌میلیون لیتری شهید مهدوی در بندرعباس، دیروز سه‌‌‌شنبه در قالب BOT (ساخت، بهره‌‌‌برداری و واگذاری) امضا شد. این تفاهم‌‌‌نامه مالی با حضور جواد اوجی، وزیر نفت بین جلیل سالاری و محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی منعقد شد. توسعه انبارهای ذخیره‌‌‌سازی فرآورده‌‌‌های نفتی با توجه به برنامه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مهر خلیج فارس افزون بر پالایشگاه‌‌‌های موجود، افزایش ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی راهبردی کشور، ایجاد بزرگ‌ترین مرکز ذخیره‌‌‌سازی فرآورده‌‌‌های نفتی در سواحل جنوب کشور و تکمیل زنجیره صادرات دریایی و زمینی فرآورده‌‌‌های نفتی از جمله اهداف طرح ذخیره‌‌‌سازی فرآورده‌‌‌های نفتی شهید نادر مهدوی به شمار می‌‌‌آید. بر این اساس، در مجموع 18 مخزن ذخیره‌‌‌سازی فرآورده‌‌‌های نفتی در روستای جمال احمد بندرعباس احداث می‌شود.
ادغام شرکت‌های پتروشیمی و پالایش به‌‌‌صلاح نیست
سالاری درباره طرح ادغام شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی و صنایع پتروشیمی نیز تصریح کرد: «در شرایط کنونی به نظر بنده اجرای این موضوع کار کارشناسی نیست، هم‌‌‌اکنون محدودیت‌های کاری این دو شرکت بسیار متفاوت است. برای نمونه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی با مسائلی همچون توزیع سوخت به‌‌‌صورت کارمزد در سراسر کشور و تامین یارانه روبه‌‌‌روست، در حالی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با این‌‌‌گونه محدودیت‌ها روبه‌‌‌رو نیست.» سالاری تصریح کرد: «تکمیل زنجیره ارزش در پالایشگاه‌‌‌ها برای تامین خوراک پتروشیمی‌‌‌ها بحثی مهم است، اما ادغام این دو شرکت در کنار هم به لحاظ محدودیت‌های قانونی به صلاح نیست.» او درباره وضع سوآپ فرآورده‌‌‌های نفتی در شمال کشور گفت: «در گذشته نیز سوآپ فرآورده‌‌‌های نفتی با کشورهای شمالی در قالب محموله‌‌‌های کوچک انجام می‌‌‌شد، برای کاهش هزینه‌‌‌های جابه‌‌‌جایی سوخت در کشور در حال استفاده از ظرفیت‌‌‌های پایانه‌‌‌های موجود در حاشیه دریای خزر هستیم و سوآپ و صادرات فرآورده با همکاری بخش خصوصی در دستور کار است.»
صادرات 5 محموله بنزین در فروردین
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: «با وجود اینکه پیش‌بینی می‌کردیم مصرف در سال جدید افزایش می‌‌‌یابد و با توجه به اینکه ما دوران بیماری و مسائل کرونا را سپری کرده بودیم، 97‌میلیون لیتر مصرف کشور بود، اما در فروردین‌‌‌ماه امسال پنج محموله نفت‌‌‌گاز و نفت سفید را با بالاترین قیمت‌ها صادر کردیم.» سالاری افزود: «به موازات این موضوع، صادرات را هم در برنامه‌‌‌ داریم که در ماه‌‌‌های آینده برای آن برنامه‌‌‌ریزی می‌‌‌کنیم و چنین اتفاقی در مجموعه رخ خواهد داد. به‌‌‌طور کلی ایجاد ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی فرآورده‌‌‌های نفتی به موازات طرح‌‌‌های توسعه پالایشی در کشور دنبال می‌شود که یک ضرورت بوده و نیاز است در این حوزه اقدام‌‌‌هایی انجام شود.» وی با اشاره به راه‌‌‌های تامین منابع مالی این پروژه‌‌‌ها، یادآور شد: «در بعضی طرح‌‌‌ها از ماده 12 استفاده می‌‌‌کنیم و بخشی را هم به روش ساخت، بهره‌‌‌برداری و واگذاری (BOT) انجام می‌‌‌دهیم. برنامه‌‌‌هایی در طول امسال داریم که بتوانیم هرماه یک تفاهم‌‌‌نامه مبادله کنیم و منابع مالی آن هم هیچ ارتباطی به منابع دولتی نخواهد داشت.»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/686164/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تورم روسیه از پیش‌بینی‌ها عقب ماند

افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است

ندای آزادی

نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

فاصله 66درصدی ارز نیمایی و بازار آزاد، یعنی رانت / نرخ دلار در سامانه نیما باید بیشتر شود

بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین

معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد

پیش‌بینی حساس گرانی برای خودروهای وارداتی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

خرید و فروش سهمیه ارزی در فرودگاه ها!

دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس

رشد اقتصادی جامعه و رونق معیشت مردم مرهون تلاش کارگران است

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

پژو پارس چقدر گران شد؟

بازدید استاندار از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

16 میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

الکساندر چفرین: سوپرلیگ پروژه‌ای غیراخلاقی و عواقب آن ویرانگر خواهد بود

جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق

استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

این افراد می توانند تا دو سال از مالیات معاف شوند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است

ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد

بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی 140هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

آلزایمر ارزی دولتمردان

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی