بازار آریا

آخرين مطالب

ماجرای دیون دولت به شهرداری به کجا رسید؟ شهرداری تهران

ماجرای دیون دولت به شهرداری به کجا رسید؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دولت دیونی به شهرداری تهران دارد. ادوار گذشته این بدهی به درستی پرداخت نشده و روی هم انباشت شده است. در این دوره مدیریت شهری هماهنگی خوبی بین دولت و شهرداری وجود دارد و دولت در زمینه پرداخت دیون چراغ سبز نشان داده است.

به گزارش شهر و به نقل از فارس، در طی ادوار گذشته دولت دیون زیادی به شهرداری داشته و آن را پرداخت نکرد. با روی کار آمدن دولت و مدیریت شهری جدید قرار است این موضوع تعیین تکلیف شود. با وجود اینکه در دوره قبل مدیریت شهری و دولت با هم همسو بودند اما این دیون پرداخت نشد و مباحث متعددی در این زمینه مطرح شد. بیشترین دیون دولت به شهرداری در زمینه حمل‌ونقل عمومی است چراکه بر اساس قانون دولت باید بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کند.
پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: بر اساس گزارش علیرضا زاکانی، شهردار تهران دولت مطابق با انتظار همگان اقدامات بسیار خوبی را انجام داده و شاهد روند رو به رشدی هستیم.
او به توافقات بین شهرداری و دولت اشاره کرد و ادامه داد: بنا است که دولت این اقدامات را به تدریج انجام دهد و بعضی از این توافقات به‌زودی اعلام خواهد شد. مسلما این توافقات حاکی از آن است که دولت در مسیر درستی حرکت می‌کند.
سروری اضافه کرد: ممکن است بدهی‌ها و مطالبات به‌صورت تهاتر، نقدی و یا هر شکلی صورت بگیرد. اما دولت مصمم است که بدهی شهرداری را بیش از تصور اذهان پرداخت کند. از این‌سو شهرداری هم تلاش می‌کند که طلب‌های دولت را مستندسازی کرده و مازاد آن را بپردازد.
به گفته این عضو شورای شهر، بدهی‌های دولت به شهرداری در حوزه‌های گوناگونی است و تاکنون تعهدات خود را انجام نداده است. یکی از این تعهدات حوزه ساخت و توسعه مترو است.
شهرداری تهران بدهی‌های زیادی دارد که از دوره قبل مدیریت شهری برجا مانده است. البته در دوره قبل اعداد و ارقام متفاوتی برای دیون اعلام می‌شد.
علیرضا زاکانی شهردار تهران می‌گوید: مجموع رقم بدهی‌های معوقه شهرداری تهران حدود 85 هزار میلیارد تومان است که از این میان حدود 7 هزار میلیارد حکم قطعی علیه شهرداری صادرشده است. بدهی شهرداری تهران صرفا به بانک‌ها بالغ‌بر 56 هزار میلیارد تومان است.
او افزود: در تلاش هستیم برای مجموعه شهرداری یک شفافیت مالی مناسب ایجاد کنیم و در همین جهت مجموعه حساب‌های متعدد شهرداری را ساماندهی کردیم. 
شهردار تهران تاکید کرد: در بخش حمل‌ونقل شهری عقب‌ماندگی فراوانی در شهر تهران وجود دارد که برای جبران این موضوع حدود 310 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا خطوط مترو و سایر بخش‌های ناوگان حمل‌ونقل شهری به وضع مطلوب برسد، درعین‌حال دولت‌های مختلف تعهدات خود را به شهرداری پرداخت نکرده‌اند و انبوه بدهی‌ها به شهرداری از سوی دولت به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل باقی مانده است. بحث نشاط، فرهنگ و ورزش یکی دیگر از گام‌های برنامه ریزی شده در شهرداری است که ما برای آن برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده‌ایم.
زاکانی بیان کرد: در مدت کوتاه مسئولیت موفق به انعقاد قراردادهای خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی شدیم.همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز آغاز شده است و ما با وجود کار سختی که در شهرداری داریم، هیچ بن‌بستی در تهران نمی‌بینیم.
بر اساس حسابرسی انجام شده زمانی که مدیریت چهارم شهری تحویل داده شد میزان ‌بدهی 15.5 هزار میلیارد بود اما بعد از 4 سال دیون به حدود 72 هزار میلیارد رسیده و البته کار عمرانی جدی هم‌در دوره قبل انجام نشد.
مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در این باره می‌گوید: پایان دوره چهارم مدیریت شهری شهرداری را با 15 هزار و نیم میلیارد تومان بدهی تحویل دادیم ولی اکنون صحبت از احصاء 72 هزار میلیارد تومان بدهی است.
او ادامه داد: از جهش سرمایه‌گذاری در شهر تهران استقبال می‌کنیم چراکه میزان بدهی شهرداری تهران در حال حاضر بسیار زیاد است و همان‌گونه که از ابتدای ورود و حضور ما به مدیریت شهری مطرح شد بدهی شهرداری بالغ‌بر 65 هزار میلیارد تومان بود که بنا بر گزارش امروز 72 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری احصا شده و ممکن است اضافه هم بشود.البته بخش اعظمی از بدهی‌ها به بانک‌ها است و سالی 10 هزار میلیارد تومان تنها باید برای پرداخت سود بانک‌ها هزینه شود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته در بحث طلب شهرداری نیز باید گفت که باید این طلب‌ها احصا شود و زمانی که ما در مدیریت شهری بودیم و با جلساتی که با وزارت دارایی داشتیم میزان طلب شهرداری 15 هزار میلیارد تومان احصا شده و امروز به 50 هزار میلیارد تومان رسیده که این طلب‌ها مربوط به عوارض ساختمان‌هایی است که توسط ادارات دولتی ساخته شده و عوارض را در طول سالیان ندادند، چه خوب است وقتی دستگاه‌های دولتی بدهی‌های شهرداری را طلب می‌کنند در خصوص پرداخت طلب شهرداری نیز همین‌گونه رفتار کنند.
او ادامه داد: به هر روی شرایط بحرانی وجود دارد ولی می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم و باید عبور کنیم تا برای کارهای عمرانی مانند مترو، حمل‌ونقل و ترافیک و پروژه‌هایی که نیمه کاره باقی مانده است، هزینه کنیم. در این دوره مدیریت شهری خزانه واحد ایجاد و همچنین آمار بدهی‌ها هم تا حدودی احصا شده است.
ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهر شهرداری تهران در خصوص دیون و بدهی‌ها نیز می‌گوید: تا پایان سال 99 در مجموع 66 هزار میلیارد تومان از محل مناطق، سازمان‌های وابسته، تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت بدهی ثبت شده بود که این رقم تا پایان شهریور سال 1400 به 73 هزار میلیارد تومان به غیر از بدهی ناشی از دعاوی، بیمه و مالیات، توافقات داخلی و بانکی رسید.
معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران با اشاره به عملکرد درآمدی شهرداری در دوره جدید گفت: سه اقدام عمده انجام دادیم که از جمله آن اجرای خزانه واحد با هدف انتظام بخشی و ایجاد نظم مالی بود که به این طریق از تنش مالی برای پرداخت حقوق عبور کردیم.
او ادامه داد: اقدام دوم راه‌اندازی بخشی در اداره کل خزانه برای مدیریت مطالبات و بدهی‌ها در اسناد بالادستی بود که نبود چنین دستگاهی درگذشته نقطه آسیبی در شهرداری پایتخت محسوب می‌شد. 
فلاح افزود: به سبب نبود چنین دستگاهی در مقاطعی بدهی‌های هنگفتی داشته‌ایم که یا در برنامه بازپرداخت تعبیه نشده یا مطالباتی که رقم دقیق آن قابل استخراج نبوده است.
معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران تاکید کرد: با تمامی اقدامات و مکاتبات انجام شده در خصوص پیمانکاران هنوز نتوانسته‌ایم عدد دقیقی از مطالبات و بدهی‌ها را استخراج کنیم.
بر اساس این گزارش، شهرداری تهران دیون زیادی دارد و از طرفی هم طلب‌های زیادی از سازمان‌ها،نهادها و ... دارد. برنامه‌ریزی‌های برای پرداخت دیون و دریافت طلب‌ها صورت گرفته و دولت هم وعده‌های خوبی در این زمینه داده است.
انتهای پیام//

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/658250/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

آخرین حساب و کتاب برای خانوارهای ایرانی / ایرانی‌ها پارسال چقدر خرج می‌کردند، امسال چقدر؟ / ویدئو

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روزهای آینده/ الان زمان خرید خودرو هست یا خیر؟

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

علت گرانی شدید قیمت پیاز

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

خودروهای زرهی لوکس؛ کدام یک را انتخاب می کنید؟

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قیمت لاستیک خودرو تغییر کرد/ اعلام میزان افزایش قیمت لاستیک

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

سیگنال مثبت به بورس تهران

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی