بازار آریا

آخرين مطالب

داده‌های 9ماهه «صمت» نشان داد

تردید پاییزه برای جواز کسب تولید و تجارت

تردید پاییزه برای جواز کسب
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : تعداد متقاضیان دریافت و تمدید جواز کسب در فصل پاییز کاهش یافت. آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد در فصل پاییز نسبت به فصل تابستان، روند تعداد جوازهای صادره (جدید صادر‌شده و تمدیدشده) افت 13‌درصدی داشته است. همچنین داده‌های آماری نشان می‌دهد صدور جوازهای کسب در 21 استان و اتحادیه‌های کشوری در فصل پاییز روند نزولی را نسبت به فصل تابستان طی کرده است. البته پیش از این نیز نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که در فصل پاییز محیط کسب‌وکار نامساعدتر شده و شاخص‌های دیگر همچون شاخص تولید نیز وضعیت بدتری را نسبت به تابستان تجربه کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این افت شاخص‌ها به جواز کسب نیز سرایت کرده و موجب شده است تا محیط کار برای اصناف نیز نامساعد شود، از این‌رو رغبت برای فعالیت در بخش صنفی نیز کاهش یافته است.
نزول صدور فصلی جواز صنفی
آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در پاییز امسال 148‌هزار و 625فقره جواز صنفی صادر و تمدید شده است. این در حالی است که تعداد جوازهای صادره در تابستان به 170‌هزار و 903 فقره می‌رسید، بنابراین صدور جواز صنفی در پاییز نسبت به تابستان کاهش 13‌درصدی را تجربه کرده است. از 31 استان مورد بررسی به‌علاوه اتحادیه‌های کشوری و منطقه جنوب کرمان، در 21 استان به اضافه اتحادیه‌های کشور افت صدور جواز کسب را در پاییز نسبت به تابستان ثبت کرده‌اند.
بیشترین افت در جوازهای صادره (جدید صادر شده و تمدید شده) مربوط به استان مرکزی است. این استان در پاییز امسال 2928جواز صنفی صادر و تمدید کرده است که نسبت به تابستان افت 2/ 29‌درصدی داشته است. پس از آن تهران بیشترین افت را در جوازهای صادره تجربه کرده است. در پاییز امسال 15‌هزار و 955 فقره جواز کسب صادر و تمدید شده که در مقایسه با تابستان با افت 1/ 28درصدی روبه‌رو بوده است.
در استان یزد نیز در پاییز امسال 2270 جواز کسب صادر و تمدید شده که در قیاس با فصل قبل آن (تابستان 1400) کاهش 1/ 27درصدی داشته است. آذربایجان‌شرقی نیز در پاییز 1400 با تمدید و صدور 6676 فقره جواز کسب، افت 26‌درصدی را نسبت به تابستان در این‌خصوص ثبت کرده است. در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز 1347 فقره جواز کسب صادر و تمدید شده است که در مقایسه با فصل دوم امسال 9/ 22درصد کاهش یافته است.
در پاییز امسال 11‌هزار و 686 فقره جواز کسب نیز در خراسان‌رضوی صادر و تمدید شده که نسبت به تابستان، کاهش 5/ 20درصدی داشته است. در بازه زمانی سه‌ماهه پاییز در استان همدان هم 3488 فقره جواز کسب صادر و تمدید شده که با افت 3/ 19‌درصدی نسبت به تابستان روبه‌رو بوده است.
صدور و تمدید 11‌هزار و 143 فقره جواز کسب نیز در پاییز امسال در اصفهان صورت‌گرفته که افت 8/ 18درصدی را نسبت به تابستان ثبت کرده است.
کاهش 8/ 18درصدی تعداد جوازهای صادره و تمدید شده در استان البرز در پاییز نسبت به تابستان امسال رخ داده است. در این استان 4342 فقره جواز صنفی در پاییز امسال صادر و تمدید شده است.
در پاییز امسال در کرمانشاه نیز 3143 فقره جواز صنفی تمدید و صادر شده که در مقایسه با تابستان امسال کاهش 8/ 16‌درصدی را تجربه کرده است.
در استان قزوین 2397 فقره جواز کسب در پاییز امسال صادر شده است. تعداد جوازهای صادره (تمدیدشده و جدید صادرشده) در این بازه زمانی نسبت به تابستان 4/ 14درصد کاهش داشته است. 9216 فقره جواز صنفی در پاییز امسال در استان مازندران صادر و تمدید شده است. حال آنکه تعداد جواز صنفی صادره نسبت به تابستان کاهش 6/ 13درصدی داشته است. در پاییز امسال 1708 فقره جواز صنفی در استان سمنان تمدید و صادر شده است که در مقایسه با تابستان کاهش 9/ 10درصدی را نشان می‌دهد. در استان آذربایجان غربی 6752 فقره جواز صنفی در پاییز صادر و تمدید شده که در قیاس با تابستان افت 7/ 9‌درصدی را ثبت کرده است. 1768 فقره جواز صنفی نیز در پاییز امسال از سوی متولیان این حوزه در استان خراسان‌جنوبی صادر و تمدید شده است که نشان می‌دهد نسبت به تابستان کاهش 5/ 9درصدی داشته است. تعداد جوازهای صادر شده و تمدید شده در استان بوشهر نیز در پاییز امسال نسبت به تابستان کاهش 4/ 9درصدی داشته است. در پاییز 1400 تعداد 3021 فقره جواز در این استان صادر و تمدید شده است.
در استان گیلان نیز 6581 فقره جواز در پاییز صادر و تمدید شده که نسبت به تابستان افت 1/ 9درصدی را تجربه کرده است.
در پاییز امسال 2975 فقره جواز صنفی در استان هرمزگان صادر و تمدید شده که در مقایسه با تابستان کاهش 1/ 9درصدی داشته است.
2064 فقره جواز صنفی در استان قم در فصل سوم سال ‌صادر و تمدید شده است. تعداد جوازهای صادره در پاییز امسال در قیاس با تابستان 9/ 7درصد کاهش یافته است.
اتحادیه‌های کشوری با صدور و تمدید 758فقره جواز صنفی در پاییز امسال، کاهش 9/ 7درصدی را نسبت به تابستان تجربه کرده است.
در استان کرمان صدور و تمدید 4695 فقره جواز کسب در پاییز صورت‌گرفته است که مقایسه آن با تابستان افت 8/ 6درصدی را نشان می‌دهد. تمدید و صدور جواز صنفی در استان فارس نیز در پاییز نسبت به تابستان کاهش 1/ 6درصدی داشته است. در این استان در سه‌ماهه پاییز 8072 فقره جواز کسب صادر و تمدید شده است.
در عین حال استان‌های اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، کردستان، گلستان و لرستان به‌علاوه منطقه جنوب‌کرمان، رشد صدور و تمدید جوازهای صنفی را در پاییز نسبت به تابستان تجربه کرده‌اند.
در چهارمحال و بختیاری طی فصل پاییز 2832 فقره جواز صنفی صادر شده که نسبت به تابستان 4/ 28درصد رشد داشته است. در منطقه جنوب کرمان 1247 فقره جواز صادر شده که در مقایسه با فصل قبل آن (تابستان 1400) 5/ 26درصد افزایش داشته است. در خراسان شمالی 1947 فقره جواز صنفی صادر شده که رشد 8/ 17درصدی را نسبت به تابستان تجربه کرده است. 3178 فقره جواز کسب در استان اردبیل در پاییز امسال صادر و تمدید شده که در مقایسه با تابستان رشد 13‌درصدی را ثبت کرده است. همچنین در استان زنجان نیز 2337 فقره جواز صنفی در پاییز صادر و تمدید شده که نشان می‌دهد نسبت به تابستان رشد 7/ 8درصدی داشته است. علاوه‌بر این رشد 4/ 3درصدی در صدور و تمدید جوازهای کسب در استان گلستان در بازه زمانی مورد بررسی ثبت‌شده است. در این استان در فصل پاییز
4263 فقره جواز صادر شده است. در استان کردستان هم 3460 فقره جواز صنفی در پاییز صادر و تمدید شده است که نسبت به تابستان امسال رشد 3/ 2درصدی را به ثبت رسانده است. در پاییز 2397 فقره جواز نیز در استان ایلام صادر و تمدید شده که در مقایسه با تابستان 2/ 2‌درصد رشد داشته است.
تعداد جوازهای صادره (تمدید شده و جدید صادر شده) در استان خوزستان هم در پاییز امسال به 7339 فقره رسیده که در قیاس با تابستان رشد 2‌درصدی را تجربه کرده است. در سیستان و بلوچستان هم 2758 فقره جواز صادر شده که نسبت به تابستان 4/ 1‌درصد رشد داشته است.
در استان لرستان 3882 فقره جواز صنفی در پاییز صادر و تمدید شده که مقایسه آن با تابستان امسال حکایت از رشد 4/ 0درصدی دارد.
کارنامه 9‌ماهه صدور جواز کسب
آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد که در 9‌ماهه امسال 445‌هزار و927 فقره جواز کسب صادر و تمدید شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال‌گذشته 440‌هزار و 166 فقره جواز صادره ثبت‌شده است، بنابراین رشد 3/ 1درصدی صدور جواز کسب در 9‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته تجربه شده است.
در 9‌ماه منتهی به آذر امسال 15 استان با افت صدور مجوز کسب روبه‌رو بوده‌اند. استان‌های البرز (کاهش 4/ 18درصدی)، یزد (کاهش 4/ 16‌درصدی)، کرمانشاه (کاهش 7/ 11‌درصدی)، مرکزی (کاهش 5/ 11درصدی)، همدان (6/ 8کاهش‌درصدی)، گیلان (کاهش 8/ 7‌درصدی)، خراسان‌رضوی (کاهش 4/ 5درصدی)، سمنان (کاهش 2/ 5درصدی)، قم (کاهش 2/ 5‌درصدی)، تهران (کاهش 6/ 4‌درصدی)، قزوین (کاهش 4/ 4درصدی)، مازندران (کاهش 8/ 2درصدی)، ایلام (کاهش 7/ 1درصدی)، سیستان و بلوچستان (کاهش 3/ 0درصدی) و گلستان (کاهش 6/ 0درصدی) به ترتیب دارای بیشترین افت‌های صادر شده از 9‌ماهه امسال نسبت به بازه مشابه سال‌گذشته بوده‌اند.
منطقه جنوب‌کرمان بیشترین رشد صدور جواز کسب را به خود اختصاص داده است. این منطقه افزایش 51‌درصدی صدور و تمدید جواز کسب را در 9‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال‌قبل به خود اختصاص داده است. جوازهای صادره در چهارمحال و بختیاری هم رشد 2/ 27درصدی را در 9‌ماهه امسال نسبت به بازه مشابه سال‌گذشت ثبت کرده است.
رشد 3/ 24درصدی صدور جواز در استان خوزستان اتفاق افتاده و افزایش 7/ 17‌درصدی نیز در استان فارس رقم خورده است. صدور جواز صنفی در استان اردبیل رشد 17‌درصدی، در استان کردستان رشد 4/ 15درصدی، در استان آذربابجان‌شرقی رشد 8/ 13درصدی، در استان کهگیلویه و بویراحمد رشد 6/ 13درصدی، در استان کرمان رشد 4/ 10درصدی و در استان لرستان رشد 2/ 10درصدی داشته است. همچنین افزایش 4/ 8‌درصدی صدور این مجوز در استان خراسان‌شمالی، افزایش 2/ 8‌درصدی در استان بوشهر، افزایش 6/ 7‌درصدی در استان آذربایجان غربی، افزایش 6/ 6درصدی در استان خراسان‌جنوبی، افزایش 3/ 5‌درصدی در استان زنجان، افزایش 2/ 5‌درصدی در اتحادیه‌های کشوری، افزایش 9/ 2درصدی در استان اصفهان و افزایش 4/ 2‌درصدی در استان هرمزگان در آمار 9ماهه امسال نسبت به سال‌گذشته رقم خورده است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/678614/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

هشدار ارزی قالیباف به دولت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی