بازار آریا

آخرين مطالب

عصبانیت «فعالین فتنه 88» از سفرهای استانی رئیس جمهور/ اگر دولت رئیسی برجام را احیا کند، مهاجرت نخبگان کاهش می یابد اقتصاد ايران

عصبانیت «فعالین فتنه 88» از سفرهای استانی رئیس جمهور/ اگر دولت رئیسی برجام را احیا کند، مهاجرت نخبگان کاهش می یابد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - [درخواست حذف این خبر]

بازار آریا


علیرغم وعده و وعیدهای رنگارنگ، وقتی زنگ حساب برجام فرا رسید، وزیر سابق امور خارجه گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!؛ و دیگر مقام ارشد دولتی گفت «از برجام انتظار اقتصادی نداشته باشید»!
سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.
******
** عصبانیت «فعالین فتنه 88» از سفرهای استانی
«هدایت آقایی» فعال اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 و عضو حزب کارگزاران در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «سایه روشن های سفرهای استانی» نوشت: «غیر از اوقات مدیران که باید صرف حضور در این سفرها بشود خود هزینه‌های مالی این سفرها کم نیست... با رفتن و در یک منطقه صحبت کردن به دنبال این هستند که جو روانی قضیه را پایین بیاورند و از شدتی که مردم انتظار دارند بکاهند. فکر نمی‌کنم تا پایه‌های مدیریتی و اقتصادی کشور درست بشود، فایده‌ای داشته باشد».
این فعال اصلاح طلب در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «این همه انرژی و هزینه‌ای که صرف می‌شود. در یک سفر ده‌ها نفر همراه می‌آیند (وزرا، همراهان وزراء، مدیران میانی و...) هزینه بلیت هواپیما، اسکان و سایر موارد هزینه‌های زیادی را بر روی دست دولت می‌گذارد. اگر این سفرها بازخورد مثبت، خوب و مفیدی نداشته باشد، این موارد پایه ضرر می‌شوند و آشفتگی مالی بیشتر ایجاد می‌کند».

بازار آریا

هدایت آقایی در این یادداشت، سفرهای استانی رئیس جمهور را مورد تخریب و تخطئه قرار داده است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که هدایت‌ آقایی از جمله محکومین فتنه 88 است. فتنه ای که به «شورش اشرافیت علیه جمهوریت» مشهور شد. فتنه ای که اساس آن بر پایه لگدمال کردن رای مردم و دهن کجی به مردم سالاری بنا نهاده شد.
وی در دادگاه به جرم اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب، تحریک و تشویق مردم به شورش و اغتشاش، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی، ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت مراجع رسمی کشور و اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی مورد محاکمه قرار گرفت.
اخیرا نتایج نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد 72 درصد از شرکت‌کنندگان از عملکرد «سید ابراهیم رئیسی» رضایت دارند. مرکز افکارسنجی گالوپ در توضیح درباره این نظرسنجی نوشته در این پیمایش که تنها چند هفته بعد از ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی انجام شد اکثر ایرانی‌ها از عملکرد او ابراز رضایت کردند.
گالوپ عملکرد رئیسی را با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران مقایسه کرده و نوشته او هرگز در دوران ریاست‌جمهوری‌اش موفق به کسب رضایت اکثریت در نظرسنجی‌های این مرکز نشد.
اجرای طرح واکسیناسیون سراسری، سفرهای استانی، تمرکز ویژه بر تولید مسکن، اهتمام در مقابله با گرانی و ارتباط مستمر با مردم، بخشی از اقدامات و اولویت های دولت رئیسی است.
مجموعه این عوامل، رضایت مندی و امیدواری مردم به بهبود اوضاع را رقم زده است. اما نکته قابل توجه اینجاست که افراطیون اصلاح طلب که یدطولایی در فتنه 88 نیز داشتتد، از این تغییرات به نفع مردم نگران و آشفته هستند.
** اگر دولت رئیسی برجام را احیا کند، مهاجرت نخبگان کاهش می یابد
روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «نتایج احیای مذاکرات وین» نوشت: «در صورت بازگشت سریع دولت به مذاکرات وین و به نتیجه رسیدن آن این عملکرد می‌تواند هم در حوزه داخلی و هم در حوزه خارجی نتایج ملموسی برای نظام و دولت سیزدهم داشته باشد...از جمله... بهبود وضع اقتصادی مردم به دلیل تاثیر آن بر کاهش انتظارات تورمی و کوتاه شدن دست دلالان از بهره‌برداری از پیامدهای روانی نامشخص بودن آینده مذاکرات».
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «از دیگر نتایج این اقدام...افزایش امید در جامعه و نزولی کردن روند مهاجرت نخبگان علمی و سرمایه‌های مالی از کشور...است...بازگشت ایران به جامعه بین‌الملل می‌تواند پیش‌درآمد گسترش روابط با همسایگان در شمال و جنوب باشد».

بازار آریا

در دولت روحانی، حامیان برجام همه چیز را به توافق هسته ای گره زده بودند، از بهبود آب و هوا تا آب خوردن مردم و دورشدن سایه جنگ و...
اما علیرغم این وعده و وعیدهای رنگارنگ، وقتی زنگ حساب برجام فرا رسید، وزیر سابق امور خارجه گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!؛ و دیگر مقام ارشد دولتی گفت «از برجام انتظار اقتصادی نداشته باشید»!
حالا در شرایطی که به اذعان مقامات ارشد دولت روحانی، با برجام تحریم ها افزایش یافت و ارزش پول ملی کاهش یافت و سرمایه از کشور خارج شد، باز هم حامیان این توافق خسارت بار همه امور را به آن گره زده و مدعی هستند که اگر برجام احیا شود، فتح الفتوحی عظیم رخ خواهد داد!
این روزنامه اصلاح طلب مهاجرت نخبگان را به احیای برجام ربط داده است. این در حالی است که علت اصلی مهاجرت نخبگان در دولت روحانی، بی توجهی دولت به این قشر بود. دولت روحانی، توان و استعداد جوانان نخبه ایرانی را صرفا در حد طبخ قرمه سبزی و آبگوشت بزباش می دید و مدعی بود که باید مدیر از خارج وارد کنیم.
** اجرای 95 درصدی دستورات FATF چه دستاوردی داشت!؟
روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «همچنان در لیست سیاه FATF» نوشت: «چالش اف‌ای‌تی‌اف با ایران همچنان حل نشده است. گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نام ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه این کارگروه باقی مانده است».
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اف‌ای‌تی‌اف تصویب لوایح مربوط به پول‌شویی را به‌عنوان ملزومات خروج ایران از لیست سیاه این گروه خوانده بود؛ اما ماه‌هاست که تکلیف این دو لایحه از چهار لایحه مربوط به این مسئله، نامشخص مانده است».

بازار آریا

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در حالی به فضاسازی کاذب درباره FATF اقدام می کنند که در جدیدترین نمونه در دولت روحانی، برخی دولتمردان همصدا با فعالین و رسانه های اصلاح طلب مدعی بودند که تا مسئله FATF حل نشده و تا برجام احیا نشود، هیچ خبری از واردات انبوه واکسن کرونا نخواهد بود.
اما برخلاف این ادعا، علیرغم اینکه دولت سیزدهم هنوز بهFATF نپیوسته بود و در شرایطی که هنوز برجام احیا نشده بود، شاهد شتاب روزافزون در واردات واکسن و در ادامه شتاب در واکسیناسیون سراسری بودیم. این اقدام موجب کاهش شدید مبتلایان شده و همچنین تعداد فوتی ها را نیز به مقدار قابل توجهی کاهش داد.
درخصوص پیمان شانگهای نیز همین ادعا مطرح شده بود، جریان اصلاح طلب مدعی بود که تا زمانیکه ایران به FATF نپیوندد، به هیچ عنوان خبری از پیوستن ایران به پیمان شانگهای نیست. اما برخلاف این ادعا، با وجود آنکه ایران به اف ای تی اف نپیوسته بود، عضو شانگهای شد.
لازم به ذکر است که دولت روحانی حدود 95 درصد دستوراتFATF را اجرا کرد. اما این اقدامات نقد، نه تنها هیچ گشایشی در ارتباطات بانکی ایران ایجاد نکرده، بلکه سفره مردم را کوچکتر و زیرساخت تحریم ها را نیز گسترده تر کرد.
«محمدجواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه، پیش از این نیز در صحن علنی مجلس گفته بود: «نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF مشکلات حل شود».
عضویت در کانال تلگرام خبربان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/641100/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

بازنگری میانجی در میانجی‌گری

چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

رسوب فایل فروش مسکن در منطقه 2 تهران

بازار - 1403/02/01

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی