بازار آریا

آخرين مطالب

بررسی بیش از 25 سال همکاری مشترک اقتصادی ایران و قطر گزارش ويژه

بررسی بیش از 25 سال همکاری مشترک اقتصادی ایران و قطر
  بزرگنمايي:

بازار آریا - توافق‌های اخیر برای توسعه همکاری‌های ایران و قطر در حالی با حضور رییس جمهوری و وزیر نیرو به عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر به امضا رسید که سابقه همکاری‌های دو کشور دوست و همسایه به بیش از 25 سال می‌رسد.

توافق‌های اخیر برای توسعه همکاری‌های ایران و قطر در حالی با حضور رییس جمهوری و وزیر نیرو به عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر به امضا رسید که سابقه همکاری‌های دو کشور دوست و همسایه به بیش از 25 سال می‌رسد.
به گزارش بازارنیوز، در جریان دیدار دوجانبه اخیر رییس جمهور ایران با امیر قطر، 14 سند همکاری در بخش‌های سیاست خارجی، رادیو و تلویزیون، ورزش، حمل و نقل، برق، استاندارد، فرهنگی و آموزشی بین دو کشور به امضا رسید که از میان این اسناد، شش سند همکاری توسط وزیر نیرو به عنوان رییس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر به امضا رسیده است.
اسناد به امضا رسیده توسط وزیر نیرو در خصوص اتصال شبکه‌های برق ایران و قطر و همکار‌هایی در حوزه‌های استاندارد، ورزش و جوانان، مناطق آزاد، آموزش عالی و فرهنگی و هنری را شامل می‌شود.
همچنین اتصال شبکه‌های برق دو کشور و پروژه اتصال شبکه برق ایران به روسیه از طریق آذربایجان، همچنین مراوده‌های برقی شرکت‌های ایرانی با کشور‌های آذربایجان و لزوم زمینه‌سازی شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ، در دیدار وزیر نیرو با وزیر نیروی آذربایجان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.
در دیدار علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با محمد عرقاب وزیر انرژی الجزایر نیز که در حاشیه اجلاس سران کشور‌های صادرکننده گاز در فوریه 2022 قطر صورت گرفت، بر آمادگی ایران برای همکاری در همه زمینه‌ها به ویژه در بخش برق با الجزایر تاکید و اظهار امیدواری شد هر چه سریعتر نسبت به برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و الجزایر و تقویت همکاری در همه زمینه‌ها اقدام شود.
در این دیدار وزیر انرژی الجزایر خواستار مشارکت شرکت‌های ایرانی در توسعه شبکه برق الجزایر در زمینه‌های فشار قوی، فشار متوسط، فشار ضعیف و همچنین تولید تجهیزات برقی شد.
گذری بر 7 اجلاس مشترک اقتصادی ایران و قطر
بر این اساس در نگاهی اجمالی به بررسی سوابق همکاری‌های اقتصادی دو کشور در قالب کمیسیون مشترک پرداخته‌ایم؛ همکاری‌هایی که از سال 1374 آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد و در بخش آب و برق نیز دارای دستاورد‌های مهمی، از اتصال شبکه برق دو کشور گرفته تا توافق برای تاسیس مرکز جهانی آب‌های نامتعارف و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.
اجلاس یکم و امضای تفاهمنامه 17 بندی
بنا بر این گزارش برگزاری نخستین اجلاس مشترک ایران و قطر در سال 1374 و در سفر حجت الاسلام ناطق نوری رئیس وقت مجلس به دوحه کلید خورد و طی آن دو طرف نسبت به برگزاری کمیسون مشترک ابراز تمایل و توافق کردند. نخستین اجلاس در مراسم افتتاح خط آهن مشهد، سرخس، تجن طی روز‌های 23 و 24 اردیبهشت 1375 در مشهد با حضور وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی و وزیر بازرگانی قطر، برگزار و یادداشت تفاهمی در17 بند به امضا رسید.
اجلاس دوم؛ امضای تفاهم در 26 بند
دومین اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری در بهمن 1377 در دوحه برگزار شد و طی آن یادداشت تفاهمی در 26 بند به امضا رسید. پیشبرد توافق‌های اجلاس اول و از جمله توافق بر سر تأسیس مرکز تجاری در بوشهر و دوحه، طرح موافقتنامه حمل و نقل دریایی، پاراف پیش‌نویس موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری، استقبال از تأسیس اتاق مشترک بازرگانی برخی موضوع‌هایی بود که بعد‌ها در قالب سند همکاری به امضای مقام‌های مسئول دوکشور رسید.
اجلاس سوم و میزیانی تهران
سومین اجلاس همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر در خرداد ماه 1379 و در آستانه سفر امیر قطر به تهران برگزار و طی آن تمهیدات لازم برای انعقاد شش سند همکاری همزمان با سفر امیر قطر به تهران صورت گرفت که موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقتنامه همکاری‌های فرهنگی و هنری، یادداشت‌تفاهم همکاری‌های بهداشتی (ناظر بر اعزام کادر پزشک و پرستار ایرانی به قطر)، یادداشت‌تفاهم همکاری خبرگزاری‌های دو کشور، یادداشت‌تفاهم همکاری‌های هواپیمایی دو کشور و برنامه آموزشی و موافقتنامه علمی دو کشور از دستاورد‌های آن بود.
اجلاس چهارم؛ 3 موافقتنامه و 3 تفاهم
توافق اولیه برای برگزاری چهارمین اجلاس در اسفندماه سال 1383 در دوحه حاصل شد. وزارت بازرگانی وقت به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور درنظر داشت علاوه بر تنظیم یادداشت‌تفاهم جامع و مفید، مقدمات امضای چند سند و برگزاری چند برنامه را همزمان با اجلاس مزبور، فراهم آورد که امضای اولیه چند سند همکاری، موافقتنامه معاضدت قضائی، موافقتنامه انتقال محکومین به زندان، یادداشت‌تفاهم همکاری گمرکی دوکشور، یادداشت‌تفاهم همکاری شیلات دو کشور و یادداشت‌تفاهم همکاری بانکی بین بانک‌های مرکزی دوکشور از جمله آن‌ها بود.
اجلاس پنجم و پیگیری توافقنامه‌ها
پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر نیز با مسئولیت وزارت امور خارجه در ششم اردیبهشت سال 1385 برگزار و پیگیری توافق‌های قبلی و تفاهمنامه‌های جدیدی را در دستور کار داشت.
اجلاس ششم و امضای تفاهمنامه در 14 بند
ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر با مسئولیت وزارت صنعت معدن و تجارت در 23 اردیبهشت 1397 در دوحه برگزار شد و اهم توافق‌های آن "امضای سند یادداشت تفاهم در 14 بند با توافقاتی در زمینه‌های اقتصاد و تجارت، سرمایه‌گذاری حمل و نقل، ارتباطات، کشاورزی و محیط زیست، انرژیی، مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ساخت و ساز، توسعه آموزش و پرورش و آموزش عالی، بهداشت، گمرک، استاندارد و ورزش و فرهنگ بود. همچنین در حوزه انرژی طرف قطری علاقه‌مندی خود برای مذاکره با ایران درباره راه‌های همکاری در پروژه‌های برق و نیروگاه و راه‌های اجرای آن اعلام کرد. "
اصفهان میزبان اجلاس هفتم کمیسیون مشترک
دور جدید همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و قطر در سال 1398 آغاز شد و 22 دی ماه این سال رئیس جمهور وقت در دیدار با امیر قطر تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را اعلام و تاکید شد نشست‌های آن به صورت سالانه و منظم برگزار شود.
در پی این رویداد معاون اول رئیس جمهور وقت مصوبه هیات وزیران درباره تعیین وزیر نیرو به عنوان دستگاه مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قطر را ابلاغ کرد. در این بین شیوع کرونا برگزاری نشست‌های حضوری را با وقفه‌هایی مواجه کرد، در عین حال روسای کمیسیون‌های ایرانی و قطری در نشست‌هایی آنلاین و ویدئو کنفرانسی موارد مشترک را به بحث گذاشتند و زمینه برگزاری اجلاس هفتم در اصفهان را فراهم آوردند.
هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر چهارم آذر ماه 1399 در شهر اصفهان با مسئولیت وزارت نیرو برگزار شد. تأسیس مراکز تجاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور و تشکیل کارگروه مشترک تجاری، توافق برای استقرار وابسته بازرگانی در سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و دوحه، استفاده از بندرگاه‌های دو کشور برای توسعه صادرات و واردات کالا و همکاری اتاق‌های بازرگانی اهم توافقات حاصله بر اساس صورتجلسه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک بود.
نگاهی به روند همکاری‌های اقتصادی دیرینه ایران و قطر نشان می‌دهد که دو کشور دارای سوابق عمیق دوستی و همکاری بوده و سفر آیت الله رئیسی، رییس جمهوری در راس هیاتی بلندپایه به این کشور می‌تواند تعمیق روابط حسنه و توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور دوست و همسایه را در پی داشته باشد.
کما اینکه در این سفر نیز توافق‌های گذشته دو کشور در قالب فعالیت‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی به ریاست علی اکبر محرابیان وزیر نیرو پیگیری شده و به امضای 14 سند همکاری با سرفصل‌هایی، چون اتصال شبکه‌های برق ایران و قطر، همکاری در حوزه‌های استاندارد، ورزش و جوانان، مناطق آزاد، آموزش عالی و فرهنگی و هنری انجامیده است.
/ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/679618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

هشدار ارزی قالیباف به دولت

قالیباف: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

چرخه اقتصادی کشور وابسته به قشر کارگر است

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان

ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم

پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال 1403 | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟

پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی