بازار آریا

آخرين مطالب

بهانه واگذار نکردن دو شرکت بزرگ خودروساز به بخش خصوصی تولید و تجارت

بهانه واگذار نکردن دو شرکت بزرگ خودروساز به بخش خصوصی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ایرنا: حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری (خصوصی‌سازی) را راه‌‌‌حل خروج صنعت خودرو از بحران کنونی اعلام کرد و گفت: در این راه باید ملاحظاتی مثل حذف قیمت‌گذاری دستوری، حذف اجباری کارگران مازادی که وجود دارند و مناسبات دیگری که به عنوان اختلال در بازار تلقی می‌شوند، مورد بررسی قرار بگیرد.
وی همچنین گفته است نظر کارشناسی این است که تا زمانی که سهام ایران‌خودرو و سایپا وثیقه است نمی‌توان در مورد واگذاری آنها نظر داد.
از سوی دیگر معاون اسبق سازمان خصوصی‌‌‌سازی نیز گفت: وثیقه قرار گرفتن سهام دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا از جمله مشکلاتی است که مانع از واگذاری آنها شده است و در این میان افرادی هستند که مخالف واگذاری سهام این دو شرکت خودروسازی هستند، بنابراین تمایلی به آزاد کردن آن وثیقه ندارند. در ادامه چنین مسائلی و به دنبال نارضایتی رهبر معظم انقلاب و مردم در خصوص کیفیت پایین خودروهای داخلی، رئیس‌‌‌جمهور با بازدید سرزده از ایران‌خودرو، 8دستور جهادی را برای تحول در حوزه خودرو صادر کرد.
در میان دستورات ابلاغ شده از سوی رئیس جمهور، تعیین‌تکلیف واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا حداکثر ظرف 6 ماه آینده به بخش غیردولتی از جمله راهکارهایی بود که توسط «آیت‌الله رئیسی» مطرح شد و موردتوجه اکثر فعالان حاضر در بازار خودرو قرار گرفت.
مطرح شدن چنین صحبتی از سوی رئیس جمهور، مورد استقبال و نیز بررسی برخی از کارشناسان بازار خودرو قرار گرفت که «رئیس سازمان خصوصی‌‌‌سازی» در پاسخ به این صحبت‌‌‌ها و نیز واگذاری دو خودروسازی بزرگ ایران‌خودرو و سایپا اعلام کرد: سهام حدود 5‌درصدی دولت در ایران‌خودرو و سهام حدود 18‌درصدی دولت در سایپا، کامل وثیقه است؛ بنابراین ابتدا باید این وثیقه‌‌‌ها آزاد شود تا امکان واگذاری آنها فراهم آید.
قربان‌‌‌زاده گفت: در سال‌های گذشته متاسفانه سهامی واگذار شده است، زیرا بخشی از زیرمجموعه، سهام بالاسری را خریده است؛ بنابراین بخش عمده‌‌‌ای از سهام سایپا و ایران‌خودرو توسط خود شرکت خریداری شده است و پولی که باید صرف بهره‌‌‌وری و کارآیی می‌‌‌شده است تسهیلات گرفته شد، سهام شرکت خریداری شده و در عمل مجمع و هیات‌مدیره با هم یکی شده‌‌‌اند.
همچنین رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که آیا «ایدرو» مایل به واگذاری سهام است؟ گفت: «ایدرو» مانند بقیه شرکت‌های مادرتخصصی و سازمان‌های توسعه‌‌‌ای، عملا علاقه ویژه‌‌‌ای به شرکت‌های خود دارد و به راحتی از شرکت‌های زیرمجموعه خود دل نمی‌‌‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام دولت در 2 شرکت خودروساز در مهلت تعیین شده 6 ماه از سوی رئیس‌جمهور، واگذار و خصوصی می‌شود؟ گفت: این دو شرکت باید وثیقه خود را تغییر دهند یا آزاد کنند تا مقدمات خصوصی‌سازی فراهم شود.
طبق نکات مورد بحث قرار گرفته از سوی رئیس سازمان خصوصی‌سازی، وثیقه بودن سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا به عنوان تنها مانع برای اجرای پیشنهاد رئیس جمهور برای رفع معضل صنعت خودروسازی و واگذاری آنها به بخش غیردولتی است که در این زمینه اسماعیل غلامی معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی به شرایط آزاد شدن وثیقه دو شرکت بزرگ خودروسازی و رفع مشکل ایجاد شده در واگذاری آنها اشاره کرد و افزود: سهام ایران‌خودرو و سایپا که به وثیقه گذاشته شده است جزو سهام دولت هستند، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یا همان دو شرکت بزرگ خودروسازی با کمک سازمان گسترش، سهام دولت را در قبال تسهیلاتی که دریافت کردند به عنوان وثیقه قرار گذاشته‌‌‌اند. وی اظهار کرد: سهامی که در سازمان بورس ثبت شده است در هنگام دریافت تسهیلات از سوی شرکت‌ها، در همان سازمان وثیقه می‌شود و آن تعداد سهام دیگر قابلیت معامله ندارند.
غلامی خاطرنشان کرد: ممکن است دولت به دنبال فروش سهام خود باشد اما به دلیل وثیقه بودن سهام این دو شرکت خودروسازی، قابلیت فروش آنها را نخواهد داشت.
معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: در صورتی که دولت در تلاش برای فروش این دو شرکت بزرگ خودروسازی است باید ابتدا تلاش برای آزاد کردن این وثیقه‌‌‌ها داشته باشد که این اقدام هم نیازمند نقدینگی است و دولت در صورت تزریق نقدینگی و تسویه آن تسهیلات، قادر به فروش سهام خود در بازار خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه سهام دولت در دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، افزود: به نظر می‌رسد حدود 5‌درصد از سهام ایران‌خودرو و ١٧‌درصد از سایپا متعلق به این سازمان باشد که به عنوان وثیقه گذاشته شده است.
غلامی با بیان اینکه اگر مسوولان به دنبال واگذاری این دو شرکت خودروسازی هستند باید تلاش کنند تا تسهیلات را پرداخت و وثیقه آنها را آزاد کنند، ادامه داد: در این میان افرادی هستند که به دلیل اینکه علاقه‌‌‌ای به واگذاری سهام دو شرکت خودروسازی ندارند، تمایلی به آزاد کردن آن وثیقه ندارند.
معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: همچنین در این زمینه می‌توانند سهام دیگری را جایگزین وثیقه ایران‌خودرو و سایپا کرده و سهام آنها را از وثیقه آزاد کنند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/680714/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

مجلس در تعطیلی پنج ‌شنبه‌ها توجهی به بخش خصوصی ندارد

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

سقوط قیمت بیت کوین

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی با خالی شدن خزانه

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند

قیمت طلا، سکه و ارز امروز 31 فروردین‌ماه 1403

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

سیل برای دبی گران تمام شد

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی