بازار آریا

آخرين مطالب

گمرک چین رسما واردات نفت از ایران در دسامبر را تایید کرد

سیگنال چینی به بازار نفت تحلیل بازار آریا

سیگنال چینی به بازار نفت
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : چین واردات نفت از ایران در ماه دسامبر را رسما اعلام کرد. با وجود پایین بودن خرید 9/ 1میلیون بشکه نفت در کل این ماه، چنین اعلامی پس از یک سال می‌تواند سیگنال افزایش عرضه به بازار نفت دهد. همچنین برخی تحلیلگران آن را آزمایش تحریم‌های آمریکا در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای می‌دانند. با وجود این، موسسات ردیابی نفتکش‌ها ارقامی بسیار بالاتر را برای صادرات ایران اعلام کرده‌اند.
داده‌‌‌های اداره گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در ماه دسامبر بیش از 260‌هزار تن نفت (معادل 9/ 1میلیون بشکه) از ایران وارد کرده است. این نخستین بار از دسامبر سال 2020 است که متحد استراتژیک ایران به واردات نفت ایرانی تحت تحریم‌‌‌های آمریکا اذعان می‌کند. در همین حال، موسسه ردیابی کشتی «ورتکسا آنالیتیکس» دیروز مدعی شد که در دسامبر و ژانویه در مجموع 4میلیون بشکه نفت ایرانی در مخازن استراتژیک جنوب چین تخلیه شده‌‌‌اند.
این آمار از ارقام غیررسمی بسیار پایین‌‌‌تر است، اما می‌تواند معنای ضمنی مهمی برای بازار جهانی نفت و همچنین در ابعاد سیاسی داشته باشد. در حالی که طبق قانون تحریم‌‌‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، نهادها و شرکت‌هایی که از ایران نفت خریداری کنند، مشمول تحریم و از اقتصاد آمریکا محروم می‌‌‌شوند، به گفته تحلیلگران، چین به دنبال آزمایش ایالات‌متحده در این مورد در بحبوحه مذاکرات برجامی است. ضمن اینکه در حال حاضر دولت این کشور بیش از هر چیز درگیر تحولات بین روسیه و اوکراین است. تحلیل دیگر این است که چین با اعلام رسمی واردات نفت ایرانی در پی مخابره این پیام به بازار نفت است که عرضه کافی وجود دارد. پکن به‌تازگی با پیشنهاد آمریکا برای آزادسازی ذخایر استراتژیک به‌منظور پایین آوردن قیمت سوخت موافقت کرده است.
اعلام رسمی واردات نفت از ایران
چین رسما نخستین واردات نفت خود از ایران را در میانه مذاکرات هسته‌‌‌ای با قدرت‌‌‌های جهانی اعلام کرد که می‌تواند به لغو تحریم‌‌‌ها و افزایش صادرات نفت ایران منجر شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌‌‌های گمرک چین که روز پنج‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد این کشور در ماه پایانی سال 2021 در مجموع 260‌هزار و 312تن نفت ایرانی معادل 9/ 1میلیون بشکه واردات داشته است. این اولین بار از دسامبر سال 2020 است که چین به طور رسمی واردات نفت از ایران را اعلام می‌کند. این اعلام رسمی در زمانی حساس اتفاق افتاده است؛ یعنی وقتی که دور هشتم مذاکرات برای احیای برجام در وین در جریان است و خبرهای مثبتی از احتمال توافق به گوش می‌‌‌رسد.
در این بین، چین تلاش می‌کند مناسبات اقتصادی خود با ایران را گسترش دهد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، جمعه 24 دی‌‌‌ماه اعلام کرد که توافق جامع همکاری‌‌‌های ایران و چین که بازه زمانی 25ساله دارد و بخش مهمی از آن مربوط به همکاری‌‌‌های نفتی و گازی می‌شود، آغاز شد. با این حال، جواد اوجی، وزیر نفت کشور در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ایران نفت خود را تحت این توافق با تخفیف به چین خواهد فروخت، گفته که هنوز این موضوع مشخص نیست و مذاکرات برای امضای قراردادها در این زمینه ادامه دارد. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هم چهارشنبه گذشته در مورد مذاکرات هسته‌‌‌ای گفته بود، هنوز زمان آن نرسیده که از احیای برجام ناامید شویم؛ چراکه پیشرفت‌‌‌هایی در این مذاکرات شکل گرفته است.
ورتکسا: 4میلیون بشکه نفت ایرانی خریداری شده است
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از قول شرکت ردیابی کشتی‌‌‌ها به نام «ورتکسا آنالیتیکس» و همین‌طور یک معامله‌‌‌گر خبر واردات نفت چین از ایران را به نحوی تایید کرده؛ اما همین آمار را برای ماه بعد یعنی ژانویه هم صادق دانسته است. بر این اساس، ورتکسا مدعی شده که چین نزدیک به 4میلیون بشکه نفت ایران (2میلیون بشکه در دسامبر و 2میلیون بشکه در ژانویه) را طی هفته‌‌‌های گذشته در بندر جنوبی ژانجیانگ در مخازن ذخیره‌‌‌سازی دولتی تخلیه کرده است.
افزودن موجودی ذخایر استراتژیک چین با نفت ایرانی در حالی اتفاق می‌‌‌افتد که این کشور برنامه دارد بخشی از ذخایر نفتی خود را در اقدامی نادر و هماهنگ با ایالات‌متحده حوالی سال نو چینی آزاد کند تا به این ترتیب فشار بر قیمت نفت که در روزهای گذشته رکورد هفت‌ساله را شکست، بالا برود. نفت برنت دیروز با وجود افت روزانه بیش از 87دلار بر بشکه معامله ‌‌‌شد. چین پیش از این با وجود واردات نفت از ایران، در آمار رسمی گمرکی به این موضوع اشاره‌‌‌ای نکرده بود؛ چراکه چنین آماری می‌تواند به تحت تحریم قرار گرفتن شرکت‌ها و نهادهای درگیر با تجارت با ایران منجر شود. چین در دسامبر سال 2020 حجمی تقریبا دو برابر میزان اعلامی برای دسامبر 2021 را از ایران وارد کرده بود.
پیام افشاگری چین
واردات 9/ 1میلیون بشکه نفت از ایران در ماه دسامبر به معنای خرید روزانه حدود 61‌هزار بشکه طلای سیاه به طور متوسط است. با این حال، واضح است که صادرات نفت ایران به چین بسیار بیشتر از این رقم بوده؛ چراکه هم موسسات ردیابی نفتکش‌‌‌ها این امر را تایید کرده‌‌‌اند و هم مقامات ایرانی بدون اشاره به رقم خاصی از افزایش چشمگیر فروش نفت و دریافت پول آن خبر داده‌‌‌اند. در آخرین آمار این‌‌‌چنینی از یک شرکت ردیابی نفتکش، کپلر گفته که در سال 2021، چین در مجموع 324 میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا خریداری کرده است که از رشد 53درصدی نسبت به سال 2020 حکایت دارد. در این صورت 888‌هزار بشکه در روز طی این سال از دو کشور تحت تحریم آمریکا وارد شده که با توجه به توان تولید و صادرات ایران و ونزوئلا به احتمال فراوان بخش اعظم آن متعلق به ایران بوده است.
یک احتمال می‌تواند این باشد که گمرک چین فقط آمار واردات پالایشگران دولتی از ایران را اعلام کرده که به رقم پایینی منجر شده است. این در حالی است که گفته می‌شود عمدتا پالایشگران مستقل این کشور نفت تحریمی ایران را وارد می‌کنند. جان دریسکال، استراتژیست ارشد شرکت JTD Energy Services Pte در سنگاپور معتقد است که چین در حال تست کردن شرایط در میانه توجه آمریکا به بحران روسیه و اوکراین است. او می‌‌‌افزاید: «قطعا ایرانی‌‌‌ها از مشتاق‌‌‌ترین فروشندگان بازار هستند، بنابراین این اتحاد طبیعی (بین ایران و چین) خواهد بود.» همزمان تیلاک داشی، مدیرعامل شرکت Doshi Consulting هم نظر مشابهی دارد. او به رویترز گفت: «گزارش‌‌‌هایی از واردات نفت ایران پیش از وجود داشت؛ اما تا حدودی پنهانی بود. حالا چینی‌‌‌ها علنا واکنش (احتمالی) آمریکا را آزمایش می‌کنند.» یکی از مقامات وزارت نفت ایران که نامش فاش نشده، به رویترز گفته که ایران به طور عمومی اعلام کرده است صادرات نفتش به‌‌‌طور چشمگیری افزایش یافته است. این مقام افزود: «ما کشورهای مقصد را به دلیل تحریم‌‌‌های آمریکا افشا نمی‌‌‌کنیم، اما چین یکی از کشورهایی است که از ایران نفت می‌‌‌خرد. این نشان می‌دهد که تحریم‌‌‌ها بی‌‌‌اثر شده است.» یک مقام ایرانی دیگر هم گفت: «سیاست ما بهبود تجارت شامل نفت با کشورهای غیرغربی است.»
واکنش آمریکا: دیپلماسی بهترین راه است
وزارت خارجه آمریکا در مورد ذخیره نفت ایران در مخازن چین و اعلام رسمی آن گفته که تحریم‌‌‌های آمریکا همچنان به قوت خود باقی است و اعمال می‌‌‌شود، با این حال واشنگتن معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای حل این مساله است. یکی از سخنگویان این وزارتخانه اظهار کرد: «ما از خرید نفت شرکت‌های چینی از ایران مطلع هستیم. ما از نهادهای خود که مسوول تحریم هستند برای واکنش به فرار تحریمی ایران، از جمله کسانی که با چین تجارت می‌کنند، استفاده کرده‌‌‌ایم و در صورت لزوم به این کار ادامه خواهیم داد.»او افزود: «با این حال، ما با چینی‌‌‌ها با رویکرد دیپلماتیک به عنوان بخشی از گفت‌‌‌وگوهایمان در مورد سیاست ایران مواجه شده‌‌‌ایم و فکر می‌‌‌کنیم که به طور کلی، این مسیر موثرتری برای رفع نگرانی‌هایمان است.»در همین حال، روزنامه وال‌استریت ژورنال افزایش تورم را که در بهای سوخت متجلی شده است، دلیلی برای توافق بایدن در موضوع هسته‌‌‌ای با ایران ضمن دادن امتیازاتی دانسته است. در صورت رفع تحریم‌‌‌ها، ایران می‌تواند بخشی از کمبود عرضه را جبران کند و باعث کاهش قیمت‌های جهانی نفت شود.
در این میان، یک معامله‌‌‌گر ارشد به طور ناشناس به رویترز گفت: «این اقدام چین برای کاهش قیمت نفت است. اساسا این موضوع برای این است که به جهان نشان دهد عرضه بیشتری وجود دارد؛ هرچند این عرضه فقط در دسترس خودش است.»
ایران به دنبال توسعه این صنعت حتی پیش از برداشته شدن تحریم‌‌‌هاست تا در صورت احیای برجام با قدرت بیشتری به بازار جهانی بازگردد. در همین راستا، وزیر نفت ایران در سفر اخیر خود به روسیه از امضای اسناد مهم در حوزه توسعه نفت و گاز، پتروپالایشگاه و انتقال فناوری خبر داد و گفت که آثار این توافق‌‌‌ها به‌زودی دیده خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/672748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

توقیف خودروی قاچاق در ساری

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

گزیده‌های نفتی هفته

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نفت از افزایش قیمت بازماند

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

سیگنال به بازار خودرو/ این تعداد خودروی برقی در راه ایران است

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

تهدید بزرگ/ سهم نفت از کل سرمایه خارجی کمتر از 100 میلیون دلار است؟

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

قیمت جدید رنو ساندرو در بازار

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی