بازار آریا

آخرين مطالب

بازار به وین خوشبین است/ کاهش قیمت دلار و خودرو و سکه در آستانه احیای برجام/ بازار نفت تحت تاثیر مذاکرات قرار گرفت نفت و گاز

بازار به وین خوشبین است/ کاهش قیمت دلار و خودرو و سکه در آستانه احیای برجام/ بازار نفت تحت تاثیر مذاکرات قرار گرفت
  بزرگنمايي:

بازار آریا - بازار ارز، سکه، خودرو و نیز بازار جهانی نفت به استقبال مذاکرات هسته ای در وین رفته و نسبت به روند این نشست خوشبین هستند.

به گزارش خبر فوری، به صدا درآمدن زنگ بازگشت به برجام، باعث شده اقتصاد ایران پیش از موعد تکانی بخورد. پس از یازده روز تنفس در مذاکرات و رایزنی‌ سیاسی هیات‌ های مذاکره کننده در پایتخت‌ها، مذاکره‌کنندگان روز سه ‌شنبه به وین بازخواهند گشت. بسیاری معتقدند این دور از مذاکرات، آخرین دور مذاکرات خواهد بود و بعد از پایان مذاکرات، برجام احیا خواهد شود. همانطور که حدس زده می شد انتشار اخبار امیدوار کننده از وین در روزهای اخیر (اینجا بخوانید)، باعث شده عناصر و شاخص های اقتصادی نیز تکانی جدی بخورند.
بررسی نشان می دهد از طرفی، بازار نفت خود را آماده پذیرایی از ایران می کند و از طرف دیگر، نرخ ارز، قیمت طلا و برخی شاخص های اقتصادی دیگر نیز کاهش یافته است. در این گزارش سعی داریم مروری بر وضعیت این شاخص های امروز داشته باشیم.
بازار نفت تحت تاثیر بازگشت ایران قرار گرفت
در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته‌ ای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا که ممکن است منجر به لغو تحریم ‌ها و افزایش عرضه نفت ایران به بازار جهانی شود، قیمت نفت امروز شاهد کاهش بود.
به گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که روز دوشنبه به بالاترین رقم 7 سال گذشته یعنی 94 دلار رسیده بود، امروز با 16 سنت معادل 0.17 درصد کاهش به 92 دلار و 53 سنت رسید.
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه مارس با 2 سنت معادل 0.02 درصد افت به 91 دلار و 30 سنت رسید.
به گزارش cnbc آمریکا، این کاهش قیمت ارتباط مستقیمی با افزایش خبرهای مثبت از وین و احتمال بازگشت ایران به جمع صادرکنندگان اصلی نفت دارد. ادوارد مویا (Edward Moya) تحلیلگر اقتصادی در این رابطه به cnbc گفت: «با توجه به اینکه انتظار می رود تقاضای نفت خام به طور پیوسته در بقیه سال افزایش یابد، بازار نفت کاملاً تحت تأثیر ریسک های عرضه و مسائل ژئوپلیتیک قرار دارد.»
cnbc البته معتقد است کاهش قیمت نفت می تواند موقتی باشد. کمپانی آرامکو عربستان روز شنبه اعلام کرد که قیمت تمام گریدهای نفت خامی را که می فروشد، افزایش می دهد. این اتفاق ممکن است به زودی قیمت نفت را دچار نوسان کرده و باعث افزایش مجدد آن شود.
همچنین، در ایالات متحده، پالایشگاه های تگزاس روز جمعه به دلیل قطع برق ناشی از سرمای هوا و طوفان در سراسر شهر از تولید خارج شدند. این پالایشگاه ها اکنون به روند فعالیت خود بازگشته و کار خود را از سر گرفته اند. این اتفاق نیز می تواند باعث نوسانات قیمت نفت شده باشد.
کاهش نرخ ارز؛ بازار ارز به وین خوشبین است
بررسی ها نشان می دهد قیمت دلار در صرافی ‌های بانکی امروز سه ‌شنبه 19 بهمن با 431 تومان کاهش، 26.017 تومان معامله شد. طی معاملات امروز، 26.240 تومان بیشترین قیمت و 26.006 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است. قیمت دلار در بازار آزاد نیز 26.250 تعیین شد.
بازار سکه و طلا هم نزولی شد
در بازار امروز، سکه امامی نسبت به روز قبل ، با 55 هزار تومان کاهش، 11 میلیون و 850 هزار تومان نرخ گذاری شد.​ قیمت سکه برخلاف هفته‌ های قبل نزولی شده است.
همچنین، امروز قیمت طلا 18 عیار در بازار، روند نزولی را تجربه کرد و هر گرم آن نسبت به روز گذشته، یک میلیون و 170 هزار و 500 تومان نرخ گذاری شد.
همچنین هر مثقال طلا 18 عیار با کاهش 0.92 درصدی نسبت به روز قبل 5 میلیون و 67 هزار تومان معامله شد.
بازار خودرو تحت تاثیر بازار ارز قرار گرفت
به‌اعتقاد نمایشگاه ‌داران خودرو نوسانات قیمت ارز عاملی شده است تا برخی دست از کسب سود بیشتر بردارند و اقدام به فروش محصولات خود کنند. بررسی بازار نشان می ‌دهد در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی از 2 تا 12 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش تسنیم، در بازار امروز پراید 111 با قیمت 189 میلیون تومان، ساینا 193 میلیون تومان، تیبا 180 میلیون تومان، کوییک دنده‌ای 195 میلیون تومان، تیبا صندوقدار 171 میلیون تومان و تیبا 2 با قیمت 176 میلیون تومان به فروش می ‌رسد.
علاوه بر این کوییک آر 196 میلیون تومان، سمند ال‌ایکس 249 میلیون تومان، پژوپارس 265 میلیون تومان، پژو206 تیپ2 با قیمت 250 میلیون تومان و پراید 131 با قیمت 176 میلیون تومان مورد معامله قرار می ‌گیرد.
قیمت موبایل هم کاهش می یابد؟
چندی پیش خبرآنلاین در گزارشی از این نوشت که بر اساس پیش بینی فعالان بازار موبایل، اگر مذاکرات هسته‌ ای روند بهتری پیدا کند و نرخ دلار نزولی شود، قیمت موبایل هم تا پایان بهمن 1400 کاهشی می‌شود. حالا مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تهران این پیش بینی را تایید کرده است. او در مصاحبه با تجارت‌نیوز گفته که روند کاهش قیمت موبایل در میانه بهمن آغاز شده است.
مهدی محبی در این رابطه گفت: «بازار موبایل تحت تاثیر دلار نیمایی قرار دارد که قیمت آن هم تا حدودی در حال کاهش است. در نتیجه قیمت‌ها در این بازار نیز نسبتا روند نزولی دارد.»
محبی توضیح داد: « 95 درصد محصولات موجود در بازار تلفن همراه، از طریق واردات تامین می‌شوند و تنها 5 درصد آنها تولید داخل است. تغییرات قیمت دلار به هر حال روی چنین بازاری اثر می‌گذارد؛ هر چند که کم.»
اقلامی که روند افزایشی داشته اند
اگرچه برخی شاخص های اقتصادی امروز روند کاهشی داشته اند اما هنوز همه اقلام کاهش قیمت را تجربه نکرده اند. بر اساس بررسی های اخیر، قیمت لوازم خانگی در بازار دائما در حال افزایش است. همچنین، قیمت گوشت نیز امروز افزایش قیمت قابل توجهی داشت. قیمت گوشت قرمز که طی هفته های گذشته روند افزایشی گرفته بود در روزهای اخیر به رقم های نجومی رسیده است. همچنین، غالب اقلام خوراکی و لبنیات نیز اگرچه با افزایش قیمت مواجه نبوده اما روند کاهشی هم نداشته اند.
باید صبر کرد و دید سرانجام نوسانات بازار ارز و تاثیرات سیاسی باعث تغییر شرایط اقتصادی مردم و مشاهده تغییرات در کف بازار می شود یا نه.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/676435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی حساس گرانی برای خودروهای وارداتی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

خرید و فروش سهمیه ارزی در فرودگاه ها!

دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس

رشد اقتصادی جامعه و رونق معیشت مردم مرهون تلاش کارگران است

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

پژو پارس چقدر گران شد؟

بازدید استاندار از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

16 میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

الکساندر چفرین: سوپرلیگ پروژه‌ای غیراخلاقی و عواقب آن ویرانگر خواهد بود

جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق

استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

این افراد می توانند تا دو سال از مالیات معاف شوند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است

ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد

بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی 140هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

آلزایمر ارزی دولتمردان

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش سراوان + عکس

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است

کارگران سربازان جنگ اقتصادی و معلمان سربازان جنگ فرهنگی هستند

حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

آمریکا عامل همه جنگ‌ها در دنیا است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی