بازار آریا

آخرين مطالب

نتایج سرشماری 2021 توریست‏‌های خارجی؛ فاصله 72 درصدی تا احیای کامل

خروج نبض توریسم از کما؟ تحلیل بازار آریا

خروج نبض توریسم از کما؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : ورودی توریست خارجی به کشورهای مختلف جهان در سال 2021 با رشد 4 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد. آمار سازمان جهانی گردشگری از نبض توریسم، وضعیت «خروج از کما» را نشان می‌دهد اما شرایطی که آخرین سویه کرونا برای گردشگران به‌وجود آورده - محدودیت سفر در تعطیلات کریسمس- مانع بازگشت این بازار به شرایط 2019 شده است. جمعیت توریست‌ها 72 درصد کمتر از دو سال پیش است.
اگرچه گردشگری بین‌المللی در نیمسال اول 2021 بسیار ضعیف عمل کرده و از ژانویه تا سپتامبر 2021، میزان گردشگران 20 درصد کمتر از مدت مشابه خود در سال 2020 و 76 درصد کمتر از سطح 2019 بوده است، اما با احیای گردشگری در فصل تابستان، در انتهای سال 2021 نبض گردشگری در جهان با 4 درصد رشد همراه بود. با این حال این رقم همچنان بسیار پایین‌‌تر از سطح قبل از همه‌‌گیری کرونا است. گردشگری بین‌المللی در سال 2021 رشد 4 درصدی را در مقایسه با سال 2020 تجربه کرد و با 15 میلیون گردشگر بین‌المللی بیشتر، به 415 میلیون نفر در سال 2021 رسید. اما با این حال، براساس برآوردهای اولیه، ورودی‌‌های بین‌المللی هنوز 72 درصد کمتر از قبل همه‌‌گیری در سال 2019 بوده است. سال 2020 بدترین سال ثبت شده صنعت گردشگری در طول تاریخ بوده که میزان ورودی‌‌های بین‌المللی تا 73 درصد کاهش یافت.
عمده دلیل افزایش تقاضای سفر در نیمه اول سال 2021 را می‌توان در اعتماد مسافران برای سفر با افزایش پیشرفت سریع واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌‌های سفر در بسیاری از مقاصد دانست. گردشگری بین‌المللی در نیمه دوم سال 2021 نسبت به قبل از همه‌‌گیری 62 درصد کاهش یافت. این در حالی است که در نیمه اول 2021 این میزان نزدیک به 80 درصد بوده است. براساس داده‌ها، این میزان در دسامبر تا منفی 65 درصد نیز رسید که این کاهش تقاضا ناشی از شیوع سویه جدید «اُمیکرون» بوده است. از این رو باتوجه به بی‌‌ثباتی محدودیت‌‌های حرکتی، میزان واکسیناسیون و اعتماد مسافران، سرعت بهبودی در سراسر جهان کند و نابرابر باقی مانده است. باتوجه به بحران‌‌هایی که جهان طی دو دهه اخیر از سال 2000 با آن مواجه شده، همه‌‌گیری کرونا بدترین میزان آسیب و خسارت را بر بازار گردشگری جهان وارد کرده است. همه‌‌گیری کرونا بدترین بحرانی بوده که صنعت گردشگری تاکنون با آن مواجه شده است. همه‌‌گیری سارس در سال 2003 تنها باعث کاهش نیم درصدی تعداد گردشگران بین‌المللی شد و درآمدهای حاصل از آن کاهش 2درصدی را تجربه کرده‌‌اند. اما جهان خیلی زود توانست این رکود را جبران کند و از سال 2004 روند صعودی را در پیش بگیرد. پس از آن بحران اقتصادی جهان در سال 2009 نیز کاهش 4 درصدی بر گردشگری بین‌المللی وارد کرد، اما پس از آن روند صعودی قابل توجهی را در پیش گرفت. به‌طوری‌که در سال 2019 تعداد گردشگران بین‌المللی به 5/ 1 میلیارد نفر و درآمد حاصل از آن به 5/ 1 تریلیون دلار رسید. اما شیوع کرونا در جهان این صنعت را حتی به آستانه تعطیلی رساند و تعداد گردشگران بین‌المللی در سال 2020 با 400 میلیون نفر به سطح سال 1990 و میزان درآمدهای حاصل از گردشگری با کاهش 64 درصدی به 536 میلیارد دلار رسید که این رقم در سال 2021 با بهبودی محدود به 620 میلیارد دلار رسیده است.
رشد 4 درصدی بازار توریسم در سال 2021 را می‌توان در رشد مناطق مختلف جهان دانست که اروپا و آمریکا قوی‌‌ترین نتایج را به ثبت رسانده‌‌اند و به‌‌ترتیب رشد 19 درصدی و 17 درصدی را تجربه کردند، اما همچنان هر دو 63 درصد پایین‌‌تر از سطح قبل از همه‌‌گیری هستند.
براساس داده‌های زیرمنطقه‌‌ای، کارائیب با رشد 63 درصدی در مقایسه با سال 2020 بهترین عملکرد را داشته است. اروپای جنوبی و مدیترانه‌‌ای با افزایش 57 درصدی و آمریکای مرکزی با افزایش 54 درصدی پس از کارائیب از رشد قابل توجهی برخوردار بودند. آمریکای شمالی و اروپای شرقی مرکزی با رشد 17 درصد و 18 درصد نیز بالاتر از سطح سال 2020 قرار گرفتند. در همین حال، آفریقا در سال 2021 نسبت به سال 2020 افزایش 12 درصدی در ورود گردشگران داشته، اگرچه این میزان هنوز 74 درصد کمتر از سال 2019 است.
اما وضعیت در خاورمیانه و آسیا و اقیانوسیه کاملا متفاوت بود و همچنان روند نزولی خود را ادامه دادند. تعدادگردشگران ورودی در خاورمیانه 24 درصد نسبت به سال 2020 و 79 درصد نسبت به سال 2019 کاهش یافته است. آسیا و اقیانوسیه که طی دو سال پیش از همه‌‌گیری بالاترین میزان رشد در جذب گردشگران خارجی را داشته، از ابتدای سال 2020 همزمان با همه‌‌گیری کرونا با رکود سهمگینی مواجه شده و تقریبا به مرز تعطیلی سفرهای خارجی نزدیک شد. در سال 2021 نیز این روند نزولی همچنان ادامه داشت و 65 درصد پایین‌‌تر از سال 2020 و 94 درصد کمتر از زمان قبل از همه‌‌گیری بوده است. دلیل عمده این کاهش بی‌‌سابقه در منطقه گردشگرپذیر آسیا و اقیانوسیه را می‌توان در بسته بودن کامل مرزهای بین‌المللی بسیاری ا‌ز مقاصد به روی سفرهای غیرضروری دانست.
در کنار کاهش تعداد مسافران خارجی، سهم اقتصادی گردشگری جهان در سال 2021 با توجه به تولید ناخالص داخلی 9/ 1 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود که بالاتر از رقم 6/ 1 تریلیون دلار در سال 2020 است. اما با این حال، هنوز بسیار کمتر از میزان قبل از همه‌‌گیری به مبلغ 5/ 3 تریلیون دلار باقی مانده است. درآمد صادراتی حاصل از گردشگری بین‌المللی در سال 2021 می‌تواند از 700 میلیارد دلار فراتر رود که نسبت به سال 2020 به دلیل هزینه‌های بیشتر در هر سفر، بهبودی ناچیزی است، اما با وجود این، کمتر از نیمی از 7/ 1تریلیون دلار ثبت شده در سال 2019 است.
برآوردها نشان می‌دهد میانگین دریافتی‌‌ها در هر ورود به 1500 دلار در سال 2021 رسیده که نسبت به 1300 دلار در سال 2020 افزایش یافته است. علت را می‌توان در افزایش پس‌‌اندازها، مدت اقامت طولانی‌‌تر و همچنین قیمت‌‌های بالاتر حمل و نقل و اقامت دانست.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/672957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

توقیف خودروی قاچاق در ساری

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

گزیده‌های نفتی هفته

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نفت از افزایش قیمت بازماند

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

سیگنال به بازار خودرو/ این تعداد خودروی برقی در راه ایران است

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

تهدید بزرگ/ سهم نفت از کل سرمایه خارجی کمتر از 100 میلیون دلار است؟

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

قیمت جدید رنو ساندرو در بازار

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی