بازار آریا

آخرين مطالب

عدم تحقق 90درصدی درآمدهای نفتی در 4ماهه نخست / فروش سهام دولتی در بورس؛ صفر گفتگو

عدم تحقق 90درصدی درآمدهای نفتی در 4ماهه نخست / فروش سهام دولتی در بورس؛ صفر
  بزرگنمايي:

بازار آریا - [درخواست حذف این خبر]

بازار آریا


اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم نیشابور با اشاره به اینکه ریشه اصلی بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله گرانی‌های اخیر کسری بودجه است، گفت: چند دلیل کلیدی، بنیان اصلی کسری بودجه در اقتصاد ایران را شکل داده است. نخست اینکه در بحث منابع درآمدی، علی رغم همه تلاش ها، همچنان وابستگی فراوانی به درآمدهای نفتی وجود دارد.
از سوی دیگر نیز مجموعه وزارت نفت و دولت در سال 1400 هنوز نتوانسته‌اند درآمدهای پیش‌بینی شده نفتی در بودجه را محقق کنند. این موضع باعث شد تا منابع درآمدی در بودجه با کاهش چشمگیری مواجه شود.
ارکانی ادامه داد: عامل مهم بعدی، موضوع عدم تحقق درآمدهای مالیاتی است. بر اساس گزارش‌های مستند که توسط دیوان محاسبات ارائه شده است، در طول 4ماهه گذشته، دولت از پیش‌بینی‌های درآمدهای کلی از جمله درآمدهای مالیاتی، بسیار عقب است. دلایل وقوع یک چنین امری آن است که در برخی حوزه‌ها نظام مالیات ستانی درست عمل نکرده و در برخی بخش‌های دیگر نیز هنوز آیین نامه‌های اجرایی مرتبط با مالیات ستانی طراحی و ارائه نشده است.
این نماینده در بیان حوزه هایی که در آنها عدم تحقق درآمدهای مالیاتی شکل گرفته گفت: به عنوان نمونه در فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی، خودروهای لوکس و همچنین اینفلوئنسرهای مجازی و...عملکرد مطلوبی ثبت نشده است. ضمن اینکه طی 4ماه گذشته در بحث فروش سهام دولتی در بورس، عملکردها تقریبا نزدیک به صفر است. از سوی دیگر واگذاری اموال و املاک دولتی که امسال از جمله موارد مهم درآمدی بوده نیز عملکرد ضعیفی ثبت شده است. در حوزه نفت و میعانات نیز تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده، تنها حدود 10 درصد بوده و 90درصد عدم تحقق گزارش شده است.
او افزود: وقتی در تحقق منابع درآمدی پیش‌بینی شده از درآمدهای نفتی گرفته تا مالیات، فروش اموال و املاک مازاد، عرضه شکت‌های دولتی و...ضعف وجود داشته باشد، کسری بودجه و کسری در تراز بودجه در اقتصاد ظهور پیدا می‌کند. چرا که معمولا هزینه‌های جاری، مانند پرداخت حقوق ها، هزینه‌های جاری دستگاه‌ها و...قطعی هستند، اما در هنگام عدم تحقق درآمدها، کشور با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی روبه رو می‌شود، چرا که دولت ناچار است، کسری بودجه را از روش هایی تامین کند که در اقتصاد و معیشت کشور تکانه ایجاد می‌کند.
راهکارهای اقتصادی جبران کسری بودجه چیست؟ ارکانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا نمی‌توان، کسری بودجه را از طریق روش‌های معقول، مانند فروش اوراق و فروش سهام شرکت‌های دولتی تامین کرد؟ گفت: تلاش مجلس هم استفاده از این رویکردهای اقتصادی است؛ اما باید توجه داشت که سررسید اوراق نیز بعد از 2الی 3سال از راه می‌رسد و باید پرداخت شود. زمانی که روند کسری بودجه طی سال‌های متمادی تداوم داشته باشد و منابع لازم به اقتصاد تزریق نشود، در بلندمدت استفاده از این روش‌ها نیز دشوارتر می‌شود. راهکار مناسب، ایجاد درآمدهای پایدار و البته، کاهش هزینه‌های غیر ضروری است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: معتقدم بسیاری از هزینه هایی که در قالب هزینه‌های جاری و هزینه دستگاه‌های دولتی گنجانده شده باید از طریق بهره‌وری و صرفه جویی کاهش پیدا کنند. اما به طور کلی حوزه‌ای که بیشترین ضربه را از کسری بودجه متحمل می‌شود، بودجه اعتبارات تملک سرمایه‌ای یا بودجه عمرانی است که قربانی اصلی کسری بودجه می‌شود.
ارکانی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب‌های کاهش پروژه‌های عمرانی را نیز استان هایی متحمل می‌شوند که از این پروژه‌ها برای پبشرفت استفاده می‌کنند، گفت: بنابراین بودجه 1401 باید به گونه‌ای بسته شود که در آن بودجه‌های عمرانی کشورمان نه تنها در مسیر حذف قرار نگیرند، بلکه زمینه‌ای فراهم شود تا از طریق مشارکت بیشتر بخش خصوصی و افزایش بودجه‌های عمرانی، روند توسعه متوازن در استان‌ها با سرعت بیشتری دنبال شوند.
او افزود: برای جلوگیری از تکرار این ناهنجاری‌ها در بودجه 1401و آسیب شناسی دقیق احکامی که ضعف عملکردی دارند، به پیشنهاد حاج بابایی رئیس کمیسیون با مجموعه وزارتخانه هایی که بنا به هر دلیلی نتوانسته‌اند درآمدهای پیش‌بینی شده را محقق کنند، جلساتی برگزار خواهد شد. وزرای اقتصادی باید در کمیسیون حاضر شده و توضیح دهند که دلیل عدم تحقق احکام و ردیف‌های مرتبط با آنها چه بوده است؟ اگر وزرا دلایل قانع کننده‌ای برای عدم تحقق درآمدها داشته باشند، این احکام در بودجه 1401 اصلاح و حذف می‌شوند.
ارکانی در پایان تاکید کرد: اما اگر استدلال‌های وزارتخانه‌ها ی یاد شده، اقناع‌کننده نباشند و مشخص شود عدم تحقق درآمدها در اثر سوءمدیریت‌ها یا ضعف درعملکردها به وقوع پیوسته باشد، مجلس با استفاده از ابزارهای نظارتی خود، برخوردهای قانونی را با مسئولان خواهد داشت. معتقدم این تصمیم، روند کلی نظارت‌های مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه که از یک طرف وظیفه نظارت بر برنامه ششم و از سوی دیگر، نظارت بر روند تحقق احکام بودجه‌های سالانه را بر عهده دارد، تقویت می‌کند.
پربیننده ترین ثبت نام ایران خودرو (پیش فروش 6 محصول) ثبت نام ایران خودرو / فرصت پایانی پیش بینی قیمت دلار برای 3آبان / سیل اخبار منفی در بازار ارز قیمت دستگاه تست قند خون (2 آبان) سیلی‌خوردن استاندار جدید آذربایجان شرقی! +فیلم
عضویت در کانال تلگرام خبربان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/641223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد

بخش‌نامه تحقق جهش تولید با مشارکت مردم ابلاغ شده است

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403/ تورم‌های سهمگین در راه است؟

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

دستگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال تعریف کنند

سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟

بانک تجارت؛پیشتاز در تسهیلات تکلیفی

ارتقای امنیت بواسطه طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی

معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد درگذشت/ پرویز داوودی که بود؟

5 وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد

در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه ها تعطیل است!

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

استان اردبیل جزو 10 استان برتر در بهبود فضای کسب و کار می‌شود

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

بانک‌ها در توسعه بخش درمان استان بوشهر مشارکت کنند

4000 همت برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

دشمنان نظام رشد اقتصادی ایران را هدف قرار داده است

کشف 7000 لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

دشمنان نظام رشد اقتصادی ایران را هدف قرار داده‌اند

معاون اول دولت احمدی نژاد درگذشت

پرویز داوودی درگذشت

تحریم جدید برای ایران؛ فیک یا واقعی؟

رشد اقتصادی نشان دهنده امید ملت ایران به آینده است

قیمت طلا، سکه و ارز 30 فروردین ماه 1403؛ طلا در مرز حساس قیمتی قرار گرفت

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان 1403 به بیش از 100 میلیون تن می‌رسد

«کارآمدترین» و «ناکارآمدترین» عضو کابینه دولت رئیسی در راستای «حمایت از تولید»

فوری/معاون محمود احمدی نژاد درگذشت +جزئیات

فوری | معاون اول احمدی نژاد درگذشت

توقیف خودروی bmw قاچاق در ساری

پرویز داوودی معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد درگذشت

خدشه‌دار کردن رشد اقتصادی ایران، هدف دشمنان نظام است

پرویز داوودی از اساتید اقتصادی درگذشت

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

شاسی بلند اتوماتیک چینی 850 میلیون تومان شد

بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند

رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند

ایجاد 4235 فرصت شغلی برای نیازمندان خراسان‌جنوبی

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان 10 درصد بالاتر از میانگین کشوری است

تبعات منفی پنج‌شنبه‌های تعطیل برای بخش تجارت

ایجاد چهار هزار و 235 فرصت شغلی ویژه نیازمندان خراسان‌جنوبی

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی