بازار آریا

آخرين مطالب

شروع کن، رشد کن، تغییرش بده لحاف چهل‌تکه کسب‌وکار اصناف

  بزرگنمايي:

بازار آریا - نویسنده: Jurgen Appelo مترجم: مریم رضایی منبع: کتاب Startup, Scaleup, Screwup : حدود 20 سال پیش، در دوران حباب دات‌کام در اواخر دهه 90، یک طرح کسب‌وکار 40 صفحه‌ای برای اولین استارت‌آپ خودم نوشتم. آن طرح فوق‌العاده به نظر می‌رسید و نمودارهای درآمد، سود، اندازه شرکت و خود من را افزایشی نشان می‌داد. هیات داورانی که طرح‌های کسب‌وکار را بررسی می‌کردند، بابت آن به من جایزه دادند و من در سال 1999 کارآفرین سال هلند شدم. اما متاسفانه کسانی که این عنوان را به من داده بودند، کمتر از من تجربه اداره کسب‌‌وکار داشتند و هیچ‌کدام از ما اتفاقی را که در‌ آینده قرار بود بیفتد پیش‌بینی نکرده بودیم. سه ماه بعد از آنکه جایزه به دست جلوی دوربین‌ها قرار گرفتم، حباب دات‌کام ترکید و طرحم به درد نخورد و کسب‌وکار من از خاطره‌ها پاک شد. آن طرح کسب‌وکار را به‌عنوان حکایتی پندآموز روی طاقچه گذاشتم. شاید آن هیات داوران باید عنوان «نویسنده فانتزی سال» را به من می‌دادند.
یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود استارت‌آپ‌ها شکست بخورند این است که مدل کسب‌وکار عملی‌ ندارند. گاهی بازار تمایلی به آنها ندارد، گاهی مسائل پولی مطرح است و گاهی محیط به سرعت تغییر می‌کند. اغلب اوقات، بی‌تجربگی و آماده نبودن بنیان‌گذاران باعث این اتفاق می‌شود. اما نتیجه همیشه یکسان است. با وجود اینکه ایده‌ها عالی است، جوایز درخشان در سوابق موجود است و قصد و نیت افراد بهترین است، اما مدل کسب‌وکار، کار نمی‌کند.
بر خلاف استارت‌آپ‌های 20 سال پیش، بنیان‌گذاران هوشمند امروزی، دیگر طرح‌های کسب‌وکار 40 صفحه‌ای نمی‌نویسند. آنها در عوض، یک «بوم مدل کسب‌وکار» (مطابق شکل زیر) یا یک «بوم ناب» طراحی می‌کنند. هر دو این مدل‌ها، ابزارهای استراتژیک معروفی هستند که به افراد کمک می‌کنند مدل‌های کسب‌وکار جدید و موجود را مستندسازی کنند. این ابزارهای تصویری به تیم‌ها امکان می‌دهند یک استراتژی کسب‌وکار کامل را با پر کردن باکس‌های کوچکی که به حوزه‌های مختلف یک مدل کسب‌وکار مربوط است، طراحی کنند.
به همین دلیل، با تیم جدیدم در کسب‌وکار جدید، شروع به طراحی و بررسی یک بوم ناب کردیم و سعی کردیم باکس‌هایی مثل بخش‌بندی مشتری و ارزش پیشنهادی منحصر به فرد را پر کنیم. من نمی‌خواستم یک بار دیگر شکست بخورم. اما وقتی جلو رفتیم در مورد به‌کارگیری مفهوم بوم به مشکلاتی برخوردیم. به نظر می‌رسید برای پر کردن برخی از باکس‌ها مثل کانال‌ها و معیارهای کلیدی، خیلی زود باشد. همچنین در مورد ترتیب پر کردن باکس‌ها که در کتاب‌ها و مقالات مختلف توصیه‌های متناقضی در مورد آن شده بود، به مشکل برخوردیم. موقعیت برخی از باکس‌ها قراردادی به نظر می‌رسید و ما معتقد بودیم برخی موضوع‌های مهم نادیده گرفته شده‌اند.
از نظر من، مشکل از استعاره «بوم» است. وقتی حوزه‌های مختلف مدل کسب‌وکار را به‌عنوان یک الگوی ثابت و از پیش تعریف‌شده در یک صفحه تصویرسازی می‌کنیم، افراد مباحثی را در مورد موقعیت و نظم خاص باکس‌ها و اینکه آیا بعضی از آنها باید با گزینه‌های دیگر جایگزین شوند از دست می‌دهند. من فکر می‌کنم اینها مباحث اضافه بدون ارزشی هستند که یک تیم استارت‌آپی را از آن چیزی که واقعا مهم است، دور می‌کنند: یعنی طراحی یک مدل کسب‌وکار کارآمد.
همچنین الگوهای این بوم ممکن است باعث شود برخی افراد باور کنند که می‌توانند در یک بعدازظهر (یا کمتر از 20 دقیقه) یک مدل کسب‌وکار کامل ایجاد کنند. اما استراتژی کسب‌وکار فعالیتی است که هیچ وقت پایان نمی‌پذیرد. یک مدل کسب‌وکار باید زنده و در حال رشد باشد و نباید روی بوم، ثابت باقی بماند. با دیدگاه‌هایی که در مورد چرخه عمر کسب‌وکار مطرح شد، می‌توانیم به سادگی ببینیم که برای حوزه‌های مختلف مدل کسب‌وکار، یک برنامه‌ریزی موقت، جالب‌تر از یک برنامه‌ریزی فاصله‌ای است. در مباحثی که در مورد استراتژی کسب‌وکار وجود دارد، کدام سطح چرخه عمر، بهترین مکان برای گفت‌وگو در مورد کدام حوزه‌ است؟ در کدام مرحله از چرخه عمر کسب‌وکار، باید تصور کنیم یک موضوع به سرانجام رسیده و باید گفت‌وگو در مورد موضوع بعدی را شروع کنیم؟
این حوزه‌های مدل کسب‌وکار که در بوم پوشش داده شده، هیچ اشکالی ندارند. اما ما می‌توانیم به موضوع‌های جالب‌ بسیار بیشتری برسیم. در واقع، محبوبیت بوم مدل کسب‌وکار اصلی باعث می‌شود بوم‌های دیگری برای موضوعات فرعی خاص ایجاد شوند

که در میان آنها بوم ناب بیشتر شناخته شده، چون به طور خاص استارت‌آپ‌ها را هدف قرار می‌دهد.
من معتقدم باید در مورد تعداد حوزه‌های مدل کسب‌وکار منعطف باشیم و بفهمیم کدام یک از این حوزه‌ها در کدام مرحله چرخه عمر کسب‌وکار کارآیی بیشتری دارد. با شروع یک یا دو موضوع و اضافه کردن تدریجی موضوعات دیگر، می‌توانید مدل کسب‌وکار خودتان را از میان موضوع‌های رنگارنگ مختلف سر هم کنید. من این رویکرد را «لحاف چهل‌تکه کسب‌وکار» می‌نامم. با استفاده از استعاره لحاف، کسب‌وکار شما در چارچوب یک الگوی سیاه و سفید قرار نمی‌گیرد، بلکه از آن یک کار هنری و رنگارنگ می‌سازیم.
در بخش بعدی، نگاهی به برخی تکه‌های مناسب این‌ لحاف می‌اندازیم تا ببینیم چه زمانی با آنها سروکار داریم.

بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/418030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار

رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی بر عظمت جهان اسلام افزود

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

کشت فراسرزمینی یا کشت سرزمینی؛ اولویت با کدام است؟

گلخانه‌داران در برمودای مشکلات

انفعال عجیب در برابر قاچاق آدامس

یک نشست فرهنگی در موزه هنرهای معاصر

برپایی نمایشگاهی با نوستالژی نوار کاست

کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در ارسباران

چه کسی به شما دستور داده کوبیسم را رواج دهید؟

جنجال عجیب در سینما

تسهیل تجارت و تردد در پایانه‌‌‌های مرزی؛ اولویت راهداری

57 هزاریزدی درخواست صدور مجوز کسب‌وکار دادند

مانع‏‏‌زدایی از معادن تبریز

اورنج استراتژی؛ راه‌حلی بر مشکل ضایعات پلاستیکی نیجریه

چرا فشار بر رهبران سازمان‌ها برای استفاده از هوش‌مصنوعی افزایش یافته است؟

توسعه زیرساخت‌‌های جاده‌‌ای و بندری ایران و پاکستان

کسب گواهینامه مدیریت کیفیت در رضایتمندی مشتریان

تاکید بر نوسازی ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

تهدیدهای ترانزیت دریایی در 1403

یحیی- تراکتور؛ چه می‌شود؟

از تاجیک‌ها بیاموزیم

رستگاری در 90 به علاوه چند

نیمکت نشین نشوید

یک دادگاه در برزیل ایکس را بازخواست می‌کند

هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده رونمایی می‌شود

ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

پیمانکاران دفاعی کره‌جنوبی از سوی کره‌شمالی هک شدند

استقبال کشورهای غرب آسیا از اکسپو 2024

معرفی توانمندی‌‌‌های کشور در ایران‌‌‌اکسپو

حضور پررنگ تشکل ها در ایران اکسپو2024

کاتالیزور روابط تجاری

زنجیره فولاد - 1403/02/05

بازار فولاد - 1403/02/05

بازار آتی - 1403/02/05

بحران عرضه، مس را صعودی کرد

تخلیه حباب صندوق‌ها با افت تنش

افزایش بی‌سابقه ذخایر طلای ایران

کاهش هزینه تولید طلا با حراج شمش در مرکز مبادله

ساخت کارخانه خودروی برقی هوندا در کانادا

تاکسی برقی چند؟

اصلاح تعرفه واردات قطعات خودرو

قیمت‌گذار خودرو کیست؟

ساخت خط لوله در دریای خزر

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی