بازار آریا

آخرين مطالب

کارشناسان روند معاملات سهام در‌ ماه پایانی سال‌ را بررسی کردند

سمت و سوی بورس در پایان 1400 تحلیل بازار آریا

سمت و سوی بورس در پایان 1400
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : «چه می‌شود؟»، «چه بخریم؟» دو پرسشی که این روزها اکثر سهامداران خرد در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کارشناسان و متخصصان حوزه بورس می‌پرسند. چندین‌ماه چشم انتظاری از زمان شروع مذاکرات، برای اعلام نتیجه مذاکرات وین و نزدیک‌شدن به پایان سال ‌پرماجرای 1400 باعث شده است که فضای مبهم و پر استرسی برای سهامداران خرد ایجاد شود. آنهایی که قصد ورود به بازار را دارند و فکر می‌کنند که شرایط بازار تغییر می‌کند، دست به‌عصا حرکت می‌کنند و آنهایی هم که در بازار حضور دارند، چه می‌خواهند خارج شوند و چه بمانند، استرس و ترس و لرز روزهای آینده را دارند. در این گزارش از کارشناسان حوزه بورس درباره وضعیت بورس در اسفندماه پرسیدیم. آنها جدای از پیش‌بینی‌هایشان درباره وضعیت بورس در آخرین هفته سال، گوشه چشمی هم به مذاکرات احیای برجام داشتند و توصیه‌های کاربردی هم به سهامداران خرد درباره حضور در بازار یا ورودشان کرده‌اند.
بازار سرمایه چشم‌انتظار اخبار سیاسی
الناز جمالی، کارشناس بازار سهام: بازار سرمایه هفته اول اسفند‌ماه را با برتری خریداران در نمادهای خودرویی و بانکی آغاز کرد و می‌توان گفت اخبار مثبت برجام و زمزمه‌های توافق خوبی که در حال صورت گرفتن است، موجب شد تا آغاز هفته به کام گروه‌های تاثیرپذیر از این موضوع و شیفت‌شدن نقدینگی از سایر گروه‌ها و حرکت به سمت نمادهای تاثیرپذیر از این موضوع باشیم، اما فراموش نکنیم که در واقع در ‌ماه اسفند قرار داریم، یعنی آخرین ‌ماه سال ‌که به‌صورت سنتی هر سال ‌فشار فروش را بر بازار خواهیم داشت، چراکه این فشار فروش ناشی از تسویه اعتبار کار‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها است و خیلی از شرکت‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری با توجه به اینکه باید حقوق و عیدی پرداخت کنند به فروش سهام روی می‌‌‌‌‌‌‌‌آورند. همچنین سایه مذاکرات نیز بر بازار سرمایه سنگینی می‌‌‌‌‌‌‌‌کند و به‌تبع اثرات آن را در اولین روز معاملاتی هفته هم شاهد هستیم و احتمالا در نوروز یا حتی زودتر، شنونده یک خبر سیاسی از مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای و یک توافق قابل‌توجه باشیم و وضعیت بازار سرمایه را برای سال‌1401 متفاوت خواهد کرد. در شرایط فعلی بیشترین توجهات بازار سرمایه به اخبار است و همین موضوع موجب شده تا ما شاهد ورود منابع جدیدی به بازار سرمایه در‌ ماه‌های اخیر نباشیم و تنها بازار سرمایه می‌توان با پول‌های تازه به روند متعادل بازگردد. این روزها بیشتر در اکثریت نمادها شاهد روندی نوسانی و خنثی هستیم که با روشن‌شدن موضوعات سیاسی از جمله برجام می‌توان انتظار داشت تا بازار سرمایه روند خود را تعیین کند و از بلاتکلیفی خارج شود.
سهم‌هایی با سود تقسیمی
مصطفی محبی‌مجد ، کارشناس بازار سهام: در حال‌حاضر شرایط بازار طوری شده است که با دو سال قبل فرق دارد و نمی‌شود هفتگی آن را نگاه کرد، به این دلیل که وقتی که پول از بازار سرمایه رخت برمی‌بندد، سرعت تحولات را هم با خودش پایین می‌آورد. در حال‌حاضر بسیاری از افراد بازاری هنوز دارند طبق روال سال‌99 که پول در بازار بود کار می‌کنند، اما این موضوع مساله‌ای اشتباه است، چراکه چون پولی در بازار نیست، اخبار مثبت هم از بین می‌رود و تاثیر آنچنانی روی بازار نمی‌گذارد. برای همین هم است که می‌گویم الان که پولی در بازار نیست، سرعت تحولات و برداشت‌کردن از اخبار مثبت به‌شدت پایین است. البته حالا که صحبت از نبودن پول در بازار شد، این نکته را هم اضافه کنم که این مساله خودش معلول است و علت‌های دیگری دارد که به خاطر مذاکرات و افت دلار نیست. نکته دوم این است که مردم به‌شدت برحذر باشند که بخواهند بین صنایع بچرخند. این استراتژی معاملاتی مخصوص سال‌هایی است که دوران رشد داشته‌ایم، بنابراین در این دوران، باید سهم‌های خوب را انتخاب کنند و با دید یک‌ساله به پای آنها بمانند. برای مثال فولاد‌مبارکه اصفهان سهم خوب و بزرگی است که الان اگر آن را خریداری کنند، در مجمع به اندازه بیش از 27 تا 28‌درصد از قیمت حال‌حاضر آن سود به سهامداران تعلق می‌گیرد. تاسیکو هم به همین شکل است که شرکت بزرگی است و در آن شرکت‌های بزرگ و استخوان‌‌داری وجود دارند. در صنعت سرب و روی، کروی هم گزینه خوبی است. به‌طور کلی، تاکید من روی این موضوع برای سهامداران خرد است که شرکت‌هایی که فروش خوبی را در این 10‌ماه با ارائه گزارش‌ها، محقق کرده‌اند را بخرند، هرچند ممکن است این هفته و هفته بعد منفی باشند یا درجا بزنند اما به محض اینکه به مجمع برسند، سود 30‌درصدی به سهامدارانشان می‌دهند. نکته سوم هم این است که انتظار می‌رود بازار از این هفته مثبت شود و رویکردم این است که صنایع فلزی و پالایشگاهی بهتر معامله شوند. توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌کنم که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران سهام DPSمحور بخرند، چراکه امسال سالی نیست که کسی بخواهد ریسک بزرگی انجام بدهد. جدا از سهم‌هایی مثل بانکی و خودرویی نفع اصلی برای شرکت‌های تولیدکننده است چراکه در مرحله اول به‌خاطر اینکه به نرخ جهانی می‌فروشند و در کل اگر توافق شود بازار سرمایه ما رشد خیلی خوبی می‌کند. مساله‌ای که به نفع اقتصاد و بازار سرمایه است، اما با توجه به سال‌هایی که درباره توافق برجام گذشته است، باید بگویم که من خیلی به این موضوع خوشبین نیستم و توصیه‌ام به سهامداران این است که حتی اگر توافقی هم حاصل شد، مفروضات خود را بر اساس سود تقسیمی شرکت‌ها بچینند و استراتژی خود را بر اساس واقعیت قرار بدهند. برای همین هم توصیه‌ام این است که به بهانه احتمال بالای احیای برجام نروند سهام خودرویی بخرند. بهتر است در این شرایط سهام شرکت‌هایی با سود تقسیمی را خریداری کنند.
وضعیت کلی بازار خوب نیست
شایان کرمی ، کارشناس بازار سهام: با توجه به اینکه نزدیک به تحقق توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای و احیای برجام هستیم مسلما اثری که توافق می‌تواند داشته باشد در ابتدا روی نرخ ارز است و بعد از آن هم تاثیر کاهشی روی نرخ نفت خواهد گذاشت، در نتیجه اگر منابع ارزی در اختیار دولت قرار بگیرد، احتمال کاهش نرخ ارز در میان‌مدت وجود دارد و نهایتا چشم‌انداز رشدی برای ارز دیده نخواهد شد. از طرف دیگر آمار تورم آمریکا طبق آخرین گزارش‌ها بالای 7‌درصد بوده است و احتمال اتخاذ سیاست‌های انقباضی شدید و بالا بردن نرخ بهره، نه‌تنها در آمریکا بلکه توسط بانک مرکزی اروپا هم وجود دارد. کامودیتی‌ها هم رشدی نداشته‌ و شاخص VIX بالای بیست واحد قرار گرفته است، در نتیجه با توجه به خروج منابع از تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌ای و اینکه پولی در بازار نیست و همچنین بالا بودن نرخ سود، وضعیت کلی بازار خوب نیست. از طرفی، پایان سال ‌هم نزدیک است و احتمالا فشار فروش اعتباری‌ها و تسویه کار‌گزاری‌ها را هم در پیش داریم، اما برای آن دسته از سهامدارانی که می‌خواهند در بازار حضور داشته باشند یا به بازار ورود کنند، صنایع بانکی، خودرویی و همچنین حمل‌ونقل که ریال‌محور هستند و با توجه به پول محدودی که در بازار وجود دارد امکان رشد تحت‌تاثیر اخبار مذاکرات وجود دارد، اما درباره سایر بازار اینکه می‌گوییم اخبار پیش‌خور شده‌اند و احتمال رشد روی سایر صنایع کمرنگ‌‌‌‌‌‌‌‌تر است.
فعلا سرمایه‌گذاران با فرمان احتیاط پیش می‌روند
حمیدرضا فاروقی، کارشناس بازار سهام: مذاکرات هسته‌ای فعلا به این سمت رفته است که به نتیجه خواهد رسید‌ و در نتیجه آن قیمت دلار افت کرده است و همچنین قیمت خیلی از سهم‌ها در این مقطع روند نزولی داشته‌اند، بنابراین تا حدودی با فرض اینکه مذاکرات بین‌المللی احیای برجام به نتیجه خواهد رسید، بازار سهام و قیمت دلار خودشان را تطبیق داده‌اند. اگر مذاکرات به نتیجه برسد شاید دلار تا‌ درصدی محدود بازهم افت کند و شاید نوسان مقطعی هم در بازار داشته باشیم اما عمده بحث روی این مساله است که مذاکرات بین‌المللی احیای برجام به نتیجه می‌رسد و افت دلار روی این موضوع تا الان هم در بازارها لحاظ شده است، اما این ابهام بازهم بر بازار سنگینی می‌کند و سرمایه‌گذاران فعلا ترجیح می‌دهند چه در خرید و چه در ورود به بازار صبر کنند تا به‌طور مشخص و قطعی نتیجه مذاکرات بین‌المللی احیای برجام کاملا مشخص شود. فارغ از بحث مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای از جمله ابهامات دیگر که جزو دغدغه و نگرانی‌هایی است که در مشارکت سرمایه‌گذاران و ورود منابع به بازار تاثیرگذار است، قیمت‌های جهانی است. درخصوص چشم‌انداز سال‌جدید میلادی که نرخ بهره را بانک‌های مرکزی دنیا از قرار معلوم طی چند مرحله افزایش خواهند داد، این هم گزینه‌ای است که روی بازار ما سنگینی می‌کند. در نهایت این عوامل باعث می‌شود که تا به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای و رفع دیگر ابهامات، سرمایه‌گذاران جانب احتیاط را رعایت کنند و در کل بازار ما فعلا در وضعیت خنثایی قرار دارد و انتظار می‌رود در همین محدوده فعلی نوسانات خیلی جزئی داشته باشد و شاهد روند مثبت رو به بالا یا رو به پایین نباشیم.

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/678806/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان کشف شد

نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد

کارگر و کارآفرین دو همکارند در خطّ مقدّم نبرد اقتصادی + فیلم

ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

ریزش سنگنین قیمت سواری اتوماتیک ایران خودرو در بازار

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران

آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!

قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»

پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه 7 و بریکس در 2024

منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

«ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان

وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)

نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

از اکسپو ایران 2024 چه می‌دانید؟

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

رسیدگی به هزار و 358 پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد

افزایش پرورش مرغ گوشتی در استان تهران

مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم؛ با تعطیلی جمعه هم مخالفم! / نماینده‌ها اگر خسته هستند، مجلس را تعطیل کنند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی