بازار آریا

آخرين مطالب

وضعیت بورس در چهارمین هفته آبان چگونه است؟ اقتصاد ايران

وضعیت بورس در چهارمین هفته آبان چگونه است؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - [درخواست حذف این خبر]

بازار آریا


بورس در هفته‌ای که گذشت کمی جان گرفت و نه‌تن‌ها نماگر اصلی سهام با رشد بیش از 4‌درصدی، کمی از زیان گذشته سهامداران را جبران کرد بلکه ارزش معاملات نیز اندکی نسبت به هفته‌های پیش از آن افزایش یافت. آنچه در سومین هفته آبان‌ماه به تقویت تقاضا و امیدواری سهامداران منجر شده بود، تاکید بر لزوم همگرایی دو بازار پول و سرمایه و ادامه حمایت‌های کلامی از بازار سهام بود که در پایان هفته با انتشار خبر افزایش نرخ فروش خودروسازان، پازل حمایت از بورس را تکمیل کرد، اما به یکباره لغو این خبر خودرویی که بورس‌بازان از آن به‌عنوان نخستین گام در جهت حذف قیمت‌گذاری دستوری یاد می‌کردند، بار دیگر آب سردی بر سر بازار ریخت تا احتمال از دست رفتن همین اعتماد باقی‌مانده بازهم پررنگ شود.
این مهم را می‌تواند در نظرات کارشناسی نیز مشاهده کرد.
کارشناسان بورسی معتقدند در حالی مسیر برای صعود قیمت‌ها هموار شده بود که سیاست‌های یک بام و دو هوا بار دیگر تردید به جان بورس‌بازان انداخت و باید دید سهامداران در هفته جاری چه سیاستی را در پیش خواهند گرفت.
ابهام در بازار به دلیل چندصدایی دولت علی تیموری، کارشناس بازار سرمایه: آخرین وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی و همچنین متغیر‌های کلان اقتصادی حاکی از شرایط مناسب وضعیت بنیادی شرکت‌های بورسی است، ولی به واسطه ابهام در سیاست‌های پولی و مالی و همچنین رویکرد دولت درباره کنترل قیمت محصولات تولیدی باعث‌شده سرمایه‌گذاران از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری عمده خودداری کنند. در شرایط فعلی، بازار سهام تحت‌تاثیر شفاف‌شدن سیاست‌های دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی از یک‌سو و همچنین نحوه پوشش کسری‌بودجه و سمت و سوی نرخ بهره است.
طی هفته گذشته شاهد رشد کلی بازار و افزایش قیمت سهام در صنایع مختلف به‌واسطه اخبار منتشرشده درباره افزایش قیمت محصولات تولیدی در بخش‌های مختلف به‌ویژه صنایع خودروسازی در ابتدای هفته و همچنین لغو انتشار اوراق دولتی بودیم. اخبار مثبت تقویت‌کننده ابتدای هفته روند رو به رشد شاخص طی هفته را در پی داشت که به‌نظر می‌رسد تداوم وضعیت موجود نیازمند استمرار عوامل تقویت‌کننده وضعیت سودآوری بازار است، اما با توجه به اخبار منتشره در انتهای هفته مبنی بر لغو افزایش نرخ قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی و همچنین اعلام قیمت کنترل‌شده بر روی اقلام محصولات اساسی که می‌تواند بیانگر رویکرد دولت در سایر بخش‌های اقتصادی نیز باشد، استمرار رشد بازار همانند هفته گذشته را با ابهاماتی مواجه کرد و این مساله می‌تواند سرمایه‌گذاران را محتاط کند.
به‌رغم وعده دولت درباره انسجام تیم اقتصادی و اخذ تصمیمات منسجم در بخش‌های مختلف اقتصادی، اما به‌نظر می‌رسد سردرگمی و چندصدایی درباره تصمیمات کلان اقتصادی به‌صورت قابل‌توجهی خودنمایی می‌کند و عملا این امر پیش‌بینی‌پذیری شرایط آتی که اولین اصل برای هر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری است را سلب می‌کند، بنابراین کلیت بازار طی هفته‌های آتی متاثر از همین شرایط ابهام خواهد بود و به‌واسطه عدم‌شکل‌گیری رویکرد کلی دولت درباره مباحث کلان اقتصادی در کوتاه‌مدت، سمت و سوی بازار هم حول قیمت‌های فعلی به‌صورت جزئی در نوسان خواهد بود؛ مگر اینکه اتفاقات قابل‌توجهی در حوزه متغیر‌های سیاسی و تصمیمات قابل‌توجه اقتصادی روی دهد که روند کلی بازار را شکل دهد.
سایه تناقضات بر سر بورس علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه: مدتی است حمایت از بازار سرمایه آغاز شده است و به‌نظر می‌رسد این حمایت فعلا ادامه‌دار باشد. این شرایط باعث شده بازار مقداری روند صعودی به خود بگیرد و شاهدیم که در روز‌های اخیر هم شاخص‌کل بورس تهران رشد داشت و کانال یک‌میلیون و 400 هزار واحد را پس گرفت. در این میان هنوز یک مشکل اساسی وجود دارد و تا این مساله حل نشود، نمی‌توان به این روند امیدوار بود. این مساله مهم به حجم معاملات بازمی‌گردد و تا به عدد قابل‌قبولی نرسد، نمی‌توان گفت که این روند صعودی و رو به رشد بازار تثبیت شده است و ادامه‌دار خواهد بود. من معتقدم باید ارزش معاملات در بازار سهام به بالای 15‌هزار میلیارد تومان برسد تا بتوانیم درباره تثبیت روند صعودی شاخص‌کل بورس صحبت کنیم، اما اکنون بازار سرمایه در وضعیتی است که نمی‌توان درباره روند آتی آن صحبت کرد، ولی احتمالا با گزارش‌هایی که در این مدت آمده پیش‌بینی می‌شود، برآیند بازار در هفته جاری مثبت خواهد بود.
اکنون در وضعیت فعلی مهم‌ترین ریسک بازار سرمایه که سایه آن برداشته نشده است، بی‌اعتمادی مردم به بازار است. این بی‌اعتمادی به دلیل عدم‌تحقق وعده‌های دولت ایجاد شده و سرمایه‌گذاران را ناامید کرده است. البته اخیرا مواردی در مجلس و دولت پیش‌آمده و امیدی در بازار شکل گرفته است، اما در صورتی که تناقضی در حرف و عمل تصمیم‌های حاکمیتی دیده شود اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران بیش از این خدشه‌دار می‌شود و وضعیت بورس بدتر از این خواهد شد، بنابراین بی‌اعتمادی به بازار سهام اکنون مهم‌ترین ریسک بازار است و باید سایه آن از سر بازار برداشته شود.
ابهامات همچنان پابرجاست حمید میرمعینی، کارشناس بازارسرمایه: ریزش عمیقی که در دو هفته ابتدایی آبان سهامداران تجربه کردند، بسیاری را مجددا وارد فاز بی‌اعتمادی کرد. فازی ناامیدکننده که به‌دنبال آن برگزاری جلسات مختلف توسط سیاستگذاران بورسی را به‌همراه داشت. از دوشنبه هفته گذشته و با کاسته‌شدن از روز‌های قرمز بازار توجهات جدیدی به سمت این بازار جلب شده است.
همان‌طور که مشاهده کردیم صنایعی که تحت‌تاثیر سیاستگذاری‌های گاه و بیگاه اقتصادی قرار گرفتند، در پایان روز کاری هفته گذشته از برخی تنگنا‌ها خارج شدند، اما مجددا دولت از بازگشت به مسیر قبلی خبر داد. بازار سرمایه با تمام بخش‌های اقتصاد و جامعه در ارتباط است و تغییراتی که در این بازار به‌وجود می‌آید، می‌تواند بخش‌های مختلف جامعه را درگیر کند.
تغییراتی که در هفته‌های اخیر در برخی سیاستگذاری‌ها از جمله نرخ دستوری در صنعت خودرو ایجاد شده، وضعیت بازار سهام را یک‌بار دیگر با ابهام مواجه می‌کند و یک‌بار دیگر وضعیت داد و ستد‌ها را غیر قابل پیش‌بینی می‌کند. این در حالی است که روز‌های قرمزی که بازار در هفته‌های قبل تجربه‌کرد وضعیت بدی را به سهامداران تحمیل کرده بود. در این میان با توجه به اینکه برخی برنامه‌های سیاستگذاران در مورد نرخ بهره و سیاست‌های کلان اقتصادی در ابهام است، سهامداران به تداوم این روند صعودی خوشبین نیستند.
گرچه در هفته گذشته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس با حضور در مجلس توضیحاتی را درباره شرایط فعلی بازار سهام به نمایندگان ارائه دادند، اما با توجه به آنکه در اظهارات آن‌ها نیز از طرح و برنامه عملی و مدون خبری نبود ابهامات این بازارپابرجاست. آینده بازار سرمایه در گرو اخبار جدید در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی است. البته اتفاقاتی که در بازار نفت و بازار فلزات رنگی رخ می‌دهد نیز می‌تواند مسیر قیمتی سهام را در هفته جاری مشخص کند. آنچه مسلم است اینکه با توجه به شرایط فعلی بازار، شاخص فعلا روندی رو به عقب نخواهد داشت و به‌نظر می‌رسد شاهد بهبود وضعیت باشیم.
عضویت در کانال تلگرام خبربان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/650956/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

توقیف خودروی قاچاق در ساری

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

گزیده‌های نفتی هفته

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نفت از افزایش قیمت بازماند

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

سیگنال به بازار خودرو/ این تعداد خودروی برقی در راه ایران است

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

تهدید بزرگ/ سهم نفت از کل سرمایه خارجی کمتر از 100 میلیون دلار است؟

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

قیمت جدید رنو ساندرو در بازار

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی