بازار آریا

آخرين مطالب

برند استراتژیست اپلیکیشن «باسلام» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»:

به بازار پویاتری تبدیل می‏‌شویم تولید و تجارت

به بازار پویاتری تبدیل می‏‌شویم
  بزرگنمايي:

بازار آریا - نسیم نوحه‌‌خوان : حدود یک سال و نیم است که توسعه‌دهندگان برند «باسلام» در راستای تغییر هویت بصری و کلامی این برند حرکت می‌کنند و آن را مورد بازنگری قرار داده‌‌اند و در تلاش هستند با این تغییرات باسلام را به یک بازار پویاتر تبدیل کنند. بر همین اساس هویت بصری، عناصر نشان برند و زبان بصری باسلام دستخوش تغییر شده تا این فروشگاه آنلاین که با پلتفرمی انسان‌محور پیش می‌‌رفت و به عنوان پیوند‌دهنده غرفه‌‌دار و مشتری عمل می‌کند، محصولات متنوع‌‌تری را به کاربران خود ارائه کند.
استراتژیست اپلیکیشن باسلام در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: بنیان‌‌گذاران باسلام در ابتدای فعالیت خود کتاب را به عنوان محصول اصلی برای فروش انتخاب کرده بودند، اما به صورت تدریجی و ناخودآگاه مسیر حرکت سایت باسلام تغییر کرد و تمرکز به سمت فروش محصولات روستایی و خانگی رفت که این موضوع به صورت علنی مطرح نشد. در این بین محصولاتی همچون وسایل الکترونیک و ابزار برای حضور در مجموعه اعلام آمادگی می‌کردند که با خط مشی سایت فاصله داشتند و ما از ورود آنها جلوگیری می‌کردیم و البته این ممانعت به شکلی بود که فقط در صفحه اول سایت نمایان نمی‌شد. سایت باسلام از سال 1398 با روند روبه رشدی همراه شد و شرایط برای محصولاتی که با ساختار اولیه این بازار فاصله داشتند، مناسب‌‌تر شد.
پیام‌‌ها را از بازار دریافت می‌کنیم
مهدی مرتضوی افزود: در حال حاضر براساس ارزش‌های برندی که برای سایت تعریف شده، «باسلام» برای انجمنی که متشکل از غرفه‌‌داران و مشتری‌‌ها است به عنوان یک شهردار عمل می‎‌‌کند، به گونه‌‌ای که خود قوانین سختی تعیین نمی‌کند، بلکه سمت و سوی حرکت کلی بازار را رصد می‌کند و از اتفاقات تجربه کسب می‌کند و با درس گرفتن از وقایع، مسیر بهتری را انتخاب می‌کنیم. رشدی که از سال 1398 برای «باسلام» رخ داده مدیون این روند بوده و تنوع دادن به محصولات یکی از برنامه‌های توسعه‌‌ای به حساب می‌‌آید و ما این پیام را از بازار دریافت کردیم و به آن جامه عمل پوشاندیم، استراتژی بیزنس و برند تغییر کرد تا تصویر اولیه‌‌ای که از باسلام معرفی شد به شکل امروزی تغییر کند.وی مطرح کرد: در حال حاضر باسلام به یک بازار متنوع تبدیل شده و انواع و اقسام محصولات مختلف توسط غرفه‌‌داران به فروش می‌‌رسد و محصولات روستایی نیز به عنوان یکی از کالاهایی که مشتریان مخصوص خود را دارد همچنان در این بازار آنلاین عرضه می‌شود. در مجموع می‌توان گفت کسب و کار باسلام از نوع C2C بوده و به عبارت بهتر بازاری است که انسان با انسان سر وکار دارد. در واقع باسلام به عنوان پلتفرمی عمل می‌کند که خریدار را با فروشنده پیوند می‌دهد.
تنها پلت فرم c2c هستیم
برند استراتژیست باسلام اضافه کرد: دیجی‌‌کلا سال‌ها پیش از باسلام آغاز به فعالیت کرده و جدی‌‌ترین رقیب ما محسوب می‌شود اما اکنون تصویر ذهنی که از دیجی‌‌کالا برجای مانده این موضوع را نشان می‌دهد که یک برند B2C بوده و تفاوت دیجی کالا و باسلام در نوع پلتفرم است. به عنوان مثال برندی به نام فیروز در باسلام بسیار فعال بوده که خود عوامل فیروز محصولات را به صورت مستقیم از طریق پلتفرم باسلام می‌‌فروشند و در واقع هویت غرفه‌‌داران مشخص‌‌تر است. قابلیت گفت‌وگو و برقراری مکالمه بین خریدار و غرفه‌‌دار وجود دارد تا سوالات و مشکلات احتمالی برای خرید به حداقل برسد و همچنین مشتری از محصول مورد نظر عکس‌های بیشتری ببیند و تا جایی که امکان دارد خرید خود را شخصی‌‌سازی کند که در حال حاضر این امکان در سایر پلتفرم‌‌ها وجود ندارد و شاید بتوان گفت یکی دیگر از تفاوت‌‌های باسلام با سایر بازارهای آنلاین این موضوع باشد.
وی بیان کرد: تعداد غرفه‌‌داران روزانه در حال تغییر است و اکنون چیزی بیش از 150 هزار فروشنده با ما در حال همکاری هستند که یک‌سوم این تعداد غرفه‌‌داران فعال به حساب می‌‌آیند. در این میان باسلام به دلیل خدمتی که ارائه می‌دهد حداقل کمیسیون را برای خود بر حسب نوع محصول و نحوه ارسال چیزی بین 3 تا 7 درصد محاسبه می‌کند. در پلتفرم باسلام در رابطه با میزان کمیسیون در هفته‌های آتی تغییراتی رخ خواهد داد و به عبارت بهتر بهینه‌‌تر خواهد شد و بر اساس نوع غرفه میزان کمیسیون‌‌ها متفاوت خواهد بود.
باسلام، تخفیف‌‌های ویژه ارائه می‌کند
مرتضوی ادامه داد: در رابطه با نحوه محاسبه کمیسیون‌‌ها، نوع محصول و عملکرد غرفه‌‌داران نیز از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است، به عنوان مثال برخی فروشندگان هزینه ارسال را رایگان اعلام می‌کنند. قیمت کالا یکی دیگر از مواردی بوده که در میزان محاسبه کمیسیون موثر است. همچنین عوامل دیگری در این مورد تاثیرگذار هستند که در هفته‌های آینده به اطلاع مشتریان و کاربران خواهد رسید.
استراتژیست سایت باسلام توضیح داد: در سایت باسلام چند نوع تخفیف برای کالاها درنظر گرفته شده است، برخی از تخفیف‌‌ها را خود فروشنده و غرفه‌‌دار ارائه می‌کند و بعضی از تخفیف‌‌ها را باسلام به دلیل خرید اول به مشتریان عرضه می‌کند و همچنین تخفیف‌‌هایی که به مناسبت‌‌های مختلفی همچون 11/ 11 به مشتریان ارائه می‌کنیم که این جشنواره در یازدهم بهمن ماه سال جاری برای دومین سال متوالی برگزار شد که مورد استقبال غرفه‌‌داران و مشتریان قرار گرفت، در مجموع تخفیف‌‌هایی از جانب باسلام و غرفه‌‌داران ارائه می‌شود که مردم می‌توانند از آنها بهره‌‌مند شوند.
وی در رابطه با جذب سرمایه ابراز کرد: باسلام تاکنون چند مرتبه جذب سرمایه داشته است که آخرین مرتبه آن چند ماه گذشته بود و یک صندوق متشکل از چند شرکت آن را انجام دادند.
در حال تغییر استراتژی هستیم
مرتضوی مطرح کرد: یک تغییر اساسی در کسب و کار باسلام رخ داده و از یک بازار آنلاین فروش محصولات روستایی به یک فروشگاه برخط با محصولات متنوع تبدیل شده و نسبت به گذشته بزرگ‌تر نیز شده است. بر همین اساس مراحل تغییر استراتژی را طی کردیم که چیزی حدود یک سال و نیم به طول انجامید و از اردیبهشت سال جاری روی تغییر هویت بصری و کلامی برند باسلام کار می‌کنیم و مورد بازنگری قرار گرفت. بر این اساس باسلام در تلاش است به یک بازار متنوع‌‌تر بدل شود و با فرهنگ ایرانی متناسب‌‌تر باشد و با تغییراتی در هویت برند به یک بازار پویاتر تبدیل خواهد شد. درباره هویت باسلام باید گفت قرار است زبان جهانی را نیز لحاظ کنیم. وی معتقد است: بر اساس این مبانی، هویت بصری، عناصر نشان برند و زبان بصری باسلام مورد بازنگری قرار گرفته و از اول طراحی شد و در راستای آن هویت کلامی و نحوه صحبت برند در نقاط تماس و همچنین شعار و هر آنچه به المان‌‌های کلامی مربوط می‌شود در این مرحله توسعه یافته و نظام‌مند شده و به‌طور رسمی در اپلیکیشن و سایت باسلام از آن رونمایی به عمل آمده است.
ایجاد تصویر ذهنی در مخاطب دشوار است
استراتژیست اپلیکیشن باسلام در ادامه به چالش‌‌های این فروشگاه آنلاین اشاره کرد و یادآور شد: نخستین چالش برای چنین کسب و کاری که مشتری و غرفه‌‌دار را به صورت C2C به یکدیگر متصل می‌کند، ایجاد تصویر ذهنی است که مخاطبان شاید پیش از باسلام تجربه خرید کالاهای نو از یک انسان را به صورت برخط نداشتند. چراکه در خرید محصولات دست دوم پلتفرم‌‌های دیگری وجود دارند که با این شیوه فعالیت می‌کنند اما درباره کالاهای نو باسلام نخستین پلتفرمی است که این فضا را در کشور راه‌‌اندازی کرد و در این بین ایجاد فرهنگ چنین خریدی و تصویر ذهنی مخاطب با توجه به نوع کسب و کار باسلام، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌‌های ما به حساب می‌‌آید. از طرف دیگر با وجود اینکه باسلام یک کسب و کار انسان‌محور است اما به هر حال استارت‌آپی بوده که بر اساس تکنولوژی پیش می‌‌رود و از این رو هم‌گام کردن تکنولوژی و مقوله انسان‌‌محوری یکی دیگر از معضلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در باسلام، مباحث لجستیکی بوده که در ایران به روزرسانی نشده و به روش سنتی در حال پیشرفت است و این موضوع کار استارت‌آپی که خود لجستیک بوده را سخت می‌کند. به عنوان مثال در ایام نزدیک به عید و دوران کرونا که میزان سفارش‌‌ها زیاد بوده ممکن است محصولات و سفارش‌‌ها توسط اداره پست دیر به دست مشتری برسد که در ادامه موجب نارضایتی آنها می‌شود.
پرواز نیروی انسانی یک خطر بزرگ است
مرتضوی آینده اکوسیستم استارت‌آپی را چنین ترسیم کرد: به جرات می‌توان گفت حدود چهار سال است هیچ اتفاق بنیادینی در اکوسیستم استارت‌آپی ایران رخ نداده است. نسل اول کسب و کارهای آنلاین توانستند تغییرات بزرگی را رقم بزنند و به صورت گسترده در اختیار مردم قرار گیرند اما در چهار سال اخیر اتفاق خاصی رقم نخورده است. شاید باید امیدوار بود که به زودی در حوزه استارت‌آپی کشور شاهد تغییرات و اتفاق‌‌های اساسی خواهیم بود و نسل جدیدی به این حوزه ورود خواهند کرد که البته با وجود این چالش‌‌های جدیدی نیز در اکوسیستم به وجود خواهد آمد.
استراتژیست این استارت‌آپ خاطرنشان کرد: چالش منابع انسانی ازجمله جدیدترین معضلاتی بوده که اکوسیستم به تازگی با آن مواجه شده است و روز به روز به تعداد افراد و متخصصان باتجربه‌‌ای که مهاجرت می‌کنند، اضافه می‌شود که تا چند سال آینده پیش‌‌بینی می‌شود اکوسیستم استارت‌آپی کشور با کمبود نیروی انسانی مجرب مواجه خواهد شد. علاوه بر این دولت نیز با قوانین و اقداماتی که در دستور کار قرار می‌دهد همیشه فکر استارت‌آپ‌‌ها را مشغول می‌کند و از این جهت تا زمانی که نگاه دولت و وضعیت کشور که نتیجه آن مهاجرت نیروی انسانی می‌شود، تغییر نکند تصور آینده مطلوب برای اکوسیستم استارت‌آپی دشوار خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/672767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

بازنگری میانجی در میانجی‌گری

چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

رسوب فایل فروش مسکن در منطقه 2 تهران

بازار - 1403/02/01

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

نبض شاخص - 1403/02/01

بازار سهام - 1403/02/01

سه محرک طلایی رشد بورس

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی