بازار آریا

آخرين مطالب

دستاورد همتی و تیم اقتصادی دولت قبل، سرکوب بی‌سابقه ارزش پول ملی بود اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - یک پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه عناصر دولت دوازدهم می‌خواستند در سه سال پایانی، با اقدامات برنامه‌ریزی شده، سهم خود را از سفره انقلاب بردارند و بروند، افزود: فسادی که در این سه سال رخ داد به لحاظ حجم، به میزانی بود که ممکن است در طول یک قرن برای یک کشور اتفاق بیفتد.

یک پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه عناصر دولت دوازدهم می‌خواستند در سه سال پایانی، با اقدامات برنامه‌ریزی شده، سهم خود را از سفره انقلاب بردارند و بروند، افزود: فسادی که در این سه سال رخ داد به لحاظ حجم، به میزانی بود که ممکن است در طول یک قرن برای یک کشور اتفاق بیفتد.
«احسان سلطانی» افزود: دولت روحانی در چهار سال اول که به دنبال جمع‌آوری رأی از مردم برای دوره بعدی بود، در خصوص نرخ تورم و قیمت ارز با مردم مدارا کرد، اما در چهار سال دوم تا آنجا که توانست به مردم فشار آورد و اجحاف کرد و همه مشکلات و سختی­های ناشی از فساد و ناکارآمدی دولت را به تحریم‌ها نسبت داد، در حالی که تحریم در 4 سال اول هم بود. چرا دلار 3 تا 4 هزار تومانی در دور اول دولت، به 26 هزار تومان و حتی 29 هزار تومان در دوره دوم رسید؟
این کارشناس اقتصادی افزود: با این که قبل از تحریم‌های پیشین در طول 12 سال منتهی به سال 1390 قیمت ارز ثابت بود، در دور اول تحریم‌ها قیمت ارز حدود 3 برابر گردید، حتی در هشت سال دفاع مقدس قیمت ارز حدود 5 برابر شد، چگونه در سه سال پایانی دولت دوازدهم افزایش بی‌سابقه نرخ ارز رخ داد؟ وقتی واکاوی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که همه این اتفاقات برنامه‌ریزی‌شده بوده که متاسفانه به بهانه حمایت از تولید، اما جهت تامین منافع ذینفعان انجام شد. درواقع همه اتفاقاتی که در دو دوره دولت آقای روحانی رخ داد، با اهداف خاص دنبال شد، که در دور دوم سفته‌بازی، نوسانگیری و صعود قیمت دلار و سهام، مسکن و دارایی‌ها را در پی داشت و در این میان منافع کلان به اشخاصی رسید که دسترسی بیشتری به اطلاعات، منابع ارزی دولتی، وام­های بانکی و ... داشتند.
سلطانی ادامه داد: نمونه دیگر اقدامات هدفمند دولت دوازدهم، دلار‌هایی بود که به اشخاص حقیقی و بنگاه­های وابسته دادند، مانند گروه‌های خودروساز وابسته به جریان سیاسی اصلاح‌طلب که دلار‌های 4200 تومانی را بین خودشان تقسیم کردند و اصلا معلوم نشد کجا رفت و اصلاً بانک مرکزی این دلار‌ها را به چه کسانی فروخت؟ یا همین وام‌های بانکی که آقای همتی در سال 1399 توزیع کرد، به بنگاه‌هایی تعلق گرفت که وابسته به خودشان و هم جناحی‌های خودشان و البته سایر ذینفعان بود. در ابتدای سال بنگاه به اصطلاح تولیدکننده وام را می‌گرفت و در پایان سال، با کاهش ارزش پول 2 برابر سود می‌کرد. در 3 سال پایانی دولت دوازدهم، هر سال این روند تکرار شد و بنگاه‌ها و اشخاص وابسته به تیم اقتصادی دولت و سایر ذینفعان، با 18 درصد سود تسهیلات (از محل سپرده­های مردم)، بدون انجام هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی، با شوک‌های قیمت 50 درصد، منافع کلانی در آخر سال به دست می­آوردند. درواقع منافع و سود‌های کلانی فقط از نوسان­ها و مابه­التفاوت قیمت‌ها، مابه­التفاوت سود بانکی و نرخ تورم و شوک‌های قیمتی دولت­ساخته ایجاد شد که در طول تاریخ بی‌سابقه بود.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا این اقدامات از سر ناآگاهی یا سیاستی عمدی بود، گفت: به خاطر ناآگاهی نبود، آن‌ها در این بازی‌ها به دنبال منافع اشخاص و جناح‌های خود بودند و خیلی ساده‌انگارانه است که فکر کنیم در 2 دوره دولت به‌ویژه دولت دوازدهم بدون برنامه‌ریزی و بدون هدف خاصی کاری انجام‌شده باشد. حتی در این دوره، با بی‌ارزش شدن پول، بدهی­های بدهکاران بانکی به‌ویژه ابربدهکاران راحت بدهی‌شان تسویه شد. درواقع تسویه حساب بدهکاران بانکی در عمل با بی‌ارزش کردن ارزش پول اتفاق افتاد که همه این‌ها از شاهکار‌های آقای همتی و تیم اقتصادی دولت و سایر ذینفعان بود. آن‌ها آب را حسابی گل‌آلود کردند و از این آب گل­آلود، ماهی‌های درشتی گرفتند.
همتی ارزش پول ملی را کاهش داد
این اقتصاددان تصریح کرد: مهم‌ترین ایرادی که می‌توان به آقای همتی به عنوان رئیس­کل بانک مرکزی گرفت این بود که نه تنها در جهت حفظ ارزش پول ملی (به عنوان وظیفه کلیدی) اقدامی نکرد بلکه تا جایی که توانست تلاش کرد تا ارزش پول ملی کاهش پیدا کند. البته این سیاست توسط اشخاصی که وی با خودش به بانک مرکزی آورد تعقیب و اجرایی شد، چراکه توجیه همه آن‌ها این بود که اگر ارزش پول ملی کاهش پیدا کند، وضعیت تولید بهتر می‌شود و البته نه تنها تولید رونق پیدا نکرد که رانت‌های کلانی نیز خلق شد. شدت شوک‌های قیمتی و به‌ویژه قیمت ارز در حدی بود که نه تنها منافع حاصله در برابر خسارات و زیان­های وارده به اقتصاد و مردم ناچیز بود که اثرات مخرب آن در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.
وی افزود: البته تیم بانک مرکزی ابتدا می‌گفتند که همه چیز را به دست بازار می‌سپاریم تا بازار تعیین‌کننده باشد، اما نمی‌گفتند چگونه یک بازار رها و در هرج و مرج (آن هم در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌ها) می‌تواند یک سازوکار عادی داشته باشد. در سال 1399 قبل از اینکه حباب قیمت سهام فرو بریزد، همتی با چراغ سبزی که به بانک‌ها به‌ویژه به بانک‌های خصوصی نشان داد، با کاهش سود بانکی عملاً بازار‌های موازی را به هم ریخت و برخی رسانه‌های همسو و وابسته شروع کردند به تشویق مردم برای خرید سهام، دلار، طلا و ... و بخش قابل توجهی از سپرده‌های بانکی روانه بازار‌های موازی شد.
این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: خطای راهبردی (عمدی) بانک مرکزی علاوه بر کاهش نرخ سود بانکی و ورود سپرده‌ها به صورت پول پرقدرت به بازار ملتهب در ابتدای سال 1399، تزریق نقدینگی به بازار با افزایش تسهیلات بانکی بود، به صورتی که یکی از بالاترین نرخ­های تاریخی رشد پول و تسهیلات بانکی در سال 1399 رقم خورد. ورود پول پرقدرت به بازار تحت عنوان حمایت از تولید (و در اختیار دادن بخش مهمی از آن در اختیار بنگاه‌ها و اشخاص با دسترسی به وام) سوخت سفته‌بازی و نوسان‌گیری را تامین و موجب صعود قیمت نه تنها دلار و طلا و سهام، بلکه زمین و مسکن گردید. تبعات مخرب سیاست‌های دولت و بانک مرکزی نه تنها موجب صعود نرخ تورم و به فلاکت کشاندن عامه مردم شد، به صورتی که 3 سال افزایش شدید قیمت مسکن موجب گردید تا نه تنها خانواده‌های ایرانی قدرت خرید خانه را در شهر‌های کوچک و متوسط از دست بدهند که حتی توان پرداخت اجاره خانه را هم نداشته باشند. در همین حال ستون پنجم نحله­ها و رسانه­های اقتصادی همسو با تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی آتش کارزار سقوط ارزش پول ملی را تهیه می‌دیدند. همه این‌ها دستاورد و شاهکار آقای همتی و تیم اقتصادی دولت با سرکوب عامدانه و عالمانه ارزش پول ملی بود. عمق تخریب اقتصاد در حدی است که حتی با حفظ ارزش پول ملی در برابر ارز‌های خارجی، نرخ تورم در 3 سال آینده بالا خواهد بود، زیرا نرخ تورم بخش خدمات (و به‌ویژه هزینه مسکن) در حال رشد است.
به گزارش ایرنا، همواره بخش عمده‌ای از شرایط دشوار کنونی به تصمیماتی برمی‌گردد که در گذشته اتخاذ شده است. در این راستا، بررسی عملکرد «عبدالناصر همتی» رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی که تا 9 خرداد سال‌جاری سکان هدایت نهاد ناظر بازار پول کشور را در دست داشت، در کنار نکات مثبتی که در هر کارنامه‌ای دیده می‌شود، دارای نقاط ضعف بسیاری است به طوری که در این دوره شاهد رکوردزنی نرخ ارز و تورم هستیم. این در حالی است که همتی در ابتدای ورود به بانک مرکزی مهار این شاخص اثرگذار را که در حیطه مسئولیت‌های این بانک قرار دارد وعده داده بود، اما اینگونه نشد.
/ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/673014/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

نیسان آر383؛ ابرخودرویی از سال 1970 در ژاپن/ تصاویر

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

ذاکری: پیام امام در حوزه مسکن فراموش شد! باید به همان مسیر برگردیم / «آرامش قبرستانی» مسکن افتخاری ندارد / رکود مسکن، درمان مشکلات اقتصادی کشور نیست / سیاستگذاران از لجبازی با متغیرهای اقتصادی دست بردارند

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

تعطیلی روز شنبه در راستای تحقق جهش تولید است

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا می‌شود

شناسایی 80 واحد نیمه تمام در چهارمحال و بختیاری

لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

بهره‌برداری از 54 طرح صنعتی و گردشگری در قشم

تصاویر | تشییع پیکر پرویز داوودی

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ سقوط آزاد قیمت ها در بازار

خبر جدید سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید و فروش هواپیماهای جت7 نفره | چه کسانی می توانند جت‌ خصوصی بخرند؟

نظرات و مطالبات مردم از اقتصاد را در «هشت صبح» بشنوید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

قطار وعده‌ها برای ساخت راه‌آهن در چهارمحال و بختیاری

نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از مدیران عامل هلدینگ‌های سرمایه گذاری

ترکیه در برابر تورم و ریاضت اقتصادی

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

بورس جهش کرد

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

آماده شوید؛ سقوط قیمت دلار نزدیک است

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی