بازار آریا

آخرين مطالب

تحقق برنامه هاي مناطق نغت خيز جنوب در دولت يازدهم؛

استمرار توليد 3 ميليون بشکه اي نفت در مناطق نفتخيز جنوب بيمه و بانک

  بزرگنمايي:

آریا بازار - تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید نفت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و استمرار تولید نفت در مرز سه میلیون بشکه در روز از اهم دستاوردهای این شرکت طی یک سال اخیر به شمار می‎رود.

به گزارش آریا بازار- شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در گزارشی به تشریح عملکرد یکسال اخیر خود پرداخته است که بر اساس آن، تحقق ۱۰۰درصدی برنامه تولید نفت و استمرار تولید در مرز سه میلیون بشکه در روز از اهم دستاوردهای این شرکت طی این مدت به شمار می‎رود.
راه‎اندازی واحدهای نمکزدایی
بر اساس این گزارش، واحد نمکزدایی ۴۵ هزار بشکه‎ای هفتکل و نفت سفید به منظور کیفیت افزایی و فرآورش نفت نمکی میادین هفتکل و نفت سفید احداث و امسال راه‎اندازی شد. همچنین واحد نمکزدایی شماره ۳ گچساران با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز با هدف افزایش ظرفیت فراورش نفت نمکی میدان گچساران به طور آزمایشی راه‎اندازی شده است.
اجرای طرح فرازآوری طبیعی با گاز
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اجرای طرح فرازآوری طبیعی با گاز، امکان برداشت نفت خام از چاه رگ سفید ٩٩ را فراهم کرد. با طرح فرازآوری طبیعی با گاز که برای اولین بار در کشور اجرا شده، تولید روزانه ٢ هزار بشکه نفت از این چاه امکانپذیر شده است. پس از این موفقیت، برنامه‌ریزی برای ١٢ حلقه چاه دیگر در میدان رگ سفید به منظور دستیابی به تولید روزانه ١٧ هزار بشکه نفت در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده است این طرح روی میدان‎هایی که دارای شرایط مشابه هستند اجرا شود.
طراحی نرم‌افزار بومی تحلیل خواص سنگ مخزن
با تلاش کارشناسان سیستم‌های مهندسی مخازن شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، نرم‌افزار تخصصی تحلیل خواص سنگ مخزن (ROCSEL ) طراحی و تهیه شد.
مراحل توسعه این نرم‌افزار در گروه برنامه‌نویسی اداره سیستم‌های مهندسی مخازن معاونت مهندسی نفت در مدیریت امور فنی انجام شد که به این منظور، ابتدا طراحی الگوریتم‌ها و روش کار نرم‌افزار و پس از آن مرحله برنامه‌نویسی و توسعه کد نرم‌افزار انجام شد.
افزایش ظرفیت انتقال و فرآورش نفت در نفت و گاز کارون
با اجرای چند اصلاحیه فرآورشی در شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون، ظرفیت فرآورش و انتقال نفت نمکی میدان بنگستان منصوری به مجموعه شماره-۱ اهواز افزایش و میزان گازسوزی در حومه اهواز کاهش یافت.
این طرح به منظور تفکیک کامل گاز از نفت نمکی بنگستان منصوری در مبدأ و سپس انتقال آن به نمکزدایی شماره یک اهواز در کوتاه‎ترین زمان و با استفاده از امکانات و منابع موجود شرکت کارون، برنامه‎ریزی و اجرایی شد که در نتیجه اجرای آن، ظرفیت انتقال نفت به حدود ۴۵ هزار بشکه در روز افزایش و میزان گازسوزی در واحد بهره‎برداری شماره یک اهواز در مجاورت کلانشهر اهواز کاهش یافته است.
برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان
به همت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، طی یکسال گذشته هفت کالای راهبردی صنعت نفت بومی‎سازی و رونمایی شد. رونمایی از تجهیزات ساخت داخل، انعقاد قرارداد با سازندگان داخلی و برگزاری سمینارهای تخصصی از مهمترین برنامه‎های هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان هم بود که با حضور ۲۵۰ شرکت سازنده و دانش بنیان داخلی به مدت چهار روز، آبان ماه پارسال در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی استان خوزستان در اهواز برگزار شد.
افزایش ظرفیت دریافت گازهای همراه نفت در مارون
ظرفیت دریافت گازهای همراه نفت در کارخانه گاز و گاز مایع شماره ۴۰۰ شرکت بهره‎برداری نفت و گاز مارون به میزان هشت میلیون و ۵۰۰ هزار فوت مکعب در روز افزایش یافته است.
نوسازی ناوگان ترابری
با هدف افزایش بهره‎وری، کاهش هزینه‎ها و تاخیرها و کنترل آلاینده‎های زیستی، ۲۴۰ دستگاه انواع ماشین‎آلات و خودروهای سبک و سنگین خریداری و ناوگان ترابری مناطق نفتخیز جنوب نوسازی شد. همچنین با هدف افزایش سطح کیفی خدمات حمل و نقل ، تجهیزات کارگاهی مدیریت ترابری در بخش خطوط معاینه فنی سبک و سنگین و دستگاه تست ترمز سنگین ارتقا یافت و نوسازی شد.
ارتقا و رفع نواقص موجود در تریلرهای حامل دکل‎های ۱۰۱ و ۱۰۶، بازسازی و راه‎اندازی دستگاه هات‎تپ ۲۴۰۰، اجرای پروژه بهسازی جایگاه سوخت‎رسانی شهید الماسی و تجهیز ناوگان ستاد بحران مناطق نفتخیز جنوب از اهم فعالیت‎های مدیریت ترابری مناطق نفتخیز جنوب در سال گذشته بوده است.
پیگیری الگوی جدید قراردادی در مناطق نفتخیز جنوب
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با هدف فراهم کردن مقدمات توسعه چهار میدان نفتی کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان، هشت تفاهمنامه با شرکت‎های خارجی و داخلی امضا کرده است. این تفاهمنامه‎ها با کنسرسیوم پرگس، شلمبرژه، شرکت توسعه انرژی پاسارگاد، شرکت تنکو، گروه مپنا، توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، شرکت تات‎نفت روسیه و زاروبژنفت روسیه امضا شده است که پس از ارائه پیشنهادها و بررسی‎های فنی- تخصصی با شرکت‎های واجد شرایط، در مراحل بعد نسبت به عقد قرارداد اقدام خواهد شد.
راه‎‎اندازی سومین دستگاه تفکیک‎گر سیار در آغاجاری
سومین مجموعه تفکیک‎گر سرچاهی سیار شرکت بهره‎برداری نفت و گاز آغاجاری ساخته شد و در محل ماموریت قرار گرفت. این دستگاه به منظور فرآورش نفت چاه‌هایی که مشکل افت فشار پیدا کرده‎اند و یا پس از اسیدکاری چاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از جداسازی گاز، نفت خروجی از طریق خطوط جریانی به واحدهای بهره‎برداری مربوطه انتقال می‎یابد.
تکمیل فاز نخست پروژه دانش فنی طراحی و ساخت نمکزدایی سیار نفت خام
فاز نخست پروژه تدوین دانش فنی طراحی و ساخت واحد سیار نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تکمیل شد. این پروژه با هدف ارزیابی و بهینه‎سازی واحدهای موجود نمکزدایی در گستره عملیاتی این شرکت و ارزیابی اولیه مواد تعلیق شکن نمکزدایی تعریف و اجرایی شده است.
این پروژه از اسفندماه سال ۱۳۹۲ با همکاری دانشگاه شیراز آغاز شد و فاز نخست آن با اعتبار ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال در سال ۱۳۹۵ به پایان رسید. بهبود کنترل و بهینه‎سازی شرایط عملیات فرآورش نفت نمکی، امکان ارتقای وضع نمکزدایی موجود و افزایش بازدهی، امکان استفاده بهینه از نیروی انسانی و افزایش توان فنی و مهندسی و کاهش هزینه‎های تولید از دستاوردهای این پروژه عنوان شده است.
ثبت تأسیسات قدیمی صنعت نفت مسجدسلیمان در فهرست آثار ملی
سازمان میراث فرهنگی کشور کارخانه برق تمبی و تأسیسات نفتی بی‌بیان شامل پالایشگاه و کارخانه گوگردسازی و کارخانه تقطیر مسجدسلیمان را در زمره آثار ملی کشور ثبت کرده است. این تأسیسات بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند.
افتتاح تلمبه‎خانه تقویت فشار نفت تمبی
تلمبه‎خانه تقویت فشار نفت تمبی در شرکت بهره‎برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز به بهره‎برداری رسیده است. این پروژه بخشی از پروژه احداث واحد بهره‎برداری و نمکزدایی مسجدسلیمان است که به منظور انتقال نفت میادین مسجدسلیمان و پرسیاه برای انجام مراحل تفکیک، جداسازی آب، نفت و H۲S به مرحله اجرا درآمده است. مهمترین نتایج اجرایی شدن این پروژه، خارج ساختن تاسیسات نفتی فرسوده شماره ۹ مسجدسلیمان از خط و بهسازی فرایند تولید نفت است.
راه‎اندازی واحد بهره‎برداری آموزشی شهدای صنعت نفت
واحد بهره‎برداری آموزشی شهدای صنعت نفت در مجاورت مرکز علمی-کاربردی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز با هدف تامین نیاز های آموزشی دانشجویان این مرکز،کارکنان بدو استخدام و بازدیدکنندگان برون سازمانی احداث شده است.
تعمیر اساسی دکل حفاری ۱۰۶
عملیات تعمیر اساسی دکل حفاری ۱۰۶ با هدف نوسازی تجهیزات و سازه‎های فلزی دکل، انجام بازرسی و اطمینان از عملکرد تجهیزات سازه‎ها و لوله‎های تحت فشار و اصلاح و ترمیم سیستم تعلیق تریلرهای MAST UNIT صورت گرفته است.
راه‌اندازی مجموعه‌های بوستر کلاستر رگ سفید
با نصب نسل جدید پمپ‌های انتقال نفت (HPS)، مجموعه‌های بوستر کلاستر ۷۱ میدان نفتی رگ سفید در مناطق نفتخیز جنوب بهینه‎سازی و راه‌اندازی شد. پروژه‌ نصب این پمپ‎ها از خردادماه سال ۹۵ آغاز و در مدت ۹ ماه اجرا و راه اندازی شد. با احداث تأسیسات مورد نیاز و نصب این پمپ‎ها، ظرفیت انتقال نفت خام در مجموعه‌های تفکیک ۱۸ و ۷۱ میدان رگ سفید در مجموع به میزان ۱۶ هزار بشکه در روز رسید و فشار از PSI ۲۵۰ به حدود PSI ۶۰۰ افزایش یافت. پمپ‎های HPS نسل جدید پمپ‎های انتقال نفت است که با فناوری پمپ‎های درون‎چاهی، جایگزین سامانه‎های رایج افزایش فشار نفت شده است.
راه‎اندازی فاز دوم طرح آماک
فاز دوم طرح جمع‎آوری گازهای همراه نفت موسوم به آماک هم اواخر پارسال به اتمام رسید که با بهرهبرداری از آن، ضمن فشارافزایی و ارسال روزانه ۱۵ میلیون فوت مکعب گاز به پتروشیمی رازی و تولید روزانه ۸۰۰ تن گوگرد، از سوزاندن همین میزان گاز در روز جلوگیری می‎شود.
فاز ٢ یا فاز زیست محیطی آماک شامل احداث ٩٦ کیلومتر خط لوله ١٢ اینچ انتقال گاز اسیدی و ایستگاه تقویت فشار و نمزدایی گاز اسیدی و سامانه‎های فرایندی و ایمنی جانبی است. جلوگیری از سوزانده شدن گازهای ترش و انتشار مواد آلاینده اسیدی، مهمترین هدف طرح آماک است.
افتتاح بیمارستان ۹۶ تختخوابی گچساران
عملیات ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی گچساران به عنوان یکی از پروژه‎های رفاهی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به پایان رسید و این بیمارستان برای استفاده عموم به دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تحویل شد. این بیمارستان به نام بی بی حکیمه خاتون (س) با زیربنای ۱۱ هزار متر مربع و اعتباری حدود ۴۳۰ میلیارد ریال توسط مدیریت مهندسی و ساختمان این شرکت احداث و تجهیز شده است.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عالی ترین نشان برتر گزارش پایداری و عمل به مسؤلیت اجتماعی را نیز در سطح وزرات نفت کسب کرد.
رونمایی از نخستین مته حفاری دندانه‎ای ساخت داخل
با تلاش شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و جهاددانشگاهی خوزستان، دانش فنی و ساخت مته حفاری دندانه‎ای در کشور بومی‎سازی شده است. این مته که در حفاری چاه‎های نفت و گاز کاربرد دارد، جزو کالاهای استراتژیک و پرمصرف صنعت نفت است و ساخت آن با تکنولوژی بالا تنها در انحصار چند کشور قرار دارد. این مته پس از طراحی‎های پیچیده، ساخت و بررسی‎های آزمایشگاهی، در حفاری یکی از چاه‎ها مورد استفاده قرار گرفت که پس از تأیید کارشناسان حفاری مناطق نفتخیز جنوب، به مرحله تولید انبوه رسیده است.
بومی سازی پمپ‎های فرآیندی چند مرحله‌ای
برای نخستین بار در کشور و با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، پمپ‎های فرآیندی چند مرحله‌ای بومی‎سازی شده است. تمام مراحل تدوین دانش فنی، طراحی، ریخته‎گری و ساخت این نوع پمپ در داخل کشور صورت گرفته و نمونه ساخته شده تمامی آزمایش‎های عملکردی را با موفقیت طی کرده است که عملکرد و راندمان آن مطابق با استاندارد API ۶۱۰ تشخیص داده شده است.
پمپ‎های گریز از مرکز چند مرحله‎ای کاربری فراوانی در واحدهای نفت و گاز دارد و با بومی‎سازی آن ضمن جلوگیری از خروج ارز، موجب ایجاداشتغال شده و از صنایع داخلی حمایت می‎شود.
بهره‎برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی در نفت و گاز کارون
نخستین نیروگاه خورشیدی در شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون با توان تولید پنج هزار وات انرژی الکتریکی به بهره‎برداری رسید. این پروژه در قالب پروژه‎های بهینه‎سازی مصرف انرژی در ساختمان مرکزی این شرکت اجرا شده است. این نیروگاه از نوع متصل به شبکه بوده که با تولید برق در محل مصرف، باعث کاهش تلفات در سیستم توزیع برق می‎شود و توانایی تولید سالانه هشت مگاوات برق دارد.
نصب کوره‎های حرارتی و نصب نمک‎گیر برقی
با هدف بهینه‎سازی و افزایش ظرفیت واحدهای نمکزدایی شماره ۱ تا ۴ اهواز، کوره‎های حرارتی و نمک‎گیر برقی در این واحدها نصب شد. این اقدام در چارچوب طرح جامع احداث و توسعه واحدهای نمکزدایی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به مرحله اجرا درآمد.
بهسازی و توسعه ظرفیت ایستگاه اندازه‎گیری پتروشیمی بندر امام (ره)
پروژه بهسازی و توسعه ظرفیت ایستگاه اندازه‎گیری پتروشیمی بندر امام (ره) نیز اجرا شد؛ این ایستگاه که گاز مایع ارسالی از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به مجتمع پتروشیمی بندر امام را اندازه‎گیری می‎کند، با انجام کارهای ساختمانی، مکانیکی، برقی و ابزار دقیق بهسازی شده است.
بازسازی و نوسازی توربوپمپ شماره ۷ بوستر اهواز
بازسازی و نوسازی توربوپمپ شماره ۷ بوستر اهواز در حوزه عملیاتی شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون از شمار پروژه‌های سرمایه‌ای نفت و گاز مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که با هدف افزایش ظرفیت انتقال نفت خام اجرایی شده است.
نصب کمپرسور هوا و دستگاه تولید نیتروژن کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰
کمپرسور هوا و دستگاه تولید نیتروژن کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ با هدف افزایش ظرفیت و توان تولید این کارخانه نصب شده است. کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ با ظرفیت اسمی روزانه یک میلیارد و ۳۵۹ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی در حوزه عملیاتی شرکت بهره‎برداری نفت و گاز گچساران قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/26720/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از این فراری فقط 31 دستگاه در جهان وجود دارد/ تصاویر

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اکران آنلاین «پرویز خان»

فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

«دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

داستان دنباله دارقطع آب قشم

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

یورو بدون تو

اگر بخواهی، می‌شود

عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

جام دوم هدف اول

ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

کاهش ضایعات ناشی از بسته‌بندی در آمازون به کمک هوش مصنوعی

بازار موبایل در انتظار شوک قیمتی؟

زنجیره فولاد - 1403/02/06

بازار فولاد - 1403/02/06

بازار آتی - 1403/02/06

خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

پایان روند افت نرخ غلات

بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه

سردرگمی قوانین مالیاتی

تسلا خودروی ارزان می‌سازد

خودروساز چینی جدید در تایلند

آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های برقی

چین؛ سلطان بازار خودروهای برقی

خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر

ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت

آمریکا در صدر انتشاردهندگان گازهای گلخانه‏‏‏‌ای

ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات

لزوم حل مشکلات صدور روادید رانندگان

دیدگاه ترکیه درباره منازعه ایران و اسرائیل

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

توسعه معدن در گرو ایجاد زیرساخت

رضایت کارآفرینان؛ شاخص ارزیابی کارمندان دولت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی