بازار آریا

آخرين مطالب

همه در ظاهر موافق واردات خودرو، پس مشکل کجاست؟ خودرو

همه در ظاهر موافق واردات خودرو، پس مشکل کجاست؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - در حالی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) هشدار داده است که "اگر تا پایان اردیبهشت ماه واردات از سر گرفته نشود، به قطع استیضاح وی را به سرانجام می‌رسانم" که پیش از این معاون حمل‌ونقل این وزارتخانه به صراحت اعلام کرده که هر زمان نهادهای بالادستی اجازه دهند، آماده واردات خودرو هستیم.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی- معتقد است که افزایش قیمت خودروها دهن‌کجی خودروسازان به نظام است. به گفته وی در حال حاضر بحث از موافق و مخالف گذشته و مجلس، دولت و مردم تأکید می‌کنند که وضعیت خودروسازی نابه‌سامان و نارضایتی ایجاد کرده است؛ لذا امید می‌رود وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدیریت واردات هدفمند خودروی خارجی با قیمت مناسبی که مردم بتوانند آن را تهیه کنند، به گستاخی خودروسازان به مجلس، دولت و نظام پاسخ دهد.
وی صبح امروز در گفت‌وگو با یک خبرگزاری رسمی، ضمن اشاره به اینکه به وزیر صمت اعلام کرده‌ام که اگر پایان اردیبهشت واردات انجام نشود، بطور قطع و بصورت جدی روی استیضاح او کار خواهم کرد و این موضوع را به سرانجام می‌رسانم، تصریح کرده است: منتظر اقدام وزیر صمت تا پایان اردیبهشت (همزمان با اتمام مصوبه قبلی سران قوا در خصوص ممنوعیت واردات خودرو) هستیم تا ببینیم چه خواهد کرد. فعلاً تا پایان ماه جاری منتظر واکنش و اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهیم ماند و امیدوارم تا پایان این فرصت، واردات انجام شود.
این در حالیست که قریب به یک ماه و نیم پیش (در روزهای پایانی سال 1400)، سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- به صراحت و برای چندمین بار اعلام کرد که ممنوعیت واردات خودرو دیگر تمدید نخواهد شد و واردات با ضوابط قبلی از سر گرفته می‌شود.
وی ضمن تاکید براینکه هیچگاه طی سه سال گذشته واردات خودرو به دلیل حمایت از صنعت خودرو داخل، ممنوع نبوده و علت اصلی آن مدیریت تراز ارزی کشور بوده است، یادآور شد: "با توجه به حادث شدن تحریم‌ها واردات بالغ بر 2000 قلم کالا ممنوع شد که خودرو نیز یکی از آن‌ها بود. مهرماه سال 1400 نیز اعلام کردم که در جایگاه وزیر صمت با واردات خودرو مخالف نیستم اما به سبب اینکه واردات یک تا دو میلیارد دلار مصارف ارزی برای کشور ایجاد خواهد کرد، فعلا در شرایط کنونی واردات به صلاح نیست؛ اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط تجار ایرانی و افزایش صادرات، شرایط بهتر شده و بخشنامه ممنوعیت واردات که اردیبهشت سال 1401 به اتمام می‌رسد، تمدید نخواهد شد و واردات همچون روال سابق طبق ضوابط قبلی انجام خواهد شد. اما این نکته را فراموش نکنیم که واردات خودروهای دست‌دوم همچنان ممنوع خواهد بود."
اخیرا نیز منوچهر منطقی- معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت- صراحتا تاکید و اعلام کرد که "با صدور اجازه نهادهای بالادستی، آماده واردات خودرو هستیم".
وی با بیان اینکه نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردات خودرو برای تنظیم بازار مثبت است، خاطرنشان کرده که واردات خودرو از جمله مواردی است که به کاهش تقاضاهای کاذب در بازار خودرو می‌انجامد؛ لذا بایستی از ابزارهای قانونی همچون واردات استفاده شود. قواعد لازم برای واردات خودرو نیز در حال تنظیم است؛ بنابراین هر زمان نهادهای بالادستی اجازه دهند کار را اجرایی خواهیم کرد.
همچنین امروز، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ضمن انتقاد از کیفیت برخی خودروهای تولیدی داخل در جایگاه دفاع از واردات خودروی باکیفیت ابراز کرده که واردات خودروهای با کیفیت می‌تواند باعث کاهش آمار تصادفات، مصدومان و جانباختگان شود و روند اسقاط خودروهای فرسوده را افزایش دهد. با توجه به اینکه اسقاط خودروهای فرسوده از جمله شروط شماره‌گذاری خودروهای وارداتی است، براساس حجم و مشخصات وسیله نقلیه وارداتی، بایستی یک تا سه دستگاه وسیله نقلیه فرسوده اسقاط شود، اما طی چند سال اخیر به سبب ممنوعیت واردات خودرو، اسقاط خودروهای فرسوده نیز کاهش چشم‌گیری داشته است.
از سوی دیگر نظر مجلس در جایگاه قانون‌گذار نیز مثبت ارزیابی می‌شود و اکثریت نمایندگان موافق واردات هستند. برخی نمایندگان موافق‌ طرح واردات خودرو معتقدند که بخاطر تعداد کمی از نمایندگان مخالف واردات که خود از اعضای هیات‌ مدیره خودروسازان داخلی هستند، نمی‌توان 80 میلیون ایرانی را ناراضی نگه داشت.
فتح الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبوتر آهنگ- در این رابطه معتقد است: مخالفت با واردات خودرو نشان داد که رانت‌ها و فساد موجود در تولید و توزیع خودرو موضوعی غیرقابل کتمان است. علیرغم اینکه دولت در جریان تصویب بودجه متعهد شد که پیش از حذف ارز ترجیحی، برنامه جامعی برای خودرو ارائه کند، اما تاکنون طرح جامعی در این زمینه ارائه نکرده است.
محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس- نیز مخالفت با واردات 70 هزار خودرو و حذف مصوبه را غیرقانونی دانست و تاکید کرد: مجلس بر اجرای مصوبه خود اصرار دارد و آن را پیگیری خواهد کرد. تنها در صورت بروز اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان و تاکید مجلس بر نظر خودش، یا در هنگامی که رهبری ماموریتی را به مجمع تشخیص مصلحت بدهند، مجمع می‌تواند به موضوع ورود کند. اگر شورای نگهبان با این مصوبه مجلس مخالفت می‌کرد و مجلس نظر شورا را تامین نمی‌کرد، در این صورت مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شد و مجمع حق ورود داشت، اما در این مورد که اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان وجود نداشت، مجمع نمی‌توانست ورود کند. واردات خودرو به میزانی که باعث شکسته شدن انحصار بازار خودرو شود، اقدام معقولی است و به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نیز کمک خواهد کرد.
شایان ذکر است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که "در ماجرای مصوبه واردات خودرو به مجمع، هیات عالی نظارت و اشخاص جفا شده است."
آیت‌الله آملی لاریجانی در این رابطه اظهار کرد: هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام، پس از ارجاع مصوبه مجلس در رابطه با مضووع واردات خودرو، این مصوبه را با ذکر چهار ایراد در کوتاهترین زمان به شورای نگهبان ارسال کرد. در 10 بهمن1400، مجلس مصوبه دیگری را که متضمن اصلاحاتی بوده به تصویب رساند. این مصوبه، 18 بهمن از سوی ریاست مجلس به شورای نگهبان ارجاع شد. در حالیکه هیات عالی نظارت، دو روز پس از مصوبه مجلس (12 بهمن ماه) تشکیل جلسه داده و نظر هیات، 19 بهمن به شورای نگهبان ارسال شد که در واقع هیات عالی نظارت، در کوتاه ترین زمان، درخصوص این طرح نظر خود را ارائه کرده است؛ بنابراین موج هجمه‌ها به مجمع و هیات عالی نظارت در این رابطه موجب جفا به مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات عالی نظارت و برخی اشخاص با ایراد نسبت‌های ناروا وارد شده است.
تعلیق واردات خودرو تصمیم درستی بود
علیرغم همه موافقت‌ها و تاکیدها بر واردات خودرو، امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت تهران- معتقد است: مشکل اصلی، واردات خودرو نیست، بلکه ارز است و مشکل قانونی ندارد. هر زمان ارز به کشور وارد شد، واردات هم آزاد می‌شود. صادرات در کشور در وضع مطلوبی قرار ندارد تا بتوان از پرتو آن واردات انجام داد. مسائل مهم‌تری پیش از خودرو سواری به‌ویژه در در بخش‌های زیرساختی وجود دارد که دولت باید به آن‌ها رسیدگی کند و انتظار این بود که این راهگشایی‌ها تا ابتدای سال انجام شود و واردات خودرو ممکن شود، اما این اتفاق نیفتاد.
وی افزود: با توجه به وضعیت جنگ اقتصادی کشور که در آن قرار گرفته‌ایم، به نظر بنده در تعلیق واردات خودرو تصمیم درستی اتخاذ شد. کشور را با احساسات نمی‌توان اداره کرد. اگر تمام موجودی کشور یک میلیارد دلار باشد، آیا به صرفه است که 50 هزار دستگاه خودرو 20 هزار دلاری وارد کنیم یا با همین بودجه قطعه خریداری و در داخل 500 هزار دستگاه خودرو تولید کنیم؟ در حالت اول تنها 50 هزار نفر صاحب خودرو شده‌اند، اما در حالت دوم برای 500 هزار نفر خودرو تولید شده است. از طرفی باید دید که کدام سمت برای مردم منافع ایجاد می‌کند. اینکه خودرو لوکس برای یک دهک بالای درآمدی وارد شود یا کشور به سمت تولید تیبا و سمند برای قشری از مردم یا تارا و شاهین برای قشر دیگر برود که نسبتاً قیمت‌های بالاتری دارند؟ البته بماند که ما خودروی خیلی گران هم در کشور تولید نمی‌کنیم.
در نهایت می‌توان گفت با حذف خودرو از لیست اقلام وارداتی در قانون بودجه نهایی شده سال ١4٠١، واردکنندگان ضمن اینکه واردات خودرو را در دسته معضلات دولت می‌پندارند، معتقدند که طی چهار سال اخیر هر اعلام نظر کارشناسی که لازم بوده، به سمع‌و نظر ذی‌نفعان رسیده است و زین پس هر گُلی بزنند، بر سر خود می‌زنند. در حقیقت اگر مطالبه‌گری عمومی مدنظر باشد واردات آزاد خواهد شد، اما اگر نفع دلالان ارجح باشد، واردات همچنان ممنوع خواهد ماند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/686024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم

پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال 1403 | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟

پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان کشف شد

نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد

کارگر و کارآفرین دو همکارند در خطّ مقدّم نبرد اقتصادی + فیلم

ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

ریزش سنگنین قیمت سواری اتوماتیک ایران خودرو در بازار

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران

آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!

قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»

پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه 7 و بریکس در 2024

منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

«ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان

وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)

نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی