بازار آریا

آخرين مطالب

بدون مذاکره امکان آزادسازی پول‌های ایران وجود ندارد/ تنها راه رهایی ما از فشارهای اقتصادی پذیرش برجام است/ تا کی می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم؟ گفتگو

بدون مذاکره امکان آزادسازی پول‌های ایران وجود ندارد/ تنها راه رهایی ما از فشارهای اقتصادی پذیرش برجام است/ تا کی می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - [درخواست حذف این خبر]

بازار آریا


یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید آقای امیرعبدالهیان تیم خود را برای مذاکرات مشخص کند، در مذاکرات اگر تحریم‌ها برداشته شود پول‌های بلوکه شده هم آزاد خواهد شد.
«علی بیگدلی»، کاشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص سناریوی پیش روی ایران در صورت تعلل در مذاکرات، اظهار کرد: قرار است هفته آینده آقای گروسی به ایران بیایند ولی هنوز به صورت قطعی و رسمی این خبر تائید نشده است.
اگر ایران بخواهد روی همان خواسته‌های گذشته خود پافشاری کند این مرتبه برخلاف دوره گذشته من تصور می‌کنم شورای حکام، قطعنامه علیه ایران صادر کند. بخاطر اینکه مسئله آژانس و اختلافاتش با ایران به مرحله حساسی رسیده و چون ایران اجازه نمی‌دهد بر اساس مصوبات سال گذشته مجلس که کارشناس‌ها، فیلم‌ها را بررسی کنند این یک مشکل عمده‌ای شده و هم اینکه ایران سطح غنی سازی خود را به 60 درصد افزایش داده است.
او افزود: اگر قطعنامه شورای حکام علیه ایران صادر شود، پرونده به شورای امنیت می‌رود و کار مشکل خواهد شد و بار دیگر تحریم‌های سال 2015 وضع خواهد شد در ادامه هم چین و روسیه به قطعنامه شورای امنیت رای مثبت خواهند داد و آن وقت خدای ناکرده، اگر ذیل فصل هفتم برویم وضعیت خیلی پیچیده خواهد شد ولی امیدواریم کار به آنجا نرسد.
تنها راه رهایی ما از فشارهای اقتصادی پذیرش برجام است
بیگدلی در خصوص ترکیب تیم مذاکره کننده جدید و اینکه این تیم باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ عنوان کرد: آقای امیرعبدالهیان در صحبتی که کردند گفتند، تیم ما در حال تشکیل شدن است ولی ایشان گفتند باید آمریکایی ها 10 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ما را آزاد کنند به نظر من، این جزو همان شروطی است که باید در مذاکرات حل و فصل شود. بدون مذاکره امکان آزادسازی پول‌های ایران وجود ندارد.
او ادامه داد: اول باید تیم ایشان وارد مذاکره شود و اگر به توافق رسیدند شبکه اینستکس باز می‌شود و پول‌های ایران آزاد خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی ضمن اینکه ترکیب تیم مذاکره کننده چه کسانی خواهند بود، باید معاون سیاسی رهبری این تیم را برعهده داشته باشد.
بیگدلی متذکر شد: باید آقای امیرعبدالهیان تیم خود را برای مذاکرات مشخص کند، در مذاکرات اگر تحریم‌ها برداشته شود پول‌های بلوکه شده هم آزاد خواهد شد اما اگر تحریم‌ها برداشته نشود و آقای گروسی نتواند با ایران به توافق برسد و ایران بخواهد روی خواسته‌های اولیه خود پافشاری کند، طبیعتا پول‌های بلوکه شده آزاد نخواهد شد.
باید نوع نگاه‌مان را به داخل، منطقه و فضای بین‌المللی تغییر بدهیم
بیگدلی تصریح کرد: اخیرا برخی نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که بدون حل مسئله برجام، امکان اجرای سیاست‌های اقتصادی وجود ندارد. من در همه مصاحبه های خود، همواره گفتم بدون حل مسئله برجام به هیچ عناون ما امکان رهایی از فشارهای اقتصادی را نداریم. تنها راه رهایی ما از فشارهای اقتصادی پذیرش برجام و حل اختلافات‌مان با 1+5 است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: آمریکا گفته اگر ایران برای مذاکره آماده نشود خرید نفت چین را هم محدود و این کشور را از لحاظ اقتصادی تحریم خواهیم کرد. ما از لحاظ سیاسی و اقتصادی و از همه طرف، اهرم‌های فشار را تحمل می‌کنیم، از یک طرف اسرائیل در شمال و جنوب ما کریدورهای جدیدی را به وجود آورده و از لحاظ اقتصادی هم آمریکا و اروپا مدام به ما پیام می‌دهند که فشارهای اقتصادی و تحریم ها را زیادتر می کنیم بنابراین هر چه که ما جلوتر می‌رویم، فشارها و اهرم‌های اقتصادی و سیاسی بر ما بیشتر تحمیل خواهد شد.
او عنوان کرد: باید زودتر تیم مذاکره را آماده کنیم و اگر تا به حال هم تیم تشکیل نشده بخاطر این است که از فضایی که بعد از انتخابات و مخالفت‌هایی که قبلا شده بود، یعنی از فضای شریعتمداری و کیهان رها شویم و فاصله بگیریم. الان جامعه و حتی خود حکومت هم به این نتیجه رسیده که این پافشاری ها به نتیجه نخواهد رسید، در مجلس هم چنین ادعایی شده که باید حتما وارد مذاکرات شویم.
بیگدلی اضافه کرد: بنابراین ما باید نوع نگاه‌مان را به داخل، منطقه و فضای بین‌المللی تغییر بدهیم. ممکن است آقای جلیلی هم جزو تیم مذاکره کننده باشد و به احتمال زیاد خواهد بود ولی باید به این باور برسند که آن تفکرات و شعارهایی که در دوره قبل می‌دادند، به پایان رسیده و الان خودشان به مسئولیت رسیدند و هیچ راهی برای رهایی اقتصاد ایران از این بن بستی که گریبان ما را گرفته، جز اجرایی شدن برجام وجود ندارد.
این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به این سوال که آیا راهی به جز مذاکره برای رفع تحریم‌ها وجود دارد، گفت: هیچ راه دیگری وجود ندارد و تا کی می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم؟ ما از زمان احمدی‌نژاد تحریم‌ها را دور زدیم به همین دلیل اقتصادمان به این شکل درآمده بنابراین مسیر منفی که در پیش گرفتیم، محصولش این شده که ما هر روز با داد، فغان و ناله مردم برای گرانی، مواجه هستیم.
او در پایان تاکید کرد: هیچ راهی جز سیاست تنش زدایی وجود ندارد و برای رهایی از این مشکلاتی که در آذربایجان و منطقه جنوب با آن مواجه هستیم، تنش زدایی مهمترین راه است که امیدوارم عملیاتی شود.
انتهای پیام/ 6
عضویت در کانال تلگرام خبربان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/633469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود

رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!

کارگران مهاجر در کشورهای همسایه چقدر حقوق می‌گیرند؟

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

دنیای اقتصاد : در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دسترسی اقتصادی شرط اجرایی شدن سند ملی امنیت غذا

در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

35 درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده

از این فراری فقط 31 دستگاه در جهان وجود دارد/ تصاویر

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اکران آنلاین «پرویز خان»

فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

«دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

داستان دنباله دارقطع آب قشم

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

یورو بدون تو

اگر بخواهی، می‌شود

عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

جام دوم هدف اول

ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

کاهش ضایعات ناشی از بسته‌بندی در آمازون به کمک هوش مصنوعی

بازار موبایل در انتظار شوک قیمتی؟

زنجیره فولاد - 1403/02/06

بازار فولاد - 1403/02/06

بازار آتی - 1403/02/06

خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی