بازار آریا

آخرين مطالب

همزمان با استراتژی جدید تجاری آمریکا مقابل چین مطرح شد

تغییر پارادایم در تجارت جهانی؟ تحلیل بازار آریا

تغییر پارادایم در تجارت جهانی؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : همزمان با استراتژی جدید تجاری آمریکا مقابل چین، زمزمه تغییر پارادایم در تجارت جهانی نیز به گوش می‌رسد. در نظام جدید تجارت جهانی، WTO (سازمان تجارت جهانی) نه در کانون، بلکه یکی از اجزای آن است و هدف این نظام جدید، مقابله با سیاست صنعتی دولت‌محور و سیاست تجاری بسته چین است. آمریکا از کشورهای همسو با خود خواسته است که در این زمینه فکر کنند.
رویکرد جدید تجاری آمریکا در قبال چین طی گزارشی به سازمان تجارت جهانی اعلام شد. در این گزارش دولت بایدن، چین را به سوءاستفاده از سازمان تجارت جهانی (WTO) متهم کرده است. گزارش مذکور، استراتژی جدید تجاری ایالات متحده، نگرش این کشور در رقابت با چین و در سطح کلان‌تر تغییر پارادایم در تجارت جهانی را نشان می‌دهد. با مطالعه این گزارش می‌توان دریافت که ایالات‌متحده سیاست سنتی خود مبنی بر رهبری نظام تجارت چندجانبه از مسیر سازمان تجارت جهانی را به کناری نهاده و استراتژی جدیدی را در پیش گرفته است. در این گزارش به‌طور مفصل به آنچه ایالات‌متحده سوءاستفاده چین از سازمان تجارت جهانی می‌داند و ناتوانی این سازمان در برخورد با تخلفات چین نیز اشاره شده است.
بر اساس گزارش پایش تحولات جهانی که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران منتشر شده، دولت بایدن بر این عقیده است که اقتصاد چین با وجود گذشت 20 سال از عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی همچنان اقتصادی دولت محور است. در نتیجه شرکت‌های کشورهای دیگر نه تنها با شرکت‌های چینی، بلکه باید با دولت چین نیز رقابت کنند. افزون بر این، در این گزارش به تخلفات دولت چین در حمایت از شرکت‌های این کشور و پیامدهای گسترده آن بر اقتصادهای دیگر اشاره شده است. همچنین اشاره شده است که حمایت شدید دولت چین از شرکت‌های چینی باعث تلاطم در بازار جهانی و از بین رفتن بسیاری از کسب‌و‌کارها به ویژه در حوزه صنعت فولاد، آلومینیوم، شیلات، پنل‌های خورشیدی و طیف دیگری از صنایع شده است.
نمایندگی تجاری ایالات‌متحده که سیاست تجاری این کشور را اجرا می‌کند در این گزارش سیاست صنعتی جدید چین را نماد گسترش رویکرد مرکانتیلیستی (حداکثرسازی صادرات و حداقل کردن واردات) در اقتصاد این کشور و تداوم رویه مخرب آن در تجارت جهانی دانسته است. سازمان تجارت جهانی توانایی لازم برای برخورد با تخلفات چین را ندارد. افزون بر این، در این گزارش رویکرد سنتی ایالات متحده به چین بررسی شده و دلایل شکست این رویکرد توضیح داده شده است. از این منظر ایالات متحده در گذشته رویکرد دو وجهی در قبال چین اتخاذ کرده بود. از یکسو با شکل‌دهی به دیالوگ سطح بالا در قالب وزرای تجارت و امورخارجه سعی می‌کرد چین را به پذیرش قواعد تجارت جهانی و کاهش نقش دولت در اقتصاد این کشور ترغیب کند، از طرف دیگر، با به کارگیری مقررات سازمان تجارت جهانی کوشش می‌کرد تخلفات چین را به این کشور یادآور شود و این کشور را به پیروی از مقررات سازمان تجارت جهانی وادار کند. در همین راستا، ایالات متحده در 20 سال گذشته 27 شکایت علیه چین در سازمان تجارت جهانی مطرح کرده که در هر 27 مورد رکن استیناف سازمان به سود واشنگتن رای داده است.
در این گزارش اشاره شده که در همه این شکایات مطرح شده، چین به صورت سطحی به الزامات رفتار مناسب از نظر سازمان تجارت جهانی گردن نهاده، اما دلایل بنیادی بروز این تخلفات را تغییر نداده و پس از مدتی مساله مجددا بروز و ظهور پیدا می‌کرد. از منظر گزارش، جنگ تجاری چین و ایالات‌متحده در دوره ترامپ نماد شکست استراتژی دو وجهی بود، جنگی که در آن ایالات متحده توسل به سازمان تجارت جهانی و تلاش برای اقناع چین را به کناری نهاد و به جنگ این کشور رفت، جنگی که نهایتا با اعمال تعرفه‌های سنگین بر چین به توافق تجاری موسوم به «فاز اول» منجر شد، اما در این گزارش اشاره شده است که توافق موسوم به فاز اول که در ابتدای سال 2022 به پایان رسیده نیز نتوانسته مشکلات را برطرف کند، زیرا چین به تعهدات خود عمل نکرده است.
توافق تجاری موسوم به فاز نخست در سال 2019 و در دولت ترامپ با هدف ایجاد آتش‌‌بس در جنگ تجاری چین و آمریکا حاصل شد. در قالب این توافق چین در قبال افزایش نیافتن تعرفه‌ها علیه صادرات این کشور به آمریکا متعهد شد 200 میلیارد دلار مازاد بر صادرات عادی ایالات‌‌متحده، از این کشور واردات صورت دهد. اکنون به باور دولت بایدن، چین به تعهدات خود در این حوزه عمل نکرده است. آمارهایی که تا نوامبر 2021 منتشر شده است، نشان می‌دهد که چین در مجموع حدود 60 درصد از تعهد 400 میلیارد دلاری خود را محقق کرده است. وزیر کشاورزی ایالات‌‌متحده اخیرا گفته بود که صادرات محصولات کشاورزی به چین در 2021 حدود 13 میلیارد دلار کاهش یافته است. با وجود اعمال تعرفه‌ها علیه چین آخرین آمار ایالات‌‌متحده نشان می‌دهد که مازاد تجاری چین در تجارت با آمریکا در سال 2021، بیست و پنج درصد افزایش یافته و به 396 میلیارد دلار رسیده است. در سال‌های 2019 و 2020 مازاد تجاری چین در تجارت با آمریکا رو به کاهش بود. در سال 2021 صادرات چین به ایالات متحده 27 درصد رشد یافت و صادرات ایالات‌‌متحده به چین نیز 33 درصد رشد داشت. در نخستین اقدام در راستای تشدید تنش تجاری میان چین و ایالات متحده، دولت بایدن تعرفه‌های وضع شده بر واردات پنل‌‌های خورشیدی از چین را به مدت چهار سال تمدید کرد. البته دولت بایدن این تعرفه‌ها بر نوع خاصی از این پنل‌‌ها را که در ایالات متحده در نیروگاه‌های خورشیدی ایالات متحده کاربرد وسیعی دارند، کاهش داده است. چین تمدید تعرفه‌ها را به عنوان اقدامی علیه تجارت نرمال بین‌المللی محکوم کرده است. با ابهام فزاینده در آینده روابط تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان و سرنوشت نامشخص توافق تجاری، امکان درگرفتن جنگ تجاری دیگری میان آنان دور از ذهن نیست. به ویژه آنکه 2022 سال انتخابات کنگره است و فشار بر چین می‌تواند پایگاه دموکرات‌‌ها را تقویت کند. کسری تراز تجاری آمریکا در سال 2021 به هزار میلیارد دلار رسید که رکوردی در تاریخ روابط تجاری این کشور محسوب می‌شود. در سال 2021 کسری تجاری این کشور از ناحیه واردات کالا 576 میلیارد دلار افزایش یافت. مجموع کسری تجاری این کشور در حوزه کالا و خدمات با رشدی 27 درصدی در سال 2021 به 859 میلیارد دلار افزایش یافت. این رقم در سال 2020 معادل 678 میلیارد دلار بود.
در بخش انتهایی گزارش، لزوم تدوین استراتژی جدید در قبال چین مورد تاکید قرار گرفته است. رئوس استراتژی جدید به صورت ذیل بیان شده‌اند: اول؛ تداوم تعامل دوجانبه با چین با هدف یافتن نقاط مشترک با این کشور. البته در گزارش نسبت به یافتن نقاط جدید مشترک ابراز ناامیدی شده است. دوم؛ استفاده از ابزارهای مختلف برای پاسخگو کردن چین در قبال توافق فاز اول. سوم؛ حمایت از تولید داخل، اشتغال و شرکت‌های آمریکایی، در قبال هجوم تجاری چین. به دیگر سخن در این گزارش تاکید شده است که ایالات متحده باید به تدریج نظام حقوقی و قانونی خود را نه در راستای تجارت آزاد با چین، بلکه در راستای حمایت از طبقه متوسط، نیروی کار و شرکت‌های آمریکایی تغییر دهد. چهارم؛ همکاری تنگاتنگ با کشورهای همسو و کشورهای متعهد به قواعد تجارت جهانی برای مقابله با رویکردهای ضدبازار دولت چین.
در آستانه انتشار این گزارش نماینده تجاری ایالات متحده در یک سخنرانی در ژنو سوئیس به این نکته به صراحت اشاره کرد که تغییر پارادایم در تجارت جهانی اجتناب ناپذیر است و تجارت جهانی به سال 2019 و پیش از شرایط کرونا باز نخواهد گشت. او از کشورهای همسو با ایالات متحده خواست که به نظام تجارت جهانی جدیدی فکر کنند که سازمان تجارت جهانی نه در کانون آن بلکه یکی از اجزای آن باشد و هدف این نظم جدید تجارت جهانی مقابله سیاست صنعتی دولت محور و سیاست تجاری بسته چین باشد. انتشار گزارش جدید نشان می‌دهد که چشم‌اندازی برای حل و فصل اختلافات تجاری چین و ایالات متحده وجود ندارد. دو کشور به‌طور فزاینده‌ای در مسیر رقابت و تنش تجاری قرار دارند. به دیگر سخن، این گزارش نشان می‌دهد که دو کشور یک گام دیگر به سوی گسسته شدن ارتباطات اقتصادی از یکدیگر برداشتند. چین این گزارش را محکوم کرده و آن را نادرست خوانده است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/680035/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین

معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد

پیش‌بینی حساس گرانی برای خودروهای وارداتی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

خرید و فروش سهمیه ارزی در فرودگاه ها!

دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس

رشد اقتصادی جامعه و رونق معیشت مردم مرهون تلاش کارگران است

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

پژو پارس چقدر گران شد؟

بازدید استاندار از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

16 میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

الکساندر چفرین: سوپرلیگ پروژه‌ای غیراخلاقی و عواقب آن ویرانگر خواهد بود

جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق

استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

این افراد می توانند تا دو سال از مالیات معاف شوند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است

ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد

بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی 140هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

آلزایمر ارزی دولتمردان

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش سراوان + عکس

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است

کارگران سربازان جنگ اقتصادی و معلمان سربازان جنگ فرهنگی هستند

حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی