بازار آریا

آخرين مطالب

رئیس مجمع فعالان اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛

«بخش تولید» قربانی کشمکش بانک مرکزی و بانک‌ها/ هیچ تسهیلاتی به تولیدکنندگان داده نمی‌شود تولید و تجارت

«بخش تولید» قربانی کشمکش بانک مرکزی و بانک‌ها/ هیچ تسهیلاتی به تولیدکنندگان داده نمی‌شود
  بزرگنمايي:

بازار آریا - رئیس مجمع فعالان اقتصادی ضمن انتقاد از تمرکز بانک ها بر ارائه تسهیلات بانکی در حوزه سرمایه درگردش برای بخش تولید، گفت: متاسفانه اخیراٌ مشاهده شده است که به دلیل کشمکش‌‌های به وجود آمده میان بانک مرکزی و بانک‌ها در ارائه وام بدون ضامن، تولیدکنندگان نیز از دریافت وام محروم شده‌اند.

رئیس مجمع فعالان اقتصادی ضمن انتقاد از تمرکز بانک ها بر ارائه تسهیلات بانکی در حوزه سرمایه درگردش برای بخش تولید، گفت: متاسفانه اخیراٌ مشاهده شده است که به دلیل کشمکش‌‌های به وجود آمده میان بانک مرکزی و بانک‌ها در ارائه وام بدون ضامن، تولیدکنندگان نیز از دریافت وام محروم شده‌اند.

بازار آریا


گروه صنعت، معدن و تجارت، سعید ترکاشوند؛ «محمد رضا حسینا» رئیس مجمع فعالان اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز درباره میزان تسهیلات اعطا شده بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی کشور طی 10 ماهه سال 1400 اظهار کرد: آن چه که بانک مرکزی به عنوان آمار 10 ماه تسهیلات بانکی منتشر کرده است نسبت به واقعیت موجود بخش تولید کاملا متفاوت است؛ بنا بر اطلاعات و گزارشات مجمع فعالان اقتصادی، در تاریخ 15 دی سال 1400 بانک مرکزی بخش نامه‌ای را به مدیران بانک مرکزی ابلاغ می‌کند که طی آن کلیه بانک‌ها از ارائه تسهیلات به بخش اقتصادی کشور منع می‌شوند.
رئیس مجمع فعالان اقتصادی خاطر نشان کرد: دقیقا از نیمه 15 دی ماه بانک ملی به عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های کشور، اعطای تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان را به صورت قطره چکانی و به سختی انجام می‌دهد؛ اعداد و رقمی که امروز امروز درخصوص تسهیلات بانکی در بخش‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش و توسعه از سوی بانک‌ها مطرح شده است غیر واقعی بوده و فعالان اقتصادی به هیچ وجه آن را قبول ندارند.
وی سهم 79.3 درصدی تسهیلات بانکی در بخش سرمایه در گردش طی 10 ماه سال 1400 برای بخش صنعت و معدن کشور را رد کرده و پیرامون آن گفت: در حال حاضر بانک‌ها مدعی آن هستند که بانک مرکزی دستشان را در ارائه تسهیلات بانکی را بسته است، اما حقیقت این است که در میان صحبت‌های مطرح شده در میان بانک‌ها و بانک مرکزی تناقضاتی جالب توجه‌ای وجود دارد.
این فعال اقتصادی افزود: از یک سو بانک مرکزی ادعا می‌کند که در اعطای تسهیلات بانکی هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی «علیرضا قیطاسی» دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز علام می‌کند که توقف وام شایعه بوده، ولی در عمل شاهد وجود 100‌ها پرونده مربوط به واحد‌های تولیدی نمی‌توانند تسهیلات خود را دریافت کنند.
حسینا علت پدید آمدن این امر را ناشی از اضافه برداشتی بانک‌ها از منابع موجود در بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: به رغم وجود چنین مسئله‌ای اکنون این سوال مطرح است که چرا همه بانک‌ها به صورت همزمان از ارائه تسهیلات خود داری کرده‌اند؛ در حال حاضر رفتار و گفتار دو گانه بانک‌ها و بانک مرکزی بیشتر باعث ابهام برای بخش تولید می‌شود.
این فعال اقتصادی در ادامه ارائه وام بدون ضامن تا سقف 100 میلیون تومان را یک امر غلط عنوان کرد که در نهایت باعث افزایش معوقات بانکی می‌شود ودر این باره گفت: متاسفانه در سالی که مقام معظم رهبری نام آن را تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها گذاشته‌اند هیچ حمایتی از تولیدکننده انجام نشده است، در واقع به جای این که وزیر اقتصاد و یا رئیس بانک مرکزی تولیدکننده را در اولویت تسهیلات بانکی قرار دهند، در یک اقدام نمایشی برخی از کارمندان دولت و یا مستمری بگیران را در صف اول تسهلات بانکی قرار داده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک‌ها به جای افزایش تسهیلات خود در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه، عمده تمرکز خود را بر روی بخش سرمایه در گردش می‌کنند، گفت: اکنون 4 سال است که به هیچ وجه وارد طرح‌های ایجاد نمی‌شوند و در حال حاضر نیز در طرح‌های توسعه نیز به سختی وارد می‌شوند.
حسینا تاکید کرد: بانک‌ها فقط به دنبال این هستند تسهیلاتی خود را در قالب سرمایه در گردش به تولیدکنندگان اعطا کنند تا بتوانند کمتر از یک سال مبلغ پرداخت شده به تولیدکننده را به همراه سود مد نظر خود باز پس گیرند؛ به بیان کامل‌تر بانک‌ها به دلیل ترس از کاهش منابع، از ارائه تسهیلات بلندمدت گریزان هستند.
رئیس مجمع فعالان اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر به دلیل کشمکش‌های بانک مرکزی و بانک‌ها در ارائه تسهیلات بدون ضامن چه افراد عادی و یا چه تولیدکنندگان نمی‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند و طی دو ماهه اخیر این مسئله خود را از طریق اتاق بازرگانی و مجمع فعالان اقتصادی و دیگر نهاد‌ها پیگیری کرده‌ایم. مطمئنا با تدوام چنین مسئله‌ای بخش تولیدی کشور خدشه دار خواهد شد.
پایان پیام//

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/678552/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه عبری: احساس ناامنی موجب گرانی در اسرائیل شده است

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

سورپرایز تازه پژو در بازار؛ ایران خودرو از فروش محصول محبوب صرف نظر کرد؟

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

وزیر دارایی اسرائیل شرایط اقتصادی تل آویو را وخیم توصیف کرد

توقیف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در قم

چرا از تورم متنـفریم؟

افغان‌ها بازارهای زعفران را تصاحب کردند

برنج و شکر با قیمت مصوب عرضه می‌شود؛ گران نخرید

سرانه مصرف لبنیات به 40کیلو رسید

صنعت آبزیان در تور بازارهای موازی

خلاصه آموزه‌های 7 کتاب استفان کاوی در یک جلد

کنسرت داود آزاد در گرگان

شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش

برپایی نمایشگاه با آثار مردم

اماواگرهای آمار جدید سیما

افزایش جوجه‌‌ریزی آذربایجان شرقی به 6 میلیون قطعه در یک دوره

تولید 4.5 میلیون انواع تایر رادیال سواری در کویرتایر

اولویت پالایش نفت بندرعباس

شارژ نیرو در صنایع تبریز

سرعت بازرگانی 5 کیلومتری قطارهای باری

زنجیره‌ای کامل از خدمات 360 درجه‌ای لجستیک

رمزگشایی از ترددهای نوروزی

بحران سرپرستی در استقلال

امشب؛ آماده برای تکمیل ظرفیت

چرا از اول نمی‌گویید؟

شهرآورد اصفهان با یک ذوب‌آهن عجیب

نه؛ پول کافی نبود!

وزیر ارتباطات: امسال سال طلایی پروژه فیبر نوری است

مشخصات کامل پلی‌استیشن 5 پرو فاش شد

سرمایه‌گذاری اپل در ویتنام افزایش می‌‌‌یابد

افزایش 12درصدی ترافیک مرسولات پستی در سال 1402

پرداخت ما‏‏‌به‏‏‌التفاوت سود قطعی و علی‏‏‌الحساب بانک سامان

آینده مهندسی و ارزش‌‌‌آفرینی

هدایت مهارت‏‏‌ها در مسیر اولویت‏‏‌ها

زنجیره فولاد - 1403/01/29

بازار فولاد - 1403/01/29

بازار آتی - 1403/01/29

مس رکورد قیمتی دوساله را شکست

طلای سرخ در اوج

اعلام دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل صنوف

امکان بخشودگی جرایم مالیاتی با تکمیل اظهارنامه برآوردی

اثر ناامنی اقتصادی بر بازار تجهیزات پزشکی

نقص خطرناک سایبرتراک

خطر اخراج در کمین کارکنان تسلا

بازبینی آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها

درآمد دولت از خودرو چقدر بود؟

افزایش تولید نفت ایران

پروژه بنزین‌‌‌‌‌سازی پالایشگاه تهران

افزایش وابستگی قاره‌سبز به واردات نفت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی