بازار آریا

آخرين مطالب

سخنگوی دولت با اشاره به نقش روسیه در مذاکرات وین:

هیچ کشوری نماینده ایران نیست گفتگو

هیچ کشوری نماینده ایران نیست
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : سخنگوی دولت با یادآوری اینکه تنها نماینده رسمی ایران در مذاکرات وین آقای علی باقری هستند، تاکید کرد که هیچ شخص و کشور دیگری نماینده ایران نیست. علی بهادری جهرمی روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش افزود: طبیعی است کشورهای دیگر در چارچوب اقدامات دیپلماتیک کشور خودشان اقدام می‌کنند که البته بعضی کشورها حضور رسانه‌ای بیشتری دارند، بنابراین هیچ کشور و مقام دیگری نمایندگی از دولت ایران در مذاکرات ندارد. سخنگوی دولت درباره توییت اولیانوف درباره مقامات گذشته ایران نیز گفت: جایگاه مقامات سابق کشور نیز محترم است و به روش‌های دیپلماتیک حمایت می‌شوند. سخنان جهرمی در خصوص نماینده رسمی ایران در مذاکرات روز گذشته درحالی مطرح شد که طی روزهای اخیر انتشار عکسی از دیدار دوجانبه میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مورد برجام در فضای مجازی بازتاب بسیاری داشت. پس از آن بسیاری از نقش پررنگ اولیانوف در مذاکرات برجامی وین به جای مقامات ایران انتقاد کردند. مجموع همین انتقادها موجب شد روز گذشته میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش ضمن اعلام خبر دیدار شرکای برجام با آمریکا در غیاب ایران، نوشت: تاکید می‌کنم که شرکای برجام، از جمله ایران، در بسیاری از مواقع در غیاب آمریکا دیدار می‌کنند.
عکس: ایسنا
حضور نماینده کره‌جنوبی در وین
یکی دیگر از موضوعاتی که روز گذشته سخنگوی دولت در مورد آن سخن گفت موضوع آزادسازی پول‌های ایران از کره‌جنوبی بود. به گزارش «ایرنا»‌ بهادری‌جهرمی در این خصوص گفت: آزادسازی بدهی‌های انباشته شده کره‌جنوبی به ایران، ارتباطی به مذاکرات وین ندارد و کره‌جنوبی که تاکنون برخلاف مناسبات بین‌المللی، دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران را بلوکه کرده است، باید مطابق موازین حقوقی در اسرع وقت نسبت به آزادسازی همه پول‌های ایران - و نه فقط بخشی از آنها - اقدام کند. وی افزود: البته سفر معاون وزیر خارجه کره به ابتکار خودشان بوده و بدیهی است که معاون محترم سیاسی وزیر خارجه از هر فرصتی برای مطالبه درست این حق ملت ایران استفاده خواهد کرد و مسوولیت حقوقی و سیاسی دولت کره‌جنوبی را به آنها یادآور خواهد شد. بهادری‌جهرمی ادامه داد: درباره حضور نمایندگان دیگر کشورها در وین، این سفرها تصمیم مستقل کشورها و مربوط به روابط دوجانبه آنهاست و انجام چنین رایزنی‌هایی، مربوط به خودشان است و فضای مذاکرات را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. طبیعی است که هیات ایرانی در چنین دیدارهایی دخالتی ندارد و بنای اظهارنظر در این مورد را هم نداشته و ندارد. سخنگوی دولت در عین حال گفت که در حال حاضر با ابتکارات دولت سیزدهم، منابع ارزی در حال برگشت است و راهکارها متناسب با هر کشور تفاوت دارد.
سفر اقتصادی و تجاری رئیسی به روسیه
در ادامه این نشست خبری، بهادری جهرمی اعلام کرد که رئیس‌جمهوری به دعوت آقای پوتین سفری به مسکو خواهند داشت. سخنگوی دولت افزود: محوریت سفر اقتصادی و تجاری است و سیاست ما نگاه متوازن است.
پاسخ به انتقاد قالیباف
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی تکلیف قانونی دولت است و دولت متعهد به اجرای قانون است، در عین حال تاکید کرد: معیشت و حفظ قدرت خرید مردم خط قرمز دولت است و رئیس‌جمهور تاکید دارد بدون درنظرگرفتن راهکارهای کارآمد حمایتی اقدامی در این زمینه نشود. به گزارش «ایرنا» وی درخصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه 1401 گفت: دولت مصر به اجرای قانون است و قانون بودجه دولت را مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده است. وی افزود: مجلس با توجه به معایب این شیوه پرداخت ارز، مخالفت خود را با این رویه اعلام کرد و سقف منبع 8 میلیارد دلار را برای نیمه اول سال معین کرد و به‌طور شفاف نشان داد در نیمه دوم سال ارز ترجیحی به دلیل بحث‌های کارشناسی حذف شود. بهادری جهرمی با اشاره به مفاسد ناشی از پرداخت ارز ترجیحی و تفاوت 27 برابری سهم دهک اول و دهک آخر از این منابع گفت: تورم و خلق پول ناشی از این توزیع ارز یارانه‌ای، عامل اصلی کاهش قدرت خرید مردم است. میزان تورم کالای با ارز 4200 تومانی بیش از تورم سایر بخش‌هاست و مجلس هم به این وقوف رسیده و دولت را مکلف کرد از شهریور این ارز را حذف کند. اما تدبیر جبران فشار به مردم مستضعف پیش‌بینی نشده بود و دولت به همین دلیل لایحه دو فوریتی را با دو هدف افزایش سقف اعتبار ارز ترجیحی تا زمان فراهم شدن امکان قانونی و پیش‌بینی جبران برای مردم پایین را پیشنهاد کرد که مجلس با این فوریت مخالفت کرد و این برداشت دولت و مجلس شفاف نبود. وی تاکید کرد: تا زمان تغییر کامل و مشخص نشدن منابع، هیچ حذفی اعمال نمی‌شود. منابع لازم در اختیار وزارت جهاد قرار دارد. دارو و گندم اساسا از موضوع بحث ما خارج است. همچنین به گزارش «ایسنا»، سخنگوی دولت گفت: علت اینکه دولت آن لایحه را در آبان ماه با قید دو فوریت به مجلس محترم ارائه کرد، فوریت و اهمیت تعیین تکلیف ارز ترجیحی و راهکار جایگزین آن بود تا خارج از نوبت رسیدگی و در دستور کار مجلس محترم قرار گیرد، نه اینکه در تصمیم‌گیری عجله و بی‌دقتی شود یا بدون بررسی پیشنهادهای نمایندگان و کمیسیون مربوطه بخواهد 48 ساعته تصمیم‌گیری شود. این بخش از سخنان سخنگوی دولت پاسخ به سخنان اخیر محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی مجلس در روز 19دی ماه بود که در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 1401، با اشاره به لایحه حذف ارز ترجیحی از سوی دولت گفته بود: ‌»توقع دولت این بود که مجلس در مورد این موضوع مهم ظرف 48 ساعت تصمیم‌گیری کند قطعا مجلس فی‌البداهه و 48 ساعته نمی‌تواند برای این امر مهم تصمیم بگیرد، بنابراین مجلس به این فوریت رای نداد، اما کمیسیون این موضوع را در دستور کار قرار داد و آن را بررسی کرد. ‌اگر واقعا این بحث خوب بود دولت باید لایحه اصلاحیه بودجه می‌داد که این کار را انجام نداد.»
میزان افزایش حقوق کارکنان دولت
سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان، اظهار کرد: در لایحه بودجه سال آینده میزان افزایش حقوق کارکنان دولت 10 درصد نیست، بلکه میانگین افزایش حقوق مجموع کارکنان دولت در سطح کشور 10 درصد است. بر همین اساس میزان افزایش حقوق کارکنان در لایحه بودجه 1401 با رویکرد عدالت در توزیع، 29 درصد رشد برای حداقل حقوق است و حقوق تا 5 میلیون تومان هم از مالیات معاف شده است؛ و بقیه کارمندان هم به‌صورت پلکانی حقوق‌شان رشد دارد. به گفته وی امسال دولت بنا ندارد که حقوق همه کارکنان را همسان و هم اندازه افزایش دهد.
برای واردات واکسن محدودیت نداریم
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در آمادگی هلال احمر در زمینه واردات واکسن تاکید کرد: برای واکسن هیچ‌گونه محدودیتی نداریم. 9 میلیون نفر تا الان دز سوم را تزریق کرده‌اند. تا زمانی‌که نیاز داشته باشیم چه از طریق واردات چه از طریق داخلی واکسن تامین می‌شود. سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت رسیدگی به خانواده‌های جان‌باختگان کشتی سانچی نیز اظهار کرد: پرونده دو شرکت صاحب کشتی و شرکت‌های بیمه‌گر در دعاوی بین‌المللی در حال رسیدگی و بررسی است. مشخص کردن میزان تقصیر هر یک از کشتی‌ها به دلیل پیچیدگی در هنگ‌کنگ هنوز منجر به صدور رای نشده است. علی بهادری‌جهرمی افزود: اما در کشور، شرکت ملی نفتکش ایران قبل از روشن شدن وضعیت بیمه بین‌المللی، غرامت لازم را به خانواده‌ها پرداخت کرد و تسهیلاتی هم مانند مجوز استخدام به آنان اعطا شد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/669278/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

مجلس در تعطیلی پنج ‌شنبه‌ها توجهی به بخش خصوصی ندارد

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

سقوط قیمت بیت کوین

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی با خالی شدن خزانه

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند

قیمت طلا، سکه و ارز امروز 31 فروردین‌ماه 1403

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

سیل برای دبی گران تمام شد

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی