بازار آریا

آخرين مطالب

تامین مالی زنجیره‌ای تولید با بنگاه‌داری بانک‌ها محقق نمی‌شود/ ضرورت ثبات در سیاست‌های پولی و بانکی گفتگو

تامین مالی زنجیره‌ای تولید با بنگاه‌داری بانک‌ها محقق نمی‌شود/ ضرورت ثبات در سیاست‌های پولی و بانکی
  بزرگنمايي:

بازار آریا -

بازار آریا


کارشناس بازار کار و کارگری گفت: بانک‌ها بخش قابل توجهی از تسهیلات را به بنگاه‌های زیر مجموعه خود اختصاص می‌دهند بنابراین تامین مالی زنجیره تولید محقق نمی‌شود.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طی روز‌های گذشته وزارت صمت با هفت بانک عامل تفاهم نامه‌ای برای حمایت مالی و اعطای تسهیلات مورد نیاز تولید با عنوان طرح تامین مالی زنجیره‌ای به امضاء رساند.
حمایت مالی که تولید نیازمند آن است همواره یکی از دغدغه‌های تولید و بحث برانگیزترین موضوعاتی است که نظام بانکی با بنگاه‌های اقتصادی داشته است. کارشناس بازار کار و کارگری در گفتگو با دانشجو به چند دلیل امکان تحقق اهداف تفاهم نامه امضاء شده را زیر سوال برده است.
حمید حاج اسماعیلی؛ کارشناس بازار کار و کارگری درخصوص تامین مالی زنجیره تولید که طی تفاهم نامه‌ای بین وزارت صمت و هفت بانک عامل امضاء شده در گفتگو با دانشجو گفت: هر چند حمایت از تولید بسیار خوب است، اما آنچه به عنوان تفاهم نامه تامین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های اقتصادی بین وزارت صمت و هفت بانک بسته شده، موضوع جدیدی نیست به غیر از اینکه شرایط و دخالت بخش‌های متعددی را درگیر پرداخت تسهیلات کرده است. پرداخت تسهیلات به تولید موضوع جدیدی نیست، چرا که نظام بانکی کشور از گذشته این نوع پرداخت‌ها را برای تامین مواد اولیه و خرید دستگاه‌ها به بنگاه‌های تولیدی داشته است.
وی در این باره تصریح کرد: در عین حال اصالت تسهیلات واگذاری شده را مورد پیگیری و رصد قرار می‌دادند تا راستی آزمایی‌های خاص خود را داشته باشند. از این رو نمی‌توان گفت آنچه به آن عنوان تفاهم نامه منعقد شده فعالیت جدیدی است. تنها تفاوت این موضوع آن است که در این تفاهم نامه، خود بانک‌ها براساس مصوبات موجود بحث اعطای تسهیلات به تولید را پیگیری می‌کنند و انجام می‌دهند. اما آنچه بیان آن به عنوان نقدی بر این تفاهم نامه حائز اهمیت است آن است که با امضای این تفاهم نامه مجموعه‌ای از روند بروکراسی شکل می‌گیرد تا این اقدامات در قالب تسهیلات در اختیار بنگاه ها، کار آفرینان و کارفرمایان قرار داده شود.
حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: مساله مهمی که دولتمردان باید بدان توجه کنند برطرف نشدن مشکل اساسی یعنی خود نظام بانکی کشور است. چون خود بانک‌ها برای چنین اموری راسا تصمیم گیری می‌کنند. به این دلیل که بانک‌ها فعالیت‌های بنگاه داری و سوداگری دارند، حمایت واقعی از تولید شکل نمی‌گیرد و منابع مالی به سمت تولید هدایت نمی‌شود.
کارشناس بازار کار خاطر نشان کرد: مشکل اصلی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشوراین است که بانک‌ها رقیب بخش خصوصی به شمار می‌روند. بانک‌ها بخش قابل توجهی از تسهیلات را به بنگاه‌های زیر مجموعه خود و مواردی که فکر می‌کنند سود دارد و سوداگری بیشتری برای آن‌ها دارد سوق می‌دهند.
حمید حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: فعالان اقتصادی از وزیر صمت و سایر وزرا و مجموعه دولت انتظار دارند در راستای اصلاح نظام بانکی حرکت کنند تا بانک‌ها از فعالیت‌های سوداگری و بنگاه داری فاصله بگیرند تا به کار اصلی خود یعنی تسهیل گری و تامین مالی تولید مشغول شوند. اگر نظام بانکی اصلاح شود، بانک‌ها ماهیتا به سمت پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها و کارآفرینان حرکت می‌کنند.
حاج اسماعیلی در خصوص نیاز‌های تامین مالی بنگاه‌های تولیدی گفت: امروز بخشی از بنگاه‌های تولیدی ما نیازمند سرمایه در گردش هستند. سرمایه در گردش فقط تهیه زنجیره‌ی مواد اولیه یا خرید دستگاه و ابزار آلات نیست، سرمایه در گردش برای بنگاه در جهت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخش زیادی از آن مشمول هزینه‌های روزانه ماهانه و سالانه می‌شود. نیاز بنگاه‌های تولیدی به سرمایه در گردش است که آن‌ها را دچار مشکلات متعددی کرده است، چرا که بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی ایران به سرمایه در گردش یا نقدینگی مورد نیاز دسترسی لازم را ندارند. انتظار می‌رود دولتمردان برای حل این مشکل و معضل بنگاه‌های تولیدی چاره اندیشی کنند.
حاج اسماعیلی درخصوص چالش‌هایی که می‌تواند مانع تحقق اهداف تفاهم نامه بین وزارت صمت و هفت بانک عامل شود گفت: با وجود چند مشکل اساسی در نظام بانکی و اقتصاد کشور نمی‌توان به تحقق اهداف مورد نظر تفاهم نامه خوش بین بود و انتظار داشت که این تفاهم نامه در کوتاه مدت تحولی ایجاد کند. ناترازی بانک‌ها موضوع مهمی است که می‌تواند مانع تحقق اهداف تفاهم نامه مورد نظر شود. با توجه به اینکه بانک‌های کشور دچار مشکلات اساسی هستند امکان پرداخت چنین تسهیلاتی را ندارند. ضمن اینکه در بحث هدف گذاری اشتغال، تفاهم نامه دیگری که بخشی از آن در همین قالب است توسط دولت دنبال می‌شود به گونه‌ای که به قول وزیر کار 160 هزار میلیارد تومان برای این موضوع در سال آینده اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی دراین باره تصریح کرد: سوال این است چنین اعتباراتی با کسری بالا از چه محلی تامین می‌شود؟ اگر اتفاق خاصی مثل لغو تحریم‌ها رخ دهد که بتواند شرایط اقتصادی کشور را تغییر دهد این سرمایه تامین می‌شود در غیر این صورت با وجود کسری بودجه تحقق چنین اعتباری زیر سوال می‌رود.
حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: درصورتی که منابع اعتباری عنوان شده غیر واقعی و از طریق چاپ پول تامین شود باز هم دچار همان مشکلات قبلی مثل افزایش نقدینگی، ایجاد تورم، بی ثباتی در عرصه‌های اقتصادی پولی و ارزی می‌شویم. موضوعی که برای بخش تولید یک مانع بزرگتر ایجاد می‌کند. بی تردید نرخ تورم بالا و بی ثباتی اقتصادی یکی از مشکلات اساسی است که بنگاه‌های تولیدی را دچار معضل کرده است.
وی در این باره افزود: برای حمایت واقعی از تولید باید بی ثباتی در عرصه سیاست‌های پولی و بانکی مرتفع شود. درست است در خصوص فعالیت بنگاه‌ها برای ایجاد اشتغال و رونق همیشه بحث منابع و سرمایه گذاری را مطرح می‌کنیم، اما سرمایه گذاری و منابع واقعی. سرمایه گذاری و منابعی از بازار سرمایه نه از سیستم نظام بانکی که خود دچار مشکلات اساسی است و جز اینکه زیان‌های بیشتری به بازار کار وارد می‌کند اثر گذاری مثبت نخواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/668453/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

توقیف خودروی قاچاق در ساری

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

گزیده‌های نفتی هفته

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نفت از افزایش قیمت بازماند

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

سیگنال به بازار خودرو/ این تعداد خودروی برقی در راه ایران است

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

تهدید بزرگ/ سهم نفت از کل سرمایه خارجی کمتر از 100 میلیون دلار است؟

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

قیمت جدید رنو ساندرو در بازار

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی