بازار آریا

آخرين مطالب

قنات‌های خراسان جنوبی جان گرفت اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - ایجاد سازه‌های آبخیزداری جانی دوباره به بسیاری از قنات‌های خراسان جنوبی داده و به گفته معاون اداره کل منابع طبیعی استان درخواست‌های مردمی برای احداث این سازه‌های معجزه گر افزایش پیدا کرده است.

ایجاد سازه‌های آبخیزداری جانی دوباره به بسیاری از قنات‌های خراسان جنوبی داده و به گفته معاون اداره کل منابع طبیعی استان درخواست‌های مردمی برای احداث این سازه‌های معجزه گر افزایش پیدا کرده است.
به گزارش بازارنیوز، امروز بحران آب، مخصوص ایران نیست، بلکه تمام جهان به این نظریه رسیده‌اند که دسترسی آسان به آب آسان نیست، اما این چالش در ایران و البته استان‌های کویری و به ویژه خراسان جنوبی همچون نیشتری هر روز زخمی عمیق‌تر بر جای می‌گذارد.
زخمی که امروز تمام کارشناسان در تمام حوزه‌های کشور اذعان دارند، تنها آبخیزداری است که علاج سریع بحران‌های ناشی از خشکسالی خواهد بود.
گفته شده در سال آبی جاری خشکسالی بیش از دو هزار و 700 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرده است، از سوی دیگر تغییر اقلیم باعث شده بارندگی‌ها به موقع نباشد.
علاوه بر این، بارندگی‌ها به صورت رگباری شده، تا جایی که بیشتر آب به جای نفوذ در خاک و سفره‌های زیرزمینی تبدیل به رواناب شده علاوه بر خسارت‌های فراوان، از دسترس خارج می‌شود.
بر اساس گزارش مدیریت بحران استان تنها در پی بارندگی‌های اردیبهشت ماه امسال، و بروز سیلاب، 174 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی خسارت وارد شده است.
به طور حتم این تغییر رفتار طبیعت به دنبال خسارت‌های بی شمار انسانی به محیط زیست و منابع طبیعی بوده است.
از برداشت بی رویه مراتع گرفته تا قطع و آسیب به درختان. آسیب‌هایی که دودش به چشم خودمان رفته و امروز با بایر شدن بیش از 60 درصد قنات‌ها، خالی شدن روستا‌ها از سکنه و نابودی کشاورزی و دامداری مواجه شده‌ایم.
آبخیزداری مدیریت بحران در خشکسالی و‌تر سالی
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: آبخیزداری و آبخوان داری مدیریت بحران در خشکسالی و‌تر سالی و عامل کاهش خسارات ناشی از سیل و خشکسالی است.
محسن یوسفی در ادامه توضیح می‌دهد: ما در‌تر سالی سیلاب‌ها و خسارات ناشی از آن را داریم، و آماری که از خسارت‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد هر جایی که سازه آبخیزداری احداث شده و یا از قبل سازه‌ای در آن حوزه بوده، آمار خسارت، چه در خسارت به اراضی کشاورزی، چه مناطق مسکونی و زیر ساخت‌ها، اعم از راه و برق و … به حداقل ممکن رسیده است.
وی معتقد است کاهش خسارت در خشکسالی‌ها نیز به این سازه‌ها وابسته است، و نشان داده آبخیزداری نقش بزرگی در این زمینه ایفا می‌کند.
یوسفی با اشاره به اینکه ما در خشکسالی کمبود آب را داریم، می‌گوید: در استان ما حدود 45 درصد جمعیت روستایی هستند و این جمعیت به طور مستقیم معیشتشان به آب وابسته است، هر چند باید این طور بگوییم که معیشت همه غیر مستقیم به آب وابسته است، چون عده زیادی از ساکنان شهری در استان ما به نوعی ملک و زمین کشاورزی در روستا دارند.
قنات‌های خراسان جنوبی جان گرفت|سازه‌های معجزه گر آبخیزداری
وی ادامه داد: بر اساس اسناد و شواهد موجود هر جا که ما سازه آبخیزداری بالا دست قنات و منابع آبی داشتیم آن روستا نسبت به روستا‌های مجاور یا غیر مجاور کمتر با اثرات خشکسالی مواجه شده است، چون آن سازه آبخیزداری منبع آبی آن‌ها را تغذیه کرده است، حتی اگر روستا‌ها به مشکل آب برخورد کردند آمار نشان می‌دهد این روستا‌ها با وجود سازه آبخیزداری دیرتر از بقیه روستا‌ها دچار مشکل شده است.
وی به نقل از کشاورزان و دامداران یادآور می‌شود: کشاورز، روستایی و دامدار به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند، «با توجه به سازه‌ای که بالا دست قناتمان ایجاد شده در بارندگی‌های زمستان 99 یا اردیبهشت 1400 آب چاه یا قناتمان تا پاییز 1400 تأمین شده است».
وی اضافه می‌کند: لذا این تعریف که آبخیزداری و آبخوان داری مدیریت بحران در خشکسالی و‌تر سالی است در این جا کاملاً صدق می‌کند و نشان می‌دهد هیچ پروژه‌ای غیر از آبخیزداری نیست که در هر دو حالت‌تر سالی و خشکسالی بتواند این طور بارندگی‌ها را مدیریت کند، اثباتش هم گفته‌های خود بهره برداران است که به این موضوع اذعان دارند.
وی توضیح می‌دهد: وقتی درخواست‌های مردمی برای احداث سازه‌های آبخیزداری در بالا دست قنات یا چاه آب کشاورزی طی سه سال اخیر به عنوان مثال از 100 یا 200 درخواست به هزار و دو هزار مورد رسیده، اثباتی بر این تعریف بنده از آبخیزداری است.
اثرات آبخیزداری
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می‌گوید: با توجه به مستنداتی که داریم آماری که طی سال‌های مختلف از اجرای سازه‌های آبخیزداری داشته‌ایم، هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری 530 متر مکعب استحصال آب در هر سال دارد، از فرسایش 9 تن خاک در هکتار جلوگیری می‌کند، و کنترل رسوب را به میزان 6 تن در هکتار مدیریت می‌کند، همچنین اجرای هر هکتار آبخیزداری در بحث دامداری باعث افزایش 120 کیلوگرم علوفه در هکتار می‌شود.
وی با اشاره به پروژه شهرک هاشمیه، یادآور می‌شود: این سازه در بالا دست سطح عظیمی از اراضی کشاورزی و جاده مواصلاتی بیرجند، سرایان فردوس و چندین روستا اجرا شده، در بارندگی اردیبهشت ماه امسال و نیز بارندگی‌های چند روز اخیر که منجر به سیل بزرگی شده بود، به بهترین شکل از وقوع خسارات سنگین جلوگیری کرد.
با توجه به مستنداتی که داریم آماری که طی سال‌های مختلف از اجرای سازه‌های آبخیزداری داشته‌ایم، هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری 530 متر مکعب استحصال آب در هر سال دارد، از فرسایش 9 تن خاک در هکتار جلوگیری می‌کند، و کنترل رسوب را به میزان 6 تن در هکتار مدیریت می‌کند
به گفته وی در این پروژه 8 میلیارد تومان هزینه شده، در حالی که اگر این سازه‌ها اجرا نمی‌شد، به زیرساخت‌های پایین دست بیش از 100 میلیارد تومان خسارت وارد می‌شد.
محسن یوسفی با اشاره به تأثیرات سازه‌های آبخیزداری و مقایسه‌ی آن با سازه‌های بزرگ مقیاس، و هزینه‌ای که صرف اجرای این سازه‌ها می‌شود، توضیح می‌دهد: هزینه اجرای سازه‌های آبخیزداری در مقابل سازه‌های بزرگ مقیاس قابل قیاس نیست، این در حالی است که اثراتش چندین برابر آنهاست.
قنات‌های خراسان جنوبی جان گرفت|سازه‌های معجزه گر آبخیزداری
وی ادامه داد: سازه‌های آبخیزداری حداقل تبخیر را نسبت به سازه‌های بزرگ مقیاس دارد، و این برای استانی مانند خراسان جنوبی با بیش از 300 روز آفتابی بسیار ارزشمند است.
یوسفی با اشاره به اینکه در سازه‌های آبخیزداری برعکس سازه‌های بزرگ مقیاس نگهداشت آب مد نظر نیست یادآور می‌شود: آبخیزداری با افزایش زمان تمرکز و مدیریت روان آب باعث می‌شود که حجم بیشتری از آب به سفره‌های زیر زمینی نفوذ کند، همچنین با توجه به اینکه، در این سازه‌ها از لوله‌های تخلیه استفاده می‌شود آب کم کم تخلیه شده و بهره برداران انسانی و اکوسیستم طبیعی از آن بهره مند می‌شوند.
احیای قنوات
وی به این نکته نیز اشاره می‌کند که یکی از معیار‌های اصلی در اجرای سازه‌های آبخیزداری این است که سازه تا جایی که امکان دارد در بالا دست منابع آبی باشد؛ و البته در مکانی که از بروز خسارات به زیرساخت‌ها جلوگیری کند.
یوسفی می‌گوید: این مکان‌یابی‌ها باعث شده قنات‌هایی که در طول 20 سال به مرور خشک شده بودند، با بارندگی و اجرای سازه آبخیزداری مجدد احیا و منجر به برگشت جمعیت آن روستا شود. یا قنات‌هایی داشتیم با دبیِ 2 لیتر در ثانیه که حتی به 15 لیتر در ثانیه افزایش یافته است.
وی تاکید می‌کند: پایداری جمعیت تنها با توسعه عمرانی امکان پذیر نیست، ما اگر درآمد را به روستا‌ها برگردانیم توسعه عمرانی روستا خود به خود انجام می‌شود، چون ما در کنار درآمد امید به زندگی را به جامعه روستایی بر می‌گردانیم.
در حال حاضر دو هزار و 176 سازه داریم که حجم آبگیری این مخازن در یک بارندگی حدود 83 میلیون متر مکعب است
وی ادامه داد: در سال‌های 97 و 98 و 99 از اعتبارات صندوق توسعه ملی حدود 72 میلیارد تومان اعتبار داشته‌ایم با این مبلغ 260 سازه اعم از خاکی و سنگی اجرا شد، که اثر گذاری آن روی 402 منبع آبی بوده است، این منابع آبی 36 هزار خانوار را با جمعیت 110 هزار نفر پشتیبانی می‌کند، یعنی با 72 میلیارد تومان طی سه سال توانسته‌ایم باعث کاهش مهاجرت و ماندگاری این جمعیت در روستا‌ها و البته افزایش درآمد آن‌ها شویم.
به گفته وی حجم عملیاتی پروژه‌ها یک میلیون و 600 هزار مترمکعب بوده که در مساحت 84 هزار هکتار اجرا شده است، این حجم و مساحت 259 روستا را شامل می‌شود.
وی با اشاره به این که حجم آبگیری این 260 سازه، 6 میلیون و 500 متر مکعب است، می‌افزاید: در حال حاضر دو هزار و 176 سازه داریم که حجم آبگیری این مخازن در یک بارندگی حدود 83 میلیون متر مکعب است.
افزایش شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی
وی به اذعان فرمانداران شهرستان‌ها تصریح می‌کند: آبگیری این سازه‌ها باعث شده تا تعداد تانکر‌های آبرسانی به روستا‌های ما صفر شود یا به حداقل برسد، بر همین اساس اجرای این طرح‌ها باعث ارتقا شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی در یک جامعه می‌شود.
یوسفی اضافه می‌کند: همه به این امر اذعان دارند که آبخیزداری راهکار با اولویت، در ترسالی و خشکسالی است، مشاهده کردید نظر مثبت مقام معظم رهبری به این راهکار باعث شد، تخصیص اعتبارات ویژه از صندوق توسعه ملی را داشته باشیم.
/بازار

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/673297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنگ خطر رکود غیرتورمی

هیات اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی در کشور

پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

چالشی در خصوص تأمین و قیمت کالای شکر خوزستان ایجاد نشود

در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران

واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ببینید | بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید!

دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور

وصول مطالبات 11 هزار میلیاردی در پرونده‌های اقتصادی

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افزایش نابهنگام کارمزد پیامک بانکی/ عکس

تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

2 راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

قیمت نفت افزایش یافت

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه 4 اردیببهشت 1403؛ قیمت امروز اطلس و شاهین

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی