بازار آریا

آخرين مطالب

آنچه اوکراین می‌تواند از فنلاند بیاموزد مقالات اقتصاد جهاني

آنچه اوکراین می‌تواند از فنلاند بیاموزد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد -ابراهیم رضایی راد : درست بیش از 82 سال پیش، سربازان فنلاندی توانستند در مقابل ارتش سرخ شوروی به موفقیت دست پیدا کنند. آنها توانستند ارتش سرخ شوروی را در شهر تولو جاروی شکست دهند. به گزارش فارن پالیسی پیروزی فنلاند در آن زمان یک پیام بزرگ را نشان می‌داد که ارتش سرخ شوروی شکست‌ناپذیر نیست. فنلاندی‌ها مجددا 10 هفته بعد شکست ارتش سرخ شوروی را تکرار و نشان دادند که موفقیت قبلی آنها تصادفی نبوده است.
فرماندهان ارتش سرخ و در راس آن استالین، تصور می‌کردند تصرف فنلاند مانند یک راهپیمایی آسان خواهد بود. از سال 1917زمان اعلام استقلال فنلاند از اتحاد جماهیر شوروی، این کشور دچار جنگ داخلی میان نیروهای بورژوازی معروف به سفید‌ها و بلشویک‌ها معروف به قرمزها بود که در نهایت پس از چند ماه درگیری با برتری سفید‌ها به پایان رسید. سال 1939 شوروی تصور می‌کرد که شرایط برای حمله به فنلاند مهیا شده است و با لشکر 20‌هزار نفری خود به شهر مرزی تولوجاروی حمله کرد. فنلاندی‌ها با نیروی 4‌هزار نفری خود به مدت 10 روز مقاومت و نیروهای ارتش سرخ را وادار به عقب‌نشینی کردند. یکی از فرماندهان ارشد فنلاند اعلام کرد ارتش سرخ در همان 10 روز بیش از 3 هزار نفر از دست دادند. ارتش سرخ آنقدر از پیروزی در این جنگ مطمئن بود که سربازان این کشور حتی لباس‌های زمستانی خود را همراه نیاورده بودند و تصور آنها این بود که تسخیر فنلاند بسیار راحت است. حادثه تولوجاروی معجزه کریسمس و نقطه عطفی در به اصطلاح جنگ زمستانی فنلاند بود. اگرچه پس از سه ماه کشور فنلاند با شوروی آتش‌بس اعلام کرد ولی تحقیر شوروی به حدی برای روزها ناگوار است که حتی در مدارس کتاب‌های تاریخی خود به آن اشاره نمی‌کنند. فنلاند برخلاف همسایه خود یعنی سوئد اعلام بی‌‌‌طرفی نکرد و حتی در دوران جنگ سرد در اوایل دهه 1980 نیز بیش از 67‌درصد مردم این کشور اعلام کردند در صورت تهاجم احتمالی دست به دفاع مسلحانه در مقابل تهاجم را صورت دهند. جنگ زمستانی فنلاندی‌ها به سایر کشورها نشان داد که یک کشور کوچک و از نظر نظامی ضعیف می‌تواند یک کشور بزرگ و برتر از لحاظ نظامی را به چالش بکشد و آنها را وادار به آتش‌‌‌بس کند. روایت تاریخی که می‌تواند الگوی مناسبی برای اوکراین در جنگ زمستانی احتمالی با روسیه باشد. چند نکته قابل‌توجه در جنگ فنلاند و ارتش سرخ وجود دارد که می‌تواند درس خوبی برای اوکراین و مردمان آن باشد. نکته اول اعتماد فنلاندی‌ها به کشورشان چه با لباس فرم و چه بدون لباس فرم بود که حکایت از وحدت و یکپارچگی مردم فنلاند داشت. نکته بعدی نقش پررنگ زنان این کشور به اسم گروه لوتاها بود که به نام لوتا وارد، نام‌گذاری شد که وظایفی مانند خدمات مراقبت‌های پزشکی، تولید مهمات و... را انجام می‌دادند. نکته بسیار مهم بعدی همراهی و یکپارچگی مردم فنلاند بود که حتی کمونیست‌‌‌های سرسخت، از دفاع مسلحانه حمایت کرده همین موضوع استالین را شگفت‌‌‌زده می‌کرد که سرخ‌های فنلاند همراه و به اندازه سفید‌های این کشور با ارتش سرخ می‌جنگیدند.
بر اساس آمار و ارقام و همچنین شواهد، دستیابی به وحدت ملی برای اوکراینی‌‌‌ها دشوار است چرا که به عنوان مثال کارمندان این کشور بیش از 2/ 6میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده و تلاش می‌کنند در سایر کشورها به خرید املاک بپردازند. بهتر است که دولت زلنسکی به یکپارچگی ملی و سازماندهی زن و مرد در خصوص جنگ احتمالی میان روسیه و اوکراین روی بیاورد. نیروهای اوکراینی باید از استراتژی‌‌‌های فنلاندی‌ها استفاده کنند. یکی از این استراتژی‌ها ایجاد گروه‌های کوچک اسکی فنلاندی بود. یکی از سربازان روسی می‌‌‌گفت که گروه‌های کوچک فنلاندی باعث عقب‌نشینی سربازان می‌شدند و زنجیره‌‌‌های تامین را قطع می‌کردند و بسیاری از تانک‌ها را با پرتاب کوکتل مولوتوف از کار می‌انداختند. کل ارتش میدانی فنلاند چند ماه قبل از حمله شوروی آماده شده بودند که این موضوع، زمان را برای آموزش و ایجاد استحکامات فراهم می‌کرد.
یکی از نکات منفی جنگ احتمالی روسیه و اوکراین برای اوکراین، آشنایی روسیه با مناطق اوکراین و شرایط آب و هوایی این کشور است که این موضوع در جنگ فنلاند برای شوروی وجود نداشت. اوکراین باید استراتژی مناسب با سرزمین خود را اتخاذ و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند. در 13 مارس 1940 جنگ زمستانی به پایان رسید. فنلاند 11‌درصد قلمرو خود را از دست داد اما مستقل ماند. روز بعد مانرهایم فیلد، مارشال کشور فنلاند و فرمانده اصلی جنگ سخنرانی کرد و بعدها رئیس‌جمهور این کشور شد و همیشه در خاطر مردم فنلاند از او به عنوان قهرمان یاد می‌شود. اگر چه اوکراین مانرهایم ندارد اما مطمئنا مردم اوکراین مانند فنلاندی‌ها در سال 1939 صلح و آرامش را دوست دارند و باید در این خصوص تلاش و برنامه‌‌‌ریزی‌های مناسبی در ارتباط با جنگ احتمالی داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/673132/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی حساس گرانی برای خودروهای وارداتی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

خرید و فروش سهمیه ارزی در فرودگاه ها!

دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس

رشد اقتصادی جامعه و رونق معیشت مردم مرهون تلاش کارگران است

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

پژو پارس چقدر گران شد؟

بازدید استاندار از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

16 میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

الکساندر چفرین: سوپرلیگ پروژه‌ای غیراخلاقی و عواقب آن ویرانگر خواهد بود

جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق

استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

این افراد می توانند تا دو سال از مالیات معاف شوند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است

ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد

بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی 140هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

آلزایمر ارزی دولتمردان

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش سراوان + عکس

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است

کارگران سربازان جنگ اقتصادی و معلمان سربازان جنگ فرهنگی هستند

حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

آمریکا عامل همه جنگ‌ها در دنیا است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی