بازار آریا

آخرين مطالب

وام‌های ازدواج؛ شاخه‌های بدون ریشه تحلیل بازار آریا

وام‌های ازدواج؛ شاخه‌های بدون ریشه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - حمید اسلامی‌منوچهری : گاهی اوقات حواشی یک موضوع چنان فربه می‌شود که اصل آن به فراموشی سپرده می‌شود. وام ازدواج یکی از این موضوعات است. آیا مشکل ازدواج جوانان با چند ده میلیون وام قابل حل است؟ آیا چند میلیون وام می‌تواند تداوم یک زندگی را تضمین کند؟ آیا وام ازدواج به مشکل بیکاری جوانان پایان می‌دهد یا آنان را به بیکاران بدهکار تبدیل می‌کند؟ همه این پرسش‌ها در میان انبوه مشکلات دریافت وام ازدواج به فراموشی سپرده شده و هرسال نمایندگان مجلس برای مقاصد سیاسی خود یا از روی حسن نیت فقط در پی افزایش میزان وام ازدواج هستند.
اقدامی‌که با وجود تورم کمرشکن، تاثیر چندانی در وضعیت جوانان آماده ازدواج ایجاد نمی‌کند و بر سخت‌گیری بانک‌ها به دلیل کمبود منابع می‌افزاید. نمایندگان مجلس دوازدهم هم در جریان بررسی بودجه سال جاری به تبعیت از اسلاف خود در بند الف تبصره 16 مقرر کردند تا امسال تسهیلات وام قرض‌الحسنه ازدواج از مبلغ 70 میلیون تومان سال گذشته به 120 میلیون تومان افزایش یابد و از طریق بانک مرکزی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد. این وام فقط به زوج‌های کمتر از 50 سال تعلق می‌گیرد و براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت محدودیت سنی دارد. همچنین نمایندگان مجلس برای تشویق جوانان به ازدواج مقرر کرده‌اند که به زوج‌های زیر 25 سال و زوجه زیر 23 سال هرکدام 150 میلیون تومان وام اختصاص یابد. طبق مصوبه مجلس، منابع این تسهیلات از 100درصد منابع قرض‌الحسنه مشتریان بانک‌ها و 50درصد منابع حساب‌های جاری مشتریان در نزد بانک‌ها تامین خواهد شد.
نحوه ثبت نام وام ازدواج
هاشم مولایی، رئیس دایره اعتبارات بانک‌ها در بانک مرکزی، با اعلام این خبرکه بخشنامه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در دهم فروردین سال جاری به بانک‌ها ابلاغ شده گفته است: بانک‌ها با دریافت این ابلاغ و ثبت‌نام متقاضیان در سامانه اقدام می‌کنند. وی در مورد ثبت‌نام متقاضیان وام ازدواج گفت: زوجین می‌توانند هر زمان که مایل بودند با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی به نشانی ve.cbi.ir نسبت به ثبت‌نام برای وام ازدواج اقدام کنند و پس از تکمیل فرم مربوطه کد رهگیری 10رقمی ‌ارسال می‌شود. به گفته وی پس از تعیین شعبه توسط بانک مرکزی‌، متقاضیان 12روز کاری فرصت دارند تا به بانک و شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تکمیل مدارک که زمان 45روزه برای آن در نظر گرفته شده اقدام کنند. پس از تکمیل مدارک، تسهیلات پرداخت می‌شود. به گفته رئیس دایره اعتبارات بانک‌ها در بانک مرکزی، اقساط وام ازدواج ماهانه یک میلیون تومان است. داشتن تابعیت ایرانی، کارت ملی و کدپستی محل سکونت، شرایط عمومی ‌دریافت وام ازدواج است و تاریخ عقد ازدواج متقاضی باید بعد از روز اول فروردین 1397 باشد. هر ایرانی تنها یک بار می‌تواند از تسهیلات وام ازدواج استفاده کند. این تسهیلات با کارمزد 4 درصد و باز‌پرداخت 10ساله است. همچنین اقساط این وام ماهانه یک میلیون تومان تعیین شده است. به گفته وی ضمانت‌هایی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده از طریق اعتبارسنجی و حداکثر سفته یا یک ضامن معتبر است و بانک‌ها باید براساس این قانون اقدام به دریافت ضامن کنند. به گفته مولایی مدارکی که برای دریافت تسهیلات نیاز است شامل اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی شناسنامه زوجین و ضامن است.
حاشیه‌های دریافت وام ازدواج
بانک مرکزی اعلام کرده بخشنامه پرداخت وام ازدواج روز دهم فروردین سال‌جاری به شبکه بانکی ابلاغ شده، اما برخی از مسوولان شعب بانکی از ابلاغ این بخشنامه اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و همچنان رقم 70 میلیون تومان وام ازدواج مصوب سال گذشته را به متقاضیان پرداخت می‌کنند البته بانک مرکزی اعلام کرده بانک‌ها از تاریخ دهم فروردین یک هفته فرصت دارند تا بخشنامه یادشده را به شعب خود در سراسر کشور ابلاغ کنند. از سوی دیگر در سال جاری حاشیه دیگری برای دریافت این وام ایجاد شد و آن الزام ارائه کارت پایان خدمت برای زوج متقاضی وام ازدواج بود. موضوعی که در برخی از سایت‌های خبری به آن پرداخته شد اما این خبر از سوی روابط عمومی ‌بانک مرکزی به شدت تکذیب شد. واقعیت آن است که برای دریافت هرگونه وامی ‌به ارائه کارت پایان خدمت سربازی نیاز است، اما قمری وفا، مدیر روابط عمومی ‌بانک مرکزی در توییتی اعلام کرد: داشتن کارت پایان خدمت برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دروغ شاخدار رسانه‌ای است. به گفته وی یکی از سایت‌ها، خبری دروغین به نقل از برخی شعب بانکی منتشر کرد مبنی بر اینکه برای دریافت وام ازدواج باید کارت پایان خدمت داشت. این ادعا به شدت تکذیب می‌شود. در واکنش به این توییت، ابراهیم علیزاده، سردبیر سایت تجارت نیوز که این خبر را منتشر کرده توییت کرد: شعب بانکی می‌گویند برای دریافت هر وام بانکی داشتن کارت پایان خدمت الزامی‌ است، اما مدیر روابط عمومی ‌بانک مرکزی می‌گوید، وام ازدواج را بدون کارت پایان خدمت می‌دهیم و درباره بقیه وام‌های بانکی نیازی نمی‌بیند که توضیح دهد. احتمالا یا اطلاع ندارد یا تعمدا اشاره‌ای نکرده است. پیش از این سایت تجارت نیوز در گزارشی به نقل از مسوولان چند شعبه بانکی نوشته بود: اپراتور یکی از شعب بانک ملی در تهران می‌گوید، داشتن کارت پایان خدمت سربازی برای مردانی که می‌خواهند وام بگیرند الزامی ‌است. به گفته وی این شرط فقط برای دریافت وام ازدواج نیست و شامل همه نوع تسهیلات بانکی می‌شود.
سنگ‌اندازی بانک‌ها
از ابتدای تصویب وام ازدواج در مجلس طی سالیان گذشته که بانک‌ها را موظف به پرداخت این نوع تسهیلات می‌کرد بانک‌ها به دلایل مختلف و از جمله کمبود منابع تمایلی به پرداخت آن نداشته‌اند. دریافت‌کنندگان این نوع وام معمولا جوانان کم‌درآمد یا بیکاری هستند که توانایی بازپرداخت آن را ندارند و به مطالبات معوق بانک‌ها می‌افزایند. بر این اساس بانک‌ها با درخواست چند ضامن، سفته و پیچ و تاب‌های اداری، موانعی را در این راه ایجاد می‌کنند که یا منجر به انصراف متقاضیان از دریافت وام یا موجب اعتراض آنها می‌شود به طوری که حتی صدای نمایندگان مجلس هم در می‌آید. سال گذشته این مشکلات موجب شد تا جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، خواستار ارائه گزارشی جامع درباره تعداد تسهیلات ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت و شرایط ضامن برای پرداخت تسهیلات شوند. همچنین تعدادی از نمایندگان در تذکرات شفاهی و نامه‌نگاری با مسوولان مربوطه نسبت به درخواست‌های فراقانونی بانک‌ها در زمینه وام ازدواج واکنش نشان دادند.
سید‌حمزه امینی، نماینده هشترود در جلسه علنی مجلس در تذکری شفاهی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: بهتر نیست اعلام کنید که وام ازدواج را به جوانان نمی‌دهید چرا که تامین وثیقه و ضامن کارمند برای جوانان روستایی بسیار سخت و مشکل است. مگر مجلس تصویب نکرده که با چک و سفته بانکی می‌توان وام گرفت. سید‌محسن دهنوی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هم در توییتی نوشت: پس از پیگیری نمایندگان مردم، بانک مرکزی بالاخره گزارش داد که در 6ماه اول سال 1400، حدود 500هزار نفر وام ازدواج گرفته‌اند و 172 هزار نفر هم در صف انتظار قرار دارند.
البته آخرین آمار اعلام شده از تعداد دریافت‌کنندگان وام ازدواج در سال گذشته 924هزار نفر است که حدود 80هزار میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند. بر اساس آمار بانک مرکزی در سال‌جاری هم از ابتدای سال تا 16 فروردین حدود 65هزار نفر در سامانه بانک مرکزی ثبت‌نام کرده‌اند و 5هزار نفر در مرحله تکمیل مدارک قرار دارند. در حالی که موضوع نحوه دریافت وام ازدواج، میزان آن و مشکلات بازپرداخت آن به موضوع اصلی نمایندگان مجلس، مقامات وزارت اقتصاد و بانک‌ها تبدیل شده، هیچ‌کس در مورد اصل موضوع سخنی نمی‌گوید. آیا مشکل واقعی ازدواج جوانان در کشور میزان و نحوه پرداخت وام ازدواج است یا مشکل فراتر از آن است و به شاخص‌های کلان اقتصاد یعنی شاخص تورم و اشتغال باز‌می‌گردد؟ فعلا به جای پرداختن به ریشه‌ها به شاخه‌ها آویخته‌ایم.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/684476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امکان تحقق رشد اقتصادی مطلوب در 1403 با اصلاح سیاست‌ها

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی