بازار آریا

آخرين مطالب

از تاثیر توافق بر بورس تا غم نان گزارش ويژه

از تاثیر توافق بر بورس تا غم نان
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد- امیرکلهر : در کنار اتفاقات اجتماعی روز، فضای اقتصادی شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی با چند سوژه روزها را پشت‌سر می‌‌‌‌‌گذارد. سوژه‌‌‌‌‌هایی که به اعتقاد برخی از افراد عامل ناامیدی این روزهای مردم است و با تحول در این حوزه‌‌‌‌‌ها، به مرور شاهد بازگشت آرامش به فضای جامعه خواهیم بود.
سوژه اول؛ برجام
چه می‌شود و چه نمی‌شود، محور نوشته‌‌‌‌‌ها است. اینکه اگر برجام تا پایان امسال احیا شود؛ چه اتفاقاتی در فضای اقتصادی کشور می‌‌‌‌‌افتد. اینکه سیاستگذاران کشور چه کنند که این‌بار برجام پایدار باشد، مزایای این اتفاق برای مردم، معیشت آنها، کسب‌‌‌‌‌وکارشان، تاثیرش در بورس و بازارهای مالی، تولید و صادرات و... از جمله این نوشته‌‌‌‌‌ها است. مثلا سیامک قاسمی، فعال اقتصادی در توییتر خود در این رابطه نوشته بود که «اگر بعد از برجام ورود سرمایه‌‌‌‌‌گذاران، شرکت‌ها و محصولات آمریکایی به ایران ممنوع نمی‌‌‌‌‌شد، ترامپ که هیچ، 10 تا ترامپ هم جرات خروج از برجام را نداشتند! تنها تضمین و راه مقابله با تحریم‌های بعدی، بازگشتن به اصول تجارت آزاد است، وگرنه با ایزوله‌کردن کشور همیشه امکان تحریم وجود دارد.‌» و در نقطه مقابل این توییت، امیر‌حسین ثابتی، مجری صداوسیما در صفحه خود نوشته بود «آمریکایی‌ها برای چندمین‌بار اعلام کردند که اگر با ایران به توافق برسند، هیچ تضمینی نمی‌دهند که دولت بعدی آمریکا نیز به تعهداتش عمل کند! اما همزمان از ایران می‌خواهند تا تمام دولت‌‌‌‌‌های بعدی نیز به تعهدات ایران پایبند باشند! دلیلی از این واضح‌تر لازم است که نباید با آمریکا توافق کرد؟!» و البته در رابطه تاثیر توافق برجام بر بورس هم شاهین چراغی، فعال حوزه بورس در صفحه خود نوشته بود که «توافق چندین مزیت عمده برای بازار سرمایه دارد: 1-دسترسی دولت به منابع مالی فروش نفت برای کسری‌بودجه. 2-کاهش حجم فروش اوراق در بازار. 3-افزایش حجم و تسهیل صادرات شرکت‌ها. 4-کاهش بهای تمام‌شده واردات. 5-امکان ‌‌‌‌‌ورود سرمایه‌گذارخارجی. 6-افزایش حاشیه سود شرکت‌ها. 7- قابل پیش‌بینی‌شدن قیمت ارز.‌»
سوژه دوم؛ فراموشی شعارها
در کش و قوس صحبت از مذاکرات هسته‌‌‌‌‌ای و پیش‌‌‌‌‌بینی و تحلیل از وضعیت آن و تاثیرش در فضای کشور، نوشتن از وضعیت واحدهای تولیدی و شرکت‌ها هم جای خاصی در میان نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و دغدغه‌‌‌‌‌ها دارد. امنیت سرمایه‌‌‌‌‌گذاری و ایجاد شرایط باثبات در تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی و جلب‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌گذاران به فضای اقتصادی کشور جزو نوشته‌‌‌‌‌ها است، اما لازمه این اتفاق، پایبندبودن مسوولان به حرف‌‌‌‌‌ها و وعده‌‌‌‌‌هایشان است. مسوولانی که تا قبل از تکیه‌زدن بر کرسی مدیریت، شعارها و وعده‌‌‌‌‌هایی داده‌‌‌‌‌اند و حالا که سکان اداره کشور را در دست گرفته‌‌‌‌‌اند، راه دیگری را در‌پیش گرفته‌‌‌‌‌اند. برای مثال مسعود خوانساری، ‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در صفحه خود با اشاره به گزارشی که از پایش امنیت سرمایه‌‌‌‌‌گذاری در ایران منتشر شده، نوشته بود که این گزارش نشان می‌دهد « نامناسب‌ترین مولفه امنیت سرمایه‌گذاری که فعالان اقتصادی را بیش از همه آزار می‌دهد عمل‌نکردن مسوولان به وعده‌هاست. صدها وعده عملی‌نشده و حتی گاه برخلاف قول‌ها عمل‌کردن، سرمایه‌گذاران را از شروع کار دلسرد کرده است.‌»
حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در توییتر خود نوشته بود: «رانت‌‌‌‌‌جویان تسهیلات تکلیفی ارزان‌قیمت، گزارش شامخ دی‌ماه را دستمایه هشدار برای بروز فاجعه رکودی کرده‌اند. سایه رکود سال‌هاست که بر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند و حاصل ضعف عوامل و زمینه‌های رشد پایدار است. مبادا سیاستمداران اسیر یا سوار موج‌های خبری شوند.‌»
سوژه سوم؛ گرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سفره بی‌جان مردم
غم نان دغدغه خیلی‌‌‌‌‌ها شده است. نان که در زیرمجموعه آن، قسط، حقوق کم، بی‌ارزش شدن پول ملی، گرانی گوشت و مرغ و ماهی، هزینه‌‌‌‌‌های اجاره خانه و حمل‌ونقل و... قرار می‌گیرد. با افزایش قیمت برنج، این دغدغه در فضای شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی پررنگ‌‌‌‌‌تر هم شده است؛ «اسنپ مسیری 80‌تومن، برنج کیلویی 100تومن، گوشت کیلویی 200‌تومن، داروی چند صد تومنی، کفش یک‌میلیونی، هزینه بیمارستان چند‌میلیونی، گوشی موبایل 30 میلیونی، ماشین بی‌کیفیت چند‌صد میلیونی، خونه‌‌‌‌‌ چندمیلیاردی با چه زبانی ارزون‌‌‌‌‌تر درمی‌‌‌‌‌آید؟» در این میان انتقاد از دولتمردان سیزدهم و یادآوری وعده‌‌‌‌‌های آنها و به سخره‌گرفتن شعارهایشان در این شرایط اقتصادی که مردم با آن درگیر هستند، جزو نوشته‌‌‌‌‌ها است. در روزهای گذشته خیلی به صحبت‌‌‌‌‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم اشاره شد که بیان کرده بود با وجود گرانی مواداولیه هنوز هم می‌توان با یک‌میلیون تومان شغلی را ایجاد کرد. در این سوژه دست بالا را افراد عادی در شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی داشتند، نه چهره‌‌‌‌‌ها و فعالان حوزه‌‌‌‌‌های مختلف که شاید به مصلحت حرفی در این رابطه نزده‌‌‌‌‌اند. افرادی که درباره این مساله می‌نوشتند به این نکته اشاره می‌کردند‌ که وزیر دولت ابراهیم رئیسی قرار بود با یک‌میلیون تومان شغل ایجاد کند، اما حالا یک کیسه برنج 10‌کیلویی شده است یک‌میلیون تومان. مبارکمان باشد. یا به وزیر و دیگر دولتمردان این پیام را می‌دادند که ایجاد شغل با یک‌میلیون تومان را نمی‌‌‌‌‌خواهیم اما برنج ارزان و ایرانی را حتما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم. افرادی در این رابطه نوشتند که تیر‌ماه1400 وقتی دولت را تحویل گرفت برنج 30 تا 40 هزار تومان بود؛ 6‌ماه نگذشته برنج به 100هزار تومان رسید و عده‌‌‌‌‌ای هم صحبت‌‌‌‌‌های گذشته رئیس دولت سیزدهم را یادآوری کردند «گفتید باید رابطه کالای اساسی با ارز قطع شود، یا گفتید باید به استقلال کشاورزی برسیم؟ کاش در جریان باشید برنج به کیلویی 100 هزارتومن رسیده است.‌» و افرادی هم بودند که آینده را اینطور پیش‌‌‌‌‌بینی می‌کردند‌ «با تداوم این روند و عدم‌گشایش خارجی شرایط در سال آینده منتهی می‌شود به توزیع کوپن. کوپن کالاهای اساسی شامل برنج و گوشت و مرغ و روغن و شکر و لاستیک و امثالهم.‌» و با کنایه خطاب به دولتمردان می‌نوشتند که حتما در آینده هم می‌گویند نفوذی‌‌‌‌‌ها و لیبرال‌‌‌‌‌ها یا هماهنگ‌نبودن قوا با یکدیگر مانع پیش‌رفتن کارها در مسیر بهبود زندگی مردم شد. اشاره آنها به صحبت‌‌‌‌‌های برخی از مسوولان است که در گذشته اختلافات بین قوا را عامل کندی یا پیش‌نرفتن کارها معرفی می‌کردند‌ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و یکدست‌شدن قوا، این اتفاق را عاملی برای پیشبرد سریع و تغییر و تحولات مثبت در زندگی مردم معرفی می‌کردند.

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/676154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعطیلی پنجشنبه ها شامل کارگران هم می‌شود؟

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست

آغاز اجرای طرح تکمیل فاضلاب شهرستان کاشان

کاهش قیمت دلار متوقف شد؟

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

شناسایی 171 تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای اقتصادی کرمانشاه

رئیسی به سمنان سفر کرد

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف‌های فرهنگی است

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

توزیع اسکناس درشت، تورم را بالا می برد؟

چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

کشف 6 دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه

رئیس جمهور وارد سمنان شد

مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

مراسم یادبود باستانی پاریزی در بنیاد افشار

بزرگداشت اصغر فرهادی در کلمبیا

اجرای کنسرت «هزار دف» در پالنگان

آغاز مجموعه «هیس، هیچی نیس!» در شبکه 2

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد

تبعات چالش اتوبوسی در بازار گردشگری

قدرت کسب و کارهای کوچک در بهبود پایداری جامعه

عملیات منابع انسانی: راهنمای ضروری برای نقش‏‏‌ها و مسوولیت‏‏‌ها

درس عبرتی برای حمل و نقل دریایی

راز سقوط یک پل

همنشینی نفرت‌انگیز این دو کلمه!

اوسمار سر«فراز» می‌شود؟

روی لوگو پا نمی‌گذارم!

مردی فقط با یک چهره!

سردار در پی شانس

شرکت بایدو سیستم عامل هوشمند معرفی کرد

موتورولا اج50 پرو، وارد بازار اروپا شد

اپراتورها شبکه 2G را خاموش کردند

رشد تولید ناخالص داخلی سوئد به کمک هوش مصنوعی

گره کور سیاستگذاری در بازار موبایل

زنجیره فولاد - 1403/01/30

بازار فولاد - 1403/01/30

بازار آتی - 1403/01/30

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی