بازار آریا

آخرين مطالب

اختلاف فیش‌های حقوقی کجاست؟ گزارش ويژه

اختلاف فیش‌های حقوقی کجاست؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - سازمان اداری و استخدامی دلیل اختلاف پرداخت در حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی را پرداخت "رفاهیات" دانسته است. این گزینه در فیش‌های حقوقی در پست‌های مختلف هم مشهود است، ولی اینکه این اختلاف چطور شکل گرفته، چرا بعد از سال‌ها اصلاح نشده و برنامه دولت برای ترمیم وضعیت موجود چیست مورد سوال است.

سازمان اداری و استخدامی دلیل اختلاف پرداخت در حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی را پرداخت "رفاهیات" دانسته است. این گزینه در فیش‌های حقوقی در پست‌های مختلف هم مشهود است، ولی اینکه این اختلاف چطور شکل گرفته، چرا بعد از سال‌ها اصلاح نشده و برنامه دولت برای ترمیم وضعیت موجود چیست مورد سوال است.
به گزارش بازارنیوز، بی‌عدالتی در نظام پرداخت موضوعی است که سال‌ها از چالش‌های نظام اداری به شمار می‌رود و با وجود این‌که در قوانین بالادستی از جمله برنامه‌های توسعه همواره مفادی جهت تعدیل پرداخت‌ها تصویب و حتی در دستور کار دولت قرار گرفته است، هنوز به طور قابل قبولی این وضعیت ترمیم نشده و اذهان عمومی بار‌ها شاهد انتشار فیش‌های سنگین و مغایر و البته ارقام پائین برای بخشی از کارکنان است که مطابقتی با شرایط اقتصادی و جریان عملکردشان در ساختار اداری ندارد.
بحث‌های مختلفی در این رابطه وجود دارد؛ از جمله ظرفیت‌های قوانین خاص، منافذی که در قوانین بالادستی وجود دارد یا عدم تبعیت از قانون مدیریت خدمات کشوری؛ ولی باید توجه داشت که در بین دستگاه‌های تابعه قانون مدیریت خدمات کشوری هم کم نبوده فیش‌های حقوقی نجومی که با مصوبات بودجه و قوانین مربوطه انطباق ندارد.
وقتی سقف حقوق فقط 12.5 میلیون بود!
زمانی نه چندان دور عادل آذر -رئیس سابق دیوان محاسبات- گفت که درصد افزایش حقوقی که در بودجه می‌آید، وقتی به آن ملحقات و حاشیه‌ها براساس قانون مدیریت خدمات کشوری یا قوانین خاص اضافه می‌شود و از سویی منافذ قانون برنامه ششم توسعه و مجوز‌هایی که ایجاد می‌کند، در نظر گرفته شود، فرمول محاسباتی نهایی حقوق به سمتی می‌رود که باید منتظر ارقام سنگین چند ده میلیونی در آن بود. این اعلام در سال گذشته با واکنش‌های منفی از سوی سازمان اداری و استخدامی وقت مواجه شد و با رد این ادعا تاکید کرد که سقف پرداخت حقوق 12.5 میلیون تومان است.
سازمان اداری و استخدامی بی عدالتی در پرداخت و منافذ را تائید کرد.
اما آنچه که اخیرا لطیفی - رئیس سازمان اداری استخدامی- درباره جریان حقوق‌های پرداختی مسایلی را مطرح کرده و به نوعی بار دیگر روی این موضوع دست گذاشته و تاکید کرده است که پایبند نبودن دستگاه‌های اجرایی به قانون مدیریت خدمات کشوری و استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای این‌که از این قانون مستثنی شوند، مهم‌ترین دلیل برای پرداخت بی‌عدالتی در پرداخت حقوق‌هاست.
گزارش وی از این حکایت دارد که تفاوت اصلی دستگاه‌های اجرایی در "رفاهیات" در فیش حقوقی است؛ به طوری که حقوق کارکنان دولت طبق احکام کارگزینی آن‌ها بین 3.5 تا 16 میلیون تومان خواهد بود، اما رفاهیات در فیش باعث شده که تفاوت دریافتی کارکنان دستگاه‌های اجرایی مختلف باشد.
در همین رابطه باید اشاره کرد به انتشار اخیر جزئیات پرداختی به پست‌های مختلف که در آن موضوع "رفاهیات" قابل توجه بود و نشان داد که عاملی برای اختلاف در پرداخت‌ها است؛ به عنوان نمونه از میانگین خالص 19.7 میلیون تومانی در پست معاون یک موسسه حدود 13 میلیون تومان یعنی بیش از 50 درصد آن به رفاهی اختصاص داشت و 5.5 میلیون دیگر مربوط به اضافه کار بود. از متوسط پرداخت 20 میلیونی که برای یک وزیر و همتراز آن انجام شده بود، بالغ بر 7.4 میلیون تومان برای رفاهیات ثبت شده بود، همچنین در مورد حقوق 21.7 میلیون تومانی یک معاون وزیر به طور متوسط بیش از 12 میلیون تومان به رفاهیات اختصاص داشت.
رئیس سازمان اداری و استخدامی گفته که راه حل این اختلاف مستثنی کردن کل یک دستگاه یا در نظر گرفتن فوق‌العاده خاص برای تمام دستگاه نیست بلکه باید مشاغل را مستثنی کرد نه دستگاه‌ها را؛ مشاغلی مثل کار در معدن یا کار روی سکو‌های نفتی.
در این بین تکلیف قانونی سازمان اداری و استخدامی کشور در برابر شرکت‌های دولتی نیز مطرح است که باید نظام پرداخت مدیرعامل‌ها و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دولتی و شرکت‌های عمومی که به نحوی از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند و زیرمجموعه‌های آن‌ها مشخص شود که از اظهارات رئیس سازمان اداری و استخدامی این‌گونه بر می‌آید که مصوبه مربوطه صادر و این وعده داده شده که پرداختی‌های مدیران نظم و ضابطه پیدا کند، ولی جزئیات هنوز منتشر نشده است.
درمان‌های مقطعی و ابهامات فیش‌های نجومی
طی این سال‌ها، راهکار‌ها و مصوبات برای تعدیل در نظام پرداخت کم نبوده، ولی اینکه در عمل چه اتفاقی افتاده که هنوز گره‌ای باز نشده است را باید دولت، مجلس و سایر نهاد‌های نظارتی پاسخ دهند؛ اینکه مصوبات بر چه اساسی شکل می‌گیرد که خود راهی برای پرداخت‌های سنگین می‌شود؟ چرا دستگاهی می‌تواند تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نباشد و اگر هم است آنقدر ظرفیت و جای خالی دارد که پرداخت‌های نجومی و ناعادلانه در آن شکل می‌گیرد؟ سامانه حقوق و مزایا که از سال 1396 ایجاد شده تا جزئیات پرداخت در آن ثبت شود، تا چه حد می‌تواند در راستای ایجاد عدالت در نظام پرداخت حرکت کند و اصلا فایده‌ای داشته است؟
سوال دیگر این است که چه اتفاقی می‌افتد که دستگاه‌ها بعد از چند سال، به راحتی می‌توانند حتی از الزام قانون برای ورود به سامانه حقوق و مزایا شانه خالی کنند و کسی هم بر آن نظارت نداشته باشد؟ چرا بعد از انتشار فیش‌های 100 تا 200 میلیونی، تنها برخورد به برکناری منتهی و باز هم فیش‌های دیگر از این دست تکرار می‌شود؟ خلاء کجاست که تا پیش از آن کسی نظارتی نداشته و اگر هم داشته اجازه داده شده که ادامه پیدا کند؟ و بسیاری ابهامات دیگر در جریان نظام پرداخت که همواره وجود داشته و با این روند، حل و فصل آن چندان در دسترس به نظر نمی‌رسد.
/ایسنا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/670083/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای عملیاتی شدن جهش تولید باید تصمیم‌گیران اقتصادی بایکدیگر هماهنگ‌تر عمل کنند

آیا دیگر هیچ وقت اعتماد به بورس باز نمی‌گردد؟ /بورس به زودی سقف قبلی را پس خواهد گرفت/ در شرایط تورمی بدترین چیز نگهداشتن ریال است

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

‎کشاورزی ایران بدون برنامه

وقت چرخش در صنعت پخش

روغن خوراکی بدون مجوز سازمان غذا و دارو وارد کشور نمی‌شود

نمایشگاه «حریر چشم‌هایش» در نگارخانه بهارک

سری جدید «ارباب حلقه‌ها» از راه می‌رسد

ناگفته‌های زندگی یک سینماگر جهانی

آرامستان اصفهان 40 ساله شد

راه‌اندازی آزمایشی خط پردازش زباله در قائمشهر

توسعه فضاهای تفریحی تبریز با احداث 6 شهربازی‌‌‌ جدید

طرح توسعه در پالایشگاه آفتاب

بی‌‌‌اعتمادی؛ عامل خرده استرس‌‌‌های ثانویه

سه عبارت مصطلحی که شما را در فضای کار ضعیف نشان می‌دهند

وکیل اتفاقی

سنت نامبارک انگ‌زنی

خیز بزرگ برای صدرنشینی

دلیل فوت ناگهانی قهرمان پاراآسیایی

خاله‌بازی نیست!

چرا این‌قدر «هستید» آقای خیابانی؟

ژن برنده

ترکیه متا را 37 میلیون دلار جریمه کرد

ادعای وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا درباره بازسازی الگوریتم‌های تیک‌تاک

خیز هند برای پیشتازی جهانی در تولید تراشه‌های نیمه‌هادی

پول ؛ مهم‌ترین بحران حال و آینده استارت‌آپ‏‏‌های ایرانی

رونمایی از فناورکارت ارتباط فردا

وظیفه‌‌ دولت در «جهش تولید»

چهار تفاهم نامه فناورانه در نمایشگاه نفت

تست رانندگی «نیسان ترا»

ریل‌گذاری برای بیمه اتکایی ملی

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/22

زنجیره فولاد - 1403/02/22

بازار آتی - 1403/02/22

تشابه واردات سنگ‌آهن چین در سال 2024 با سال‌گذشته

ثبت رکورد کمترین تقاضا برای میلگرد

تنفس سه‌ساله برای اجرای طرح مالیات برعایدی سرمایه

ابلاغ اهداف، برنامه‌ها و اقدامات حوزه اقتصادی

جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه خودرو

تحویل خودروهای ارتقایافته با قیمت 1402

نشست کارگروه تغییر اقلیم وزارت نفت

تولید 277‌میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال‌1402

رشد قیمت جهانی نفت

ورود 7 کشتی نهاده دامی به بندر امام‌‌(ره)

رشد 103‌درصدی تجارت آمریکا و ایران

تجارت‌جهانی شتاب می‌گیرد

آشتی‌کنان چپ‌ها با کسب‌وکارها

چشم‌اندازی برای آتش‌بس نیست

جهان چندقطبی چینی

نطق بایدن علیه اسرائیل

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی