بازار آریا

آخرين مطالب

لایحه بودجه بحث برانگیز سال 1401 تصویب شد/ استدلال نمایندگان موافق و مخالف چه بود؟ تحلیل بازار آریا

لایحه بودجه بحث برانگیز سال 1401 تصویب شد/ استدلال نمایندگان موافق و مخالف چه بود؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - بودجه سال 1401 به رغم اعلام نظر تمامی نمایندگان موافق و مخالف، در نهایت از سوی وکلای ملت تصویب شد؛ حال باید دید که در بررسی موشکافانه نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم، سرانجام آن به نتیجه‌ای ختم خواهد شد.

بودجه سال 1401 به رغم اعلام نظر تمامی نمایندگان موافق و مخالف، در نهایت از سوی وکلای ملت تصویب شد؛ حال باید دید که در بررسی موشکافانه نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم، سرانجام آن به نتیجه‌ای ختم خواهد شد.

بازار آریا


گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند ؛ کلیات بودجه بحث برانگیز سال 1401 به رغم وجود انتقادات متعدد از سوی اقتصادانان مطرح کشور نسبت به جزئیات آن سرانجام امروز (19 دی) و پس از حضو رئیس جمهور برای دفاع از آن، توسط نمایندگان مجلس بررسی و در نهایت با 174 رأی موافق، 76 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 261 نماینده حاضر در صحن مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ در این میان موافقان و مخالفان کلیات بودجه 1401 استدلال‌های متعددی را در رد و تایید کلیات این لایحه دز صحن علنی مجلس مطرح کردند.
استدلال موافقان کلیات لایحه بودجه 1401 چیست؟
کلیات لایحه بودجه 1401 به تبع به دلیل وجود برخی نقاط مثیت، موافقان را نیز به همراه دارد، «حجت الله فیروزی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یکی از همین افراد است که در صحن علنی مجلس به عنوان یکی از موافقان لایجه بودجه 1401 گفت: تمرکززدایی و اعطای اختیارات به استان‌ها یکی از نقاط مثبت لایحه بودجه است و این امر این در حالی به وقوع پیوسته که تفویض بخشی از اختیارات کشور به استان‌ها آرزوی چندین و چند ساله ما این بوده.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دولت لایحه بودجه را مبتنی بر منابع پایدار تنظیم کرده است، ضمن اینکه در لایحه سال آینده از ایجاد بدهی‌های جدید در لایحه بودجه پرهیز شده و تمرکز خوبی هم بر کاهش صدور اوراق جدید شده است.
عضو کمیسیون تلفیق متذکر شد: البته به رغم مثبت بودن کلیات بودجه، حذف ارز ترجیحی یکی از ضعف‌های لایحه بودجه 1401 است که مجلس قصد دارد این مسئله را در کمیسیون تلفیق با همراهی دولت آن را اصلاح کند.
«محمدحسین حسین‌زاده بحرینی» عضو کمیسیون اقتصادی از دیگر موافقان بودجه 1401 است که به عنوان یکی از موافقان بودجه، 1401 در صحن علنی مجلس حذف ارز ترجیحی از لایحه بودجه را یکی از مهمترین تصمیمات بودجه سال آینده دانسته و پیرامون آن گفت: حذف ارز ترجیحی در کنار اصلاحات پارامتر‌های قواعد بازنشستگی کشور و مدیریت هزینه‌های جاری دولت از تصمیمات مهم و اساسی است که دولت گذشته معمولاً در این زمینه‌ها پای کار نمی‌آمد، اما آقای رئیسی این موارد را صادقانه در لایحه بودجه عنوان کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در مجلس می‌توانیم کلیات را رد کنیم و اگر چنین کاری کنیم، یعنی پاسخ منفی به اصلاحات کلیدی مهم بودجه 1401 داده ایم، اما اگر کلیات را بپذیریم باید تاکید داشته باشیم که پذیرش کلیات به معنای پذیرش هر آنچه در لایحه آمده نیست.
حسین زاده تاکید کرد: لازمه حذف ارز ترجیحی در ساختار اقتصاد کشور این است که کار بسیار خوبی که دولت بیش از 3 ماه است، شروع کرده، ولی هنوز آن را رونمایی نکرده، اجرایی شود. همین دو سه روز قبل در بانک مرکزی گزارش مفصل آن برای بنده ارائه شد و بانک مرکزی به درخواست دولت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه‌ای طراحی کرده که براساس آن می‌توانیم هم ارز ترجیحی را حذف کنیم و هم آرامش را به مردم هدیه کنیم.
«مجتبی یوسفی» عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی از دیگر موافقان کلیات بودجه 1401 است که در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه، 1401 با اشاره به برخی نقاط قوت این لایحه اظهار کرد: حرکت به سمت کاهش استقراض از بانک مرکزی و کاهش فروش اوراق از جمله این نقاط قوت است که بر این اساس، میزان فروش اوراق از 150 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 88 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1401 کاهش یافته است.
عضو هئیت رئیسه مجلس تاکید کرد: نقطه قوت دیگر لایحه بودجه 1401 پیش‌بینی رشد اقتصادی 8 درصدی است که با اختصاص 150 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و با دغدغه‌های مردم برای تولید و اشتغال مرتبط و کاملا تطابق دارد.
منتقدان بودجه 1401 چه گفتند؟
از آن سو ماجرا، یعنی جایی در اردو مخالفان لایحه بودجه 1401، «سیدکاظم دلخوش» عضو کمیسیون حقوق و قضایی به عنوان یکی از منتقدان سر سخت لایحه بودجه سال آینده کشور، در جلسه علنی امروز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401 به سخنان ابتدایی رئیس‌جمهور در دفاع از لایحه بودجه اشاره کرد و پیرامون آن اظهار داشت: رئیس‌جمهور به اصلاح حقوق کارکنان دولت اشاره کرد در حالی که اصلاحات جدیدی در ساختار بودجه 1401 دیده نمی‌شود و افزایش حقوق‌ها زیر 10 درصد است.
وی با اشاره به سخنان موافقان کلیات لایحه بودجه گفت: بودجه‌ای که 60 تا 70 درصد مشکل دارد در کمیسیون تلفیق قابل اصلاح نیست و باید به دولت بازگردد؛ در لایحه بودجه سال اینده برخی پایه‌های مالیاتی تا 70 درصد افزایش یافته است در حالی که بار‌ها گفته‌ایم 42 درصد فرار مالیاتی داریم؛ چرا به اقشار ضعیف فشار می‌آوریم آن هم در حالی که نه بانک اطلاعاتی درستی داریم و نه اطلاعات بانکی دقیقی داریم.
«روح الله ایزدخواه» عضو کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی نیز امروز (یکشنبه 19 دی ماه) به عنوان یکی از مخالفان کلیات بودجه 1401 در جلسه علنی مجلس افزایش نرخ ارز تسعیر را یکی از نقاط ضعف بودجه دانسته و پیرامون آن اظهار داشت: در حال حاضر با چنین بودجه‌ای نمی‌توانیم ادعای تقویت پول ملی با این بودجه را داشته باشیم؛ چرا سال گذشته نرخ محاسبه ریالی دلار 11 هزار تومان بوده و اکنون در بودجه سال آینده این رقم به 25 هزار تومان رسیده است؟ معنای این کار یعنی بالا بردن قیمت دلار در کف جامعه و به نظر می‌رسد که ما شاهد 5 برابر شدن نرخ تورم کالا‌های اساسی خواهیم بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با نرخ تسعیری که در بودجه سال 1401 وجود دارد شاهد تورم در کالا‌های اساسی خواهیم بود و به نظر می‌رسد که این تورم در کالا‌های مختلف پالس به دشمن است که تورم تحریمی هم به این موضوع اضافه شود؛ پول داغ منجر به جریان افتادن غول نقدینگی در کشور خواهد شد.
«مهردادگودرزوند»عضو کمیسیون برنامه و بودجه از دیگر مخالفان لایحه بودجه 1401 بود که در صحن علنی مجلس، در مخالفت با این لایحه ابهامات موجود در خصوص برخی ردیف‌های بودجه‌ای و یا کم شدن بعضی از آن را از جمله مهمترین نقاطه ضعف این لایحه دانسته و پیرامون آن اظهار کرد: کم کردن ردیف‌های بودجه، موجب افزایش لابی گری و ایجاد رانت خواهد شد، همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که کم کردن ردیف‌ها، عدم پاسخگویی دستگاه‌ها به نمایندگان مجلس خواهد بود .
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در شرایط رکود اقتصادی افزایش درآمد مالیاتی دولت به معنای خالی کردن جیب مردم است و این مسئله معیشت مردم را تحت فشار قرار خواهد داد.
وی میانگین افزایش حقوق 10 درصدی را نیز یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه دانست و تصریح کرد: در برنامه توسعه تاکید شده افزایش حقوق باید متناسب با تورم موجود در جامعه ارتقا پیدا کند؛ علاوه بر این افزایش سنوات خدمت از 30 سال به 32 نیز یکی دیگر از مشکلات لایحه بودجه است و این موضوع باید در برنامه توسعه دیده شود نه در لایحه یکسال بودجه.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اختصاص اعتبارات صندوق پیشرفت و توسعه را بدون ضابطه خواند و گفت: نمی‌دانیم با این لایحه بودجه باید برای این موضوع از چه کسی یا دستگاهی سوال بپرسیم.
اکنون و پس از گذشت چانی‌‌زنی های متعدد، کلیات لایحه بودجه 1401 با وجود همه نقاط قوت و ضعف خود، امروز (یکشنبه 19 دی ماه) با اکثریت آرای نمایندگان مجلس به تصویب رسید؛ اکنون باید دید که بودجه سالانه‌ای که از سوی «مسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم تهیه و تنظیم شده است می‌تواند کفاف خرج و مخارج یک سال کشور را بدهد یا خیر.
پایان پیام//

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/668957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش نابهنگام کارمزد پیامک بانکی/ عکس

تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

2 راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

قیمت نفت افزایش یافت

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه 4 اردیببهشت 1403؛ قیمت امروز اطلس و شاهین

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

وصول بیش از 11 هزار میلیارد تومان در دادسرای جرایم اقتصادی در سال 1402

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

سقف تراکنش غیرحضوری 2 برابر شد؛ روزانه 200 میلیون تومان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

خبر یک نماینده برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /4 روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

قیمت نفت اندکی بالا رفت

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی