بازار آریا

آخرين مطالب

شهردار تهران:

شهرداری خودش را در قبال هر نوع آلودگی مسئول می داند شهرداری تهران

شهرداری خودش را در قبال هر نوع آلودگی مسئول می داند
  بزرگنمايي:

بازار آریا - علیرضا زاکانی گفت: در شهر تهران از نظر بهداشتی عقب تر از هر روستایی در کشور هستیم و میزان سرانه و خدمات بهداشتی آن قابل مقایسه با شهرستانهای دیگر نیست. بنابراین باید اقدامات اساسی صورت بگیرد و با دستگاه‌های مرتبط کمک کنیم تا به مردم خدمات دهیم.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نخستین هم اندیشی کارگروه‌های تخصصی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران که صبح امروز شنبه 6 آبان 1400 برگزار شد، گفت: امروز در یک رقابت نفس‌گیر بین پیشرفت از صنف ایرانی اسلامی و توسعه غربی هستیم. وقتی از رقابت و جهان بینی حرف می‌زنیم صحبت از نوع نگاهی است که نسبت های چهارگانه انسان را با خدا، جامعه، طبیعت و خودش تعریف می کند. 
شهردار تهران افزود: وقتی صحبت از نسبت با خدا است در نگاه پیشرفت ایرانی اسلامی، انسان خلیفه الهی است اما در نگاه غربی انسان جایگزین خدا است. 
زاکانی ادامه داد: وقتی مواجهه با طبیعت صورت می گیرد در نگاه توسعه غربی طبیعت اسیر انسان است اما در نگاه اسلامی طبیعت امانتی در دست ما است و حق نداریم هر کاری را با آن بکنیم.
او عنوان کرد: وقتی از جامعه صحبت می کنیم که طرف حضور انسانها در نگاه غربی جمع جبری بین انسان‌ها و سود حداکثری برای آنها متصور هستیم لذا اقتصاد پایه و بنیان جوامع غربی است‌ در نگاه خودمان‌ جامعه یک هویت واحدی دارد که تا بی نهایت قابلیت رشد دارد و اساس آن مبتنی بر فرهنگ، علم، دانش و تعلیم تربیت شکل می گیرد و اقتصاد نیز در مسیر این تعلیم و تربیت رشد پیدا می کند. 
شهردار تهران بیان کرد: وقتی صحبت از انسان به معنای ارتباط با خودش در نگاه غربی می شود لذایذ حداکثری برای آن مقصود است اما در نگاه ما انسان می تواند به سمت کمال برود. لذا از این نگاه ما نسبت به جامعه و طبیعت مسئولیت های بزرگی داریم که نباید نسبت به آن غفلت کنیم. باید به سمت و سویی برویم که مثلا در سلامت و محیط زیست، باید چشمها را پاک کرد و نگاه دیگری به محیط زیست داشته باشیم. 
اختلاف چند 10 برابری سرانه فضای سبز در مناطق
زاکانی گفت: در سالیان گذشته تا امروز کارهای بسیاری ناظر به فضای سبز برای دستیابی به فضای سبز درخور و شایسته انجام‌شده است اما با همه این تلاش‌ها در دل تهران فاصله معناداری وجود دارد. مثلا سرانه فضای سبز در یک منطقه 2.60 متر و در منطقه‌ ای دیگر چند ده برابر آن و حدود 122 متر است. بنابراین باید از منظر بینشی، نگاه دقیق به شهر تهران و محیط آن داشته باشیم و یک صورت بندی دقیق در آن برقرار کنیم. 
او افزود: تهران یک کلان شهر به معنای متعارف نیست بلکه از نگاه رهبری معظم انقلاب یک کشور است که الگوی سایر شهرها و نمادی برای قابلیت نظام اسلامی است. بنابراین اثرات ما بیشتر از اداره یک کلان شهر است و تهران الگو بودن برای سایر شهرها و قابلیت توانمندی نظام را در تحقق اهداف خود به دوش می کشد. بنابراین باید اهداف را در موقعیت و مختصات تهران پیاده کنیم و باید مسئولیت های پرچمداری این تغییر را برای تهران بپذیریم. 
شهردار تهران ادامه‌ داد: ما در تهران در محیطی فعالیت می کنیم که در آن بازیگران و اثرگذاران متعددی وجود دارند . ایده مدیریت واحد شهری هنوز محقق نشده و مورد پیاده سازی قرار نگرفته است. لذا باید بتوانیم جایگاه خود را در شورا و شهردای در یک پیوستگی و نگاه واحد طوری دنبال کنیم که اثرگذاری ویژه ای داشته باشیم. یعنی شهرداری اگر در گذشته یک نهاد خدماتی بود، امروز اما باید یک مجموعه خدمت گذار اجتماعی باشد و اساسا ارتقا پیدا کرده و تمام مسئولیت های شهر را ایفا کند. 
زاکانی بیان کرد: هر چند دستگاههای مختلف وظایفی در حوزه های مختلف دارند اما نقش شهرداری و شورا در مسئولیت های فرهنگی، اقتصادی، مدیریتی و خدماتی شهر باید به یک نوعی دیده شود تا اثر جدی در را داشته باشیم . آنچه داعیه شورا و شهرداری است تحول در روح و کالبد شهر است که با به میدان آوردن ظرفیت ها و همکاری مسئولین و بهره مندی از مردم و نخبگان دنبال می شود.
او ادامه داد: باید فکر و جوهره اندیشه خود را افزایش دهیم و نباید در یک تصلب فکری باشیم، اینجا نقش ویژه فکر و لوکوموتیو فکری است که می تواند کاری کند. با استفاده از صاحبان تجربه و دانش وضعیت ما به صورت نمایی ارتقا یابد و این افراد از طریق میانبرها ما را در مسیر درست قرار دهند. در واقع اینجا چیزی است که ما دست نیاز خود را به سمت نخبگان و فرهیختگان شهر دراز کردیم تا به ما کمک کنند. 
شهردار تهران اضافه کرد: مسیر تحقق ادعاهای ما استفاده از نخبگان است. اینکه در کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورا 13 کارگروه را تشکیل دادند کار بزرگ و ارزشمندی است و موضوع پیشتازی فکری هم برای شورا و هم برای شهرداری آورده خواهد داشت. شورای شهر به عنوان نهاد بالادستی باید در ریل درست خود حرکت کند و نظارت و کارشناسی بر شهرداری داشته باشد و این مساله نیازمند این است که حداکثر ظرفیت فکری و استفاده از صاحبان فکر را برای خود دنبال کند و این جلسه از این جنس است. 
زاکانی افزود: در کنار شورا، شهرداری نیز باید همین مسیر را دنبال کند. بین کمیسیون ها و کارگروه‌های خود به نحو احسن از ظرفیت نخبگی استفاده کند. ما در مرکز مطالعات شهرداری از شبکه نخبگان محلی و تاثیر گذاران تهران در این مسیر استمداد می جوییم تا در کنار آن در تمام اجزای شهرداری از یک جریان اندیشه ورزی درست استفاده کنیم تا در عمل نیز جوهره فکری خود را بالا بکشیم و شورا و شهرداری مسیری درست و اساسی را دنبال کنند. شورا و شهرداری نیازمند فرهیختگان شهرهستند و در این نیاز بزرگی و خدمتی عظیم وجود دارد.
او بیان کرد: در این مسیر عقب افتادگی های فاحشی داریم. وقتی صحبت از سلامت می کنید همه ابعاد آن یعنی سلامت جسمی و روحی مدنظر است. اما شهرسازی ما در سالیان سال طوری عمل کرده که شهر خشک و نمادهای بی روح را بسازد . شهرسازی باید با مبنا، بشاش و بشارت دهنده باشد نه یک شهر بی روح با نمودهای آزاردهنده روح و روان. کم کم این بی هویتی به خودمان القا می‌شود. بنابراین یکی از مشکلات تهران بی هویتی در اجزای شهرسازی است. 
زاکانی گفت: تهران در حوزه مسائل اجتماعی‌ 21 هزار معتاد متجاهر دارد و به بخش عمده ای از شهر الگو می دهند و شما نمی توانید از کنار این موصوع راحت بگذرید و از آنها باید دستگیری و کمک شود. 4 هزار کودک خیابانی و استثمار آنها در خیابان وجود دارد و با وجود این مسائل شما نمی توانید آرامش داشته باشید و شهرداری نمی تواند بی تفاوت باشد. این در حالی است که در دوره گذشته آن را نوعی زیست می دانستند و این شانه خالی کردن از مسئولیت های اجتماعی است. 
او افزود: در شهر تهران از نظر بهداشتی عقب تر از هر روستایی در کشور هستیم و میزان سرانه و خدمات بهداشتی آن قابل مقایسه با شهرستانهای دیگر نیست. بنابراین باید اقدامات اساسی صورت بگیرد و با دستگاه‌های مرتبط کمک کنیم تا به مردم خدمات دهیم.
چاره اندیشی برای 12 هزار بافت ناپایدار و سه گسل فعال
شهردار تهران عنوان کرد: در شهری زندگی می کنید که آلودگی های مختلفی را می بینید و شهرداری وظیفه دارد که نقش آفرینی کند چرا که در این مساله مستقیما با سلامت انسان‌ها طرف هستیم.
زاکانی اضافه کرد: با نگاه جهان بینی گفته شده، هزاران مسئولیت برای ما متصور است . مثلا در بحث موتور سیکلت که حدود 4.5 میلیون موتور در تهران وجود دارد یک موتور سیکلت 7 برابر و موتور سیکلت های کاربراتوری 12 برابر آلودگی تولید می کنند و باید با یک قاعده مندی شرایط را به سمت موتورهای برقی ببریم. 
او یادآور شد: ما در شهرداری نوکر مردم هستیم و حتی به ما گفتند که بگوییم، نوکر انقلابی و افتخار می کنیم به این خاکساری. باید اعلام کنیم که نیازمند به فکر شما هستیم و امیدواریم این کارگروه‌ها شرایطی را برای ما فراهم کند که قدمهای بزرگی برای تحقق اهداف در شهری که 12 هزار بافت ناپایدار و سه گسل فعال دارد فراهم کنیم.
شهردار تهران افزود: مردم با هر رنگ و شرایطی شایسته خدمت هستند و باید دست به دست هم دهیم تا کارهای بزرگ را در کوتاه ترین زمان انجام دهیم.
در پایان این نشست احکام کارگروه‌های مختلف به آنها تقدیم شد. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/657730/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود

آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

اهداف ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند

تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی

مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

کشف 12 هزار قوطی اکتان بنزین در جنوب تهران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

جمعه و شنبه باید تعطیل شود

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

این ماشین لوکس مخصوص استفاده روزانه است!/ تصاویر

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود

تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران

گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم

کشف لوازم آرایشی 20 میلیاردی قاچاق در قائم شهر

تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

قیمت روز خودرو ؛ کدام خودروی وارداتی 90 میلیون تومان ارزان شد؟

ورود 80 میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال

تاکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

تأکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌جاری

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود

مبارزه با قاچاق امری «فرادستگاهی» است

اسکناس طلا دبی رونمایی شد/ تصاویر

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

پنجشنبه تعطیل می‌شود یا شنبه؟

اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد

لزوم شفافیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

4 هزار واحد تعطیل و نیمه‌فعال امسال احیا می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رئیس سازمان بودجه

فعالیت‌های انبارداری منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افزایش خواهد یافت

همدان امسال متعهد ایجاد اشتغال 17670 نفر است

پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه

چرا اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالف است؟

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

سقف تراکنش های بانکی تغییر کرد

بیش از 2000 خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی